iPhone

  • 380 430
  • 1 786

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Kyllä, se on yksinkertaistettu koska en ole koodari. Toki poikkeuksia löytyy mutta uskoisin että näin on "pääsääntöisesti".

Enemmän vaikuttavia asioita on vaikka kuinka ja paljon. Se että alat oikeasti vetämään tuollaisia johtopäätöksiä kertoo kyllä sinun halustasi löytää negatiivista sanottavaa iPhonesta - ilman faktoja luonnollisesti.

Taidanpa vaihtaa Windowsin kotikoneesta johonkin pieneen Linuxiin, sille kun on jollain tavalla parempi koodata.

Sorry, luulin että tämä on keskustelupalsta. Aika laajalti olet itse vatvonut täällä samoja asioita, ilmeisesti sinulla on sitten niin paljon enemmän tietoa asioista vai mitä?

En kyllä mielestäni täällä vatvonut näitä asioita ilman mitään konkreettista tietoa. Jos vaikka keskittyisit niihin iPhonen ongelmiin, joista on oikeasti näyttöä. Minäkin olen niistä kiinnostunut.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Enemmän vaikuttavia asioita on vaikka kuinka ja paljon. Se että alat oikeasti vetämään tuollaisia johtopäätöksiä kertoo kyllä sinun halustasi löytää negatiivista sanottavaa iPhonesta - ilman faktoja luonnollisesti.

Taidanpa vaihtaa Windowsin kotikoneesta johonkin pieneen Linuxiin, sille kun on jollain tavalla parempi koodata.

Nyt Sopuli huomaa taas että minä en missään vaiheessa ole sanonut etteikö olisi muita vaikuttavia asioita, jopa enemmän vaikuttavia.

Mutta kuten jo itsekkin totesit, käyttöjärjestelmän koolla voi olla vaikutusta koodaamisen helppouteen/vaikeuteen ja tästä oli kyse, ei muusta.

En kyllä mielestäni täällä vatvonut näitä asioita ilman mitään konkreettista tietoa. Jos vaikka keskittyisit niihin iPhonen ongelmiin, joista on oikeasti näyttöä. Minäkin olen niistä kiinnostunut.

Iso mies, älä nyt viitsi. Sinä olet vatvonut aivan samalla tavalla täällä asioista joista sinullakaan ei ole konkreettista tietoa, skrollaa nyt pari sivua taaksepäin ja katso itse.

Huvittavaa kuinka sinä yrität ohjata keskustelua täällä.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Mutta kuten jo itsekkin totesit, käyttöjärjestelmän koolla voi olla vaikutusta koodaamisen helppouteen/vaikeuteen ja tästä oli kyse, ei muusta.

Pistetään vaikka näin. Käyttöjärjestelmän koosta ei voi varmasti vetää mitään kohtopäätöksiä kehityksen helppoudesta/vaikeudesta. Esim. Symbian on tälle hetkellä liian optimoitu, eli se on suunniteltu laitteille, joiden suorituskyky ei ollut lähellekään nykyisiä mobiililaitteita. Kehitys on tämän takia aika työlästä, kun jokaista bittiä pitää viilata liian tarkasti. Tämä tieto on peräisin muutamalta kehittäjältä, joiden kanssa olen keskustellut. Otetaan toisena esimerkkinä Windows CE. Winkkarimaiseen tyyliin rajapinnat ovat helppokäyttöisiä ja dokumentaatio hyvää. Varsinkaan jälkimmäinen ei ole vastaavalla tasolla Symbianissa. Kumpi on puhelimessa suurempi?

Nokian puhelinmallien ensimmäiset protot ovat semmoisia virtasyöppöjä, että eivät meinaa pysyä päällä laturissa kiinni ollessaan kun testejä ajetaan. Tästä alkaa sitten se optimointi, jonka lopputulos nähdään kaupassa. Tässä valossa on aika vaikea uskoa, että iPhone olisi mitenkään ihmeellisen resurssisyöppö, sillä muuten akun kulutus olisi melkoista - huolimatta siitä, että esim. 3G puuttuu. Vastaavasti näyttö on hurjan iso, ja tuo syö virtaa.

Iso mies, älä nyt viitsi. Sinä olet vatvonut aivan samalla tavalla täällä asioista joista sinullakaan ei ole konkreettista tietoa, skrollaa nyt pari sivua taaksepäin ja katso itse.

Kun minä olen kyseenalaistanut sinun juttujasi, olen kaivanut kohdat esiin ja kommentoinut. Sinä et minun kommenttejani kaiva, sillä minulla on kompetenssia puhua näistä asioista. Toki pieniä hutejakin on tullut, mutta hei - minä osaan myöntää ne.

Mietipä seuraavaa:

- sinä et tiennyt mikä on firmwaren ja softwaren ero puhelimessa (heh, ja silti leikit täällä jotain asiantuntijaa puhelimien käyttöjärjestelmien saralla...)
- et osannut selvittää, että mikä ero on puhelimissa ja selaimissa pyörivällä Javalla, vaan kiertelit ja kaartelit aiheen edessä
- sinun mutusi ei sano, että selaimissa pyörivä flash on aivan liian raskas puhelimille ja yhteensopivuusongelmia on varmasti

Tässä valossa sinun tietämyksesi on niin heikkoa, että spekulaatiosi ilman mitään faktaa taustalla ovat yhtä tyhjän kanssa.
 
Viimeksi muokattu:

Monte-Cristo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Sens, sympatiat Kerholle
Jees, pienellä lisägoogletuksella tämä selvisi. Hyvin ovat ottaneet Applella hypen irti tästä, vaikka vain murto-osa videoista saatavana.
Muistan lukeneeni, että YouTube on kokonaan siirtymässä tällä H.264-koodekilla koodattuihin videoihin. Google (joka siis SinäPutken omistaa) ja Applehan ovat aika tiiviisti kompuksessa.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Otetaan toisena esimerkkinä Windows CE. Winkkarimaiseen tyyliin rajapinnat ovat helppokäyttöisiä ja dokumentaatio hyvää. Varsinkaan jälkimmäinen ei ole vastaavalla tasolla Symbianissa. Kumpi on puhelimessa suurempi?

Suurempi?

Nyt puhuttiin Safarista ja Symbianista ja jos verkon keskusteluita voi pitää yhtään luotettavina (tästä asiasta taisi olla joku digitoday tjms linkkikin) niin Symbian koodaus on lasten leikkiä Safariin verrattuna. Ja totta kai dokumentaation laajuus vaikuttaa asiaan. Ihan hyvin noita Symbian ohjelmistoja tuntuu olevan koodattu.

sillä muuten akun kulutus olisi melkoista - huolimatta siitä, että esim. 3G puuttuu. Vastaavasti näyttö on hurjan iso, ja tuo syö virtaa.

On kiva kuulla käytännön kokemukset esim. Wifi käytön vaikutuksista akun kestoon, se syö akkua huomattavan nopeasti. Näyttö varmaan vie sähköä suoraan suhteessa kokoon. Ehkä se on juuri tuo ominaisuuksien puute joka "säästää" akkua iPhonen tapauksessa.

Kun minä olen kyseenalaistanut sinun juttujasi, olen kaivanut kohdat esiin ja kommentoinut. Sinä et minun kommenttejani kaiva, sillä minulla on kompetenssia puhua näistä asioista. Toki pieniä hutejakin on tullut, mutta hei - minä osaan myöntää ne.

Nyt oli kyse vatvomisesta ja sinä olet aivan tasan tarkkaan vatkonut asioita vastaavasti, tämäkin viesti johon vastaan on samaa vatvomista. Aivan turhaan nostat itseäsi mihinkään jalustalle.

- sinä et tiennyt mikä on firmwaren ja softwaren ero puhelimessa (heh, ja silti leikit täällä jotain asiantuntijaa puhelimien käyttöjärjestelmien saralla...)

Heh, minä tiedän tarkkaan firmiksen ja softan eron, se olit sinä (ja ilmeisesti Apple ellei kyse ole tästä sinun spekuloimasta pekkajalosista joille sinulla ei ole mitään näyttöä) joka väännät puhtaasta semantiikasta (normaalikäyttäjälle ei ole mitään väliä päivittääkö softan vai firmiksen jos se tapahtuu samalla tavalla). Kuten jo totesin niin semanttisesti Applen väite on oikea mutta käytännössä harhaanjohtava.

- et osannut selvittää, että mikä ero on puhelimissa ja selaimissa pyörivällä Javalla, vaan kiertelit ja kaartelit aiheen edessä

Sinä olet väittänyt että mikään embedded java appletti ei pyöri kännykässä. Onko tästä todisteita? Et ole perustellut väitettäsi millään tavalla.

- sinun mutusi ei sano, että selaimissa pyörivä flash on aivan liian raskas puhelimille ja yhteensopivuusongelmia on varmasti

Katsos kun minä puhun mutusta niin en esitä sitä faktana.

Onko väitteesi siis että flashista ei ole mitään hyötyä kännykän selaimessa?

Tässä valossa sinun tietämyksesi on niin heikkoa, että spekulaatiosi ilman mitään faktaa taustalla ovat yhtä tyhjän kanssa.

Heh, katkeraa puhetta mieheltä jonka taktiikkana tässäkin keskustelussa on ollut toisten sanomisten tahallinen vääristely. Sinä spekuloit aivan samalla tasolla ja lähteenä on esim. "pari kehittääjää" joiden kanssa olet keskustellut. Ei kovin vakuuttavaa.
 

lihaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Applen tuplajättipotti on, kun käytännössä kaikki mainosihmiset käyttävät työssään Macceja. He itsekkin uskovat, että kun Steve Jobs lanseeraa jonkun härpäkkeen markkinoille, niin se onkin jotain aivan käsittämättömän suuremmoista.

Mutta totuus on sittenkin toisenlainen. iPod on oikeasti kannettavissa soittimissa vahva brändi. Mutta tietokoneissa Macit ovat kaikesta kohkaamisesta huolimatta vähemmistön marginaalituote.

Mutta pikkuhiljaa alkaa keskustelupalstoilla olla käyttökokemuksia iPhonesta: Appleuskovaisten mielestä iPhone on jumalainen ilmestys. Matkapuhelin keksittiin vasta nyt!!! Nokia, Sony, Motorola ja Samsung tekivät jotain muuta kuin oikeita matkapuhelimia.

Toisenlaiset mielipiteet tahtovat hukkua mainosmiesten vyörytyksen alle: Puhelimena iPhone on korkeintaan keskinkertainen. Nokian hyvään kuuluvuuteen ja kaikenkattavaan tietoliikenneosaamiseen on vielä paljon matkaa. Asia on varsin kiusallinen kun kännykän primaaritehtävä on sittenkin kommunikointi. Ja Nokialla appleuskovaisten väitteistä huolimatta soitto ja viestien lähetys on intuitiivisen helppoa mökin mummollekkin.

Uskon, että Appleuskovaiset eivät halua muusta puhelimesta kuullakkaan. Videopuhelut, 3G, multimediaviestit, vaihdettava akku, omien soittoäänien valinta, musiikin lataus suoraan hiirellä raahaamalla ovat turhia, kun niitä ei omppupuhelimessa löydy. Nörttien kotkotuksia! Samoin kunnollinen kamera ja videokamera. Puhumattakaan tuhansista kolmansien osapuolien tekemistä ohjelmista.

Mutta jenkeissä, langattoman viestinnän takapajulassa iPhone myy varmasti kuin häkä.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS

Yritit väittää, että jos käyttöjärjestelmä on suurempi muistissa, niin se on hankalampi ohjelmoida. Jos tuo "vaikuttaa jollain tavalla" voidaan tuolla tavalla tulkita? Ei mitään järkeä... Ja jos myötäilin tuota edes jollain tavalla, niin pahoittelen epäselvää ulosantia tuossa kohtaa.

Nyt puhuttiin Safarista ja Symbianista ja jos verkon keskusteluita voi pitää yhtään luotettavina (tästä asiasta taisi olla joku digitoday tjms linkkikin) niin Symbian koodaus on lasten leikkiä afariin verrattuna. Ja totta kai dokumentaation laajuus vaikuttaa asiaan. Ihan hyvin noita Symbian ohjelmistoja tuntuu olevan koodattu.

No en minä ainakaan ole puhunut mistään Safarista, sehän on pelkkä selain! Saat toki verrata sitä koko käyttikseen :) Ei siinä toki paljon järkeä ole.

Pointti ei ollut tosiaankaan haukkua Sympparia. Itselleni tärkeä syy Nokian puhelimen käyttöön on juuri se, että haluan käyttää Navicorea ym. kivaa. Väännetään rautalangasta, kun sillä puolella taitaa olla hyvä tahto aika vähissä toisen kirjoituksia lukiessa. Väite siitä, että käyttiksen koko muistissa olisi jonkin sortin viite siitä, että onko sille vaikea kehittää vai, on aika järjetön. Annoin vaan muutaman esimerkin nimenomaan mobiilikäyttiksistä, jotka siis tässä tapauksissa olivat CE ja Symppari. Ja selvennetään vielä sen verran, että tässä tapauksessa tuo suurempi on helpompi sovelluskehittäjille ja Sympparin optimoitu paketti alkaa olla liiankin optimoitu, kun suorituskyky puhelimissa on kasvanut.

Nyt oli kyse vatvomisesta ja sinä olet aivan tasan tarkkaan vatkonut asioita vastaavasti, tämäkin viesti johon vastaan on samaa vatvomista. Aivan turhaan nostat itseäsi mihinkään jalustalle.

Jos ei löydy esimerkkejä meikäläisen kirjoituksista, niin tulkitsen sen siten, että niitä ei tosiaankaan löydy. Case closed.

Heh, minä tiedän tarkkaan firmiksen ja softan eron, se olit sinä (ja ilmeisesti Apple ellei kyse ole tästä sinun spekuloimasta pekkajalosista joille sinulla ei ole mitään näyttöä) joka väännät puhtaasta semantiikasta (normaalikäyttäjälle ei ole mitään väliä päivittääkö softan vai firmiksen jos se tapahtuu samalla tavalla). Kuten jo totesin niin semanttisesti Applen väite on oikea mutta käytännössä harhaanjohtava.

Nyt kyllä teet itsestäsi pellen. Minulla nyt vaan on selkeästi teknisempi tausta esim. sen puolesta mitä olen tehnyt duunikseni opiskeluaikana. Miksi kiistelet täällä asioista, joista et tiedä tarpeeksi? Kukaan, joka ymmärtää firmiksen ja softan eron puhelimessa ei voi tulkita tuota juttua siten, että Applen väitteen mukaan muita käyttiksiä ei voi päivittää lainkaan. Vaatii kyllä sellaista kiihkoa, että objektiivisuus on kokonaan sumentunut.

Mitä tulee pekkajaloseen, niin tein johtopäätöksen jo tämän perusteella.

"Apple points out that iPhone's features — unlike other cellphones — can be upgraded in the future through software."

Esim. tuon feature -sana on sellainen, jota minä en ikinä käyttäisi tässä asiayhteydessä. Sekottaa juuri henkilöitä, jotka eivät ole perillä firmiksen ja softan eroista, epäilen onko toimittajakaan. Ensimmäinen kommenttini tästä jutusta muuten kritisoi juuri toimittajan ammattitaidottomuutta. Applen alkuperäistä tiedotetta ei ole löytynyt, joten paha sanoa tuosta mitään. Ei tainnut olla ihan peruskuluttajalle suunnattua tietoa siis. Tekniikasta ymmärtäville mielenkiintoinen detalji, kun ymmärtää mitä tuo mahdollistaa ja tietää, että muutkin puhelinvalmistajat seuraavat perässä jossain vaiheessa.

Osaatko sanoa, että miksi sinä aloit väittämään ihan päättömyyksiä tuon jutun lukemisen jälkeen ja minulle oli heti selvää, että mistä on kyse?

Sinä olet väittänyt että mikään embedded java appletti ei pyöri kännykässä. Onko tästä todisteita? Et ole perustellut väitettäsi millään tavalla.

Nyt kyllä repesin. Embedded Java appletti, eikös ihan tavallinen appletti vaan riittäisi. Jos nyt kuitenkin palataan ihan alkuun, niin sinä aloit täällä kyselemään, että millähän tavoin tuo mahtaa vaikuttaa iPhonella surffailuun, kun ei löydy Flashia eikä Javaa. Tässä valossa sinä voisit joskus ottaa todistustaakan itsellesi, mutta kuten jo aikaisemmin totesin, ei taida osaaminen riittää tässä asiassa.

Setä on kuitenkin kiltti, setä auttaa. Seuraa muutamia taikasanoja, toivottavasti et mene enemmän sekaisin. Selaimen käyttämä Java on J2SE, katselin tuossa omalta kovolta, hakemiston koko on hieman alle 60 megaa. Nokia kyllä varmasti puristaa tuon firmikseensä, joka on selvästi alle sata megaa:) Sitten voit katsella vaikkapa speksejä kaverista nimeltä J2ME (micro edition), joka pyörii noissa puhelimissa. Ei ole paljon yhteistä ei, eikä puhelimissa olevassa J2ME:ssä edes ole Appletti -rajapintaa puhumattakaan integraatiosta selaimen ja Javan välillä.

Katsos kun minä puhun mutusta niin en esitä sitä faktana.

Ylempänä jo totesin case closed, kun ei teikäläiseltä löydy mitään esimerkkejä.

Onko väitteesi siis että flashista ei ole mitään hyötyä kännykän selaimessa?

Äläpä pistä sanoja suuhuni. Tähän asti kaikki arvioni flashista kännyissä ovat pitäneet paikkansa, kun olen nuo faktat myöhemmin tarkistanut. Mitenkäs sitä vastoin tämä epätotuus :)

Flashilla ei tee mitään? Jos olen oikein ymmärtänyt niin esim. YouTube videot vaativat Flashin. Ja niitä katselee iloisesti kännyköillä.

Kerrotko vielä, että miten surffaaminen iPhonella eroaa esim. niistä matkapuhelimista, joissa on Java? Viimeksi kun kysyin, niin takaisin tuli: "Eikös webbisivuilla ole Appletteja?"
 
Viimeksi muokattu:

65536

Jäsen
Suosikkijoukkue
Takatukat
Daespoo kirjoitti:
Nyt puhuttiin Safarista ja Symbianista ja jos verkon keskusteluita voi pitää yhtään luotettavina (tästä asiasta taisi olla joku digitoday tjms linkkikin) niin Symbian koodaus on lasten leikkiä Safariin verrattuna. Ja totta kai dokumentaation laajuus vaikuttaa asiaan. Ihan hyvin noita Symbian ohjelmistoja tuntuu olevan koodattu.

Safari on weppiselain. iPhonen rautaa ohjailee huhujen mukaan jonkinlainen OS X (eli *BSD) -variantti, eli antiikkinen monoliittikerneli. Apple ei edes aio julkaista ohjelmistokehityspakettia iPhonelle, joten kolmannet osapuolet eivät voi tehdä laitteelle sovelluksia. Tässä suhteessa Symbian on täysin ylivoimainen.

Symbian-sovellukset saattavat jopa toimia, mutta koko härpäke on ohjelmistokehittäjän helvetti. Symbian OS on *teoriassa* kiva mikrokerneliarkkitehtuuri, jonka päälle on rakennettu fiksuja MVC-mallia noudattavia GUI-kirjastoja. Ongelmana onkin "vain" Symbianin luokaton ohjelmistokehityspaketti, joka sisältää tonneittain Perl-liimaa, mitättömästi dokumentaatiota, C++:n ominaisuuksien uudelleentoteutuksia 90-luvun alun raudan ja kääntäjien rajoitteiden takia, hitaan emulaattorin ja bugien piinaaman Carbide-kehitysympäristön. Sokerina pohjalla ovat puhelinlaitteiden firmwarejen pienet toteutuserot (tai bugit, miten vain). Aina tuntuu löytyvän puhelin, jolla sovellus kaatuu tuntemattomasta syystä.

No, ei sentään pertti perusohjelmoijan tarvitse debugata softiaan volttimittarin kanssa, kuten eräs Nokialla protopuhelimien kanssa työskennellyt joutui ajoittain tekemään. JTAG toimii, jos on toimiakseen.

Mutta jenkeissä, langattoman viestinnän takapajulassa iPhone myy varmasti kuin häkä.

Siltä hieman vaikuttaa. CNETin arvostelussa kehutaan vuolaasti Applen Safari-selainta.

cnet.com kirjoitti:
The Safari browser really sets the iPhone apart from the cell phone crowd. Rather than trudging through stripped-down WAP pages with limited text and graphics, the browser displays Web pages in their true form. It's a completely and surprisingly satisfying experience to see real Web pages on a screen of this size. Our only regret is that the browser does not support Flash or Java.

Eikö jenkeissä kukaan ole kuullut Operan selaimesta, jonka saa asennettua mihin tahansa Symbian-kapulaan? Aivan, ehdin jo unohtaa, että monopoleja kurmottavassa kapitaalivaltiossa operaattorit eivät anna käyttäjien ladata ja asentaa ohjelmia puhelimeen. Operaattorin hyväksymät sovellukset ovat ostettavissa ainoastaan sen omasta sovelluskaupasta.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Eikö jenkeissä kukaan ole kuullut Operan selaimesta, jonka saa asennettua mihin tahansa Symbian-kapulaan? Aivan, ehdin jo unohtaa, että monopoleja kurmottavassa kapitaalivaltiossa operaattorit eivät anna käyttäjien ladata ja asentaa ohjelmia puhelimeen. Operaattorin hyväksymät sovellukset ovat ostettavissa ainoastaan sen omasta sovelluskaupasta.

Kokeilin tuota uutta Operan mini beettaa ja pitää sanoa, että tykkäsin. Hienosti kaventaa sivut luettavaan muotoon, ja zoomatessa kohdistaa mukavasti näytön itsestään luettavan kappaleen vasempaa reunaan. Vaikuttavaa, etten sanoisi.

Ainakin YLE uutisoi, että 200 000 iPhonea myytiin ensimmäisenä päivänä. Nokia myi viime vuonna n. 16 miljoonaa N-sarjalaista. Aika järjetön avaus laitteelle, jossa on melkoisia puutteita vielä.
 
Viimeksi muokattu:

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Kokeilin tuota uutta Operan mini beettaa ja pitää sanoa, että tykkäsin. Hienosti kaventaa sivut luettavaan muotoon zoomatessa kohdistaa mukavasti näytön itsestään luettavan kappaleen vasempaa reunaan. Vaikuttavaa, etten sanoisi.

Itse kanssa olen tykästynyt Operaan omassa 6300:ssani, toimii jouhevasti ja datasiirron määrän näkee aina suoraan sivua ladattaessa niin ei tule ylläreitä jos joku sivu onkin megalomaaninen

Ainakin YLE uutisoi, että 200 000 iPhonea myytiin ensimmäisenä päivänä. Nokia myi viime vuonna n. 16 miljoonaa N-sarjalaista. Aika järjetön avaus laitteelle, jossa on melkoisia puutteita vielä.

No eihän tuon nyt pitäisi tulla yllätyksenä tuollaista nimimerkkiä käyttävälle keskustelijalle ;)
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
No en minä ainakaan ole puhunut mistään Safarista, sehän on pelkkä selain! Saat toki verrata sitä koko käyttikseen :) Ei siinä toki paljon järkeä ole.

Niin siis iPhonen kolmannen osapuolen softat ovat web-appletteja Safarin rajapintaan. Tästä siis Safari-viittaus.

Jos ei löydy esimerkkejä meikäläisen kirjoituksista, niin tulkitsen sen siten, että niitä ei tosiaankaan löydy. Case closed.

Heh, jos et ymmärrä sitä että esimerkkejä samasta vatvomisesta sinun osalta löytyy lukuisia parilta viime päivältä niin se ei ole minun ongelmani. Case closed indeed.

Nyt kyllä teet itsestäsi pellen. Minulla nyt vaan on selkeästi teknisempi tausta esim. sen puolesta mitä olen tehnyt duunikseni opiskeluaikana. Miksi kiistelet täällä asioista, joista et tiedä tarpeeksi? Kukaan, joka ymmärtää firmiksen ja softan eron puhelimessa ei voi tulkita tuota juttua siten, että Applen väitteen mukaan muita käyttiksiä ei voi päivittää lainkaan. Vaatii kyllä sellaista kiihkoa, että objektiivisuus on kokonaan sumentunut.

Nyt virta päälle Sopuli! Minä puhuin täällä "normijampoista" ja minä väitän että heistä 99% ei tiedä eroa softan ja firmiksen välillä varsinkaan kun tässä tapauksessa päivitystavoissa ei ole mitään eroa. Sen takia se on harhaanjohtamista.

Se että minä, sinä ja moni muu tässä ketjussa kirjoitteleva tietää eron firmiksen ja softan välillä on täysin irrelevanttia.

Ei pitäisi olla näin vaikeaa sinullekkaan.

Mitä tulee pekkajaloseen, niin tein johtopäätöksen jo tämän perusteella.

"Apple points out that iPhone's features — unlike other cellphones — can be upgraded in the future through software." .

Eli toisinsanoen sinulla ei ole mitään konkreettista näyttöä siitä että kyseessä on pekkajaloset.

Ei pitäisi olla noin vaikeata myöntää.

Osaatko sanoa, että miksi sinä aloit väittämään ihan päättömyyksiä tuon jutun lukemisen jälkeen ja minulle oli heti selvää, että mistä on kyse?

Sinulle oli heti selvää mistä on kyse? Tämän ketjun perusteella ei todellakaan näyttänyt siltä. Tuo lausehan on "kuluttajamassojen "harhaanjohtamista, tätähän sinä et ole vieläkään ymmärtänyt.

Nyt kyllä repesin. Embedded Java appletti, eikös ihan tavallinen appletti vaan riittäisi.

Appletti ei kuitenkaan ole sama asia kuin Java appletti tai embedded java appletti, tätähän sinä et ymmärtänyt.

Jos nyt kuitenkin palataan ihan alkuun, niin sinä aloit täällä kyselemään, että millähän tavoin tuo mahtaa vaikuttaa iPhonella surffailuun, kun ei löydy Flashia eikä Javaa. Tässä valossa sinä voisit joskus ottaa todistustaakan itsellesi, mutta kuten jo aikaisemmin totesin, ei taida osaaminen riittää tässä asiassa.

Eli toisinsanoen väität että Javan ja Flashin puuttumisella ei ole negatiivista vaikutusta iPhonella surffailuun. Tämän totuus jää sitten nähtäväksi tulevaisuuteen.

Ymmärtääkseni enemmän ja enemmän webbisiteja on suunniteltu mobiilikäyttöä ajatellen esim. Flash liten avulla. Miten sen puute kännykässä vaikuttaa jää nähtäväksi.

Mutta pidämme sinun väitteesi toki mielessä.

Ylempänä jo totesin case closed, kun ei teikäläiseltä löydy mitään esimerkkejä.

Pinnistele vielä Sopuli vaikka oletkin jo syvissä vesissä, sinulta alkaa punainen lanka katoamaan. Eli esimerkkejä mistä?

Äläpä pistä sanoja suuhuni.

Sinä olet ainakin kahdesti suoraan väittänyt minun sanoneeni jotain mitä minä en ole sanonut todellisuudessa. Tämä on siis sinun taktiikkasi, ei minun.

Kerrotko vielä, että miten surffaaminen iPhonella eroaa esim. niistä matkapuhelimista, joissa on Java? Viimeksi kun kysyin, niin takaisin tuli: "Eikös webbisivuilla ole Appletteja?"

Surffaamisen erot nähdään sitten kun laite rantautuu Suomeen tai joku muu kuin amerikkalainen journalisti vertailee sitä johonkin toiseen älypuhelimeen. Tämä sama asia on muuten juuri sitä samaa vatvomista mistä itse itkeskelit aikaisemmin.
 

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
Mielenkiintoinen vertaus Nokian tuotevalikoimaan koskien iPhonea:

"Ehkä lähimmät iPhonen kaltaiset kosketusnäyttötuotteet Nokian valikoimissa tällä hetkellä ovat 770- ja N800-nettilaitteet.

Mutta ironista kyllä, valitettavasti niissä ei ole puhelinta."

http://www.talouselama.fi/docview.do?f_id=1196068

Mukavasti näyttää myyneen tuo jeesus-puhelin. Kaikesta paskasta huolimatta.

Nyt nähdään miten käyttäjät alkavat puhelinta (huom! sillä siis voi soittaa, toisin kuin Nokian "vastaavilla") kommentoida.
 

65536

Jäsen
Suosikkijoukkue
Takatukat
Mielenkiintoinen vertaus Nokian tuotevalikoimaan koskien iPhonea:

"Ehkä lähimmät iPhonen kaltaiset kosketusnäyttötuotteet Nokian valikoimissa tällä hetkellä ovat 770- ja N800-nettilaitteet. Mutta ironista kyllä, valitettavasti niissä ei ole puhelinta."

Ne ovat perinteisten kämmenmikrojen kilpailijoita. Kummankin kosketusnäyttö on vanhempaa mallia, eli ne havaitsevat vain yhden kynän painalluksen kerrallaan. Toisaalta kummassakin mallissa näytön resoluutio on 800 x 480, eli nettisivut mahtuvat ruudulle kokonaan ja näyttävät samanlaisilta kuin työpöydällä. Hieman epäilyttää, ettei iPhone 480 x 320 -resoluutiollaan pysty painimaan samassa sarjassa.

Mutta eipä noista tableteista ole tosiaan odotettavissa kilpailijaa iPhonelle. 770 oli Nokian prototyyppi Linux+Debian-pohjaisesta sulautetusta järjestelmästä ja 800 on siitä hieman paranneltu versio. Kummassakin pyörii X Window System ja käyttöliittymä on rakennettu GTK:lla. Jos huhut iPhonen OS X -kytköksistä pitävät paikkansa, niin softapuoli on rakennettu melko samalla tavalla kuin Nokian tableteissa.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Nyt virta päälle Sopuli! Minä puhuin täällä "normijampoista" ja minä väitän että heistä 99% ei tiedä eroa softan ja firmiksen välillä varsinkaan kun tässä tapauksessa päivitystavoissa ei ole mitään eroa. Sen takia se on harhaanjohtamista.

Heh, et siis vastannut kysymykseen ollenkaan.

Kysymys siis kuului, että miksi sinä ymmärsit tuon uutisen niin päin helvettiä ja minä heti oikein?

Muistutuksena:

D:Tässä esimerkki Applen pr-osaston propagandasta:

"Apple points out that iPhone's features — unlike other cellphones — can be upgraded in the future through software."

http://www.usatoday.com/tech/columni...e-review_N.htm

Aika paljon paskaa sieltäkin suolletaan mutta ilmeisesti se uppoaa hyvin sopuleihin.

s: Mikä tuossa on paskaa?

D: Öö vaikkapa se että Noksuihin on tuotu lisäominaisuuksia softapäivityksillä?

Vai väitätkö sinä että Nokioihin EI VOI tuoda lisäominaisuuksia softapäivityksillä? Kommenttisi kuulostaa ihan siltä että väität juuri sitä.

blaablaa...

s: Sä et ymmärrä termejä software(softa) ja firmware(firmis). Nokioissa käyttis on firmis, eli se pitää flashata huollossa sisään. iPhonessa tuon mukaan malli on PC:mäinen, eli raudan ja käyttiksen välissä on vain pieni osa firmistä ja sitten tulee käyttis, joka on tallennettu mediaan, jota voi muokata eli päivittää. Tuo selittää jollain tapaa sen 700MB, joka on kyllä melkoisen iso.


Sinulle oli heti selvää mistä on kyse? Tämän ketjun perusteella ei todellakaan näyttänyt siltä. Tuo lausehan on "kuluttajamassojen "harhaanjohtamista, tätähän sinä et ole vieläkään ymmärtänyt.

No eikö tuo yllä oleva keskustelu kerro, että olin heti kartalla ja sinä kuuluit 99% ryhmään, joka ei ole tietoinen esim. firmiksen ja softan eroista. Kuitenkin leikit täällä asiantuntijaa. Toinen muistutus, kysymys oli siis se, että miksi sinä ymmärsit tuon niin päin helvettiä, ei se, että miksi Apple johtaa kuluttajia harhaan?

Sinä et ymmärrä:

a) Tuo ei ollut Applen lause, vaan yhden toimittajan. Miksi siis koko ajan hoet, että Apple johtaa kuluttajia tässä harhaan. Monessa muussa asiassa on kyllä mielestäni johtanut (esim. 4GB -> 3,3GB).
b) Tuota lausuntoa ei ole missään Applen sivuilla, ei siis suunnattu kuluttajille. Jos sinä luet liian teknisiä artikkeleita, niin ei kannata olettaa ymmärtävänsä kaikkea.

Ja kyllä minä olisin Applen markkinointipuolella tuonut tuon asian esille, olihan sekin iso juttu, kun PC:n käyttis pistettiin ensimmäisen kerran kovalevylle.

Appletti ei kuitenkaan ole sama asia kuin Java appletti tai embedded java appletti, tätähän sinä et ymmärtänyt.

No kun puhutaan Javasta, niin appletti ei jätä paljon tulkinnan varaa. Naureskelin vaan tuolle embedded java appletille. Naureskelen muuten vieläkin.

Eli toisinsanoen väität että Javan ja Flashin puuttumisella ei ole negatiivista vaikutusta iPhonella surffailuun.

En tietenkään väitä tuollaista. Väitin, että Flash tuskin on sama kuin tietokoneiden webbiselaimissa pyörivä ja yhteensopivuusongelmia on. Tämä osoittautui todeksi, kuten linkitin Adoben sivuilta. Esim. Youtube, jonka väitit toimivan Flash-puhelimilla ei toimi. Java taas ei vaikuta surffailuun millään tapaa muihin puhelimiin verrattuna, kun Appletit eivät toimi muillakaan.

Ymmärtääkseni enemmän ja enemmän webbisiteja on suunniteltu mobiilikäyttöä ajatellen esim. Flash liten avulla. Miten sen puute kännykässä vaikuttaa jää nähtäväksi.

Siis suunnitteilla vai olemassa jo? Onko tästä jotain lähdettä, vai pitääkö luottaa sinun ymmärtämykseesi?

Surffaamisen erot nähdään sitten kun laite rantautuu Suomeen tai joku muu kuin amerikkalainen journalisti vertailee sitä johonkin toiseen älypuhelimeen.

Surffaamisen eroista en ole puhunut muuten kuin Javaan ja Flashiin liittyen.

Domestic cat, here I come...
 
Viimeksi muokattu:

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Heh, et siis vastannut kysymykseen ollenkaan.

Kysymys siis kuului, että miksi sinä ymmärsit tuon uutisen niin päin helvettiä ja minä heti oikein?

No eikö tuo yllä oleva keskustelu kerro, että olin heti kartalla ja sinä kuuluit 99% ryhmään, joka ei ole tietoinen esim. firmiksen ja softan eroista. Kuitenkin leikit täällä asiantuntijaa. Toinen muistutus, kysymys oli siis se, että miksi sinä ymmärsit tuon niin päin helvettiä, ei se, että miksi Apple johtaa kuluttajia harhaan?

Heh, semantiikasta jaksat edelleen jauhaa. Jos halutaan lähteä halkomaan hiuksia niin Apple puhuu softasta, ei käyttiksestä. Ja Noksuihin saa lisää ominaisuuksia (feature) vaikka millä mitalla kiitos kolmansien osapuolien applikaatioiden. Eli tältäkin kannalta Apple johtaa harhaan.

Eli tarkkaan ottaen Applen väite on sekä faktuaalisesti väärin ja harhaanjohtava. Case closed.

a) Tuo ei ollut Applen lause, vaan yhden toimittajan. Miksi siis koko ajan hoet, että Apple johtaa kuluttajia tässä harhaan. Monessa muussa asiassa on kyllä mielestäni johtanut (esim. 4GB -> 3,3GB).

Niin, Applehan on mm. julkaissut vertailutaulukon N95:sta vastaan josta "unohtui" pari N95:n ominaisuutta kuten WLAN.

Mutta sinä pistät tämän kansioon pekkajalonen, minä olen skeptisempi. Jätetään asia siihen.

b) Tuota lausuntoa ei ole missään Applen sivuilla, ei siis suunnattu kuluttajille. Jos sinä luet liian teknisiä artikkeleita, niin ei kannata olettaa ymmärtävänsä kaikkea.

Ahaa eli sinä siis toisinsanoen väität että kaikki viestintä mitä Apple suuntaa kuluttajille löytyy heidän sivuilta? Mielenkiintoista.

En tietenkään väitä tuollaista.

Kiitos, tässä päästiin asian ytimeen. Tätä yritinkin sanoa mutta sinä jäit VATVOMAAN asiaa.

Väitin, että Flash tuskin on sama kuin tietokoneiden webbiselaimissa pyörivä ja yhteensopivuusongelmia on.

Tuskin? Eli ts. et ole varma asiasta? Pitäisiköhän sinun kysyä taas vaikkapa parilta kehittäjältä tai muulta vastaavalta epämääräiseltä taholta.

Siis suunnitteilla vai olemassa jo? Onko tästä jotain lähdettä, vai pitääkö luottaa sinun ymmärtämykseesi?

Eli kysyt siis tosissasi että onko olemassa websaitteja jotka on suunniteltu myös mobiilikäyttöön? Nyt kannattaisi varmaan googlettaa hieman lisää tietotasosi parantamiseksi.

Surffaamisen eroista en ole puhunut muuten kuin Javaan ja Flashiin liittyen.

Josta joku fiksu voisi jo vetää johtopäätöksen että näitä asioita juuri tarkoitin. Ehkä et kuulu tähän joukkoon.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Heh, palstratrolli se vaan jaksaa vääntää, vaikka on käynyt selväksi jo monta sivua sitten, että objektiivisuuden puute näköjään estää sinua suhtautumasta puolueettomasti iPhoneen ja sen takia linkität pistät tänne virheellistä infoa. Olen toki aikaisemminkin huomannut, että sinulle on mahdotonta myöntää olleesi väärässä :)

Heh, semantiikasta jaksat edelleen jauhaa...

Niin, se kysymys jäi vastaamatta. Sinä ymmärsit siis tuon väärin sen takia, että et ymmärtänyt, että Noksussa on firmis ja iPhonessa softa muokattavalla tallennusmedialla (jälkimmäinen piti siis ymmärtää tuosta uutisesta). Asia siis selvä, voidaan jättää tämä. Ymmärrän kyllä, jos et pysty tätä myöntämään. Siitä olen samaa mieltä, että tuo uutinen oli epäselvä, jos ei ole tietoa matkapuhelimen käyttiksistä.

Niin, Applehan on mm. julkaissut vertailutaulukon N95:sta vastaan josta "unohtui" pari N95:n ominaisuutta kuten WLAN.

Mutta sinä pistät tämän kansioon pekkajalonen, minä olen skeptisempi. Jätetään asia siihen.

...ja tämä liittyy asiaan miten? Tuollainen taulukko on kyllä harhaanjohtavaa markkinointia ja tuomittavaa.

Tuskin? Eli ts. et ole varma asiasta? Pitäisiköhän sinun kysyä taas vaikkapa parilta kehittäjältä tai muulta vastaavalta epämääräiseltä taholta.

Korjaatko tuon quottauksen ja mietit tätä vastinetta uudelleen sen jälkeen.

Eli kysyt siis tosissasi että onko olemassa websaitteja jotka on suunniteltu myös mobiilikäyttöön?

Kyse oli luonnollisesti Flash Litestä. Älä leiki debiiliä.

Josta joku fiksu voisi jo vetää johtopäätöksen että näitä asioita juuri tarkoitin. Ehkä et kuulu tähän joukkoon.

Ottaako koville - myönnä nyt edes kerran jatkoajan historiassa, että olet ollut väärässä? ;)

Pari ehdokasta tulee:

- Olitko väärässä, kun väitit, että Youtube toimii kännyissä, joissa on Flash Lite?

- Olitko väärässä, kun väitit, että puhelimien Java tulee weppiselaimessa olevia Appletteja?

- Olitko väärässä, kun väitit Applen väittävän, että muita puhelimien käyttiksiä ei voi päivittää (hihii, tämä on edelleenkin huvittava:)

Alotat näin helpoista, pian huomaat että keskustelu on näin paljon sujuvampaa. Ei tarvitse kiemurrella tuskissaan ja tartua epäoleellisuuksiin.

P.S. Huomaatko näissä kysymyslistoissa jotain yhtäläisyyttä esim. Jagsille esitettyihin kysymyksiin? Niitä vaan kertyy, mutta vastauksia ei tule.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Heh, palstratrolli se vaan jaksaa vääntää, vaikka on käynyt selväksi jo monta sivua sitten, että objektiivisuuden puute näköjään estää sinua suhtautumasta puolueettomasti iPhoneen ja sen takia linkität pistät tänne virheellistä infoa. Olen toki aikaisemminkin huomannut, että sinulle on mahdotonta myöntää olleesi väärässä :)

Palstatrolli? Uuuh nyt sattui pahasti. Otan tuon itkun sekaisen vuodatuksen ilolla vastaan, tosin rakentaavaa siitä ei paljoa löydy.

Ainiin, pistetään tänne hymiö. :)

Niin, se kysymys jäi vastaamatta. Sinä ymmärsit siis tuon väärin sen takia, että et ymmärtänyt, että Noksussa on firmis ja iPhonessa softa muokattavalla tallennusmedialla (jälkimmäinen piti siis ymmärtää tuosta uutisesta). Asia siis selvä, voidaan jättää tämä. Ymmärrän kyllä, jos et pysty tätä myöntämään. Siitä olen samaa mieltä, että tuo uutinen oli epäselvä, jos ei ole tietoa matkapuhelimen käyttiksistä.

Lueppas se originaali väite. Siinä ei puhuta käyttöjärjestelmästä vaan softasta. Vaikka sen lukisi sinun tavallasi (softa = käyttöjärjestelmä) niin se on silti harhaanjohtava, joskin teknisesti oikein.

Mutta kuten sanottu, siinä puhutaan softwaresta ja silloin se ei pidä paikkaansa koska esim. Noksuihin saa lisää ominaisuuksia softalla.

...ja tämä liittyy asiaan miten? Tuollainen taulukko on kyllä harhaanjohtavaa markkinointia ja tuomittavaa.

Liittyy miten? Oletko nyt tahallaan tyhmä vai tuliko tuo ihan luonnostaan? Jos Applella on aikaisemminkin ollut harhaanjohtavaa markkinointia niin tämä ko. lainaus voi olla sitä samaa sarjaa.

Korjaatko tuon quottauksen ja mietit tätä vastinetta uudelleen sen jälkeen.

Niin pointti oli se että et tiennyt asiaa vaan tarkistit sen vasta myöhemmin. Haluatko jatkaa korjausta?

Kyse oli luonnollisesti Flash Litestä. Älä leiki debiiliä.

Koska sinulla ei näköjään ole asiasta tietoa niin käy googlettamassa flash lite websiteja. Katso löytyykö. Voisit tässäkin asiassa myöntää suoraan että sinulla ei ole asiasta tietoa ja vatvot tätä ihan turhaan. Palataan sitten asiaan kun olet paremmin tutustunut siihen.

Ottaako koville - myönnä nyt edes kerran jatkoajan historiassa, että olet ollut väärässä? ;).

Olen myöntänyt usean kerran, tarjoan sinulle samaa neuvoa. Ei, ei ota koville.

- Olitko väärässä, kun väitit, että Youtube toimii kännyissä, joissa on Flash Lite?

En.

http://www.adobe.com/aboutadobe/pressroom/pressreleases/pdfs/200702/021207FlashVideo.pdf

- Olitko väärässä, kun väitit, että puhelimien Java tulee weppiselaimessa olevia Appletteja?

Ilmeisesti ei tue, en muistaakseni väittänyt ehdottomasti että näin on. Olin tässä suhteessa väärässä.

Alkuperäinen väitehän oli surffauskokemuksesta ja Java-tuen avulla Noksuihin saa Opera minin joka parantaa surffausta huomattavasti. Tältä osin Java tuki siis auttaa.

Mutta tuossa webapplet asiassa olin väärässä uskossa.

- Olitko väärässä, kun väitit Applen väittävän, että muita puhelimien käyttiksiä ei voi päivittää (hihii, tämä on edelleenkin huvittava:)

Kun Apple väittää ettei muihin puhelimiin ei pysty lisäämään ominaisuuksia softalla, se oli väärässä. Joten alkuperäinen väitteeni Applen markkinointiosaston puhuvan paskaa, on 100% oikein.

Ja ihan mielenkiinnosta, missä kohtaa minä väitin Applen väittävän ettei muiden puhelimien käyttiksiä voi päivittää? Sanatarkka lainaus kiitos, sinun historiasi tässä ketjussa on täynnä muiden sanomisien vääristelyjä joten pistä ihan rohkeasti suora quote.

1/3. Aika hyvä tulos sinulle Sopuli.

ps. hihii? Varo ettei lasit tipu nenältä ja kokis kaadu näppikselle.

P.S. Huomaatko näissä kysymyslistoissa jotain yhtäläisyyttä esim. Jagsille esitettyihin kysymyksiin? Niitä vaan kertyy, mutta vastauksia ei tule.

Vastaukset tuli kaikkiin. Pistä vaan pahempia kysymyksiä ja ilman vääristelyjä tällä kertaa. TOJ on siinäkin mielessä sinua parempi keskustelija että harvemmin vääristelee toisten sanomisia.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Tuleehan sieltä vastauksia, kun vähän kiusii, hihii.


Taas linkität jotain tarkistamatta sisältöä ollenkaan... Ei ole vielä julkaistu, tämän vuoden ensimmäisellä puoliskolla piti tulla, mutta taitaa olla myöhässä. Saattaa olla Symbianpuhelimissa joskus loppuvuodesta, kuten jo aiemmin tässä ketjussa kerroin. Olit siis väärässä.

Daespoo kirjoitti:
Kun Apple väittää ettei muihin puhelimiin ei pysty lisäämään ominaisuuksia softalla, se oli väärässä. Joten alkuperäinen väitteeni Applen markkinointiosaston puhuvan paskaa, on 100% oikein.

No eihän Apple ole tuollaista väittänyt, kai sen tässä vaiheessa lapsikin ymmärtää. Tästä lisää, jos se Applen sanamuoto joskus jostain löytyy.

Nyt kun nämä auki olleet asiat, joita kiertelit ja kaartelit, on saatu pois alta, niin ketju voinee siirtyä eteenpäin. Eikö olisi kannattanut myöntää virheensä heti?
 

MS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Et-Po 72, EuPa, Veitsiluodon Vastus,Hoopi Hänninen

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Tuleehan sieltä vastauksia, kun vähän kiusii, hihii.

Kiusii?? Hihihii? Oletko 7v? Kuulostaa aika tyhmältä, toisaalta se sopii hyvin kuvaan.

Taas linkität jotain tarkistamatta sisältöä ollenkaan... Ei ole vielä julkaistu, tämän vuoden ensimmäisellä piti tulla, mutta taitaa olla myöhässä. Saattaa olla Symbianpuhelimissa joskus loppuvuodesta, kuten jo aiemmin tässä ketjussa kerroin. Olit siis väärässä.

Tulossa kuitenkin.

No eihän Apple ole tuollaista väittänyt, kai sen tässä vaiheessa lapsikin ymmärtää. Tästä lisää, jos se Applen sanamuoto joskus jostain löytyy.

Tuo lainaus mistä ollaan koko ajan keskustelu sanoo suoraan että Applen mukaan muihin kännyihin ei voi tuoda lisää ominaisuuksia softalla. 100% paskaa.

Mutta leiki sinä vielä niillä pekkajalos-teorioilla, sinun loistava argumenttisihan oli että Applen websitella ei siitä puhuta joten se ei voi olla kuluttajille suunnattu (täysin älyvapaa väite sekin) lausunto.

Eli tässä taas nähdään miten vaihtelet argumenttejasi, heti kun hävisit tuon väitteesi tuon lausunnon paikkaanpitävyydestä (riippumatta onko Apple niin sanonut vai ei), menet tuon pekkajalos-teorian taakse piiloon. Apple on jo iPhonen hypetyksen aikana sortunut lukuisiin paskanpuhumisiin joten tämäkin sopii hyvin siihen jatkumoon.

Vitun iso hihhii todellakin.

Nyt kun nämä auki olleet asiat, joita kiertelit ja kaartelit, on saatu pois alta, niin ketju voinee siirtyä eteenpäin. Eikö olisi kannattanut myöntää virheensä heti?

Hyväksyn antautumisesi, toivon että jatkossa pääset pois tuosta 7v vaiheestasi ja keskustelet ilman että tarvitsee vääristellä toisten sanomisia oman argumentin heikkouden takia. HIH!
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
No keskustellaan vaan jatkossakin, mielellään jostain hieman vähemmän teknisestä aiheesta, niin ollaan samalla viivalla. Toisaalta, uskon että opit tässä aika paljon puhelimista.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Muistan lukeneeni, että YouTube on kokonaan siirtymässä tällä H.264-koodekilla koodattuihin videoihin. Google (joka siis SinäPutken omistaa) ja Applehan ovat aika tiiviisti kompuksessa.

Jees, katselin tätä vielä lisää. Ilmeisesti taustalla ei ole pelkästään iPhone, vaan AppleTV on myös tiukasti kytköksissä Youtubeen, eli kaikki Youtuben videot pitäisi olla enkoodattu uudelle formaatille syksyllä. Oikeastaan mielenkiinnon tässä herätti tuo H.264 -kodekki, jonka lisenssoinnista vastaa huonomainen MPEG LA. Tarina on aika tavallinen telecom- ja DRM-maailmassa, jossa jokainen toimija omistaa kovan patenttisalkun, jolla käydään kauppaa - tai sitten maksaa. MPEG LA:n lisensseissä on ideana yleensä se, että laitteita valmistava taho maksaa, palveluntarjoaja maksaa ja palvelun käyttäminen maksaa.

Ilmeisesti H.264 on nähty niin hyväksi ratkaisuksi, että Youtubekin on valmis maksamaan sen käyttämisestä.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Vähän tihkuu taas lisää tietoa...

The European iPhone will operate on slower 2.5 generation mobile networks, not the 3G infrastructure of companies such as Vodafone, people close to the situation said.

http://www.ft.com/cms/s/f2dead2a-2a8f-11dc-9208-000b5df10621.html

Tämä siis FT:n raportoimana.

Voiko menestyä Euroopassa kun muilla mennään jo 3.5G:ssä?
 

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
Kaikesta paskasta huolimatta tuo iPhone myy kuin häkä:

Miljoona iPhonea aktivoitu

Ilmeisesti olisi enemmänkin mennyt, jos ei olisi tavara loppunut kesken.

Applen tavoite oli 3,5M puhelinta tänä vuonna ja 10M ensi vuonna. Nyt on viikossa nakutettu 1M. Hurjaa menoa.

Kuinkas suuren osan Jenkkien älypuhelinmarkkinoista jo tuolla 1M saadaan? Aika hyvin markkinoilla, joilla Nokia ei ole saanut mitään jalansijaa älypuhelimillaan.

Mielenkiinnolla kyllä odotetaan Eurooppaan saapumista.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös