Ei johdu. Kyseinen episodi on täysin sivuseikka, vaikka kuvastaakin hyvin tiettyjen tahojen toimintatyyliä.
Jos olisit lukenut aiemman epilogini, olisit ymmärtänyt mistä tässä perimmiltään on kysymys. Viime kauden tulos oli hieno, mutta se perustui pelaajabudjetin pitämiseen 1,5 miljoonassa. Huolestuneet osakkeenomistajat pelkäsivät, että näin tehtäisiin myös jatkossa eli Ilves olisi tuomittu pysymään pikkuseurana.
Oletko sitä mieltä, että asiasta ei ole syytä huolestua?
Minusta tuo, että pelaajabudjetti jäi 1,5 millin tasolle ei ole huono asia. Tai oikeastaan osaisin vastata tuohon tarkemmin, mikäli tietäisin, mikä oli Karrin tahtotila tuossa kohtaa? Mikä oli tilanne pelaajamarkkinoilla? Joukkuehan oli kevätkaudella varsin hyvässä iskussa ja jokainen uusi pelaaja sekoittaa pakkaa. Ja olihan joukkueeseen aikaisemmin tuotu Bill Thomas. Kokemus hänestä ei varmaan ollut positiivinen. Meidän fanien on helppo vaatia näitä pelaajahankintoja, mutta johto on kuitenkin vastuussa silloin, kun pelaajilla on palkkapäivä. Jalohan joutui ensimmäisellä kerralla tilanteeseen, jolloin palkkapäivänä ei ollutkaan riittävästi rahaa maksaa pelaajille ja valmentajille palkkoja.
Kerroit epilogissasi, että muutama merkittävä omistaja kokoontui yhteen ja he päätyivät ilmeisesti johtopäätökseen tämän 1,5 millin perusteella, että myös ensi kaudella budjetti saatetaan alittaa ja pelaajabudjetti jäisi 1,7-1,8 milliin, koska johto haluaisi turvata oman asemansa ja tehdä positiivisen tuloksen? Itse näin tämän ensimmäisen kauden selviytymisvuotena ja ymmärrän sen paineen, mikä johdolla oli tehdä positiivinen tulos. Minä en näe sitä automaatiota, että ensimmäisen kauden toimintamalli pelaajabudjetin suhteen tarkoittaa suurella todennäköisyydellä toiselle ja sitä seuraaville kausille vastaavaa asiaa. Samaan hengenvetoon totean sen, että itse hyväksyn sen, jos ensi kauden budjettia ei nosteta kahteen milliin, jos meillä ei ole siihen varaa.
Aivan kevyesti en usko, että tässä suhteessa huoli esitettiin johdolle, mutta aihealue on erittäin monimuotoinen. Se, että pelaajabudjettia ei käytetä kokonaan ei tosiaan suoraan tarkoita sitä, että pelaajaan olisi varaa, päävalmentaja haluaisi lisää pelaajia, pelaajia olisi tarjolla + useita muita muuttujia. Karrillahan on itse asiassa päinvastainen kokemus eli joukkueen tähtipelaajan poistamisesta huolimatta joukkue aloitti hurmosmaisen nousun aina mestariksi saakka.
Yksityisviestisi pohjalta olen ”kuullut” nyt toisen osapuolen version tapahtumista, mutta toisen osapuolen versiota en ole kuullut. Ja tuskin koskaan saan kuullakaan.
Asioiden tuominen tänne palstalle lienee tietoista vaikuttamista. Kukaan meistä tuskin odotti, että uusi Ilves nousee hetkessä pysyvästi ylös, vaan se vaatii useita iterointikierroksia. Tänään illalla on yhtiökokous ja siellä asioihin on mahdollisuus vaikuttaa. Toivottavasti löydätte hyvän sovun keskenänne, jotta ensimmäisen vuoden mainiot saavutuksenne eivät valu hukkaan.