Noniin, tuodaan hiukan realismia kehiin tähän soppaan. Ilves oli viikonlopun molemmissa peleissään kaksi erää kolmesta parempi joukkue jäällä. Molemmissa otteluissa vastustajan hurja viimeistelyprosentti ratkaisi pelin, samalla kun Ilves ei saanut omista paikoistaan sisään. Keskimäärin Ilves olisi ottanut noilla maalipaikoilla 4 pistettä, tällä kertaa tuli 0. Alkukaudesta pisteitä tuli hieman odotusarvoa enemmän, nyt ollaan jo sen alapuolella.
@Tarinankertoja viittasi Ilveksen luisteluedun katoamiseen ja sanoi, että pelitapaa tulisi hidastaa. Olen tästä osittain eri mieltä: ensinnäkin sekä perjantaina että lauantaina kolmansia eriä hallittiin nimenomaan vastustajaa kovemmalla liikkeellä. Toisekseen en usko, että Ilves tällä rosterilla pärjäisi hitaalla pelitavalla. Parista pointista olen kuitenkin samaa mieltä: 1) Ilveksen luisteluetu ei ole enää yhtä iso kuin alkukaudesta, ja 2) on hetkiä, jolloin Ilveksen pitäisi rauhoittaa peliä nykyistä enemmän (lähinnä pitäisi välttää pitkän vaihdon päätteeksi alivoimaisena hyökkäämiseen lähtemistä).
Ilveksen pelin taso riittää mielestäni nykyisellään sijoille 6-8, kun alkukaudesta oltiin jopa kolmen parhaan joukossa pelillisesti. Täytyy muistaa, että ennakkokaavailuissa kauden alla Ilves sijoitettiin pääsääntöisesti sijoille 10-12. Tuohon kun lisää sen, että ulkomaalaishankinnoista ei ole löytynyt sateentekijöitä, niin edelleen on pieni ihme että peli kulkee noinkin hyvin. Tästä on kiittäminen uusia vastuunkantajia, joiden esiinnousuun osasyynä on varmasti aktiivinen pelitapa.
Isoin huoli mulla kohdistuu tällä hetkellä siihen, että hyökkäyspäässä ollaan liikaa kaksikon Lepaus-Antonen varassa. Suomi ei ole vielä saanut kunnolla juonesta kiinni sairastuvalta palattuaan, Ruotsalainen on hiukan taantunut (vaikka on edelleen erittäin hyvä), ja kolmatta hyökkäyspäähän hyvää ketjua meillä ei ole missään vaiheessa ollutkaan. Valmennus päätti hakea ketjumuutoksilla tähän ratkaisua, mutta siinä ei onnistuttu. Itse palauttaisin Tammisen paikalleen tehoketjuumme, ja pyrkisin hakemaan lisää ratkaisuvoimaa näin:
Suomi - Ruotsalainen - Rautiainen
Lepaus - Tamminen - Antonen
Halmo - Mieho - Ikonen
Ahtola/Savilahti - Vainionpää - Liuksiala