Työssäni joudun luomaan strategioita ja olla mukana toteuttamassa niitä. Meilläkin - vaikka olemme maailman suurimpia IT-taloja - tapahtuu kömmähdyksiä. Ja kun kömähdys tapahtuu, päädytään lähes poikkeuksetta siihen analyysiin, että toteuttamiselta puuttui johdon tuki.
Ilveksen osalta suuri osa kirjoituksistani käsittelee strategiaa ja sen toteuttamista. Entiset toimijat, jotka ovat myös tänä päivänä mukana, osoittivat useaan otteeseen, että he eivät pysty luomaan olosuhteita, jossa valittu strategia toteutetaan. Moni mieltää, että puhun pelkästään Poika ja Ilves- projektista, mutta jos matkaatte ajassa taaksepäin, niin meillä on ollut muitakin strategioita, jotka ovat päättyneet onnettomasti ja itse väitän, että ylimmän johdon (Vinnie ja apuri) maltti, visio, kyky valita henkilöt etc.. eivät ole pelanneet Ilveksen eduksi. Päinvastoin.
Negatiivinen sävy jää kirjoituksistasi edelleen aina jälkimauksi. Itse olen ainakin pitkästä aikaa nähnyt viimeisen puolen vuoden aikana positiivisia kehitysaskeleita, mutta niin kuin sanoit, mielipidekysymyksiähän nämä ovat.
Osut tässä kohdalleni oikeaan ja kiteytät eromme hyvin. Puoli vuotta. Lokakuusta tähän päivään. Minä näen vielä liian paljon huonosti hoidettuja asioita tuossa ajanjaksossa. Alla muutamia esimerkkejä.
Vinnie-paketti oli minusta heikko suoritus. Uusi toimiva johtomme antoi matkan varrella erittäin sekavia lausuntoja pakettien myynnistä. Puhuttiin, että hyvin menee kaupaksi, mutta totuus lienee toinen ja tämä lopulta myönnettiinkin.
Lausunnot taloustiedoista. Jotkut mieltävät minut kesähallituksen mieheksi, vaikka tunnen heistä vain Ilves-vuosieni pohjalta Markku Tuomisen. Minulle he olivat vain yksi toimija tässä välissä. Pidin heidän rehellisistä talouslausunnoista. He myönsivät tullessaan, että Ilveksellä on tiukka tilanne ja elämme kädestä suuhun. Myöhemmin olen kuullut huhuna, että kesän aikana Ilves sai kotiutettua tuona aikana mainosrahaa, kun Ilves-henkiset lähtivät tukemaan projektia. Heidän erotessaan Vinnie loihti lausumaan, että ei tässä ole niin paha tilanne ollenkaan ja tätä mantraa tukivat uudet toimijat. Kuitenkin kauden aikana ja varsinkin sen jälkeen tuli esille, että palkkoja oli rästissä ja vakuutusmaksuista jouduttu tekemään järjestelyitä. Tuo johtaa ehdottomasti siihen, että löytyy myös muita osapuolia (varustehankinnat, kuljetukset), joiden saamiset eivät liene ajan tasalla (tämä siis oma otaksuntani). Itse arvostan rehellisyyttä, enkä näe siinä mitään pahaa, jos myönnetään, että tilanne on todella tiukka. Se voi johtaa jopa parempaan lopputulokseen. Ihmiset heräävät auttamaan. Nyt Vinnie riensi paikalle sanomaan, että "no hätä" ja uskon, että tämä taas aiheutti vastareaktion, että Vinnie on taas puikoissa ja johtaa omalla suvereenilla tavallaan orkesteria. "No hätä" ja taloussotkut eivät soi samaa säveltä. Ja tiedottiko Ilves virallisesti edes tilikauden tuloksesta? Ei se ole häpeä tiedottaa, että puoli milliä tuli takkiin ja eritellä hieman syitä.
Lokakuu UTJ-haku. Heikko suoritus julkisuudessa mitaten. Tavoitteena saada valinta tehtyä viimeistään vuoden 2012 aikana. Ei ratkaisua. Hautamaa paljastui hiljalleen taustatoimijaksi. Luottamusta eivät nostata nämä viransijaisuudet, omistajien ja toimijoiden nivoutuminen yhteen monen yrityksen kautta jne. Positiivisena vastapainona NHL-miehet.
Marraskuu nosti myös paljon kohua Ilveksen sisällä. Yhtiökokouksen jälkeen kuohui, eikä syyttä. Ontuvia ja muuttuvia selityksiä tuosta mystisestä 1,2 millistä. En puhu tästä sen enempää.
Joulukuu. Tuokkola. Näen tässä paljon positiivisuutta. Taisin tuolloin kirjoittaakin, että miksi miestä ei tuoda mukaan saman tien. Jotkut selitteli, että tulee säästää siinä, että KalPa maksaisi kaverin palkan. Itse perustelin, että Tuokkolan mukaantulo veisi budjetistamme 1-2% ja voisi tuoda palkinnoksi vaarallisen jumbosijan välttämisen (joka tosin tuo rahaakin, mutta lokaa imagoa). TPS:n suoritus Virran ja Pajuojan johdolla oli niin heikko, että he olisivat voineet olla lyötävissä, jos olisimme reagoineet ajoissa. Uskon, että jos meillä olisi ollut organisaatiossa enemmän jääkiekkotietämystä, olisimme saattaneet välttää tuon jumbosijan nopeammalla reagoinnilla ja paremmilla hankinnoilla.
Tammikuu. Raipen potkut, kapteenin myynti ja lukuisat Mestishaut. Moni halusi tulkita, että vaadin Raipen jatkoa. Kritisoin voimakkaasti sitä tapaa, miten Vinnie toimi asiassa. Minulle Vinnie ei ole suoraselkäinen. Ja hänen toimintansa on ollut saman suuntaista useammassa vastaavassa tilanteessa. Nyt myös mainostamansa oman pojan kanssa. Kapteenin myynti - on siinä taustalla mitä tahansa - on myös heikko signaali ulospäin. Imagoa eivät nostaneet myöskään lukuisat Mestishaut.
Helmikuussa kuljimme pääosin mollivoittoisasti, ei juuri positiivista signaalia ulospäin. Viestintä edelleen hieman hapuilevaa osakejärjestelyistä ja "syytä" vieriteltiin lehdistön ja huhujen niskaan.
Itse näen vasta maaliskuusta alkaen (pl. joulukuun Tuokkola) joitakin positiivisia merkkejä. Voittoputki (tosin melko identtinen edelliskauden lopun kanssa) ja karsintojen klaaraus. Hirvonen tuo puuttuviin elementtiin - pelien analysointi, koosteet - mielestäni hyvää lisäarvoa. Masin valinta tuo minulle toivoa. Minun tietojeni mukaan Masi ei jatkaisi, jos organisaatioon ei tehdä muutoksia. Vastapainoksi pelaajajulkistukset jättivät minulle melko neutraalin maun. Olin ennustanut, että emme ole haluttujen pelaajien ykkösvalinta ja nyt julkistetut pelaajat eivät poikenneet tuosta ennustuksestani. Vain vahvisti sitä, että Ilvestä ei nähdä
vielä mielekkäänä kohteena ammattilaisten silmissä.
Viime viikkoina tuli myös Markku Lehtolan eroilmoitus, joka ajankohtana herätti kummastusta. Jossakin taisi olla vielä, että Markku oli eronnut jo maaliskuun puolella ja julkisuuteen tuo tuotiin huhtikuun puolella. Luonnolliselta olisi tuntunut ero kauppojen tai tilikauden jälkeen. Ehkä tuo oli vain normaali toimenpide. Tiedä häntä.
Tässä siis kiteytettynä oma näkemykseni puolesta vuodesta. Ja tämä pitkälti aivan tiedotteiden, ottelutulosten ja havaintojeni perusteella. Tässä tulemme siihen, että minulla ei ole sisäpiiritietoa, jota sinulla - Saarinen tai joku muu lukija - voi olla. Minä en ole tietoinen tulevasta omistajasta, uudesta hallituksesta, uudesta toimitusjohtajasta. UTJ:sta minulla on ollut haju muutaman viikon ajan. Jos toteutuu, niin tulee itselleni tuttu kilpakumppani vuosien takaa. Mutta tämä vain huhuna.
Jos tarkastelen ajanjaksoa Lokakuusta tähän päivään ja vertaan muihin liigaseuroihin, niin päädyn arvosanaan 5-. Toiveenani on, että vuoden päästä ollaan arvosanassa 7, joka olisi valtava harppaus. Tämä mahdollistuisi sillä, jos hallitus löytää Ilvekselle oikean omistajan ja vanhat toimijat poistuvat kartalta.
Mutta nämä ovat mielipiteitä, miten kukin arvostaa esim. tässä tapauksessa kuluneet kuusi kuukautta. Mielestäni olimme tuonakin ajanjaksona liigan heikoin pelitulosten ja sotkujemme kanssa. Ehkä minä pidän hyvän suorituksen rimaa vain korkeammalla kuin moni muu?