Vaikka Yleisradion suuriinpiin kriitikoihin en todellakaan kuulu, vaan pidän Ylen riittävää rahoitusta tärkeänä asiana ja toistaiseksi olen maksanut Yle-veroni ihan mielelläni, pitää ihmetellä Ylen innokkuutta julkaista samana päivänä peräti kaksi hyvin yksipuolisesta narratiivista kirjoitettua "nyyhkyartikkelia" suljetusta itärajastamme.
Olihan tuossa Suomen venäjänkielisten demokraattisen yhteisön kannanotto, kuinka hallitus on oikeassa.
Minusta on arvokasta tietää, mitä ne suomenvenäläiset (tai ainakin osa heistä) ajattelevat tilanteesta. En itse ole rajaa avaamassa, mutta ymmärrän tilanteen olevan ihan aidosti monelle vaikea. Ja tähän on ihan turha vetää jotain Namibiaa mukaan, koska jo sieltä lähdettäessä on ollut selvää, että sukulaisia ei ihan vanhaan malliin tavata.
Olen koko sodan ajan (koskee myös esim. Israel-Gazaa) ihmetellyt, kuinka innokkaasti monet ovat olleet rajoittamassa lehdistönvapautta, kun joku juttu ei miellyttäkään. Eivät lukijat tyhmiä ole, ei heille tarvitse joka helvetin Venäjä-uutiseen kirjoittaa disclaimereita. Ja eiköhän se venäläismielinen osa lue "uutisensa" jostain ihan muualta kuin valtamediasta.