Tässäpä päästäänkin siihen kiroamaani uskontoon. Israelin juutalaisten "omistusoikeus" tuohon maahan on ihan yhtä perusteltavissa kuin se, että suomalainen kristitty vaatisi palaa Jerusalemista.
Eihän tuossa ole mitään järkeä. Juutalaiset eivät toki ole tuon vaatimattoman maapläntin alkuperäisiä asukkaita, mutta vastoin yleistä uskoa juutalaisasutushan säilyi katkeamattomana Galilean alueella ja lisäksi heitä on asunut Jerusalemin ympäristössä lähes koko ajan. Eli kaikki juutalaiset eivät suinkaan muuttaneet temppelin viimeisimmän tuohon ja karkotuksen ajamina maanpakoon. Pieni vähemmistö jäi. Kun vielä arkeologiakin todistaa juutalaisastuksesta yli kaksituhatta vuotta sitten, niin onhan heillä alueeseen sentään jokin linkki toisin kuin suomalaisilla kristityillä.
Mutta konfliktin ratkaisun kannalta tuolla oikeudella ei ole merkitystä. Toki molemmilla osapuolilla voidaan nähdä olevan alueeseen oikeuksia. Mutta kun tuolla oikeudella ei viimekädessä ole merkitystä, varsinkaan tässä tapauksessa missä riitapukarien pitäisi jakaa maa. Kumpikaan osapuoli ei edusta alueen historiassa mainittuja alkuperäisasukkaita, mutta kummallakin on asumushistoriaa.
Mutta esimerkiksi Amerikan mantereiden jokaikinen valtio on perustettu ja valloitettu alkuperäisasukkaiden mielipidettä kuulematta. Afrikan kohdalla melkein sama tarina. Tosiasiassa sillä ei ole mitään väliä onko jossakin asunut, jos maata ei ole pystynyt pitämään.
Meidän on helppoa todeta, että arabit tekivät väärin kun halusivat ajaa juutalaiset maasta. Tai Israel toimii vääriin, kun näyttää siltä, että he vuorostaan ovat kääntäneet selkänsä kahden valtion mallille. Molemmat ovat syypäitä. Mutta miten konflikti voitaisiin ratkaista? Yksi vaihtoehto olisi, että molemmat hyväksyvät toisen oikeuden osaan alueesta. Arabeille tämä on ollut vaikeampaa, mutta niin Egypti kuin Jordaniakin ovat jo kääntäneet kelkkansa ja todenneet Israelilla olevan oikeuden olemassaoloon. Israel on selvästi alkanut väsyä "ikuiseen" sotaan arabien kanssa ja pohtii kaikkia vaihtoehtoja, sellaisiakin missä palestiinalaisia ei ole, mutta ei liene kuitenkaan kokonaan sulkenut ovea muilta mahdollisuuksilta. Sen sijaan palestiinalaisille idea Israelista on vieläkin vaikea. Toinen vaihtoehto olisi, että toinen osapuoli vetäytyy pois. Israel ei sitä tee, enkä nyt vakavasti usko palestiinalaistenkaan enään lähtevän, vaikka se epäilemättä vallitsevissa voimasuhteissa varmastikin viisainta olisi.