Inttiin lähdössä?

  • 1 218 348
  • 3 574

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
2/11 on myös minun lähtöeräni ja paikka on Parola, ei ole enää kovin montaa aamua tuomiopäivään. Jossain vaiheessa jopa odotin sitä, mutta nyt ei kiinnostaisi yhtään lähteä sinne. Se kuitenkin kuuluu miehen velvollisuuksiin, ja halusin ehdottomasti ottaa sen alta pois mahdollisimman nopeasti koulun jälkeen, joten oikeaan aikaan ja oikeaan paikkaan olen menossa, eli siinä mielessä ei ole valitettavaa. Vähintään se puoli vuotta olisi tarkoitus olla siellä, motivaation mukaan katsotaan sitten kaikki ekstra.

Kuitenkin loppujen lopuksi lähden ihan hyvillä mielin sinne, sillä sen ajan tosiaan seisoo vaikka päällään vaikka olisi +35 astetta lämmintä.
 

Sinner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin I.F.K (Rikollislauma) , NP#10 DEFC#16
Pari mieleen juolahtanutta juttua

Lähdin aikoinani inttiin lukiokaverin kanssa, joka kärsi todella pahasta aknesta. Ja nyt ei puhuta muutamasta finnistä, vaan tilanteen kärjistyttyä vielä armeijassa äijä näytti Ihmenelosten (vai mikä vittu?) Möykyltä. Tuota aknea oli koitettu hoitaa jo siviilissä varsin laihoin tuloksin. Kun kaveri sitten meni lopulta lääkintäupseerin juttusille, niin alkoi tapahtua. Lääkintäupseeri otti asian omakseen ja ymmärsi kuinka vittumaista tuo tauti kaverille oli. Intti kustansi kaverille useiden tuhansien valohoidot ja muun lääkityksen. Ja katso, kasvot ja muu kroppa alkoi parantua. Oli suorastaan häkellyttävää huomata, että koko kaverin pää tuntui pienenevän sitä mukaan kun paraneminen eteni. Homma saatiin intissä täysin hallintaan. Kaveri on liikutukseen asti kiitollinen puolustusvoimille vielä tänäkin päivänä. Eli, jos noita vaivoja siellä tulee (vaikka olisivatkin olleet päällä jo ennen armeijaa), niistä kannattaa käydä puhumassa. Tiedän kyllä, että paskalla munkilla siellä tarjotaan buranaa ja mobilatia katkenneeseen jalkaan, mutta sieltä voi saada myös apua, jota et osaisi edes odottaa.

Minulla ei ollut minkäänlaisia akne-ongelmia ennen inttiä. Parin kolmen kuukauden palvelun jälkeen niitä sitten alkoi ilmetä. Ihmettelin muutaman muun oireista kärsivän kanssa miksi aknea oli vain poskissa. Aluksi määrättiin Pronaxen (muistaakseni) nimistä voidetta, joka kuivatti ihoa ja auttoikin hieman. Isosaaren lääkintäupseeri vihjasi kuitenkin, että vaikka omien vuodevaatteiden tuominen kasarmille oli kiellettyä, niin tyynyliinahan olisi ehkä huomaamaton. Etenkin, kun kuljettajana meillä oli tupa, jossa oli vain me kaksi linnakkeen kuljettajaa ja tupatarkastuksia meidän tuvallamme ei ollut (jouduimme usein lähtemään esim. keskellä yötä auraamaan harjoituskenttää tai kasarmin pihaa ynms). Ymmärsin yskän ja toin oman tyynyliinani. Akne hävisi viikossa. Ilmeisesti kyseessä oli joku yliherkkyys intin käyttämälle pesuaineelle tai jotakin vastaavaa, sillä temppu toimi myös monella muulla. Tiedän ettei tämä nyt moniakaan varmasti kiinnosta, mutta ajattelin kirjoittaa jos vaikka joillakin palveluksessa olevalla tai sen aloittavalla kyseisiä oireita ilmenisi.
 

Nume

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, FC Bayern München, SoJy
Itselläkin on ollut aiemmin aika pahaa aknea, ja nykyisin se on pysynyt aika hyvin hallussa, kun pystyin pesemään kasvoja kahdesti päivässä. Armeija-aika tietenkin pelotti, että miten sitten siellä tapahtuu. Kasarmiolosuhteissa, mun kasvot parantui lähes täysin kolmessa viikossa! Terveellinen ruoka joka päivä täysin samaan aikaan oli aika uskomaton yhtälö minulle, joka auttoi niin ruoansulatukseen kuin finneihinkin. Leirit tietenkin olisi voinut olla aivan toinen tarina, mutta kannattaa nauttia firman ruoista! Onttolassa oli oma keittiö ja kaikki ruoka tehtiin käsin niin saattoi kyllä vaikuttaa sekin, mutta maukasta ruokaa oli !
 
Itsellenikin palaa mieleen nuo P-kauden lukuisat ammunnat. Yhtenäkin tiistai-aamuna pakkasta oli rapiat -33 ja porukkaa jouduttiin evakuoimaan ihan hyvällä kädellä. Yhdellä mm. lähti poskesta kaljapullonkorkin kokoinen läntti nahkaa. P-kausi ei oikeastaan ole niin paha mitä siitä sanotaan, koska innostus on vielä uudella mortilla vähän suurempi. Sitten jos sattuu käymään niin, että osoitteena on huoltohommat yms. puolen vuoden nakit tekeminen loppuu lähes seinään ja kaikki hommat tuntuvat rötväämisen lomassa helvetiltä. Onneksi itselläni pelasti homman jokapäiväiset harjoitusvapaat.

Tässä vaiheessa voin todeta, että luojan kiitos, että en ollut vuoden mies. Olisi jäännyt juhannukset ja muutamat hassut lomat väliin. Palkintona olisi vielä 180pv aivan täysin turhaa palloilua kassulla ja metsässä + Rovalla + Taipalsaaressa ja vaikka missä perseessä. Hyi!
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Itselläkin on ollut aiemmin aika pahaa aknea, ja nykyisin se on pysynyt aika hyvin hallussa, kun pystyin pesemään kasvoja kahdesti päivässä. Armeija-aika tietenkin pelotti, että miten sitten siellä tapahtuu. Kasarmiolosuhteissa, mun kasvot parantui lähes täysin kolmessa viikossa! Terveellinen ruoka joka päivä täysin samaan aikaan oli aika uskomaton yhtälö minulle, joka auttoi niin ruoansulatukseen kuin finneihinkin. Leirit tietenkin olisi voinut olla aivan toinen tarina, mutta kannattaa nauttia firman ruoista! Onttolassa oli oma keittiö ja kaikki ruoka tehtiin käsin niin saattoi kyllä vaikuttaa sekin, mutta maukasta ruokaa oli !

Joo se on kumma kuinka naama paranee kaikista näpyistä, kun ei ryyppää parin viikkoon, on paljon ulkona ja syö mahdollisesti terveellisemminkin.

Itse armeijan leipiin meneville suosittelen sitä, että tutkittuta ne kaikki mahdolliset piilevätkin vaivat heti siellä lääkärin tarkastuksessa ja tärkeintä on sanoa asia selvästi ja lujasti. Itse en tätä silloin tajunnut heti tehdä kunnolla jotain kerroin skolioosista selästä, mutta en kai siitä tarpeeksi mylvinyt niin silloin ei heti seurannut jatkotoimen pitäitä. Ja tuota intinlääkärin tarkastusta ennen olin käynnyt kai pakollisessa tarkastuksessa ennen inttiä, jossa paikallinen lääkäri kehotti mennä selästä sitten itkemään siellä paikanpäällä ja lätkäsi A-paperit. Palvelin sitten selkä mutkalla ensimmäiset pari kuukautta ja tasan puolivälissä palvelusta A-paperit vaihettiin B:n papruihin, jota ennen lääkärikapteeni(?) vai joku isokiho siellä veksissä tarjosi vaihtoehtoisesti Ceen papereita, mutta tulimme sitten lopulta siihen tulokseen, että kun mies on jo puolivälissä palvelusta niin kai sitten loput puolet menee kevennettynä. Olisin varmaan toisissa olosuhteissa ne ottanut, mutta tasan puolet olin jo kärsinyt ja yksikössä oli jo ennastaan tuttu hyvä frendi niin ei vaan kehdannut lopettaa leikkiä. Sitten loppuajan inttiä taistelin urhoollisesti ilman tetsaria vain sirpa, lippaat ja kypärä päässä. Jos jotain iloa siitä sitten oli niin sain ainakin nähdä parin urpon rehkivän viestireppu selässä. Ja näiden sankareiden suhteen en edes potenut huonoa omatuntoa.

Suosittelen siis ihan oman viihtyvyytesi vuoksi, että jos epäilet jostain vaivasti olevan mahdollisesti haittaa palveluksesi suorittamisesta "normaalisti" niin ilmota siitä heti ja selkeästi. Suurimmaksi osaksi toi edellä kirjoitettu juttu oli lähes kokonaan omaa saamattomuutta/kyvyttömyyttä hoitaa asia kerralla selväksi. Kyllähän se jossain leirillä kaiversi se nakerrus, että kun olisi vain vaatinut sitä lähialueen lekuria vilkaisemaan niitä papereita uudestaa niin ei olisi välttämättä ollut sitä lepakkovuoroa kipinävartiossa. Nyt puolitoista vuotta intin jälkeen on se fiilis, että tulipahan käytyä, mutta mitään suoranaista hyötyä iloa siitä tullut, paitsi muutaman frendin muodossa.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Jos minun joskus täytyy tarttua aseeseen ja tappaa ihmisiä vain sen takia, että joku saisi turvattua lastensa bensat bemariin niin ei kiitos. Itselläni on kutsunnat syksyllä ja luultavasti tulen saamaan lykkäystä.
Etkös sinä ollut vähintään jonkin sortin pilvenpolttelija? Jos kerrot ahkerasta hamppuharrasteestasi kutsunnoissa tai alokasajan lääkärintarkastuksessa, niin eikös sillä keinoin saa vähintään lykkäystä, ellei selkeissä tapauksissa peräti lopullisen passituksen siviiliin? Näin koko intti olisi osaltasi paketissa, eikä sinun tarvitsisi kärvistellä kaiken maailman lykkäysten kanssa ikämiesvuosiin saakka.

Tosin en ole aivan varma riittääkö jos ujosti myönnät pikkuisen kannabista nuuhkaisseesi. Kannattaa siis tilittää avoimesti, mitä kaikkia mömmöjä sitä onkaan tullut kiskottua ja keksiä loput omasta päästä. Puolustusvoimilla on ollut aika tarkka linja siinä ettei rynkkyä anneta tajusteiden kanssa vehtaajille, tietysti raskaammista aseista puhumattakaan.

Toinen tajusteiden käyttäjien raakkaamisen syy on simppelisti raha. Tiukkojen resurssien ja kasvavien tehokkuusvaatimusten aikana on selvää, että väärästä päästä alkaen on järkevää karsia sakkia. Palvelukseen kelpaamattomaksi toteamisen kriteerit ovatkin löystyneet viime vuosikymmenten aikana kovasti.
 

regularflex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Täältä löytyy yksi Niinisaloon 2/11 lähtevä porilainen lisää. Vähän on sekavat fiilikset koko hommasta, mutta kyllä kai siitä nyt selvitään siinä missä muutkin selviytyvät.
 

Crazy Diamond

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins & Winnipeg Jets
Mielestäni on oikein tappaa toinen ihminen, jos hän tulee tappamaan sinua. Siitähän tässä on nyt väännetty.

Älä osallistu sotaan ja pysy poissa paikoista missä mahdollisesti joku uhkaa sinua aseella, niin sinunkaan ei tarvitse tappaa. Et varmaan mielelläsi ketään tapa, vai miten?

Ja kavereita voi hankkia vaikka SPR:n kautta. Ei tarvitse mennä armeijaan niitä hankkimaan. Toki, SPR:n kautta kavereita hankkiminen on varmasti monen inttijätkän mielestä todella homoa.

e. Kiitos pitkä kääpiö vinkeistä.
 

Lohipoika

Jäsen
Älä osallistu sotaan ja pysy poissa paikoista missä mahdollisesti joku uhkaa sinua aseella, niin sinunkaan ei tarvitse tappaa. Et varmaan mielelläsi ketään tapa, vai miten?

Aika hyvin se on tähänkin asti onnistunut. Mielestäni ihmisellä pitää kuitenkin olla valmius puolustaa maatansa ulkopuolista uhkaa vastaan. Jonkinlainen kansallismielisyys pitää olla jokaisella takaraivossaan. Tämä on kuitenkin meidän maa. Olet siis valmis puolustamaan tarvittaessa asein perhettäsi muttet maatasi? Mitä Suomi on sinulle tehnyt, kun et halua sitä puolustaa?
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Oi, nuori idealisti. Olen samaa mieltä kanssasi, että tappaminen ja sotiminen on vähän tylsää, mutta kun kaikki muutkin siihen varautuvat, olisi aika tyhmä juttu vain nauttia elämästä vailla huolen häivää. Jos vihollinen ei tule idästä, se on tehnyt kiertoliikkeen, muuten.

Eikö tätä idealistista vääntöä voisi käydä toisessa ketjussa? Se luo ikävän varjon inttimuisteloiden ylle.

***

Jännä juttu muuten, että kaikki hauskimmat muistot ovat ainakin minulla ensimmäisen reilun puolen vuoden ajalta. Johtajakaudella piti keskittyä siihen, missä Löppönen hiihtää ja kenellä on Töppösen rynnäkkökivääri. Yhdellä ampumaleirillä pääsin kuitenkin tetsaamaan kunnolla vielä johtajakaudellakin. Vedin joukkueenvarajohtajan kanssa vuorovedoin partiota partion hyökkäysammunnassa alikkien paistaessa makkaraa nuotiolla. Se oli puolen päivän urakka. Kaaduin kolmesti turvalleni samaan lätäkköön. Kaikilla oli hauskaa.
 

Crazy Diamond

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins & Winnipeg Jets
Oi, nuori idealisti. Olen samaa mieltä kanssasi, että tappaminen ja sotiminen on vähän tylsää, mutta kun kaikki muutkin siihen varautuvat, olisi aika tyhmä juttu vain nauttia elämästä vailla huolen häivää. Jos vihollinen ei tule idästä, se on tehnyt kiertoliikkeen, muuten.

Eikö tätä idealistista vääntöä voisi käydä toisessa ketjussa? Se luo ikävän varjon inttimuisteloiden ylle.

Oi, keski-ikäinen realisti mukautuja. Olen samaa mieltä, että keskustelun voisi siirtää toiseen ketjuun.

Suomi ei ole tehnyt minulle mitään merkittävää hyvää, eikä pahaa.
 

Theofilus

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Oi, keski-ikäinen realisti mukautuja. Olen samaa mieltä, että keskustelun voisi siirtää toiseen ketjuun.

Suomi ei ole tehnyt minulle mitään merkittävää hyvää, eikä pahaa.

En ole nimimerkki KiVi, mutta täytyy kyllä tässä nauressani vastata että harvinaisen metsään meni kuvailusi hänestä. :D Vaikka en edes tunne miestä.

Ketjun aiheeseen sen verran, että vuosi tässä on vielä onneksi aikaa. Vaikka voisi periaatteessa jo nyt mennä kun on koulutkin käyty. Tuli kutsunnoissa oltua vähän taipuisa ja taivuttua tuohon II/12 lähtöön.

Voisi tietysti sen verran kysyä, että miten paljon esim. kuntoa SPOL-koulutus vaatii? Voisi tässä vuoden aikana vähän kohottaa sitäkin puolta...
 

Haastattelija

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Winnipeg Jets
Voisi tietysti sen verran kysyä, että miten paljon esim. kuntoa SPOL-koulutus vaatii? Voisi tässä vuoden aikana vähän kohottaa sitäkin puolta...

Itse toimin spollena Santahaminassa 1/09 saapumiserässä ja voin kertoa että ei siellä ainakaan mitään kummoista kuntoa tarvitse. Koulutus on nousujohteista niin teoria- kuin myös fyysisellä puolella. Alussa shokkina tulivat joka-aamuiset lenkit viisi minuuttia herätyksen jälkeen ja myöhemmässä vaiheessa koko intin vittumaisin varuste luotisuojaliivi. Molempiin kyllä tottui sitten ajan myötä, mutta jo siviilissä reistailleelle alaselälleni sopeutuminen ei ollut helppoa.

Kuntoa toki kannattaa kohottaa mahdollisuuksien mukaan ennen inttiä, varsinkin juoksukuntoa. Meillä ainakin oli tapana ihan huvin vuoksi juosta joka paikkaan odottamaan, oli kyseessä sitten aamupala, lounas, ammunta tai vaikka oppitunti. Silloin turha juokseminen otti päähän, mutta jälkeenpäin on tullut kelailtua mitä kaikkea siitä sitten sikisi. Intti käynnisti Haastattelijan jo hieman taka-alalle jääneen urheilu-uran uudelleen ja elämäkin tuntuu mielekkäämmältä nykyään kun tietokoneella istuminen vaihtui intin jälkeen punttikseen ja jalkapalloon. Cooper-tuloskin parani 300 metriä palveluksen aikana.

Itse Spol-koulutuksesta muutama muisto:

Hieno kokemus kaikenkaikkiaan. En nyt kuollaksenikaan muista kaikkia siistejä juttuja mitä teimme, mutta mainita voisin ainakin kovan käsikranaatin heiton, köysilaskeutumiskoulutuksen, suojanaamarien toimivuuskokeilun kyynelkaasua vastaan ( eihän ne nahkaläpyskät mitään pitäny) ja oman palvelukseni hienoimmat viisi päivää tunnelileirin muodossa. Ryhmityttiin Ruoholahteen voimalan pihalle ja oltiin hälytysvalmiudessa koko ajan. Päivässä tuli aina pari keissiä, jolloin hypättiin paseihin ja ajeltiin erinäisiin kohteisiin suorittamaan tehtäviä liittyen hienon pääkaupunkimme puolustukseen keltaisen valtion erikoisjoukkoja vastaan. Varsinkin öisen Kampin metroaseman vyöryttäminen oli mahtavaa. (nohevana sotilaana hissillä sitten ylös homman jälkeen)

Nyt ei ajanpuutteen takia ehdi turinoida enempää, vaikka mieli tekisi. Jos joku haluaa lisätietoa spollen hommista niin laittakee rohkeesti kysymyksiä vaan tänne taikka sitten yv:llä. Inttiaikojen muistelu on melkeen yhtä hauskaa kuin itse intti. Hyvii hommii 270.
 

tutzba

Jäsen
Suomi ei ole tehnyt minulle mitään merkittävää hyvää, eikä pahaa.

Oletko menossa nyt inttiin? Jos olet, niin tuolla asenteella teet ajastasi siellä hyvin, hyvin vaikean. Myönnetään, en minäkään rintamalle lähtisi innosta kirkuen, mutta eipä omien näkemyksieni mukaan sellaista mahdollisuutta koskaan enää edes tulisi. Armeija kannattaa ottaa lähinnä urheilun kannalta, siihen lisäksi saat uusia ystäviä ja uusia kokemuksia, joita et missään muualla tulisi saamaan. Painotan jälkimmäistä, urheilua ja ystäviä voi saada muuallakin, kuten itsekin olet jo todennut.

Pidä ihmeessä kiinni omista näkemyksistäsi, mutta älä toitota niitä armeijassa. Jos haluat aseettoman palveluksen, saat sellaisen, mutta sen jälkeen ei kannata huudella että minähän en Suomea puolusta, en sitten ikinä.

Muutenkin kannattaa pyrkiä siihen, että ei jää kouluttajien tai alikersanttien/kokelaiden mieleen, jos siis haluaa päästä mahdollisimman vähällä ajalla. Jos haluaa johtajaksi, niin tee työsi kunnolla mutta älä korosta itseäsi liikaa tai nuoleskele ketään. Hyvät tyypit huomataan ja he saavat vaikuttaa omaan palvelusaikaansa, mutta vittumaiset kitisijät jätetään kiusallaankin vuodeksi turhiin hommiin.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kannattaa muuten siellä intissä hoitaa kaikki hampaat ja muut vaivat jos vain mahdollisuus tulee. Itseä näin harmittaa kun lopetin sen 3 viikon jälkeen kun noita hampaita olisi riittänyt mitä hoitaa.. siellä olisi homma hoitunut ilmaiseksi, mutta nyt piti käydä yksityisellä hoitaa nuo ja homma kävi aika kalliiksi, varmaan parin tonnia meni hoitaa nuo kuntoon kun reikiä oli kertynyt ja pieniä halkeamia..

Julkiselle kun täällä Jyväskylässä ei ole mahdollisuutta mennä hoitamaan hampaita jos ei halua yli vuotta odottaa per hammas. Eli hampaat ja muut kuntoon vain..

Lääkkeitäkin ne tuppaa työntämään sylin täydeltä joten kaikki vain vastaan mitä otettavissa on. Itsellä oli kolmen viikon jälkeen varmaan laatikollinen erilaisia purnukoita mitä sieltä sai :D
 

Fernando

Jäsen
Suosikkijoukkue
los serranos
Kannattaa muuten siellä intissä hoitaa kaikki hampaat ja muut vaivat jos vain mahdollisuus tulee. Itseä näin harmittaa kun lopetin sen 3 viikon jälkeen kun noita hampaita olisi riittänyt mitä hoitaa.. siellä olisi homma hoitunut ilmaiseksi, mutta nyt piti käydä yksityisellä hoitaa nuo ja homma kävi aika kalliiksi, varmaan parin tonnia meni hoitaa nuo kuntoon kun reikiä oli kertynyt ja pieniä halkeamia..

Julkiselle kun täällä Jyväskylässä ei ole mahdollisuutta mennä hoitamaan hampaita jos ei halua yli vuotta odottaa per hammas. Eli hampaat ja muut kuntoon vain..

Lääkkeitäkin ne tuppaa työntämään sylin täydeltä joten kaikki vain vastaan mitä otettavissa on. Itsellä oli kolmen viikon jälkeen varmaan laatikollinen erilaisia purnukoita mitä sieltä sai :D

Paitsi että betoniviidakon kauhu on kahta kauheampi intissä, ainakin näin mua ollaan peloteltu.
 

Nume

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, FC Bayern München, SoJy
Paitsi että betoniviidakon kauhu on kahta kauheampi intissä, ainakin näin mua ollaan peloteltu.

Meillä olisi ollut ainakin tuo hammaslääkäri siten, että olisi päässyt kaikkien jonojen ohi suoraan julkisille hammaslääkäreille. Elikkäs ihan samat lääkärit hoitaa ku intin jälkeenkin. Näin meillä oli Onttolassa, 100hengen komppaniassa, jossa ei ollut kuin oma pieni sairastupa.
 

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Kannattaa muuten siellä intissä hoitaa kaikki hampaat ja muut vaivat jos vain mahdollisuus tulee. Itseä näin harmittaa kun lopetin sen 3 viikon jälkeen kun noita hampaita olisi riittänyt mitä hoitaa.. siellä olisi homma hoitunut ilmaiseksi, mutta nyt piti käydä yksityisellä hoitaa nuo ja homma kävi aika kalliiksi, varmaan parin tonnia meni hoitaa nuo kuntoon kun reikiä oli kertynyt ja pieniä halkeamia..

Kyllä minullakin olisi tarkoitus käydä ainakin hammaslääkärissä intissä. Ja jos jotain muuta vaivaa tulee, niin totta kai lääkäriin mennään vaikka siviilissä kartankin niitä paikkoja, mutta intissä se on ilmaista.

Ajattelin myös käydä salilla iltaisin sen verran, mitä ehtii/jaksaa, kun siellä kuitenkin on mahdollisuus syödä säännöllisesti, joten salilla käymisestä on jotain hyötyäkin. Ja kaiken lisäksi siitä+lenkkeilystä jopa saatetaan palkita kuntsareilla.

Joka tapauksessa näen intin eräänlaisena mahdollisuutena. Oikeastaan kaikki, joiden kanssa olen jutellut, ovat sanoneet että intti vituttaa sinne mennessä ja monesti muutenkin, mutta jälkeenpäin ajateltuna se oli niin hienoa aikaa, että ei siitä vaihtaisi mitään pois. Välillä jopa odotan sitä, että pääsee paukuttelemaan rynkyllä ja hiipimään ympäri metsää. Pinkan ja punkan tekeminen kyllästyttää jo nyt, mutta se on intin varjopuoli, mikä pitää vain kestää. :)
 

-RVL-

Jäsen
Ja kaiken lisäksi siitä+lenkkeilystä jopa saatetaan palkita kuntsareilla.

Tietenkin kuntoilla saa ja pitääkin, vaikka siitä ei mitään palkintoa saisikaan.

Eli noista kuntsareista sen verran, että niitä varmasti myönnetään jos käy vaikka iltaisin juoksemassa tietyn lenkin tarpeeksi usein, cooper 3000 m, att 12 osumaa/yli 100 pistettä jne. Kannattaa vain ottaa selville, että saako niitä myös käyttää. Meillä nimittäin vain johtajat saivat käyttää kuntsareitaan. Olisihan se ollut edes kerran kiva pitää pidennetty viikonloppu tai viettää e-kaudella edes yksi normaali viikonloppuvapaa, virka-apujen ja yhden yön vlv.n sijaan.
 
Viimeksi muokattu:

bredi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sjöblom.
Jes, 15 päivää ja Satakunnan lennostoon olisi tarkoitus lähteä. Motivaatiomittari näyttää nollaa. Koko nykyinen systeemi lähinnä naurattaa/itkettää, sivariin menisin mutta vuoden kestolla tähtään mielummin intissä kuuteen kuukauteen. Mahdollisimman nopeasti pois ja jatkamaan elämää.
A:n papereilla olen palvelukseen astumassa, mutta paskat nilkkani sekä kipeä alaselkäni (noidannuolet, heikko lihaskunto, ajoittainen iskias ja vääristynyt muoto) vähän jännittävät. Onko miten mahdollista vielä armeijassa saada noita B:n papereita ja mitä ne sitten käytännössä tarkoittavat?

Tyttöystävä ja kaverit myös harmittavat, tällä hetkellä tuntuu että molempien kanssa voi tulla aika rankkojakin aikoja tuon armeijan takia. Ahdistaa vitusti, olisipa jo tammikuu.
 

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
Intissä on alkupäivinä tuo terveystarkistus jossa käydään tämänhetkistä terveydentilaa läpi, ja jos siellä lääkäri aiheelliseksi katsoo niin voi muuttaa palvelusluokkaa A:sta B:hen. Tällöin B-miehenä pääset/joudut P-kauden jälkeen erinäisiin tehtäviin kasarmin sisällä, kuten uimahallin valvojaksi, sotkun apulaiseksi, lähetiksi jne.

Edit: lisätään vielä sen verran, että B-miehet palvelevat lähes poikkeuksetta tuon 6 kuukautta.
 

Seesam

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onko miten mahdollista vielä armeijassa saada noita B:n papereita ja mitä ne sitten käytännössä tarkoittavat?

B:n paperit saat pelkästään pyytämällä niitä intin terveystarkastuksessa, tietenkin kannattaa viskoa noita vammoja esiin, mutta keskittyen vain vakavimpaan niistä. C:nkin paperit ovat ihan saatavissa, kunhan vain vähän jaksaa tehdä duunia sen eteen(en nyt kaipaa jeesustelua keneltäkään, kun olen jo valmiiksi niin mätä jätkä ettei kiinnosta tipan vertaa sääntöjen mukaan pelaaminen). Onnea rottailuun!
 

tutzba

Jäsen
Tyttöystävä ja kaverit myös harmittavat, tällä hetkellä tuntuu että molempien kanssa voi tulla aika rankkojakin aikoja tuon armeijan takia. Ahdistaa vitusti, olisipa jo tammikuu.

Minä olin myös aivan rikki pari viikkoa ennen inttiin menoa ja ensimmäiset kaksi viikkoa intissä. Avauduinpa siitä myös tänne. Ensimmäiset viikonloppuvapaat ja kun oli ehtinyt tutustumaan hiukan omien tupalaisten kanssa, sitä melkein jo odotti, että pääsisi takaisin. En ala vähättelemään ikävääsi, mutta omalla kohdalla teki ainakin hyvää kun sai hiukan etäisyyttä ja oppi arvostamaan niitä viikonloppuja, jolloin sai naisensa kanssa olla. Uskoisin, että tekee myös sinulle ja tyttöystävällesi hyvää.

Jauhan nyt samaa asiaa varmaan sadannen kerran, mutta menkööt. Armeijassa viihtyminen on vain ja ainoastaan asenteesta kiinni. Jos haluat, että elämäsi on helvettiä seuraavan puolen vuoden/yhdeksän kuukauden/vuoden ajan, sitä se myös tulee olemaan. Jos sen sijaan menet avoimin mielin, palvelusaikasi tulee olemaan mitä parhain. Jos olet joskus pelannut jääkiekkoa tai oikeastaan ihan mitä tahansa joukkuelajia, ymmärtänet kun sanon, että joukkuehenki intissä on aivan helvetin hieno kokemus.

Sitten kaikkea pieniä asioita, jotka alikersantit vahingossa saattavat unohtaa kertoa. Tai no osa on sellaisia, joita he eivät edes ehtisi kertoa.

1) Leireille kannattaa ottaa omia ruokia, jotain kevyttä kannettavaa siis. Älkää tehkö sitä virhettä minkä minä tein, eli otin kahden viikon mittaiselle Rovajärven leirille mukaan jokaista päivää kohden kaksi ananaspurkkia. Ei vittu oikeasti, kukaan ei voi olla niin tyhmä. Miettikääpä millaista on kantaa ensimmäisten päivien aikana tuollaisia määriä säilyketölkkejä, kun reppu on ennestäänkin jo painava. Sanotaan vaikka purkin olevan 250 grammaa, niin alkupäivinä oli jotain neljästä kuuteen kiloa ylimääräistä painoa messissä.

2) Jatkojohto kasarmille, ihan ehdoton jos sellainen vain sallitaan. Meillä kiellettiin tulipaloriskin takia - joo, oli vähän vanha rakennus ja heikot sähköjohdot -, mutta miettikääpä millaista on elää kymmenen äijän kanssa yhdessä tuvassa, missä on yksi tai kaksi pistorasiaa. Kännykän ja läppärin lataaminen helpottuu huomattavasti, kun muutama kaveri vie tuollaisen mukanaan.

3) Ensimmäisenä päivänä kannattaa pukeutua melko niukasti, jos lämpötila sallii. Kaappi tulee niin täyteen muitakin tavaroita, että henkilökohtaisille vaatteille ei paljoa tilaa löydy. Paljoa ei muutenkaan kannata mukanaan roudata, hammasharjalla, hammastahnalla, saippualla ja shampoolla pääsee pitkälle. Tietysti partakone/-höylä. Niin ja hiukset kannattaa ajaa etukäteen pois. Siellä on jos jonkinlaista rokkitukkaa höylättävänä ensimmäisenä päivänä, ja jos jollakin sattuu olemaan hiustenleikkuukone mukana, on se melkoisessa rasituksessa alkupäivinä. Oikeastaan nuo lukevat varmaan jo siinä lappusessa, joka intin puolesta on teille lähetetty. Eli ei taida tulla yllätyksenä. Sen nyt vielä sanon, että älkää missään nimessä olko niin tyhmiä, että otatte jonkun D&G:n, tai paremman, kellon mukaan. Aivan takuuvarmasti menee rikki jonakin päivänä.

4) Opetelkaa etukäteen arvomerkkejä. Oikeastaan alikersantti, kokelas, kersantti, ylikersantti, luutnantti, yliluutnantti ja kapteeni tulevat olemaan ne päivittäisessä käytössä olevat. Okei, ehkä vääpeli. Ja jos ensimmäisenä päivänä teille pidetään haastattelua yksikön kapteenin puolesta, olkaa kilttejä ja herroitelkaa heti alusta alkaen. Eli tyyliin "herra kapteeni, alokas *Jatkoajan nimimerkki*". Hyvällä säkällä siellä on scholl tai joku muu vastassa ja elämänne helpottuu huomattavasti. Älkääkä istuko ennen kuin saatte luvan. Pieniä asioita, mutta jos onnistutte tekemään alussa hyvän vaikutuksen, teillä on paljon, paljon suurempi mahdollisuus kyetä vaikuttamaan omaan palvelusaikaanne jatkossa. Puhukaa myös tupanne esimiehelle, jos haluatte olla puoli vuotta tai vuoden tai mitä haluattekaan. Uskokaa tai älkää, mutta kyllä hekin pystyvät vaikuttamaan siihen, ketkä siellä ovat kuinkakin kauan. Muutamalle nakitimme vuoden pestin ihan vaan vittuillaksemme, kun oli niin mulkku kaveri ja aina päätään aukomassa. Vastaavasti minä puhuin yhden RUK-materiaalia olleen alokkaan palvelusajaksi puoli vuotta, kun tuli alussa nykäisemään hihasta ja esittämään asiansa.

5) Menkää ajoissa ensimmäisenä päivänä. Saatte suuremmalla todennäköisyydellä oikean kokoisia vaatteita, kenkiä jne. Saatte myös rauhassa purkaa kamoja kaappiin ja pääsette syömään ajoissa. Voitte sitten naureskella niille, jotka tulevat pienessä krapulassa iltakuudelta ja lähtevät hakemaan vaatteita, jotka ovat joko seitsemän kokoa liian pienet tai suuret. Niin ja älkää herranjumala muuten menkö darrassa.

Sen voin luvata, että intissä tulee olemaan päiviä, jolloin kaikki vituttaa ja haluaisitte lähteä pois, mutta vastapainoksi on myös päiviä, joiden ette tahtoisi loppuvan.

--

Tässä on taas alkanut viime aikoina pyörimään päässä ajatus, että hakisin inttiin duuniin kessuna. Eräs kaveri on yliluutnanttina, voisi häneltä kysäistä josko löytyisi vapaata paikkaa vaikka ensi vuodelle. Joku puolen vuoden keikkahomma kesäkessuna himottaisi aika paljon. Ei oikein tämä opiskeltava ala enää tunnu niin paljoa omalta, eli voisi tehdä ihan hyvää ottaa pieni aikalisä ja heittää aivot narikkaan.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eikös siellä ihan ekana päivänä kun sinne "ilmoittaudutaan" kysytä onko palveluskelpoinen jne.. silloin kai jo voi sanoa noista vaivoistaan, lääkärintarkistuksissa kannattaa sanoa selkeästi jos jotain vaivaa etteivät luulle että yrität keksiä tekosyitä vapautukseen.

Meillähän oli vasta kolmannen viikon alussa keuruulla lääkärintarkistukset kun ykkösjoukkueseen kuuluin eli siihen kaikista alimpaan ryhmään, ihan viimeisenä siis. Silloin varmasti oli jo kaikenmaailman ihmiset yrittänyt eri vaivalla saada vapautuksia ja ihan helpolla ei välttämättä onnistu.. Muutenkin tuolla lääkäri nähnyt kaikenmaailman valittajia jo sen verran että yleensä vain antaa lisää buranaa ja kasan muita lääkkeitä vaikka jalka olisi poikki.
 

anatsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Thrashers
Intissä on alkupäivinä tuo terveystarkistus jossa käydään tämänhetkistä terveydentilaa läpi, ja jos siellä lääkäri aiheelliseksi katsoo niin voi muuttaa palvelusluokkaa A:sta B:hen. Tällöin B-miehenä pääset/joudut P-kauden jälkeen erinäisiin tehtäviin kasarmin sisällä, kuten uimahallin valvojaksi, sotkun apulaiseksi, lähetiksi jne.

Edit: lisätään vielä sen verran, että B-miehet palvelevat lähes poikkeuksetta tuon 6 kuukautta.

Helkkarilainen. Voiko ne sieltä pistää kotiakin?.. Näkö on nimittäin huonontunut tuosta viime toukokuusta, jonka perusteella Majuri jo empi päästää minua Armeijaan. Siis ei olisi pakko ollut mennä, mutta ajattelin, ettei tässä mitään häviä. Lisäksi tuon näön huonomisen lisäksi astmakin on lääkäreiden mukaan jostain syystä vähän huonontunut. No sen näkee sitten, mitä lääkäri päättää.

Kattellaan, miten äijän käy.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös