Isi, mitä oli grunge?

  • 90 005
  • 543

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
G-ilmiö. Toivotin sen aikanaan tervetulleeksi, koska minua viehätti ajatus ihmisistä soittamassa instrumentteja, jotka täytyy jopa virittää. Eli vastareaktio 80-luvun syntetisaattorihötölle. Sääli vain, että vaikutus jäi enemmän ajatustasolle eikä konkretisoitunut hyväksi musiikiksi.

Poikkeuksia toki on. Minulle tämän gruntsin hienoin bändi on ylivoimaisesti Alice In Chains. Dirt oli loistava älpee, kiteytti hienosti sen ajan katsomalla eteenpäin kuitenkaan kusematta menneen päälle. Sieltäkin löytyi se pakollinen heroiinikuolija, mutta viimeistään Black Gives Way To Blue todisti, että Alice ei ollut Laynen vaan Jerryn bändi. Homma toimi edelleen, ja Jerry Cantrellin lahjakkuus ei ollut yhdestäkään sääliönarkista kiinni.

Cobain? Mielenkiintoinen ilmiö. Muusikkona ja biisintekijänä keskinkertainen. Osui hyvään saumaan. Vaan sitä en vieläkään ymmärrä, että reenaa vuosia ollakseen muusikko. Sitten kun on, itkee menemään että voi voi, ne tykkää minusta, nyyh, en kestä, sielu särkyy, myyn miljoonia levyjä, äiti ota pois. Vittu jos se oli noin rankkaa niin olisi perunut kiertueen ja mennyt raksalle töihin. En osaa yhtään arvostaa tuollaisia luuseriurpoja. Varsinkaan tuollaista, jolle annetaan kaikki eteen mutta ukko sen kun uikuttaa ruisku hihassa.
 

DTremens

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings, PattU, Wolves, Patriots
Cobain? Mielenkiintoinen ilmiö. Muusikkona ja biisintekijänä keskinkertainen. Osui hyvään saumaan. Vaan sitä en vieläkään ymmärrä, että reenaa vuosia ollakseen muusikko. Sitten kun on, itkee menemään että voi voi, ne tykkää minusta, nyyh, en kestä, sielu särkyy, myyn miljoonia levyjä, äiti ota pois. Vittu jos se oli noin rankkaa niin olisi perunut kiertueen ja mennyt raksalle töihin. En osaa yhtään arvostaa tuollaisia luuseriurpoja. Varsinkaan tuollaista, jolle annetaan kaikki eteen mutta ukko sen kun uikuttaa ruisku hihassa.

Et ilmeisesti ole vielä kuullut, niin voin tässä raottaa erästä elämän suurta salaisuutta.

Todellisuus ei aina vastaa unelmia.
 

clayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, MASO
Cobain? Mielenkiintoinen ilmiö. Muusikkona ja biisintekijänä keskinkertainen. Osui hyvään saumaan. Vaan sitä en vieläkään ymmärrä, että reenaa vuosia ollakseen muusikko. Sitten kun on, itkee menemään että voi voi, ne tykkää minusta, nyyh, en kestä, sielu särkyy, myyn miljoonia levyjä, äiti ota pois. Vittu jos se oli noin rankkaa niin olisi perunut kiertueen ja mennyt raksalle töihin. En osaa yhtään arvostaa tuollaisia luuseriurpoja. Varsinkaan tuollaista, jolle annetaan kaikki eteen mutta ukko sen kun uikuttaa ruisku hihassa.
Kaikki muusikot eivät vaan ole valmiita suureen suosioon ja Nirvanan menestys tuli niin äkillisesti vielä. Selkeästi muutenkin ongelmainen henkilö, jolla ei ollut keinoja käsitellä kaikkea, mitä tapahtui.

Eikös Kurtilla ollut joitain selkävaivoja tms, joka lisäsi aineiden käyttöä?
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Kaikki muusikot eivät vaan ole valmiita suureen suosioon ja Nirvanan menestys tuli niin äkillisesti vielä. Selkeästi muutenkin ongelmainen henkilö, jolla ei ollut keinoja käsitellä kaikkea, mitä tapahtui.

Eikös Kurtilla ollut joitain selkävaivoja tms, joka lisäsi aineiden käyttöä?
On miun enollanikin selkävaivoja, ja vaimolla, mutta ei ne ole ruvenneet heroiinia vetämään.
 

DTremens

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings, PattU, Wolves, Patriots
Liittyen mihin?

No lainataan nyt vielä uudestaan näin perinteisesti.

"Vaan sitä en vieläkään ymmärrä, että reenaa vuosia ollakseen muusikko. Sitten kun on, itkee menemään että voi voi, ne tykkää minusta, nyyh, en kestä, sielu särkyy, myyn miljoonia levyjä, äiti ota pois."

Se nyt vaan on fakta että jos todellisuus ei vastaa unelmia niin isku on sitä suurempi mitä enemmän olet asiaan panostanut. Jos musiikki on koko elämä ja siitä olet haaveillut etkä mistään muusta niin onhan se nyt aika saatanan kova isku kun lopputulos paljastuu siunauksen sijaan kiroukseksi. Jos muutenkin on epävakaa henkilö tai ongelmia niin ei se nyt pitäisi täysin ymmärryksen ulkopuolella olla että jonku elämä suistuu raiteiltaan. Tuo ottais itteään niskasta kiinni ja menis oikeisiin töihin -asenne ei oo oikein nykypäivää...
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
No lainataan nyt vielä uudestaan näin perinteisesti.

"Vaan sitä en vieläkään ymmärrä, että reenaa vuosia ollakseen muusikko. Sitten kun on, itkee menemään että voi voi, ne tykkää minusta, nyyh, en kestä, sielu särkyy, myyn miljoonia levyjä, äiti ota pois."

Se nyt vaan on fakta että jos todellisuus ei vastaa unelmia niin isku on sitä suurempi mitä enemmän olet asiaan panostanut. Jos musiikki on koko elämä ja siitä olet haaveillut etkä mistään muusta niin onhan se nyt aika saatanan kova isku kun lopputulos paljastuu siunauksen sijaan kiroukseksi. Jos muutenkin on epävakaa henkilö tai ongelmia niin ei se nyt pitäisi täysin ymmärryksen ulkopuolella olla että jonku elämä suistuu raiteiltaan. Tuo ottais itteään niskasta kiinni ja menis oikeisiin töihin -asenne ei oo oikein nykypäivää...
Miksi minkään pitäisi olla nykypäivää? Nyt puhutaan vuodesta 1994, ei nykypäivästä. Ei kai Aleksanteri Suurikaan olisi kuollut malariaan nykypäivänä. Voi voi.

Mites nykyisin pitäisi tehdä? Silittää rasvalettiä ja sanoa, että otapa Kurtti tuosta pullaa, oot niin murtunu immeinen ja joutunut kärsimään, viime vuonnakin pesit itse pyykkisi, ei ihme että sielussa on särö. Ja otahan tuosta nyt vähän huummetta lisää.

Vittu aikuisella ihmisellä pitäisi olla aikuisen vastuu. Olkoot miten taiteilija hyvänsä. Ei tuolla bussikuskit ja leipurit ja lääkärit ja putkimiehetkään heilu heroiinipäissään. Miksi se pitäisi sallia soittajille?
 

clayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, MASO
On miun enollanikin selkävaivoja, ja vaimolla, mutta ei ne ole ruvenneet heroiinia vetämään.
Ei se heroiinia siihen vetänytkään, vaan oliko jotain lääkkeitä ja siihen päälle muut aineet. Yleensä miedommat aineet johtaa kovempiin ja ollaan pisteessä, jossa hepo on ainoa, mikä toimii. Sitähän Cantrellkin taisi vetää. Hän vaan pääsi aineista eroon, toisin kuin Layne.
 

DTremens

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings, PattU, Wolves, Patriots
Miksi minkään pitäisi olla nykypäivää? Nyt puhutaan vuodesta 1994, ei nykypäivästä. Ei kai Aleksanteri Suurikaan olisi kuollut malariaan nykypäivänä. Voi voi.

Mites nykyisin pitäisi tehdä? Silittää rasvalettiä ja sanoa, että otapa Kurtti tuosta pullaa, oot niin murtunu immeinen ja joutunut kärsimään, viime vuonnakin pesit itse pyykkisi, ei ihme että sielussa on särö. Ja otahan tuosta nyt vähän huummetta lisää.

Vittu aikuisella ihmisellä pitäisi olla aikuisen vastuu. Olkoot miten taiteilija hyvänsä. Ei tuolla bussikuskit ja leipurit ja lääkärit ja putkimiehetkään heilu heroiinipäissään. Miksi se pitäisi sallia soittajille?

En puhunut ollenkaan siitä mitä kenenkään pitäisi tehdä 1994 vaan siitä että sanot ettet VIELÄKÄÄN ymmärrä miten noin voi olla/käydä. Se sinun ymmärryksesi puute on siis olemassa nykyhetkessä ja selkeästi annoit ymmärtää että ratkaisu olisi ollut "mennä raksalle töihin". Siihen tartuin ja huomautin, ei mitään sen ihmeellisempää.
 

clayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, MASO
Vittu aikuisella ihmisellä pitäisi olla aikuisen vastuu. Olkoot miten taiteilija hyvänsä. Ei tuolla bussikuskit ja leipurit ja lääkärit ja putkimiehetkään heilu heroiinipäissään. Miksi se pitäisi sallia soittajille?
Ne vetääkin viinaa. Haitallista sekin aine, jos sitä käytetään väärin.

Jotkut lääkärithän vetää niitä kovimpia lääkkeitä huumausaineina. Ei välttämättä Suomessa, mutta USAssa ainakin.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
En puhunut ollenkaan siitä mitä kenenkään pitäisi tehdä 1994 vaan siitä että sanot ettet VIELÄKÄÄN ymmärrä miten noin voi olla/käydä. Se sinun ymmärryksesi puute on siis olemassa nykyhetkessä ja selkeästi annoit ymmärtää että ratkaisu olisi ollut "mennä raksalle töihin". Siihen tartuin ja huomautin, ei mitään sen ihmeellisempää.
Joo, en vieläkään ymmärrä sitä, että ihminen tekee sitä mitä haluaa ilmeisen vapaaehtoisesti, kehittyy siinä, saavuttaa massiivista menestystä ja ilahtuu siitä niin että ampuu itsensä. Kyllä minä tajuan jos perheensä hylkäämä koditon töistään potkittu aarporaaja tappaa itsensä, mutta miljoonien ihailema rahassa rypevä rokkitähti? Sillä rahalla se urpo olisi voinut ostaa vaikka saaren Tyyneltämereltä ja mennä sinne erakoksi, jos kerran ihmiset noin ahisti.

Jos nyt olisin joskus Nirvanan levyjä omistanut, niin olisin taatusti myynyt ne pois vuonna 1994. Ajatus olisi voinut olla jotain sen suuntaista, että kusetit minua mulkku. Annoit lauluillasi toivoa, mutta teollasi todistit ettei toivoa ole. Kiitos tästäkin.
 
Viimeksi muokattu:

clayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, MASO
Joo, en vieläkään ymmärrä sitä, että ihminen tekee sitä mitä haluaa ilmeisen vapaaehtoisesti, kehittyy siinä, saavuttaa massiivista menestystä ja ilahtuu siitä niin että ampuu itsensä. Kyllä minä tajuan jos perheensä hylkäämä koditon töistään potkittu aarporaaja tappaa itsensä, mutta miljoonien ihailema rahassa rypevä rokkitähti? Sillä rahalla se urpo olisi voinut ostaa vaikka saaren Tyyneltämereltä ja mennä sinne erakoksi, jos kerran ihmiset noin ahisti.
Pelkkä raha ei tee ketään onnelliseksi. Vaikeahan noita asioita on ymmärtää, jos ei itse ole niitä kokenut. Ongelmansa kaikilla.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Pelkkä raha ei tee ketään onnelliseksi. Vaikeahan noita asioita on ymmärtää, jos ei itse ole niitä kokenut. Ongelmansa kaikilla.
Minut raha tekisi onnelliseksi. Tai ainakin poistaisi elämästäni monta asiaa, jotka tekevät minut onnettomaksi. Vaan totta, en ole kokenut. En julkisuutta, en aineriippuvuutta. Ehkä olen sittenkin onnellinen. Vaikka perse onkin auki.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Oletteko muuten kuulleet ikinä yhdenkään rikkaan sanovan, että raha ei tee onnelliseksi?

Sitä minäkin. Se on vain kuiva fraasi, jota meidät köyhät on manipuloitu hokemaan toisillemme. Että kestäisimme köyhyytemme, samalla kun nämä wahlroosit vetää kaviaaria saimaannorppien pääkalloista.
 

clayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, MASO
Oletteko muuten kuulleet ikinä yhdenkään rikkaan sanovan, että raha ei tee onnelliseksi?

Sitä minäkin. Se on vain kuiva fraasi, jota meidät köyhät on manipuloitu hokemaan toisillemme. Että kestäisimme köyhyytemme, samalla kun nämä wahlroosit vetää kaviaaria saimaannorppien pääkalloista.
Onko ne aidosti onnellisia? Kovin tuntuu olevan sekavaa porukkaa noissa piireissä ja ongelmia riittää.
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei se heroiinia siihen vetänytkään, vaan oliko jotain lääkkeitä ja siihen päälle muut aineet. Yleensä miedommat aineet johtaa kovempiin ja ollaan pisteessä, jossa hepo on ainoa, mikä toimii. Sitähän Cantrellkin taisi vetää. Hän vaan pääsi aineista eroon, toisin kuin Layne.
Amerikassa taidettiin jo tuohon aikaan jakaa opioideja kuin meillä Buranaa. Niiden aikojen takia monilla meni/ menee elämä päin Helvettiä ihan turhan takia.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Oletteko muuten kuulleet ikinä yhdenkään rikkaan sanovan, että raha ei tee onnelliseksi?
Itse asiassa aika usein. Kun joku asia on itsestään selvä, se menettää merkityksensä. Rikas ihminen voi tehdä käytännössä mitä tahansa, ja lopulta se voi johtaa tylsistymiseen. Juuri minkään vuoksi ei tarvitse ponnistella.

Ja jos tämä jotenkin grungeen liittyy, niin siitä skenestä löytyy paljon esimerkkejä siitä, ettei raha tee onnelliseksi. Kasarilla menestyneet tukkahevarit osasivat sentään pitää hauskaa rahoillaan, vaikka joskus siinä henki lähtikin.
 

clayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, MASO
Cobainhan oli mielialahäiriöinen. Siinä mielessä ihmettelen kovasti hänen haukkumistaan, ja jos viisastella haluaa, niin miksei sitten samantien lokeroi vaikkapa kaikkia masennuksesta kärsiviä itkupilleiksi. Sanon tämän ihan vaan, jotta logiikka säilyisi.
Onhan näitä, joiden mielestä esim. Cornell oli nynny tai luuseri kun tappoi itsensä. Ei tarvitse ihmetellä, miksi ihmisten on edelleen hankala puhua avoimesti mielenterveysongelmistaan.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Onhan näitä, joiden mielestä esim. Cornell oli nynny tai luuseri kun tappoi itsensä. Ei tarvitse ihmetellä, miksi ihmisten on edelleen hankala puhua avoimesti mielenterveysongelmistaan.
Minulle itselleni tuo Chris Cornellin kuolema oli kaikkein pahin isku tässä skenessä. Chris vaikutti aina suht täyspäiseltä kaverilta. Ei käsittääkseni ollut mitenkään pahasti naimisissa päihteidenkään kanssa. Loi myös uskottavaa soolouraa Soundgardenin ohella.

Finlandia-talolla 2016 tuli niin hyvä mieli, kun äijä veti loistavan keikan ja heitti myös vitsiä väliin. Tunnelma oli mahtava. Ajattelin, että tässä on mies, joka on selvinnyt grungesta. Ajattelin myös, että tämä jätkä vetää keikkaa vielä eläkeiässäkin ja minä olen lähes yhtä vanhana katsomassa.

Ei se sitten niin mennyt. Harva meistä tietää, mitä Chris on mielessään ehkä vuosia hautonut, mutta tosiaan toivoisin, että mielenterveydestä olisi nykyistä helpompi puhua. Pakko sanoa, että tuli pala kurkkuun, kun kuulin tästä. Olin Lassilan Teboililla tankkaamassa autoa, kun näin uutisen. Hetken aikaa oli pakko istua autossa.

Meni pari vuotta, etten pystynyt kuuntelemaan Soundgardenia. Nyt jo pystyn.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Meni pari vuotta, etten pystynyt kuuntelemaan Soundgardenia. Nyt jo pystyn.
Mie en ole pystynyt kuuntelemaan sitä ikinä. Enkä oikein edes ymmärrä miksi. Periaatteessa siinä olisi kaikki palikat kohdallaan, mutta ei vaan sielu liikahda. Ei voi mittään. Toinen on Pearl Jam. Ihan yrittämällä olen yrittänyt, kuunnellut niitten levyjä. Miettinyt että pitäisi tykätä, mutta niiden biiseissä ei vaan ole koukkuja jotka jäisi mieleen. Äänimassa velloo ja laulaja jollottaa monotonisesti, eikä mikään tartu. Anteeksi kyseisten yhtyeiden fanit, en hauku bändejä. Varmasti hienoa musaa ja soittajat ovat kovia panemaan. Heidän ulosantinsa ja minun musiikkiodottamani eivät vaan jostain syystä kohtaa.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Mie en ole pystynyt kuuntelemaan sitä ikinä. Enkä oikein edes ymmärrä miksi. Periaatteessa siinä olisi kaikki palikat kohdallaan, mutta ei vaan sielu liikahda. Ei voi mittään. Toinen on Pearl Jam. Ihan yrittämällä olen yrittänyt, kuunnellut niitten levyjä. Miettinyt että pitäisi tykätä, mutta niiden biiseissä ei vaan ole koukkuja jotka jäisi mieleen. Äänimassa velloo ja laulaja jollottaa monotonisesti, eikä mikään tartu. Anteeksi kyseisten yhtyeiden fanit, en hauku bändejä. Varmasti hienoa musaa ja soittajat ovat kovia panemaan. Heidän ulosantinsa ja minun musiikkiodottamani eivät vaan jostain syystä kohtaa.
Siun sielunmaisema ei liikaha kuin Mana Manasta, Ismo Alangosta ja ZZ Topista. Kylhä myö tää tiedetää. Ja kyl myö siut ja siun makus tiedetää.

Jatkakaa. Jatka siekii.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao

clayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, MASO
Mie en ole pystynyt kuuntelemaan sitä ikinä. Enkä oikein edes ymmärrä miksi. Periaatteessa siinä olisi kaikki palikat kohdallaan, mutta ei vaan sielu liikahda. Ei voi mittään. Toinen on Pearl Jam. Ihan yrittämällä olen yrittänyt, kuunnellut niitten levyjä. Miettinyt että pitäisi tykätä, mutta niiden biiseissä ei vaan ole koukkuja jotka jäisi mieleen. Äänimassa velloo ja laulaja jollottaa monotonisesti, eikä mikään tartu. Anteeksi kyseisten yhtyeiden fanit, en hauku bändejä. Varmasti hienoa musaa ja soittajat ovat kovia panemaan. Heidän ulosantinsa ja minun musiikkiodottamani eivät vaan jostain syystä kohtaa.
Pearl Jam ei ole TEN -levyn lisäksi säväyttänyt omia korviani. Mielenkiinto kohdistui eniten Alice In Chainsiin sekä Soundgardeniin. Nirvanaa tuli kuunneltua, muttei intohimoisesti. Sitten oli näitä SubPopin yhteitä, jotka oli ihan kiinnostavia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös