Viestin lähetti JHag
Että sitä rataa, kylläpä on rahkeita paukuttaa huonosta vierasasenteesta muita joukkueita, eikös vaan?
Olin vastaamatta tähän ketjuun, mutta pakkohan tässä on taas tarttua näppikseen, kun mun aikoja sitten kirjoitettuja tekstejä revitään haudasta eri peliin ja asiayhteyteen.
HIFK-Ilves 12.10 -
Ilves pelasi tuolloin todella henkisessä lamassa ja takalukossa. Se oli Ilveksen ongelma eikä se esiintynyt päähänkohdistuneina taklauksina vastustajaan, ei tuomarityöskentelyä manipuloivana "filmauksena" eikä oikein minään muuna kuin hävettävän huonona pelinä Ilvekseltä ja sikäli huonona vastuksena HIFK:lle.
Kyse on täysin eri asia kuin esittää vieraskentällä epärehellistä peliä. Ja tästähän mm. HN mainitsi kirjoituksissaan. SM-liigan linjaus karsia taklaukset pois aiheuttaa sukeltelu- ja värityskulttuurin tulon jääkiekkoon - mitä itse pelkään kovasti. Jo nyt rajun näköinen, hieman väritetty kaatuminen taklaus tilanteessa tai maalinedus hässäkässä ja tuomarin käsi nousee.
Sitä kutsun epäurheilijamaiseksi tuomarinmanipuloinniksi, joka halveeraa urheilun perimäistä tarkoitusta. Jos sinä, lukija, uskot teemaan "voitto hinnalla millä hyvänsä" - voit lopettaa lukemisesi tähän, sillä filosofiamme ja elämänkatsomuksemme ovat kovin erilaiset.
Kun Karalahti taklasi Jäminkiä päähän, huusi joku osuvasti katsomosta "JÄÄ NYT TYHMÄ SINNE JÄÄLLE MAKAAMAAN!!! ÄLÄ NYT HÖLMÖ NOUSE!!! OLTAIS SAATU 5 MINUUTTIA YLIVOIMAA!!!" - mutta Jäminki luisteli aitioon päätään pidellen. Tilanteesta ei tuomittu rangaistusta.
Olenko sitten idealisti tai haaveilija, mutta arvostan sitä paljon enemmän kuin tuomarin manipulointia värittämällä ja jäällä makailemalla. Itse tulen katsomaan "pieniä sankaritekoja - keinotekoisessa pikkumaailmassa". Ja vaikka se voitto on suurin ilo mitä jääkiekosta voi saada on siinä 60min muutakin. Muuten voitaisiin joka peli arpoa lottokoneella.
En ala syyttämään suoranaisesti ketään, sillä se ei nyt paranna mitään. Mutta toivon, että Ilves pystyy jatkossakin olemaan kunniakas ja reilu vastustaja - joka häviää paremmin kuin monet osaavat voittaa.
Vaikka joukkue hävisi reilulla pelillä, niin nyt osa tänne kirjoitetuista teksteistä ei sitä tue. Ikävä kyllä. On täysin luonnollista v-alkuinen harmitus tilanteessa, jossa koetaan, että hävittiin vilpillä ja epäoikeudenmukaisuudella. Mutta suuruutta on niellä se ja voittaa reilulla pelillä heidät seuraavassa pelissä, niin että tuntuu.
Toivon kaikesta sydämestäni, että niin käy. Ja, että ajassa 59:59 Raimo Helminen tekee Jere Karalahden takamuksen kautta voittomaalin.
--------
Lisäkirjoitus:
Tässä kaksi esimerkkiä sanasta
URHEILU: Sami Kapanen jyrätään, mutta Sami tajuttomuuden rajamaillakin hoippuu omaan vaihtoaitioon, ettei peli menisi poikki.
Kapanen -
http://personal.inet.fi/urheilu/theg/icehockey/Kapanen.mpg
Toisessa videossa Sydorilta napsahtaa polven ristiside poikki, mutta mies käsien varassa "ryömii" vaihtoaitioon, ettei peli meni poikki hänen takia.
Sydor -
http://personal.inet.fi/urheilu/theg/icehockey/Sydor.avi
Miettikääpä näitä.