Mainos

Isomäen jäähalli – ladosta liigahalliksi

  • 1 181 570
  • 5 621

Oto Hascak

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
No ei se ole aina firman vika. Asiakas tulee tiskille, empii hetken mitä ottaa itelle ja kaverille, sitten alkaa kaivamaan sitä perstaskua ja lompsaa. Se on yllättävän pitkä aika, mitä menee siihen, kun ei ole maksuvälineet valmiiksi esillä. Jospa olisi kädessä edes valmiiksi se kakskymppinen, jonohan vetäisi hienosti.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
No ei se ole aina firman vika. Asiakas tulee tiskille, empii hetken mitä ottaa itelle ja kaverille, sitten alkaa kaivamaan sitä perstaskua ja lompsaa. Se on yllättävän pitkä aika, mitä menee siihen, kun ei ole maksuvälineet valmiiksi esillä. Jospa olisi kädessä edes valmiiksi se kakskymppinen, jonohan vetäisi hienosti.

Ei ole aina firman vika, mutta täällä esityillä korjausehdotuksilla luultavasti parannettaisiin kollektiivista palvelukokemusta sen verran, että pieni inhimillinen jahkailu ei tuottaisi jonoja. Myyjällä saa ja pitää olla kiire, asiakkaalla ei.
 

J_bro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Henkilöstöstähän käsitykseni mukaan huolehtii Porin Ässät ryn, HC Ässät Pori Oyn ja Staffit Oyn perustama Pata Staff Oy. Staffit Oy:n (eli Enersensen tytäryhtiö) luulisi olevan alan ammattilaisia, jotka ymmärrätävät asioista vähintään sen mitä Jatkoajan keskustelupalstan kirjoittaja.

Juuri tätä olen ihmetellyt eniten. Olisi mukavaa tietää, millä strategialla Staffit (Enersense) on mukana toiminnassa...

En tiedä missä todellisuudessa elät, mutta täällä minun maailmassani Internet on täynnä erilaisia rekryfoorumeita, joilla Ässät hakee säännöllisesti työntekijöitä ja joita nuoret osaavat yleensä katsoa ilman eri kehoitustakin. Mutta laita ihmeessä tuo ideasi toimistolle, aivan varmasti saat sieltä lainaan ständin jonka viereen voit mennä koko päiväksi seisomaan.

Vastauksesi tiivistää tietämättömyytesi ainakin korkeakouluopiskelijoiden rekrytoinnista.

Siitä olen samaa mieltä, että parempaa johtamista ja organisointia tarvitaan ja että hyvä asiakaspalvelu ei sinänsä vaadi mahdotonta ponnistusta. Mutta tässä asiassa on monta muuttujaa ja hyvät työntekijät ovat varsinkin tämän luokan pätkätöihin aina kiven alla, ihan noin yksinkertaisella logiikalla ei tätä kaikkea ratkaista.

Prosesseja voi pohtia monelta eri kantilta. Tietty kaljanmyyntiin voi soveltaa kvanttiteoriaa, John von Neumannin peliteoriaa tai vaikkapa jotain konekivääreihin liittyvää. Mahdollisuuksia on monia.

Väittäisin, ettei Ässät ole purkanut prosessia, esim. kaljanmyyntitapahtumaa, osiin ja kirjoittanut sitä auki paperille. Eli organisaatiossa ei ole yhtenäistä käsitystä mitä baaritiskin takana pitäisi tapahtua, jokainen joka tiskin taakse kävelee, yrittää vaan selviytyä tilanteesta. Esimerkiksi täällä on esitetty useampi hyvä kehitysehdotus myyntitilanteisiin ja uskoisin että Ässien myyntiorganisaatiosta on tullut vastaavia ehdotuksia vetäjille. Minusta on hyvin erikoista ettei kehitystä ole vuosien aikana tapahtunut, edelleen myynti on saman tasoista kuin ennen remonttia.

Minusta kyse ei ole niinkään kaljasta saatavasta rahasta vaan ihmisten viihtymisestä. Nyt jonot aiheuttavat turhaa närää, mikä saattaa aiheuttaa negatiivisuutta Ässiä kohtaan. Pienillä korjausliikkeillä tämä negatiivisuus voitaisiin vaihtaa positiiviseen kokemukseen.

Yllä olevan voisi kopioida fläppitaululle Ässien ja Staffitin päättävälle henkilöstölle. Boldaus allekirjoittaneen.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Vastauksesi tiivistää tietämättömyytesi ainakin korkeakouluopiskelijoiden rekrytoinnista.

Rekrytoinnista mihin ja missä asiayhteydessä? Kaljanmyynti jäähallilla on harvemman korkeakouluopiskelijan unelma ja touhun houkuttavuutta tuskin lisäisi Ässien ständi kampuksella. Oman alan messut, rekrytapahtumat yms. ovat asia hiukan erikseen.

Mutta pyydä toki sitä ständiä lainaksi kun kerran noin paljon tietoa on.

Prosesseja voi pohtia monelta eri kantilta. Tietty kaljanmyyntiin voi soveltaa kvanttiteoriaa, John von Neumannin peliteoriaa tai vaikkapa jotain konekivääreihin liittyvää. Mahdollisuuksia on monia.

Fakta on, että rahalla saa ja hevosella pääsee. Jos myynnistä saisi hyvän tuntipalkan ja työtyötunteja olisi riittävästi, olisi pätevän henkilökunnan löytäminen paljon helpompaa. Se vaan kaventaisi muutenkin pieneksi jäävää voittomarginaalia. Ei tässä tuon monimutkaisemmasta teoriasta ole kysymys.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Fakta on, että rahalla saa ja hevosella pääsee. Jos myynnistä saisi hyvän tuntipalkan ja työtyötunteja olisi riittävästi, olisi pätevän henkilökunnan löytäminen paljon helpompaa. Se vaan kaventaisi muutenkin pieneksi jäävää voittomarginaalia. Ei tässä tuon monimutkaisemmasta teoriasta ole kysymys.

Kyse tuskin on rahasta, tuskin ammattilaiset viitsi tulla pariksi tunniksi Isomäkeen, vaikka siitä saisi ammattilaisen palkan, koska työtunteja ei kuitenkaan ole tarpeeksi tarjolla. Runkosarjassa on 30 kotiottelua eli jos ammattilainen olisi neljä tuntia per ottelu töissä, runkosarjassa tulisi 120 tuntia puolen vuoden aikana. Sivutyönä ihan ok, mutta vaatisi kuitenkin kalenterin järjestämistä Ässien pelien mukaan.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Kyse tuskin on rahasta, tuskin ammattilaiset viitsi tulla pariksi tunniksi Isomäkeen, vaikka siitä saisi ammattilaisen palkan, koska työtunteja ei kuitenkaan ole tarpeeksi tarjolla. Runkosarjassa on 30 kotiottelua eli jos ammattilainen olisi neljä tuntia per ottelu töissä, runkosarjassa tulisi 120 tuntia puolen vuoden aikana. Sivutyönä ihan ok, mutta vaatisi kuitenkin kalenterin järjestämistä Ässien pelien mukaan.

Sama koskee ihan kaikkia ja siksi olen suhtautunut skeptisesti siihen, että väkeä vain tuosta vain "rimpautellaan" paikalle tai rekrytään mukaan koulujen auloista. Eikä se määrä tietysti laatua korvaa tässäkään, kuten edellisellä sivulla tuli esiin, jonkun pitäisi ottaa vastuu toiminnan organisoinnista, analysoida ongelmakohdat ja pyrkiä rakentaviin ratkaisuihin. Mutta ehkä Ässät ei sitten näe tätä asiaa tarpeeksi suurena ongelmana?
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
Kyllä suurin hämmästyksen aihe on todellakin se, minkä @TosiFani jo mainitsi: että kun mitään kehitystä ei ole tapahtunut kaljamyynnin parantamiseksi. Ei ole saatu edes sellaisia naruja kuin vaikka huvipuistoissa, joista muodostuisi luonnollinen linja, jotta pääsisi syntymään jono. Mutta ei, kun sama janoinen häröpallo velloo tiskien edessä vuodesta toiseen, ja työntekijöiden elämä on ihan pelkkää selviytymistä

Eikö tosiaan Ässät pidä tätä tilannetta ongelmana.. siksikö mitään kehitystä ei ole tapahtunut?
 

J_bro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kaljanmyynti jäähallilla on harvemman korkeakouluopiskelijan unelma ja touhun houkuttavuutta tuskin lisäisi Ässien ständi kampuksella. Oman alan messut, rekrytapahtumat yms. ovat asia hiukan erikseen.

Osuit naulankantaan. Kaljanmyynti, lähikaupan kassalla työskentely, puhelinpalvelutehtävät ym eivät varmasti ole korkekouluopiskelijan dreamjob. Sattuneesta syystä opiskelijat vain sattuvat tekemään kyseisiä duuneja. Raumalla kaljanmyyjistä n. puolet opiskelee Rauman OKL:ssa.

Fakta on, että rahalla saa ja hevosella pääsee. Jos myynnistä saisi hyvän tuntipalkan ja työtyötunteja olisi riittävästi, olisi pätevän henkilökunnan löytäminen paljon helpompaa. Se vaan kaventaisi muutenkin pieneksi jäävää voittomarginaalia. Ei tässä tuon monimutkaisemmasta teoriasta ole kysymys.

Vastuuhenkilön (areenapäällikkö, Pata Staffin vastuuhenkilöt.." työ on löytää oikeat tyypit oikeille paikoille ja varmistaa, että prosessi toimii kitkattomasti. Niin monta vuotta ennen remonttia ja valitettavasti myös remontin jälkeen on asiasta valitettu ja asiaan ei vain saada mitään muutosta. Porin kokoiselta talousalueelta löytyy varmasti halukkaita työntekijöitä , varsinkin pieniin avustustoimiin kaljanmyynnissä.
 

Tuamas

Jäsen
Niin ja ei se prosessin paperille vieminen sekä paloiksi vieminen ole mitään amerikanhommaa.

Siinä määritellään mitä tehdään, millä tavalla, missä ajassa, miten, kenen toimesta sekä tavoitetasot näille.

Jollekin prosessikonsultille päivän homma määrittää prosessi, havainnoida siitä olennaisimmat puutteet sekä tehdä korjausehdotukset. Organisaatiolta sitten vaaditaan vain tulosten mittaaminen ja korjausehdotusten täytäntöönpano.

Toki tämä on niin yksinkertainen prosessi, että siinä ei vaadittaisi kuin vastaavalta päälliköltä ja muutamalta muulta havainnointi, asian vieminen paperille, korjausehdotukset paperille ja näiden läpikäynti tai vähintään ohjeistuksen jakaminen jokaiselle myyntipisteelle.

Tiedän että tällä hetkellä siellä työntekijöistä iso osa ei ole saanut mitään perehdytystä tehtäviinsä, eikä mitään selviä ohjeistuksia ole laadittu tai ainakaan saatettu tekijöiden tietoon.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Vastuuhenkilön (areenapäällikkö, Pata Staffin vastuuhenkilöt.." työ on löytää oikeat tyypit oikeille paikoille ja varmistaa, että prosessi toimii kitkattomasti. Niin monta vuotta ennen remonttia ja valitettavasti myös remontin jälkeen on asiasta valitettu ja asiaan ei vain saada mitään muutosta. Porin kokoiselta talousalueelta löytyy varmasti halukkaita työntekijöitä , varsinkin pieniin avustustoimiin kaljanmyynnissä.

Niin kuin sanottu, rekrytoinnista vastaavat alan ammattilaiset, mutta pätkätöiden realiteetit ovat mitä ovat eikä henkilökunnan lisääminen ole vielä itsessään mikään ratkaisu mihinkään. Suurempi asia on silti tuo kokonaiskuvan hahmotus kuten tässä on jo moneen kertaan tullut esille. @Tuamas tuo tuossa yllä sen oleellisen esille.

Vuodesta toiseen jatkuva rutina milloin mistäkin asiasta on Ässien toimistolla arkipäivää joten sikäli en yhtään ihmettele vaikka mitään ei tapahdu.
 

Janiz80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Laitoin palautetta Perttulalle, hän liitti keskusteluun areenapäällikön. Ongelmat ovat tiedossa, ja niille haetaan ratkaisua. Ehkä jo pudotuspeleissä jotain muutoksia.

Katsotaan nyt, tapahtuuko mitään. Ainakin nopea ja asiallinen vastaus tuli, kyllä Eeva tämän puolen hoitaa hienosti.
 

Janiz80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Areenapäällikkö vahvisti resurssipulan. Kovasti puhutaan koulutuksen lisäämisestä, ongelmat ovat tiedossa ja niille jotain ollaan tekemässä. Aitojen käytölle ei ole mitään estettä paloturvallisuuden kannalta, tämä on vain sitkeä myytti, joka hallissa on elänyt jo pitkään. On kysymys vain siitä, mikä ratkaisu parhaaksi nähdään. Aitoja käytetään tarvittaessa eikä niiden käyttöä ainakaan pois suljettu. Tärkeintä on varmistaa, etteivät jonot veny käytäville - ja siinä kyllä haastetta riittää.

Lauantain ongelmat tosiaan sysäsi enimmäkseen resurssipulan, tapahtumaan oli hälytetty lisäapua toisesta firmasta. Todennäköisesti tuo pahiten tökkinyt kassa oli yksi näistä apureista, joka oli joutunut aika kovaan paikkaan.
 

J_bro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Niin kuin sanottu, rekrytoinnista vastaavat alan ammattilaiset, mutta pätkätöiden realiteetit ovat mitä ovat eikä henkilökunnan lisääminen ole vielä itsessään mikään ratkaisu mihinkään. Suurempi asia on silti tuo kokonaiskuvan hahmotus kuten tässä on jo moneen kertaan tullut esille. @Tuamas tuo tuossa yllä sen oleellisen esille.

Aivan, kokonaiskuvan hahmottaminen on tärkeintä. Kuitenkin suht pienelläkin otoksella huomaa, että henkilökunta ja sen ominaisuudet muodostavat suht ison pullonkaulan myyntiketjun onnistumiseen. Tässä kohtaa en myös puhuisi "pätkätöistä", vaan ehkä pikemminkin "extratöistä" tai "lisätöistä".

Ehkä areenapäällikön ja kumppaneiden kannattaisi tehdä konsulttimatka 40 km etelämmäs. Tarkalleen en tiedä, miten Äijänsuon kaljanmyynti ym. on toiminut Rauman OKL:n opiskelijoiden avulla. Ilmeisesti kuitenkin suht toimivasti, koska pitkä yhteistyö jatkuu edelleen.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Aivan, kokonaiskuvan hahmottaminen on tärkeintä. Kuitenkin suht pienelläkin otoksella huomaa, että henkilökunta ja sen ominaisuudet muodostavat suht ison pullonkaulan myyntiketjun onnistumiseen. Tässä kohtaa en myös puhuisi "pätkätöistä", vaan ehkä pikemminkin "extratöistä" tai "lisätöistä".

Pätkätöitä ne ovat silti, kääntelee asioita miten vaan. Työtä on vähän, se on luonteeltaan tilapäistä eikä palkkakaan ole sellainen, että se itsessään motivoisi mihinkään. Työn pitäisi olla itsessään todella mielekästä ja/tai tarjota etenemien mahdollisuuksia ja näin ei tällä hetkellä ole.

Mutta eipä tuo tietysti poraamalla parane, hyvä pitää vaan mielessä. Silti varmaan vakavin ongelma on tuolla viestissä #4309 (@Tuamas jälleen) mainittu selkeän perehdytyksen puute. Kovin on vaikea houkutella nuoria ihmisiä hallille töihin ja vielä niin, että he pysyvät siellä, jos meininki on täyttä paskaa. Tuossa jos missä Ässät sabotoi itse omaa ravintolatoimintaansa. Oman vaatimattoman kokemukseni perusteella toimiva työnjako ja roolitus riittävät baarityössä jo hyvinkin pitkälle, silloin hommat toimivat hieman pienemmälläkin porukalla.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Pätkätöitä ne ovat silti, kääntelee asioita miten vaan. Työtä on vähän, se on luonteeltaan tilapäistä eikä palkkakaan ole sellainen, että se itsessään motivoisi mihinkään. Työn pitäisi olla itsessään todella mielekästä ja/tai tarjota etenemien mahdollisuuksia ja näin ei tällä hetkellä ole...

Moni opiskelija on vuokratyöfirmojen listoilla ja käyvät heittämässä keikkaa erilaisissa lyhyissä työtehtävissä. Heidän kohdalla kyse on taskurahan hankkimisesta, ei työn miellyttävyydestä tai etenemismahdollisuuksista.
 

J_bro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Pätkätöitä ne ovat silti, kääntelee asioita miten vaan. Työtä on vähän, se on luonteeltaan tilapäistä eikä palkkakaan ole sellainen, että se itsessään motivoisi mihinkään. Työn pitäisi olla itsessään todella mielekästä ja/tai tarjota etenemien mahdollisuuksia ja näin ei tällä hetkellä ole.

Kääntää tai vääntää sen miten vaan, niin selkeälle enemmistölle nämä "pätkätyöt" Isomäessä ovat extraa päivittäiseen duuniin tai juuri opiskeluiden oheen. Siksi juuri ihmettelen, miksei Porin suurimpia opiskelijayhteisöjä lähestytä työn tarjoamisen merkeissä. Menee jankuttamisen puolelle, mutta jos Raumalla onnistuu, niin todellakin myös Porissa.

Täysin samaa mieltä perehdytyksen puutteesta. Henkkoht olen hyvin skeptinen nykyiseen esimies/johtamis/organisointi-toimintaan liittyen Isomäen palveluihin. Ensin perusasiat kuntoon, seuraavaksi kohti uuden kehittämistä,

Ärsyttävää toimintaa, koska ihan oikeasti ei puhuta hirveän vaikeista asioista. Jonotus ja tietyt ongelmat ovat satunnaisesti ihan ok. Vuodesta toiseen jatkuvat samat ongelmat eivät ole enää ok.
 

Zaari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kääntää tai vääntää sen miten vaan, niin selkeälle enemmistölle nämä "pätkätyöt" Isomäessä ovat extraa päivittäiseen duuniin tai juuri opiskeluiden oheen. Siksi juuri ihmettelen, miksei Porin suurimpia opiskelijayhteisöjä lähestytä työn tarjoamisen merkeissä. Menee jankuttamisen puolelle, mutta jos Raumalla onnistuu, niin todellakin myös Porissa.
Täytyy muistaa että Porissakin toimii ihan ok kun on vähemmän väkeä.
 

Brousseau

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
No ei se ole aina firman vika. Asiakas tulee tiskille, empii hetken mitä ottaa itelle ja kaverille, sitten alkaa kaivamaan sitä perstaskua ja lompsaa. Se on yllättävän pitkä aika, mitä menee siihen, kun ei ole maksuvälineet valmiiksi esillä. Jospa olisi kädessä edes valmiiksi se kakskymppinen, jonohan vetäisi hienosti.

Yhtenä vaihtoehtona voisi olla myös maksupisteet, joissa ei kävisi kuin sähköinen raha. Näin lähimaksun aikoina alle 25 euron ostoksissa ei kauaa nokka tuhise. Näin homma toimi pari vuotta sitten jo länsinaapurissa kun käväsi lätkää katselemassa Tukholmassa - joissakin myyntipisteissä käteistä ei otettu vastaan. Vielä tiskin viereen kannustuskylttiä lähimakselun käytöstä, niin jo alkavat jonot hupenemaan vauhdikkaammin. Onhan se selvä, että jos maksuvelvollisuus tulee kassalla osalle ikään kuin yllätyksenä ja sitten aletaan sieltä lomaliirojen seasta kaivelemaan jotain sopivia senttilöisiä, niin eipä ole ihme jos saattaa homma tökkiä.
 

Ainapata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
No ensi vuonna kioskeilla huseeraa junnujen vanhempia. Lihapiirakat ja nakit ei kuitenkaan saa loppua eka erässä. Tuotteet pitää olla myös kunnolla lämmitettyjä. Näissä on ollut puutteita. Sekä tietysti hidas palvelu.
 

Tuamas

Jäsen
No ensi vuonna kioskeilla huseeraa junnujen vanhempia. Lihapiirakat ja nakit ei kuitenkaan saa loppua eka erässä. Tuotteet pitää olla myös kunnolla lämmitettyjä. Näissä on ollut puutteita. Sekä tietysti hidas palvelu.

Ei se ole mikään ongelma, jos prosessi on hiottu ja ohjeistettu.

Ässien peleissä kuitenkaan ei ole yhtään haastavampaa tuotetta ja maksupäätteet ovat nykyään äärimmäisen yksinkertaisia.

Suurin osa myynnin tehtävistä noissa peleissä on sellaisia, että kuka vain mies kadulta osaa ne hoitaa, kunhan on lyhyt kunnollinen perehdytys, valmiiksi mietitty prosessi sekä laminoidut ohjeet myyntipisteillä.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
No ensi vuonna kioskeilla huseeraa junnujen vanhempia. Lihapiirakat ja nakit ei kuitenkaan saa loppua eka erässä. Tuotteet pitää olla myös kunnolla lämmitettyjä. Näissä on ollut puutteita. Sekä tietysti hidas palvelu.

Junnujen vanhemmat ovat toimineet vuosikausia myyjinä Isomäessä, heistä homma ei jää kiinni. Kuten @Tuamas sanoi, kyse on prosessista, sen aukikirjoittamisesta. Näin konservatiivisena miehenä veikkaisin, että perinteinen perheenäiti on kätevämpi emäntä kioskissa kuin vuokratyöfirman myymä opiskelija.
 

Petra85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
onko tuosta olemassa jotain säännöksiä että sitä olutta ei voi etukäteen tuoppeihin laskea? muutama minuutti ennen erätaukoa voisi rivistö olla valmiina.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös