Tietänet itsekin, että oikeuskanslerin tehtävä on tulkita hänelle toimitettavaa aineistoa parhaan oikeuskäsityksensä ja perustuslain mukaisesti. Pelkästään jo virkavala velvoittaa tähän. Scheininin kaltaisella häiriköllä ei ole asian kanssa mitään tekemistä.
Finlex ® on oikeusministeriön omistama oikeudellisen aineiston julkinen ja maksuton Internet-palvelu.
www.finlex.fi
Olemme aika heikoilla vesillä jos lähdemme romuttamaan demokraattisen oikeusvaltion tukipilareita sen vuoksi, että rajalle saapuu muutamia kymmeniä tai satoja turvapaikanhakijoita. Tällöin Venäjä olisi todellakin saavuttanut tavoitteensa ja vieläpä aika helposti.
Kyllä ne rajat menevät kiinni siinä vaiheessa kun perusteet ovat siinä muodossa, että ne on perustuslain puitteissa mahdollista hyväksyä.
Toisaalta hallituksen tehtävänä on reagoida uhkatilanteeseen ja suojella maan kansalaisia parhaaksi katsomallaan tavalla. Kyseessä on käytännöllinen, käänteinen deittipalvelun ongelma. Meidän on vain estettävä rajaviranomaisia tai poliisia ja "turvapaikanhakijoita" kohtaamasta, jotta hakijat eivät voisi antaa ilmoitustaan. Tähän tarkoitukseen rajojen sulkeminen on hyvä, joskaan ei riittävä toimi.
On edelleen mahdollista, että hakija saapuu rajan yli jostakin muualta kuin viralliselta rajanylityspaikalta ja syyllistyy laittomaan rajanylitykseen. Tällöin joudutaan ongelmiin, mikäli viranomainen on hakijaa vastassa. Tällaisen tilanteen ehkäisemiseksi olisi varmaan paikallaan, että vastassa olisikin sotilaita. Sotilas ei ole velvollinen ottamaan vastaan hakijaa, vaan voi mahdollisimman yksiselitteisesti käskeä painumaan takaisin rajan taakse. Käytännössä Suomen pitää rakentaa raja-aitaa miltei koko rajan matkalle, jotta ilmeisiltä tulkintaongelmilta vältyttäisiin.
Tämän jälkeen on kiintoisaa, lähtisikö Venäjä lähettämään lentoteitse näitä hakijoita Suomeen, Helsinki-Vantaalle. Tällaiseen ideaan on myös valmistauduttava, joskaan kovin todennäköiseltä ei menettely näytä.
Mitä tulee Puumalaisen ulostuloon, hän voi ilmoittaa mielipiteensä, mutta sitä ei tarvitse noteerata. Suomi voi toimia uhkatilanteessa suojellakseen omia intressejään. Ja vaikka menettelymme saisi aikaan loiskiehuntaa jossakin Brysselin syvässä ytimessä, se ei kuitenkaan johda merkittäviin sanktioihin. Puolahan sai aikoinaan toimistaan huomautuksen: voimme kaikki miettiä, miten puolalaiset tulevat toimeen omantuntonsa kanssa.
Mielipide on eri asia, mutta se, että siihen suhtauduttaisiin vakavasti, on toinen asia. Eilisessä A-studiossa Rajk ja Savolainen edustivat selkeästi sitä kantaa, että Suomella on oikeus suojella itseään ilmiselvältä hybridioperaatiolta. Venäjä toimii aukkoja katsellen. Heikkous ei ole mikään hyve silloin, kun olemme tekemisissä brutaalin suurvallan kanssa. Venäjä on hyvin tietoinen kansainvälisistä sopimuksista, Geneven esimerkiksi ja pyrkii parhaansa mukaan aiheuttamaan hämmennystä ja sekasortoa lainkuuliaisissa länsimaissa, Suomi etunenässä.
Me olemme roskavaltion rajanaapuri, joten meillä on myös erilaiset pelisäännöt tämäntyyppisiä tilanteita varten: tarkemmin, meidän täytyy nämä säännöt itse luoda. On ihmisiä, jotka tätä ymmärrä: vasemmistossa näitä enimmäkseen luuraa. Niistä ei kannata välittää. On ikään kuin joku olisi oppinut laskemaan numeroilla, mutta ei osaa soveltaa tätä ihmisiin tai esineisiin. Sotatoimet eivät nykyisin ole aina kovin ilmeisiä, siksi tarvitaan luovaa ajattelua näiden toimien estämiseksi.
Onhan niitä, jotka vetoavat tässä asiassa kv. sopimuksiin ilman, että ymmärtävät, mitä tarkoitusta varten ne on aikoinaan luotu. Tuolloin ei ole kenelläkään vielä juolahtanut mieleen, että turvapaikanhakijoita voitaisiin käyttää aseena. Pakolaiskriisit, kuten Ukrainassa, ovat yleensä spontaaneja ja johtuvat yksityisten ihmisten päätöksistä. Kokonaan toinen asia on se irvokas näytelmä, joka itärajalla on menossa.
Kun Venäjän operaatio pysäytetään ja tukahdutetaan heti alkuunsa, se on viesti Venäjälle siitä, että heidän pelikirjansa on myös luettu. Ihmiset, jotka eivät tätä pelikirjaa osaa lukea, voidaan sivuuttaa täydellisesti: Honkasalosta lähtien. Hätä ei lue lakia. Sopimuksiinkin kuulu tietty ajatus siitä, miksi ne on solmittu: jos niitä käytetään epäasianmukaisesti, sopimuksien ei voida katsoa velvoittavan meitä.
Tässä kelpaa myös esimerkiksi Erdogania vastaan suunnattu mielenilmaus, joka tukahdutettiin heti alkuunsa, koska se oli häirinnyt natoprosessiamme. Toimi oli vastoin sananvapauden periaatteita, mutta oli hyvin perusteltu siinä tilanteessa. Nyt meidän on kierrettävä Geneven sopimusta, jotta emme joudu ottamaan vastaan tuhansia tai miljoonia "turvapaikanhakijoita" ja sitä kautta, sisäinen turvallisuutemme järkkyisi pahasti.
Tässä siis tarvitaan yksimielisyyttä ja sellaisen oletan kansalaisilla olevan. Myös viranomaisten on syytä tässä toimia yksimielisesti. Henkilökohtaisesti en voisi vähempää piitata jostain Brysselistä tulevasta moitteesta. Siellä ei tarvitse pelätä brutaalin roistovaltion erilaisia peliliikkeitä.