Kuten jo aikaisemmin sanoin, itselleni intissä parasta oli nimenomaan uudet tuttavuudet ja sosiaalinen kanssakäyminen. Eli minä en ainakaan olen epätasapainoinen enkä epäsosiaalinen. Olen oikein onnellinen ja elämä on raiteillaan, oli myös armeijan aikana. Ongelma oli pikemminkin se, ettei armeijassa koskaan tehty mitään mielenkiintoista, kun ei pyssyleikit ja sotajutut kiinnosta. Kun kuusi kuukautta viettää paikassa, jossa mikään tekeminen ei motivoi eikä siitä kiinnostu, niin se teki intissä olemisesta haastavan. Porttien ulkopuolella sen sijaan olisi ollut vaikka mitä mielenkiintoista puuhasteltavaa. Noh, mutta tulipahan käytyä läpi se 6kk reissu ja eipä onneksi tarvitse uudestaan mennä.
Tuossa tulee kyllä se perusongelma siitä että kun menit inttiin, menitkö vain "inttiin" vai hakeuduitko aktiivisesti johonkin aselajiin, tehtävään tms.?
Ongelma kun on että vain passiivisesti menemällä sinne minne määrätään päätyy jonkinlaisella todennäköisyydellä hommiin mitkä eivät kiinnosta koska iso osa miehistöhommista on kuitenkin vähän mitä sattuu ellei asia erikseen ole sydäntä lähellä. Mutta sitten taas erikseen hakeutumalla alalle mikä jo etukäteen kiinnostaa niin ainakin pääsee tekemään sellaista mikä alustavasti kiinnosti ja ehkä pettymään silti.
Jälkikäteen tälle nyt ei voi tehdä mitään, mutta vielä kutsuntoja miettivien kannattaa ehkä hetki pohtia asiaa.
Tosiasia kun on että intissä on aika iso kasa tehtäviä joita ei oikein voi kuvailla vain pyssyleikeiksi, vaikka varusmiehenä nyt rynkky yleensä kulkeekin mukana kaikkialla.
Miten se nyt menee, perusjääkärin 6kk palvelus:
P-kaudella opetetaan miten ammutaan rynkyllä
E-kaudella opetetaan miten rynkyllä ammutaan puun oikealta puolelta
J-kaudella opetetaan miten rynkyllä ammutaan puun vasemmalta puolelta niin ettei luisti osu puuhun
Mutta sitten taas viestiaseman viestimies saattaakin puuhastella koko 6kk raskaan tason viestijärjestelmien parissa ja istua ison osan ajasta tietokoneen ääressä, tykistön kaverin ei juurikaan rynkkyä tarvitse nähdä kun käsiin annetaan 150mm kanuuna ja pioneerina pääsee käsien venyttelyn lisäksi räjäyttämään kaikkea mikä ei liiku, tai liikkuvaakin jos tuuri käy. Elämä on valintoja täynnä.
Ja sitten vielä varsinaisen inttiuran jälkeen voidaan myöhemmässä reservin vaiheessa mätkäistä aivan erityyppisiä tehtäviä päälle ja yhtäkkiä huomaakin majoittuvansa kertausharjoituksissa yhden hengen huoneissa merinäköalalla Santahaminassa ja viettävänsä kaiken aikaa "sotapelien" ja Excelin kanssa. Kaikenlainen on mahdollista, osin ihan itsestä kiinni miten hommaan asennoituu, valmistautuu (ts. itse jo kutsunnoissa ilmoitin mihin tehtävään tahdoin) ja suoriutuu.