Ei Suomi voi lopettaa vissiin turvapaikanhakijoiden vastaanottoa missään olosuhteissa, vai voiko.
EU:n turvapaikkamenettelydirektiivi voi viedä pohjan valtioneuvoston päätökseltä sulkea neljä rajanylityspaikkaa itärajalla. Näin näkee Helsingin yliopiston oikeustieteellisen tiedekunnan tutkijatohtori Milka Sormunen.
– Kuudes artikla johtaa nähdäkseni siihen, että esimerkiksi rajaviranomaisilla on velvollisuus vastaanottaa turvapaikkahakemus, vaikka rajanylityspaikka olisi suljettu ja turvapaikanhaku keskitetty. Jos rajalla on joku tiedottamassa siitä, että haku on keskitetty, niin tämän direktiivin nojalla hänellekin voisi sen kansainvälisen suojelun hakemuksen tehdä, Sormunen sanoo.
– Mitä valtioneuvoston päätöksestä käytännössä seuraa, kun menettelydirektiivin nojalla on mielestäni selvää, että rajaviranomaisten täytyy kuitenkin vastaanottaa kansainvälisen suojelun hakemuksia? Päätöksellä ei ole sellaisia oikeusvaikutuksia kuin hallitus tässä esittää, Sormunen sanoo.
– Rajanylityspaikat on suljettu sellaiseltakin, mitä ei edes tarkoiteta rajoittaa, kuten tavaraliikenteeltä ja sukulaisia katsomaan tulevilta ihmisiltä, mutta silti turvapaikkahakemuksia on pakko ottaa vastaan. Tällä keinolla ei siis pystytä puuttumaan tehokkaasti turvapaikanhakijoita hyödyntävään hybridivaikuttamiseen.
Raitio ei näe oikeudellisia ongelmia rajavartiolaissa eikä valtioneuvoston eilen tekemässä päätöksessä. Hän viittaa rajavartiolain 16. pykälän kohtaan, jossa sanotaan, että kansainvälisen suojelun hakeminen voidaan keskittää, jos se on välttämätöntä esimerkiksi vakavan yleiselle järjestykselle tai kansalliselle turvallisuudelle kohdistuvan uhan torjumiseksi ja jos kyse on "lyhyessä ajassa tapahtuvasta poikkeuksellisen suuresta maahantulijoiden määrästä tai tiedosta tai perustellusta epäilystä, että maahantulo on vieraan valtion tai muun toimijan vaikutuksesta tapahtuvaa".
– Maahantulijoiden määrä ei ole ollut poikkeuksellisen suurta, mutta olen saanut julkisuudessa olleista tiedoista käsityksen, että tiedustelutiedon perusteella tässä on kyseessä vieraan valtion vaikutuksesta tapahtuvaa toimintaa. Ainakin se on perusteltu epäilys.
Valtioneuvoston torstain päätöksellä ei ole sellaisia oikeusvaikutuksia kuin hallitus esittää, tutkijatohtori Milka Sormunen sanoo.
www.mtvuutiset.fi