Valkeakoskilaisena täytyy sanoa, että täällä on enemmän Tappara kannattajia. Oma käsitys on se, että Lempäälästä löytyy paljon Ilves faneja.Kolme vuotta Tampereella asuneena ei voi vastata muuta kuin Ilves, jostain syystä nousi kyntämisestään huolimatta selkeäksi ykköseksi. Antaa Valkeakosken, Lempäälän ja muiden lähikylien kannattaa Tapparaa.
Valkeakoskilaisena täytyy sanoa, että täällä on enemmän Tappara kannattajia. Oma käsitys on se, että Lempäälästä löytyy paljon Ilves faneja.
Kolme vuotta Tampereella asuneena ei voi vastata muuta kuin Ilves, jostain syystä nousi kyntämisestään huolimatta selkeäksi ykköseksi. Antaa Valkeakosken, Lempäälän ja muiden lähikylien kannattaa Tapparaa.
Se ei mulle kuitenkaan aukea, että miten tämä liittyy jääkiekkojoukkueisiin Ilves ja Tappara. Vai Ilveksen lätkäjengikö siellä jalkapalloa pelaa? Lisäksi yllätyin että Tammelassa pelataan vielä jalkapalloa, luulin että olisi jo romahtanut katsomon osalta.
Ääneni saa Tapparan vastustaja, ei niinkään Ilves.
Jos olisit lukenut aloitusviestiä otsikkoa pidemmälle, olisi heti ensimmäinen lause ollut "Kumpi näistä perinteikkäistä seuroista on sinulle läheisempi?". Tummennus minun.
Sille en sitten voi mitään jos Hämeenlinnassa ei olla kuultu jalkapallosta, salibandystä jne. Nämä asiat nyt vain tulee ottaa huomioon kun keskustellaan Ilveksestä vaikka ne eivät junttia karjalalippiskansaa niin paljoa säväytä.
Sille en sitten voi mitään jos Hämeenlinnassa ei olla kuultu jalkapallosta, salibandystä jne.
Aiheestahan on tehty oikein pro gradu -tutkielma. Erot joukkueiden kannattajien välillä ovat marginaaliset. Huomattavaa, että vain 40 prosenttia joukkueiden kannattajista asuu Tampereella.
Aikalainen Ilves ja Tappara kuin kaksi marjaa
Eipä Tammelassakaan fudista juuri käy ihmisiä katsomassa, mutta ei sinne niiden muiden ihmisten takia mennäkkään, vaan itse fudiksen. No ehkäpä tästä syystä useimmiten onkin tosin kivempaa katsella junnujen pelejä...
Hyvä ja mielenkiintoinen teos! Kirjoittajaa on myös palkittu hienolla nimellä. Olen tosin tavannut Pentti Hirvosiakin...Vähän laimealta näyttää tämä Tampereen paikallinen ulkopuolisille, vaikka tamperelaiset ovatkin varmaan toista mieltä. Jos seuroilla on ollut joskus esimerkiksi poliittista vastakkainasettelua, niin se ei ainakaan enää näy missään. Tästähän tehtiin muutama vuosi sitten gradukin. Se oli tietenkin kulttuuriteko, jollainen pitäisi tehdä myös Turun ja Helsingin seuroista, mutta tutkimuksessa ei löydetty Tapparan ja Ilveksen väliltä mitään merkittäviä eroja. Tulos toki sekin.
Tapparan ja Ilveksen suurimpana erona taitaakin elää ulkopuolisten silmissä se, että Ilves on jotenkin enemmän kaupungin seura ja Tapparan kannattajat ovat maalaisia ja vieraspaikkakuntalaisia. Eikä tämäkään välttämättä ole totuus. Kuten ei sekään, että Ilves on perinteikäs ja Tappara nousukas - onhan jälkimmäinenkin ollut olemassa jo pian 60 vuotta (ja TBK:na vielä kauemmin). Poliittiset mielikuvatkin menevät täysin ristiin, sillä olen kuullut kumpaakin nimitettävän sekä työväestön että porvareiden seuraksi. Tästä seuraa se, että kumpikaan ei taida olla leimallisesti kumpaakaan, ja Tampereen seuroista poliittisin taitaa olla KooVee, joka oli ainakin takavuosikymmeninä hyvin vasemmistolaisesti leimautunut.
Ja juuri tämän takia vastasinkin, että ihan sama. Turun ja Helsingin paikallisista poliittista vastakkainasettelua ei ole pystytty täysin hävittämään, vaikka sitä on yritetty, ja juuri se on yksi niitä asioita, joka tekee tällaisista vihollispareista mielenkiintoisia. En tarkoita, etteivätkö Tapparan ja Ilveksen kannattajat olisi hyvinkin sitoutuneita omaan seuraansa, eikä vaihtoja vihollisleiriin varmasti paljon tapahdu, mutta ne syyt, miksi joku kannattaa Tapparaa ja toinen Ilvestä, jäävät hieman hämärän peittoon. Kulkeeko se sitten suvussa vai mikä on syy?
Ja se mainittu gradu. Asiaa tarkasteltiin ennen kaikkea aluenäkökulmasta, ja jokainen tehköön omat johtopäätöksensä, miten paljon aiheesta saatiin irti:
Pekka Karvonen: Tappara vai Ilves? Seuravalinta ja alueellinen identiteetti jääkiekkoseurojen kannattajien näkökulmasta
Eipä Tammelassakaan fudista juuri käy ihmisiä katsomassa, mutta ei sinne niiden muiden ihmisten takia mennäkkään, vaan itse fudiksen. No ehkäpä tästä syystä useimmiten onkin tosin kivempaa katsella junnujen pelejä...
Niin se kertoo enemmän toki Veikkausliigasta, kuin Suomesta. Väkimäärä on toki erinomainen Suomeen, mutta eiköhän Ilveksenkin keskiarvo tipu siihen 1000 katsojan pintaan koko kauden aikana. Tuo kun oli sen viime kauden buumin jälkeen ensimmäinen peli. Varsinkin Suomessa katsojamäärät tippuvat nopsaan, jos menestystä ei tulekkaan. Tuo 1000 tai edes 2000 katsojaa nyt niin kovin kummoista suhteessa jääkiekkoon(puhumattakaan Ruotsin fudiksesta).