Iltalehti kertoo shokeeraavan uutisen Bluesista!

  • 28 787
  • 136

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Itse olen syntynyt Espoossa 30v sitten ja vieläkin täällä asustelen, muutama vuosi on tullut lusittua muualla erinäisistä syistä mutta ei ollut vaikea muuttaa takaisin.

Helvetin ylpeä Espoolaisuudestani, jos joku kutsuu minua stadilaiseksi niin kuitti lähtee saman tien takaisin.

Tuskin missään muussa Suomen kaupungissa tulevaisuus on yhtä kirkas kuin Espoossa ja hyvä niin.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Daespoo kirjoitti:
Itse olen syntynyt Espoossa 30v sitten ja vieläkin täällä asustelen, muutama vuosi on tullut lusittua muualla erinäisistä syistä mutta ei ollut vaikea muuttaa takaisin.

Itsekin olen syntyperäinen espoolainen ja koko ikäni Espoossa asunut. Matinkylässä kasvanut ja aikoinani luistellut ja läminyt nykyisen 'Gardenin' paikalla. Silloin tosin ei ollut kattoa. Ainut katto löytyi naapurikuplasta, jossa sopivalla säällä oli niin paljon sumua, etteivät veskarit toisiaan nähneet.
Osoittaa suurta tietämättömyyttä, jos ei ymmärrä EJK:n, Jäähongan, EKS:n ja EPS:n roolia espoolaisen liigakiekkoilun historiassa.
 

Shayne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreäpaitainen mies & Petun pelistragedia
Espoolainen itsetunto elää väkivahvana, syvillä juurillaan. Se, mitä jääkiekkojoukkue nimeltään Blues espoolaisten keskuudessa laaja-alaisesti vetelee preesensissä ja futuurissa on vain ja ainoastaan Bluesin ongelma. Ei espoolaisuudestaan ylpeiden ihmisten ja heidän jälkeläistensä. Heidän arvostuksensa ja luottamuksensa on ansaittava.

Espooseen voit sinäkin, provo nro xxxx, tulla ja vaikka vain nukkua yösi siellä, jos haluat. Juuriasi et kuitenkaan Espooseen ostamalla saa, sen paremmin kuin Helsinkiin, Tampereelle, Poriin tai sinne Hämeenlinnan Liipolaankaan.

Espoota on sukuni rakentanut, espoolaisena olen kasvanut, espoolaiseksi on minun taasen kohta tulemani, enkä sieltä enää kuoltuanikaan poistu.
 

Bandana

Jäsen
Espoo on totta tosiaan erittäin hyvä paikka elää, joten mikäs siinä. Yhtään toisten kotikuntia tai -kaupunkeja dissaamatta on todettava, että tuskin täältä paljoa parempaan paikkaan voisi Suomen rajojen sisällä muuttaa.

Espooseen ei Blues tule koskaan kaatumaan. Bluesilla on mitä mainion ympäristö rakentaa sitä jotakin.

Se asia, mistä olen espoolaiseen kendokulttuuriin liittyen hyvin huolissani, on Bluesin fanikulttuurin tulevaisuus.

Numerot ja tilastot kertovat kuinka BFC:n jäsenmäärä kasvaa jatkuvasti, mutta kertooko se todellisen totuuden?

Tilanne on nähkääs näin, että edelleen sen Bluesin fanikulttuurin ytimen muodostavat ne, jotka jo Matinkylän huikeina aikoina olivat mukana. 2000-luvun modernisaatiokulttuurissa on Blues-fanikulttuurin ytimeen vakiintunut vain kourallinen niitä todellisia joukkueeseen sitoutunueita ja aktiivisia, niiden mukana eläviä, faneja.

Jatkoajassakin ollaan puhuttu siitä miten nuorta kaartia tullaan värväämään mukaan hyvällä markkinoinnilla ja oikeaan kohderyhmään kohdistamisella. Mm. nimimerkki E on ollut tämän asian vahva puolestapuhuja.

Mutta kun mennään ulkokuorta sisemmälle, se ei toimikaan niin.

Lets face it, esikoulusta lukioon koko porrasasteikko: Bluesin kannattaminen on sellainen asia mitä ei kuulu tehdä jos haluaa sopeutua massaan. Ja >95% haluaa sopeutua massaan, jotta ei löydä irti revittyä päätään vessanpöntöstä. Bluesin kannattaminen on sellainen "mitä vittua?" -harrastus, samassa sarjassa telinevoimistelun ja runokirjoituksen kanssa. Niitä ei yksinkertaisesti saa harrastaa, ja itseasiassa telinevoimistelu taitaakin olla aika gay.

Tämä tukahduttaa sen luovuuden ja innon, minkä vaikkapa nuorella Vilhelmillä olisi kun hän näkee Bluesin TV:ssä ja hänen sydämensä syttyy liekkeihin. Mutta ympäristön paine, joka on kaikkialla maailmassa sama - ei siis vain Espoon ongelma, pakottaa hänet luopumaan siitä. On kuitenkin näemmä tärkeämpää tulla hyväksytyksi ja taata itselleen "hyväksytty - one of us" -leima rintaan kuin toteuttaa intohimoaan, joka sitten ajan myötä katoaa ja tuhoaa yhden huippufanin syntymisen mahdollisuuden.

Intohimoisia Blues-nuoria on erittäin vähän. Itsekään en voi sanoa kuuluvani tähän pieneen suureen perheeseen - en ainakaan enää. Mutta se johtuu muista tekijöistä ja on epäolennaista.

Vaikka siirtohistoria lähimenneisyydessä osoittaa, että Bluesin juniorijoukkueilla on enemmän imua kuin päinvastoin, niin edes monta vuotta Bluesin logo rinnassaan pelaaville ei ole tullut sitä espoolaista todellista identiteettiä ja ylpeyttä Bluesissa pelaamisesta. Muiden joukkueiden junioreilla se ylpeys on, Espoossa ei. Blues ei merkitse mitään. Sitä vain yritetään tehdä parhaansa, jotta aukeaisi pelipaikka Jokereista tai HIFK:sta, which is actually really sad. Toki monet päätyvät Bluesiin, mutta A-juniori-iässä varmaan 95% Bluesin pelaajista valitsisi mielummin HIFK:n/Jokerit kuin Bluesin liigajoukkueen.

On kenties helvetin typerää yrittää katsoa jääkiekossa 20 vuoden - tai edes 10 vuoden - päähän, mutta en ole kovin optimistinen Bluesin fanikulttuurin tulevaisuudesta. Miten käy kun Matinkylän kasvatit ajan myötä jäävät sivummalle fanikulttuurin ja katsomotoiminnan ytimestä?

Minne menee espoolainen fanikulttuuri?
 

Jääkuutio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins + ex-Kiekko-Espoo
Bandana kirjoitti:
Minne menee espoolainen fanikulttuuri?

Saman olen minäkin huomannut: samat jannut siellä edelleen on huutamassa kuin Matinkylässä. Positiivista tosin on se, että ovat edelleen mukana.

Toisaalta kannattaa muistaa, että nousu liigaan tapahtui vasta vuonna '92. Siitä on yllättävän vähän aikaa. Bluesiin ei ole vielä syntynyt suurempia siteitä eikä esimerkiksi ole niin paljon vanhempia, joille Blues olisi "se juttu", johon jälkipolvikin opetetaan. Blues(/Kiekko-Espoo) on nuori organisaatio, jonka kannatus ei vielä kulje suvussa.

Itse edustan juuri sitä sukupolvea, joka on elänyt ja kasvanut rakkaan joukkueemme mukana. Pikkuskidinä olin katsomassa liigaan nousua. Nyt olen 22-vuotias ja olen vuoden '92 jälkeen käynyt katsomassa vähintään 80% kaikista kotipeleistä. Voin sanoa, että Blues on osa minua - hyvin suuri osa. Voitte olla varmoja siitä, että minun lapseni tulevat oppimaan jo nuorena mikä on se "oikea" joukkue. Enkä varmasti ole ainoa. Valitettavasti tämä sukupolven vaihtuminen on pitkäaikainen projekti.

Nimimerkillä vitun ylpeä espoolainen Blues-kannattaja.

P.S. Hyvä kirjoitus Bandana.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Olen eri mieltä.

Katsokaa tänään fanikatsomoa - kuinka moni fanikatsomosta on iältään ns. matinkylä jengiä? Ei moni, suurin osa on (hatusta vedettynä) 15-25v eli kyllä se uusi sukupolvi Espoo-faneja on sieltä tulossa. EJK, EPS, Jäähonka ja EKS ovat Suomen parhaita junnuorganisaatioita ja siellä on satoja tulevaisuuden Blues-faneja kasvamassa joka vuosi, faneja jotka eivät muista/tiedä divarivaelluksista mitään, faneja jotka luulevat että LA-areena rakennettiin samaan aikaan kun Tampereella voitettiin paskalammikko-mestaruuksia, faneja jotka eivät voi edes ymmärtää miksi joku Espoossa on HIFK-fani.

Keep the faith brothers!
 
Suosikkijoukkue
Espoo Blues
Molemmat olettamukset ovat varmasti jossain määrin oikeita. Varsinkin nämä junnukausarit ovat olleet aivan loistava idea, jolla on saatu nekin muutamat epävarmat naskit kannattamaan Bluesia. Nuorempana kun se kannatus on tunnetusti hieman epävarmemmalla pohjalla ja tosiaan kavereilla on todella suuri vaikutus.

Esimerkkinä voin sanoa vaikka 11-vuotiaan pikkubroidini jengin (espoolainen tietysti) pelaajista varmasti 90% on enemmän tai vähemmän Blues-kannattajia ja helsinkiläisjoukkueiden fanit eivät joukkueen tapahtumissa helpolla pääse. Muista jengeistä puhumattakaan. Nämä junnukausarit ovat siis ehdottomasti tehneet tehtävänsä, eikä mielestäni ole tarpeellista haikailla niitä aikoja, kun isät ja pojat kävivät yhdessä matseissa, sillä tämänhetkinen tilanne ajaa aivan varmasti saman asian. Ei tarvitse kuin tänäänkin katsoa hallilla ympärilleen ja huomata kaikki junnut. Eivät varmasti ole kannattamassa Pelicansia siellä.

Toinen puoli ovat sitten ne nuoret jääkiekon ystävät, jotka eivät espoolaisissa joukkueissa pelaa. Silloin koulukavereiden vaikutus on tietenkin suurempi, eikä Blues varmasti hirveän kovassa huudossa ole. Näistä on kuitenkin mielestäni turha sen suuremmin huolehtia, sillä ainoastaan hyvät pelit kotona ja menestys voivat näitä uusia kannattajia saada Bluesin puolelle.
 

tapio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bleg, Crisu, Pena, fööni, geeli ja Vidal Sasoon!
Ultra kirjoitti:
Hmm... Blues:in perus ongelma on se että sellaista ihmistä ei olekkaan kuin "Espoolainen". Espoo kun on luotu joukkueensa tavoin "tyhjästä". Espooseen tullaan Helsingistä nukkumaan töiden jälkeen koska Helsingissä on liian kallista asua.

Hehe... hyvät naurut sain :)

Itse syntymästä asti Espoossa asuneena, tosin nyt ulkomailla, ihmettelen
että mistä sinne olen muuttanut, sikiönä varmaan koputkessa. Duunikin on Helsingissä, mutta lähinnä siksi että siellä on edullisia toimistotiloja.

En nyt jaksa heittää tähän mitään vasta-provoa Tampereesta tai sen asukkaista, koska en siellä ole asunut enkä heitä syvällisemmin tunne.
 

tapio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bleg, Crisu, Pena, fööni, geeli ja Vidal Sasoon!
Ultra kirjoitti:
Pyydän anteeksi jos arvon Espoolaisilta alkoivat hihat palamaan viestini takia. Se ei suinkaan ollut tarkoitettu provoksi vaan yksittäiseksi pohdinnaksi Espoon sosiaalisesta struktyyristä ja sen mahdollisista vaikutteista Blues:in toimintaan.

Tässä muutama artikkeli Espoosta, joihin ehkäpä minunkin mielipiteeni Espoosta muodustuvat:
***** Espoo: http://aski.hut.fi/gt/artikkeli.php?l_id=31&a_id=346
Nuo Espoolaiset: http://aski.hut.fi/gt/artikkeli.php?l_id=31&a_id=347

Elämä on Espoota

Olen lähes sanaton :) Sisälukutaito voisi olla paikallaan. Ehkä voisi olla parasta ottaa yhteyttä noiden artikkelien kirjoittajiin ja sitten voisitte vaikka yhdessä perustaa "Me vihataan Espoota" -klubin.

Nyt voisi provota jotain Espooseen opiskelemaan tulevista ulkopaikkakuntalaisista, mutta en jaksa.

Saat kuitenkin anteeksi.
 

J.Pursey

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NyR, Chelsea
Oikea asenne!

Daespoo kirjoitti:
Itse olen syntynyt Espoossa 30v sitten ja vieläkin täällä asustelen, muutama vuosi on tullut lusittua muualla erinäisistä syistä mutta ei ollut vaikea muuttaa takaisin.

Helvetin ylpeä Espoolaisuudestani, jos joku kutsuu minua stadilaiseksi niin kuitti lähtee saman tien takaisin.

Tuskin missään muussa Suomen kaupungissa tulevaisuus on yhtä kirkas kuin Espoossa ja hyvä niin.

Juuri noin ja kaikkein eniten olen aina ihmetellyt ihmisiä jotka häpeävät juuriaan ja kotipaikkaansa. Minusta ihmisen pitää kyetä olemaan ylpeä juuristaan on ne sitten Stadin Kalliossa tai Pihtiputaan peräkylissä sillä se kertoo terveestä itsetunnosta. Kovin vaikea näitä kaupunkeja on lähteä vertailemaan ja on aivan luonnollista, että jokaiselle yleensä se kasvukaupunki on rakkain.

Uskon espoolaisen fanikulttuurin kasvavan ja kehittyvän, mutta on hyvä muistaa se aika minkä Blues/Kiekko-Espoo on vaikuttanut suomalaisen kiekkoilun huipulla. HIFK:n ja Jokereiden faneissa on menossa jo kolmatta ja neljättä sukupolvea eli aika tekee myös tehtävänsä Espoossa ja suunta on oikea. Itselläni on punainen sydän toisessa sukupolvessa (ensimmäisen HIFK -pelin näin 2 -vuotiaana vuonna 1967) ja lapsillani se on kolmannessa sukupolvessa. Näin se on kehittynyt Stadissa, Tampereella Ipan ja Tappara -fanien keskuudessa ja kehittyy koko ajan Espoossa.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Minun ikäpolven Espoolaisista (liian) suuri osa on HIFK-faneja, syystä että skidinä KEspoo vaelsi divarissa.

Ne jotka ovat nyt 7-10v vanhoja kynnys kannattaa HIFK:ta Espoolaisena on paljon korkeampi ja se näkyy 10-15v päästä konkreettisesti.
 

Kaljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues, Honka, Newcastle Utd.
Ultra kirjoitti:
Tässä muutama artikkeli Espoosta, joihin ehkäpä minunkin mielipiteeni Espoosta muodustuvat:
***** Espoo: http://aski.hut.fi/gt/artikkeli.php?l_id=31&a_id=346
Nuo Espoolaiset: http://aski.hut.fi/gt/artikkeli.php?l_id=31&a_id=347

Kultainen Tomaattihan on the Kiltalehti (voittanut ainakin 2 viime vuonna Otaniemen parhaan kiltalehden palkinnon), mutta vieläkin suurempi meriitti taitaa olla, että koukut uppoaa Kehä III:n ulkopuolellakin.

Ultra hei, nyt jäi Rapala kaislikkoon pahemman kerran...
 

WPK

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK , Chicago Blackhawks, Leeds United
Daespoo kirjoitti:
Minun ikäpolven Espoolaisista (liian) suuri osa on HIFK-faneja, syystä että skidinä KEspoo vaelsi divarissa.

Ne jotka ovat nyt 7-10v vanhoja kynnys kannattaa HIFK:ta Espoolaisena on paljon korkeampi ja se näkyy 10-15v päästä konkreettisesti.

Omat kokemukseni parilta viime vuodelta pojan kahdesta eri koulusta (ala-aste) Espoossa ovat sellaiset, että siellä tuntuu riittävän kovasti kannatusta Helsingin joukkueille ja tänä talvena ymmärrettävästi eniten ääntä koulussa on lähtenyt pikkuhifkeistä. Jos Blues nousisi mitalijoukkueeksi ja vakiinnuttaisi tason huipulla, niin uskon, että nimenomaan silloin vahvistuisi hyvinkin nopeasti oman kaupungin joukkueen kannatus peruskoululaisilla. Gloryhunterismi elää aina vahvana erityisesti alle 10-vuotiaitten poikien keskuudessa.
 

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Itse muistan joskus esikouluikäisenä käyneeni katsomassa kakkosdivarissa Kiekko-Espoota, sen verran lähellä hallia asuttiin. Divariin nousu oli jo iso juttu, liigaunelmista ei uskallettu edes puhua ääneen. Ja sitten noustiin liigaan. Sitä ei unohda koskaan. Välillä kyllä vituttaa, kun ne saatanan tunarit ovat menneet muuttamaan tiettyjä asioita joukkueessa. Kaikki tapahtunut kehitys ei ole ollut positiivista, mutta kyllähän LAA esimerkiksi voittaa Matinkylän hallin 100-0, vaikka Matinkylän tunnelmaa onkin välillä ikävä. Tunnelmaa LänsiAuto Areenalle saa menestyksen mukana. Se nähtiin pari vuotta sitten (2003), kun pelattiin Tapparaa vastaan the playoffsarja. Ja siihen tunnelmaan ollaan nyt luomassa hyvää pohjaa uudelleen.

Nyt näen hallilla aivan samanlaista porukkaa kuin kakkosdivariaikoina Matinkylässä. Nuoria ja lapsia on paljon. Idolit eivät ole mikkolempiäisiä tai janlångbackoja, idolit ovat stevekariyoita, jancalouneja jne, mutta ennen kaikkea he seuraavat Bluesia, se on Blues on se joukkue. Teini-ikäisiä ei ole ihan yhtä paljoa aktiiveina kuin näitä ala-asteikäisiä, mutta kyllä niitäkin porukkaan mahtuu.

Itse olen nyt asunut monta vuotta Helsingin puolella. Kuitenkin olen sydämestäni aina espoolainen, sinne loppujen lopuksi päädyn kuitenkin, jos asia on minusta kiinni. Kotiseudustaan saa mielestäni olla aina ylpeä, minä ainakin olen.
 

Kyynikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK / HJK + Porin Ässien sympatiakannattaja
Daespoo kirjoitti:
Minun ikäpolven Espoolaisista (liian) suuri osa on HIFK-faneja, syystä että skidinä KEspoo vaelsi divarissa.

Ne jotka ovat nyt 7-10v vanhoja kynnys kannattaa HIFK:ta Espoolaisena on paljon korkeampi ja se näkyy 10-15v päästä konkreettisesti.

Täysin totta! Olen minäkin sitä ikäluokkaa että silloin kun oli pojankloppina Espoossa, valittiin joko Hifk tai Jokerit. Espoossa jääkiekko oli tuolloin niin pienessä mittakaavassa. Minunkin lapsuudenkaverit Espoossa ovat pääasiassa Hifkin miehiä, joitakin narreja on joukossa sekä heitä jotka "käänsivät" takkinsa kun K-Espoo nousi liigaan. Suotakoon se heille!

Uskon että esim. 10 vuoden kuluttua Bluesin kannattajaporukka on huomattavasti laajempi ja yhtenäisempi kuin nyt. Olen myös huomannut että "IT-buumin" mukana Espooseen tulleita Kärppä-faneja on paljon. Mm. naapurissa asuu pesunkestävä Oulunmies.
 

molari

Jäsen
Oma sloddin luokassa (ja koulussa) valtaosa oli vielä muutama vuosi sitten Narrien tai Hifk:n kannattajia, Blues oli vähemmistönä ja noottia tuli jengin menestyksestä.

Nyt jo useammalla kaverilla on joko junnukausari tai kausikortti (kortit) faijan kanssa, jengin menestyminen saisi aikaan varmaan kovaa kasvua. Jengi tarvitsee Calouneja ja Karioita, monelle junnulle Blues oli yhtäkuin Caloun, vaikkei menestetytty, jengissä oli eittämättä taitavin liigassa koskaan pelannut kaveri.

Toinen juttu Länärillä on fanikatsomon sijainti. Asia ei sinänsä liity Bluesin "kannatukseen", mutta katsomo sijaitsee toisessa päässä hallia, joten kannatushuudot ei kuulu koko halliin ja "sytytä" muita hajapaikkalaisia.

Samoin fanikatsomosta näkymät kentälle ovat onnettomat, siksi esim. itse ja monet muut ovat valinneet paikat keskeltä hallia, esim 405:sta pelitapahtumat näkee todella hyvin.

Taitaa vaan olla mahdotonta ajatus, että fanikatsomo olisi keskellä hallia, koska tuskin fanikausareita halutaan myydä keskelle hallia nykyisellä hinnalla.
 

Kyynikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK / HJK + Porin Ässien sympatiakannattaja
Tommy kirjoitti:
http://www.iltalehti.fi/jaakiekko/200703135853949_jk.shtml

Iltalehti jälleen asialla.
Otsikossa kysytään että myykö Jussi Bluesin.

Mutta ihan mielenkiintoista tekstiä Salonojalta kuitenkin.

On kyllä asiallinen mies tuo Jussi! Varmaan täysin totta mitä hän sanoo mm. poliitikoista. Espoon virkamiehet ja poliitikothan juoksevat vuoronperään WeeGee-talolla esittämässä taiteiden ystävää, siihen riittää kyllä aikaa sekä ennenkaikkea rahaa mitä kulttuuriin työntää. Saisipa urheilu yhtä paljon verovaroja Espoossa! Toivoisinkin hieman kiitollisuutta Jussin suuntaan, sillä ilman häntä olisi todennäköistä että Espoolainen huippukiekkoilu ei olisi nykyisellä tasolla.
 

jani#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Poissa.
Kyynikko kirjoitti:
On kyllä asiallinen mies tuo Jussi! Varmaan täysin totta mitä hän sanoo mm. poliitikoista. Espoon virkamiehet ja poliitikothan juoksevat vuoronperään WeeGee-talolla esittämässä taiteiden ystävää, siihen riittää kyllä aikaa sekä ennenkaikkea rahaa mitä kulttuuriin työntää. Saisipa urheilu yhtä paljon verovaroja Espoossa! Toivoisinkin hieman kiitollisuutta Jussin suuntaan, sillä ilman häntä olisi todennäköistä että Espoolainen huippukiekkoilu ei olisi nykyisellä tasolla.

Niipä."Halli on bisnes ja joukkue on enemmänkin tunne".Tässä mielestäni se asia mitä pillkkakirveet ja muut kateelliset eivät ole koskaan Salonojan toimissa nähneet.
Kaveri laittaa jokavuosi omaa rahaansa tolkuttomat määrät joukkueeseen ja saa ainavaan osakseen pelkkää p.....kaa.Jussi saa ainakin multa rispektiä edistäessään Espoolaista kiekkoilua sanokoon muut mitä tahansa.

Tosiasia taitaa kuitenkin kaikesta päätellen olla se,että kyllä tää meidän Blues jossain vaiheessa vaihtaa omistajaa.Jussin meininki on selvästi pitkällä tähtäimellä karsia nää tuottamattomat ja "huonot" bisnekset repertuaaristaan, ja kyllähän toi lätkäjengi varmaan menee siinä samassa.
Se on varmaan Salonoja myös aika kyllästynyt tähän ainaiseen paskanpuhumiseen ja mollaamiseen julkisuudessa ja muutenkin,joten ehkä nyt on vaan kysymys sittä,että kun sopiva tarjous tulee niin....

Ratkaisu ei myöskään välttämättä olisi huono,koska aika-ajoin tuntuu ettei Salonoja edelleenkään malta kaikissa asioissa olla käyttämättä omistajan ääntä vaikka ei juuri kyseessäolevasta asiasta niin oikeata mielipidettä oliskaan.
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Kyynikko kirjoitti:
Toivoisinkin hieman kiitollisuutta Jussin suuntaan, sillä ilman häntä olisi todennäköistä että Espoolainen huippukiekkoilu ei olisi nykyisellä tasolla.
Joo ihan samaa mieltä. Salonojalle iso KIITOS että jaksaa pitää pystyssä Bluesissa. Äijällä on varmaan suomen kallein kausikortti. :)
 
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Blues ja Charleston Chiefs!
Mä en kyllä ymmärrä että keskustelu Jussista ja Bluesista on tällaista joko-tai juttua. Tuntuu siltä, että vaihtoehdot on joko jatkaa samaa ns. "ruutun"-linjaa tai myydä. Onkohan kellään käynyt mielessä, että joukkueesta tai ainakin hallista voisi saada jos nyt ei ihan kultakaivosta, niin ainakin ihan toimivan yrityksen.

Lähitulevaisuudessa hallin pihaan tulee METROASEMA, joka nostaa silloin LAA:n tavoitettavuudeltaan vähintään Nordiksen ja Hartwallin tasolle, Hartsun osalta jopa ohi. Tulevaisuudessa myös halli alkaa vihdoinkin löytämään paikkaansa pääkaupunkiseudun tilatarjoajana.

Samoin joukkueen osalta on aivan loistavat mahdollisuudet tehdä edellisistä vuosista huomattavasti järkevämpää businesta. Nyt alkaa olemaan oikeita jätkiä oikeilla paikoilla (Holtari-Kivimäki-Sonninen). Tämä ei tietenkään tarkoita sitä että heti ensi vuonna voitot ovat miljoonaluokkaa, vaan että aletaan tekemään asioita edelleen oikein.

Puolitetaan tappio vaikka kahtena seuraavana vuonna ja kolmantena sitten ponnistetaan pinnalle. Omia junnuja, täsmähankintoja, yleisömäärän tasaista kasvua, yhteistyökumppaneiden hoitoa, yhteistyötä muitten lajien kanssa...

Ei Jussi mikään tyhmä ole. Se on sen verran laittanut hommaan rahaa kiinni, että mitään hätiköityä ei ole tarve tehdä. Ainoa liike mikä voisi olla järkevä olisi kaupungin mukaan ottaminen halliyhtiöön. Tällä saisi sitoutettua Espoota toimintaan aivan eri tasolla kuin nyt.
 

Kiekoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Україна
Tapiolan Taidomi kirjoitti:
Mä en kyllä ymmärrä että keskustelu Jussista ja Bluesista on tällaista joko-tai juttua... Onkohan kellään käynyt mielessä, että joukkueesta tai ainakin hallista voisi saada jos nyt ei ihan kultakaivosta, niin ainakin ihan toimivan yrityksen.
Itse näen asian aika lailla samoin. Toisaalta joukkueen ja hallin ollessa toisiinsa kytkeytyneitä, tuntuu jompi kumpi aina kärsivän. Hallin ja Bluesin erottaminen omiksi yhtiöikseen olisi mielestäni järkevää. Silloin harrastus ja bisnes olisivat erillään. Jääkiekkoseuraan löytyisi varmaan laaja omistajapohja, joka ymmärtää kiekkoilun ja bisneksen erot. Halliyhtiön omistus menisi sitten enemmän bisnespohjalta. Tässä mallissa vaadittaisiin tietenkin myös pitkäaikainen sopimus hallin käytöstä ja sen kustannuksista.
 

Turisti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Naisten lentopallomaajoukkue
Se ollaan Bluesissakin huomattu, että "kannettu vesi ei kaivossa pysy" ! Roudattu todella kalliita ostopelaajia, joita on kiinnostanut vain yksi päivä kuussa = tilipäivä !

Nyt se aika lienee kuljettu loppuun ja on aika omien kasvattien + Holtarin täsmähankintojen. Blues - juniorit kyykyttävät tällä hetkellä A ja B - tasolla mm. Jokereita ja HIFK:ta siihen malliin, että luulisi sieltä nousevan omia kasvatteja vastuullisiin rooleihin myös aikuisten SM-sarjaan !

SM-liiga on liike-businessta, jossa ei voi toteutua yhtälö: menot tuloja suurempia vuodesta toiseen, muuten edessä on konkurssi !
 

Kaljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues, Honka, Newcastle Utd.
Oon muuten ihan samaa mieltä, ja kiitollinen Salonojalle espoolaisen kiekon tukemisesta, mutta toi "ilman mua ei olisi espoolaista liigakiekkoa" ei nyt ehkä ihan kokonaan pidä paikkaansa. Jussi tuli (käsittääkseni) vasta 1998 mukaan kehiin ja lisäsi nopeasti omistustaan seurasta. 1998 K-Espoo oli kuitenkin jo hyvin paikkansa vakiinnuttanut liigaseura, joka jo pääsi useammin playoffeihin kuin jäi niiden ulkopuolelle. Pieni halli aiheutti paineita SM-liigan suunnalta, mutta mielestäni hallin tulo Espooseen oli enemmänkin ajan kysymys kuin joku Jussin suuri kädenojennus...

Eli kiitos Jussi, mutta et sä kuitenkaan ihan koko espoolainen kiekkoilu ole. En tiedä oletko niin väittänytkään vai onko Iltalehti vähän värittänyt...?
 

bwo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Mukava ketju. Minä olen syntynyt Helsingin puolella, mutta muuttanut kuusivuotiaana Espooseen. 31 vuotta sitten. Yhdyn moniin myönteisiin mielipiteisiin koskien kotikaupunkiamme. Espoolainen olen, enkä Suomessa asuessa sitä kovin helpolla muuksi vaihda. Oli esim. hieno fiilis käydä kesällä Hongan peleissä. Tuttuja näkyi ja peli kävi.

Mutta olen Tapparan mies. Kodin perintönä osin, mutta pääosin siksi, että minulle Tappara on se OIKEA. Uskon italialaiseen sanontaan rakkaudesta seuraan ja naiseen. Jälkimmäisiä voi olla elämässä montakin, mutta edellisiä vain yksi. Sydämessä on ilman mitään kompromisseja porkkanaväri ja kaksiteräinen kirves niin kauan kuin henki pihisee. Ja hautajaisiini tuodaan vain valkoisia ja oransseja kukkasia - sinisillä naruilla. Muuttuvat muuttaenluulen, ettäme jääkiekkoihmiset lausumme samantapaisen uskontunnustuksen itse kukin.

Kun Kiekko-Espoo nousi liigaan, olin mukana hurraamassa ja taputtamassa. Espoo oli kotikaupungin joukkue ja sinällään sympatiat ansaitseva. Matinkylässä kävin usein peleissä.

Joku vaan happani minulla suhteessa oman kylän seuraan. Joku ja joku. Onhan siihen syynsä. Ehkä se oli se kun Kiekko-Espoosta tuli blues. Ehkä Christian Ruuttu. Varmasti Salonoja. Ja takuuvarmasti se, että seuraa ei mielestäni ole tähän päivään mennessä osattu hoitaa potentiaalisten resurssien mukaisesti. Amatöörimäisyys. Identiteetti, joka hukkui prinssimakkaroihin. Tyhmä ylpeys ja kyvyttömyys reaktiivisuuteen ja oppimiseen virheistä. Loppuun asti miettimisen puuttuminen. Ja ehkäpä myös juurettomuus, jonka ylläpitämiseksi ainakin Salonoja-kuvio on parasta mahdollista kasvualustaa.

Jumalauta. Espoossa on kolmattasataa tuhatta ihmistä. Niistä iso osa on kuten minä ja moni muu täällä- ihan rehellisesti nothing but espoolaisia ja iloisia siitä. Espoon juniorikiekkoilu on maan huippua. Espoossa on tuhatmäärin yrityksiä, joiden tukea voisi huippukiekkoon hakea. LänsiAuto areena rakennettiin ennen Jussi Salonojan aikaa espoolaisessa jääurheilussa. Väite siitä, että Salonoja olisi pelastanut espoolaisen kiekon, on niin täyttä paskaa, että haju tulee laajakaistaa pitkin nenääni.


Asia on itse asiassa juuri päinvastoin kuin Salonoja esittää. Isi osti Jussille Kiekko-Espoon, kun parikytplus ikäiselle jolpille piti saada jokin homma, jolla hänen liikkeenjohdollinen turmiovaikutuksensa ulkoistuisi Erja-yhtymästä. Lottoperintömies sai seuran omaksi leikkikalukseen -tietämättä yhtään mitään kiekkoilusta kulisseissa ja liigatasolla. Salonoja on polttanut rahaa, joka sinällään ei ole mikään meriitti. Ei rahan tuhlaaminen vaikeaa ole. Itse asiassa Salonoja sr:n valitettavan poismenon myötä joku vuosi siten poistui loppukin roti seuran omistajalta.

J. Salonojan touhu jääkiekkoilussa aina siinä välissä kun ei ole sutkimassa golffia tai kärtsäämässä Thaimaassa nahkaansa on blokannut itkettävän monta mahdollisuutta espoolaisen liigakiekon kehitykseltä.

Kiekko-Espoo voisi olla taloudellisesti ja urheilullisesti vahva ja terve seura, mikäli sen omistus olisi hajautettuna emoseurojen ja espoolaisen kiekkoilun mesenaattien joukolle. Se mitä tapahtuu Oulussa, olisi voinut tapahtua Espoossa. Oma annos p:aa on kökkökeossa tietysti niillä Kiekko-Espoon hallituksen jäsenillä, jotka möivät seuran Salonojalle.

Minusta ei voi koskaan tulla Tapparan miehenä kannattajaa, mutta kylläkin sympatiseeraja ja kotikaupungin joukkueen ihan ylpeä tukija. Kiekko-Espoo takaisin ja seuran omistus sinne minne se kuuluu. Paikalliset yritykset tekemään espoolaista joukkuetta ja maan osaavimmat kiekkoihmiset kulisseihin rakentamaan tulevaisuutta.

Vaikka ei tätä multa tietenkään kysytä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös