Mahdollinen (olettaen, ostovelkaa tuli muutamassa kuukaudessa satoja tuhansia) kassakriisi ja siitä seurannut ostovelkojen kasautuminen on hyvä uutinen? Tällä menolla näitä ”hyviä” uutisia varmasti saadaan lisää. Osakeannin kaurat on nyt syöty. Uutta kauraa ei siltä suunnalta ole luvassa, vaikka anti auki taitaa edelleen olla? Mukaan on kysytty viimeksi tänä keväänä.
Tunnen henkilökohtaisesti kolme kesähallituksen toimijaa. Yhdelläkään heistä ei ollut luottoa nykyiseen kuvioon. Näyttää siltä, että hunch osui oikeaan.
Yhtiökokouksen jälkeen saan toivottavasti tilinpäätöksen nähtäväksi. Mielenkiinto etenkin riveissä siirtosaamiset ja siirtovelat ja niiden suhde edelliseen tilikauteen. Lisäksi rivi henkilöstökulut kiinnostaa. Paljonkohan talon putsaaminen maksoi?
Tässähän kirjoituksessa ei ole mitään muuta uutta kuin, että tunnet kolme kesähallituksen toimijaa henkilökohtaisesti.
Itse olen kirjoittanut vuosia, että Ilveksen pitää pystyä liiketoiminnallaan elättämään itsensä. Ilveshän on järjestänyt ennätysmäärän osakeanteja. HÖH, eihän näin itsestään selvää lausetta edes pitäisi kirjoittaa. Olettiko joku, että reilu 10 vuoden tuhot korjataan parissa vuodessa? Korkeintaan hätäisimmät. Seura teki kumulatiivisesti 4 miljoonan euron tappiot!!! Nykyisellä, Ilveksen mittapuulla, upealla tilikauden tuloksella ottaisi 25 vuotta, jotta taseessa kohta edellisten tilikausien tappio saataisiin nollattua. Toki rahoitusta on saatu osakeantien, lainojen ym. kautta.
Se, että joku taho olisi vielä näin keväällä 2018 sijoittamassa Ilvekseen, ei sinänsä ole ihmeellinen uutinen. Osa sijoittajista jätti keväällä 2017 sijoittamatta, koska Ilveksen tilanne oli paljon huonompi kuin mitä Honkalehto antoi ymmärtää. Honkkiksenhan mukaan Ulkojäät tuottivat voittoa etc. Ehkä joku sijoittajista on nyt uskaliaampi tulemaan mukaan, kun on nähnyt, että seura vältti konkurssin ja pystyi viemään kauden läpi? Johdon arvio keväällä 2017 kolmen miljoonan tarpeesta taitaa olla aika paikkansa pitävä. Rahaa kerätiiin noin 1,8 m€, joten 1,2 milliä meidän ilvesläisten olisi pitänyt pystyä vielä ”lahjoittaa” tähän meille rakkaaseen harrastukseen.
Olen kirjoittanut, että Ilves on ”historiansa vanki” jonkin aikaa, koska edellinen johto rikkoi välit joka suuntaan. Tätäkään ei korjata kaudessa, ei kahdessa ja kaikkia välejä ei korjata välttämättä koskaan. Sekin on selvää, että muutoksessa saatta tulla uusia säröjä.
Henkilöstökulut ovat toki mielenkiintoinen kohde. Ilveksen backoffice ei ollut Liigan 14 parhaan joukossa, joten varmaan kipeitäkin, mutta välttämättömiä, ratkaisuja piti tehdä. Tämä puolestaan lähtökohtaisesti parantaa kuluvan tilikauden tulosta, koska siivouskuluja ei tule kahdelle kaudelle? Todennäköisesti päättyneessä ja kuluvassakin tilinpäätöksessä on kuluja Sponsvisionin vuoksi. Vai oletko sitä mieltä, että taloa ei olisi tarvinnut putsata?
Sen mitä itse olen kiekkoympyröissä pyörinyt, niin seuroilla on ollut akuutti kassakriisi aina kauden ulkopuolella. Kulut raksuttavat, mutta pelejä ei ole. Jos kassaa ei ole, niin sitten lainan ottaminen on ainoa mahdollisuus.
Harmittavinta tässä viime aikojen julkituloissa on se, että Ilves on kaukana yhtenäisyydestä. Toki mikään seura ei taida olla kovin yhtenäinen ollakaan, mutta Itse koen, että nyt eletään meidän viimeistä mahdollisuutta. Futispuolella käsittääkseni Ilves-tarinaa ollaan jaksettu rakentaa pitkäjänteisesti ja maltilla edeten. Jääkiekkopuolella lähtökohdat olivat paljon huonommat.