Olen jotenkin hämmentynyt tästä keskustelusta. Lähinnä siis ihmettelen, että miten tällaisesta asiasta saadaan ihan oikea vääntö aikaan. En seuraa Ilvesfoorumia, joten en tiedä että onko siellä vedetty jotain mutkia suoriksi vai miksi tämä herättää näin paljon intohimoa. (ei saa ymmärtää väärin, hyvä juttu että asioista keskustellaan).
Mutta siis, en minä ainakaan kuvittele, että jotenkin juuri nämä aloitukset olisi ainoa mestaruuteen johtava asia. Enkä myöskään sitä, että meidän pitäisi hakea pelaaja joka on ihan täyskaljaliigan pelaaja mutta on 100% aloituksia voittava sentteri. Jotenkin ylläolevasta keskustelusta saa kuvan, että tämä on ainoa vaihtoehto jota etsitään.
Mutta aloitukset on aidosti tärkeä erikoistilanne. Siihen vaikuttaa totta kai laitureiden toimintakin paljon, että tasaiset aloitukset kääntyy omille. Lisäksi toiset tuomarit pilkkii siihen malliin että se vain ei sovi toisille pelaajille ollenkaan. Ajoitukset menee ihan pieleen. Mutta kaikesta tästä huolimatta, jos jokainen aloittaja häviää enemmän aloituksia kuin voittaa, niin meille tulee omissa enemmän vaarallisia paikkoja ja hyökkäyspäässä puolestaan ei saada suoria laukauksia esim. pakeilta aloituksien jälkeen. Kyllähän tämä kaiketi on ihan kaikille meille selvä asia? Jos ylivoimalla hävitään aloitus, niin menee se 10-15 sekuntia siihen että saadaan kiekko alueelle takaisin ja kuvio kuntoon. Jos laukauksia ja sitä kauta aloituksia tulee paljon, niin pahimmillaan iso osa ylivoimasta menee hukkaan.
Joten jos/kun joukkuetta halutaan vahvistaa ennen siirtorajaa, niin on melko luonnollista että aloitukset pitäisi olla iso osa tämän uuden pelurin repertuaaria, eikö? Omasta mielestäni muita tärkeitä on varma oman pään pelaaminen, tyyliin Koskiranta. Plussana sitten jos osaa vielä taklata nohevasti, mutta tämä ei ole ihan niin must.
Meidän neloskejtu on nyt Päkkilän ja Könösen muodossa alkanut toimia varsin kivasti, joten tohon ylläkuvattu peluri olisi ihan nenä päähän.
Virtaseen en ainakaan itse luota enää yhtään. Valitettavasti. Hieno persoona, mutta pelituntuma ei voi olla kohdallaan ja lisäksi kestää 1-2 peliä kerrallaan. Omat odotukset nollissa kevään suhteen.