Iltalehti kertoo shokeeraavan uutisen Bluesista!

  • 28 784
  • 136

Kapo

Jäsen
bwo kirjoitti:
Mukava ketju...

Hieno kirjoitus, suurelta osin samaa mieltä. Ainoastaan siitä olen eri mieltä että mielestäni Kiekko-Espooseen ei enää ole paluuta. Niin kauas on Blues jo tullut että Kiekko-Espooksi palaaminen tuntuisi kovin erikoiselta.

Vaikka olet täysin oikeassa siinä että kuka tahansa osaa rahaa polttaa, näen Jussin omistajana myös tärkeänä voimavarana tulevaisuudessa. Nyt kun ilmeisesti oppirahat on maksettu ja Jussi tietää ettei kompetenssi riitä operatiiviseen toimintaan sotkeutumiseen, on todistetusti innokas kiekkomies Salonoja erinomainen omistaja verrattuna vaikkapa johonkin ulkomaiseen sijoittajaan (Philip Anshutz?).
 

bwo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Niin, minä näen tämän Salonoja-kuvion aika tavalla epädynaamisuutta ruokkivana. Määräävässä asemassa oleva omistaja, jolla ei ole strukturoitua näkemystä tai edes kompetenssia - ei omistuksensa aktiiviseen hoitamiseen tai/eikä tuoton tekemiseen - on huono omistaja.

Organisaatio on tällaisen omistuksen vanki. Se ei oikeasti elä varojensa mukaan vaan johonkin epämääräiseen piikkiin laskut laittaen. Se ei voi suuntautua toimintaansa nähden kaikkein tarkoituksenmukaisemmin. Sen sisältä puuttuu omistusintressin omaava oppositio ja sitä kautta kaikkinainen kehityskeskustelu. Muutamia vankeusrasitteita mainitakseni.

Olisi espoolaiselle kiekolle tavaton onni, mikäli Salonoja myisi seuran toisaalle. Rapakuntoisen talouden myötä hintalappu ei ole edes reaaliarvoinen, vaan tod. näk. varsin houkutteleva. Mukana tulisi mm. maailman aliresurssoiduin monitoimihalli.

Dynaaminen ja näkemyksellinen omistajaryhmä kääntäisi kaikki seuran tulosluvut Oulun malliin muutamassa vuodessa positiivisesti päälaelleen.
 

jani#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Poissa.
bwo kirjoitti:
Niin, minä näen tämän Salonoja-kuvion aika tavalla epädynaamisuutta ruokkivana. Määräävässä asemassa oleva omistaja, jolla ei ole strukturoitua näkemystä tai edes kompetenssia - ei omistuksensa aktiiviseen hoitamiseen tai/eikä tuoton tekemiseen - on huono omistaja.

Organisaatio on tällaisen omistuksen vanki. Se ei oikeasti elä varojensa mukaan vaan johonkin epämääräiseen piikkiin laskut laittaen. Se ei voi suuntautua toimintaansa nähden kaikkein tarkoituksenmukaisemmin. Sen sisältä puuttuu omistusintressin omaava oppositio ja sitä kautta kaikkinainen kehityskeskustelu. Muutamia vankeusrasitteita mainitakseni.

Olisi espoolaiselle kiekolle tavaton onni, mikäli Salonoja myisi seuran toisaalle. Rapakuntoisen talouden myötä hintalappu ei ole edes reaaliarvoinen, vaan tod. näk. varsin houkutteleva. Mukana tulisi mm. maailman aliresurssoiduin monitoimihalli.

Dynaaminen ja näkemyksellinen omistajaryhmä kääntäisi kaikki seuran tulosluvut Oulun malliin muutamassa vuodessa positiivisesti päälaelleen.

Toisaalta ihan asiallista juttua tämä ja edellinen kirjoituksesi tässä ketjussa,mutta se mitä minä eikä moni muukaan (ehkä?)ymmärrä näissä on se että miksi ihmeessä näissä kirjoituksissa pitää aina hyökätä niin kovin Salonojan henkilöä ja ennenkaikkea omaisuutta kohtaan?Haisee sosialismi ellei suorastaan kommunismi ja Suomalainen erittäin syvään juurtunut kateus näissä jutuissa.Okei,kyllähän se on niin ettei ihan jokaisella ole edes oikein suurenkaan uramenestyksen jälkeen rahaa eikä resursseja ostaa omaa (SM-Liiga)lätkäjengiä,mutta ostaisitko sinä esim.kannattamasi Tapparan jos fyrkat löytyisi esim. perinnön tai jonkun ihmeellisen lottovoiton kautta?Epäilen.

Sitä minä vaan tällä kirjoituksella ajoin takaa,että kai sitä jokainen saa omilla rahoillaan tehdä mitä huvittaa,vaikka ostaa oman Liigajengin.Oli sitten perittyä tai ei,vai mitä?
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
bwo kirjoitti:
Olisi espoolaiselle kiekolle tavaton onni, mikäli Salonoja myisi seuran toisaalle. Rapakuntoisen talouden myötä hintalappu ei ole edes reaaliarvoinen, vaan tod. näk. varsin houkutteleva. Mukana tulisi mm. maailman aliresurssoiduin monitoimihalli.

Mikä sitten on talouden rapakunto? Sekö,että poltetaan rahaa ja kukaan ei vaadi omin voimin hankkimaan lisää? Vai se, että seura Oy velaton ja sillä on osakkuus liigaa pyörittävässä yhtiössä?

Jos siis jotkut rahakkaat tahot uskoisivat, että toisin toimimalla kiekkoyhtiön persneton voisi oikeilla toimilla kääntää nollille ja myöhemmin plussalle, niin miksi nämä eivät latoisi fyrkkaa pöytään? Tämä siis edellyttäen, että omistajalla on halu myydä.
Poikkeuksena vaikkapa Pelikaaneihin ja Jypiin on tuo velattomuus.
En sitten tiedä mikä olisi hinta, kun ei ole oikein vertailukelpoisia kauppoja Suomessa ollut.
Kiekko-Espoollakin taisi kuitenkin olla aika mahtava velkataakka ennen Jussille myyntiä? Siis vähän pakkorako myydä, mutta olisiko ollut tarjolla toisenlaisia ostajia?

Halliyhtiö ja kiekkoyhtiön maksut sille ovat sitten eri juttu.
 

Kapo

Jäsen
bwo kirjoitti:
Niin, minä näen tämän Salonoja-kuvion aika tavalla epädynaamisuutta ruokkivana. Määräävässä asemassa oleva omistaja, jolla ei ole strukturoitua näkemystä tai edes kompetenssia - ei omistuksensa aktiiviseen hoitamiseen tai/eikä tuoton tekemiseen - on huono omistaja.

Mutta Jussipa onkin huomannut nämä puutteensa ja on keskittänyt omistuksensa holding-yhtiöön jossa on ihan ammatimies (Jukka Sonninen) puikoissa. Omistuksen aktiivinen hoitaminen siis on kompetenteissa käsissä. Kyllähän tästä uudesta suunnasta on jo viitteitä olemassa ja ensi kaudella pitäisi ottaa harppaus kohti vastuullisempaa taloudenpitoa.
 

bwo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ei minulla Jussi Salonojaa vastaan henkilönä mitään ole. Eikä voikaan olla. En tunne miestä kuin Katso-lehdestä, joka tulee työpaikalleni jotenkin vanhan tilauksen peruina. Kritiikkini koskee nimenomaan häntä bluesin omistajana. Mielestäni tämän kritiikin jo yleisellä tasolla perustelinkin.

Salonojaa voi liigaseuran omistajana verrata lähinnä vain Harry Harkimoon (joka ei tosin edes omista narreja samalla tavalla kuin JS bluesia). Ei kai tarvitse kauaa miettiä kumpi näistä herroista osaa omistustaan hoitaa ja kumpi ei.

Ollanpa emäinhokkiseurastani jokereista tai Hjalliksesta nimenomaan henkilönä mitä mieltä hyvänsä, niin ei kai kukaan muu kuin seinähullu voi kiistää Harkimon piinkovan osaamisen urheilubisneksessä.

Rapakunnolla tarkoitin organisaatiota, jonka kustannusrakenne, enemmän tai vähemmän kiinteät menot ja tulot ynnäten on paukkupakkasella. Ei kai mikään liikeyritys voi muuta sanoa, jos liiketoiminnan jatkuvuus riippuu siitä, pumppaako omistaja taseen takataskustaan kuntoon tilikauden päätteeksi.

Holding-kuviosta sen verran, että eiköhän se keskity Erja-yhtymän asioihin ja JS:n omistuksiin siellä. Siellähän se massi oikeasti on. Hulluhan Salonoja olisi, jos edes yrittäisi ilman ammattitaitoa tuollaista bisnestä pyörittää. Blues on ihan pikkunappula tässä kuviossa.

Ihan sillä perusteella puolestaan, mitä tämän päivän Iltalehti kertoo Salonojan omalla suulla, ei hän mikään äänetön omistaja bluesissa ole. Salonojan oma halu näprätä kiekkobisneksessä on kiistaton.

Minun on liki mahdotonta kuvitella, etteikö bluesin omistusta ulostettaisi viivana, jos bisnesorientoituneilta holding-kavereilta asiaa kysytään.
 
Viimeksi muokattu:

Kapo

Jäsen
bwo kirjoitti:
Ollanpa emäinhokkiseurastani jokereista tai Hjalliksesta nimenomaan henkilönä mitä mieltä hyvänsä, niin ei kai kukaan muu kuin seinähullu voi kiistää Harkimon piinkovan osaamisen urheilubisneksessä.

Toinen vaihtoehto on tietysti sellainen henkilö joka tietää millaista tulosta Harkimo teki FC Jokereilla ja erinäisillä hallihankkeilla Euroopassa. Urheilujohtaminen Hjalliksella on tietysti tuottanut huomattavasti enemmän menestystä mutta urheilubisneksessä on Hjallis typeryyksiäkin tehnyt. Isoja typeryyksiä joista Sanoma-WSOY on joutunut maksumieheksi.
 

bwo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kapo kirjoitti:
Toinen vaihtoehto on tietysti sellainen henkilö joka tietää millaista tulosta Harkimo teki FC Jokereilla ja erinäisillä hallihankkeilla Euroopassa. Urheilujohtaminen Hjalliksella on tietysti tuottanut huomattavasti enemmän menestystä mutta urheilubisneksessä on Hjallis typeryyksiäkin tehnyt. Isoja typeryyksiä joista Sanoma-WSOY on joutunut maksumieheksi.

Toki. On Harkimo tehnyt virhearvioitakin. En minä mikään Hjallis-fani ole. Mutta jo omassa kirjoituksessasi tavallaan ikään kuin huomaamattasi osut asian yhteen ytimeen maksumiehistä puhuessasi. Harkimo on hajoittanut riskejään. Epäonnistunut bisnes on epäonnistunut bisnes, tietenkin, ja lasku tulee johonkin maksettavaksi. Tyhmähän Hjallis olisi silloin, jos munat olisi kaikki omassa korissa näin isoissa hankkeissa.

En ole Hjalliksen taseita kovin tarkoin tonkinut, mutta ymmärtääkseni viivan alle on hänellä kaikesta urheiluliiketoiminnasta jäänyt ihan asiallinen luku. Ja jos HC Jokereita katsotaan (mikä lienee ihan oikeutettu vertailukohde tässä keskustelussa), niin kyllähän Harkimon käsissä katastrofiseura muuttui menestystarinaksi.
 

jani#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Poissa.
bwo kirjoitti:
Ollanpa emäinhokkiseurastani jokereista tai Hjalliksesta nimenomaan henkilönä mitä mieltä hyvänsä, niin ei kai kukaan muu kuin seinähullu voi kiistää Harkimon piinkovan osaamisen urheilubisneksessä.


Tämä on nimenomaan se asia joka vie sekä sinulta että lukuisilta muilta kirjoittajilta pirusti pohjaa ja uskottavuutta tuoden tuota jo edellämainitsemaani kateusnäkökulmaa vähintään yhtäpaljon tilalle. Jokerit on myös toinen minun emäinhokkiseuroistani,mutta tosiasia on se että bisnes ja rahoituspuolella Bluesia ja Narreja erottaa se että Salonoja osti Bluesin perintörahoilla,mutta Hjallis haali rahat sijoittajilta koska ei omannut riittävää taloudellista kompetenssia tai ei ollut riittävän hullu laittamaan omiaan tällaiseen paskabisnekseen nimeltä jääkiekko.

Eli siis summasummaarum,jotta olisin mahdollisimman vaikeatajuinen:

Jussi osti Bluesin omilla rahoillaan,Hjallis osti Narrit toisten rahoilla ja möi sitten myöhemmin osake-enemmistön Sanoma konsernille hyvällä voitolla.
Kumpi oli viisaampaa ja kumpi herroista on taitavampi liikemies,sen päätelköön jokainen itse.

Salonojalle kansalla on aihetta olla kateellinen,koska hän on rahansa saanut "lahjaksi".Kellepä ei tuollainen omaisuus kelpaisi?

Ihmettelen vaan edelleen tätä kateuden määrää Suomenmaassa.....
 

bwo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
En kiistä, ettei Suomi olisi kateellisten luvattu maa, mutta... ihan siis oikeasti. Kateudeksiko sinä minun kirjoitteluni leimaat?

Mille ihmeelle minä olisin bluesin kohdalla kateellinen? Siis semmoiselle, joka nyt esimerkiksi omaan seuraani Tapparaan nähden olisi jotenkin kadehdittavasti paremmin?

Jos tarkoitat, että olisin asiasta sivuun mennen Salonojan rahoille kateellinen, niin ei sekään pidä paikkaansa. Aina voi ottaa oppia niistä, jotka menestyvät. Lisärahakin kelpaa aina. Mutta ei, en ole Jussi Salonojalle kade. En halua hänen rahojaan enkä hänen elämäänsä.

Ja jos koen, että elämäni onnellisuus riippuu jossakin vaiheessa suunnattomasta omaisuudesta, paiskin keskittyneesti hiki pipossa töitä sen saavuttamiseksi kadehtimisen sijaan.
 

jani#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Poissa.
bwo kirjoitti:
En kiistä, ettei Suomi olisi kateellisten luvattu maa, mutta... ihan siis oikeasti. Kateudeksiko sinä minun kirjoitteluni leimaat?

Mille ihmeelle minä olisin bluesin kohdalla kateellinen? Siis semmoiselle, joka nyt esimerkiksi omaan seuraani Tapparaan nähden olisi jotenkin kadehdittavasti paremmin?

Jos tarkoitat, että olisin asiasta sivuun mennen Salonojan rahoille kateellinen, niin ei sekään pidä paikkaansa. Aina voi ottaa oppia niistä, jotka menestyvät. Lisärahakin kelpaa aina. Mutta ei, en ole Jussi Salonojalle kade. En halua hänen rahojaan enkä hänen elämäänsä.

Ja jos koen, että elämäni onnellisuus riippuu jossakin vaiheessa suunnattomasta omaisuudesta, paiskin keskittyneesti hiki pipossa töitä sen saavuttamiseksi kadehtimisen sijaan.

En leimaa sinua kateelliseksi,vaan käsittelen asiaa noin yleisellä tasolla. En ole missään vaiheessa väittänyt asioiden olevan paremmalla tolalla Bluesissa kuin Tapparassa.

Ihmettelen vaan suunnattomasti sinunkin kirjoitustasi tuossa hieman aiemmin kuinka niin kovin hyökkäät Salonojan henkilöä ja "makkararahoja" vastaan,jos luet omat kirjoituksesi todella ajatuksella niin olen varma että huomaat itsekin mitä tarkoitan.Seuraavasta tämä mielestäni paistaa parhaiten:

bwo kirjoitti:
Asia on itse asiassa juuri päinvastoin kuin Salonoja esittää. Isi osti Jussille Kiekko-Espoon, kun parikytplus ikäiselle jolpille piti saada jokin homma, jolla hänen liikkeenjohdollinen turmiovaikutuksensa ulkoistuisi Erja-yhtymästä. Lottoperintömies sai seuran omaksi leikkikalukseen -tietämättä yhtään mitään kiekkoilusta kulisseissa ja liigatasolla. Salonoja on polttanut rahaa, joka sinällään ei ole mikään meriitti. Ei rahan tuhlaaminen vaikeaa ole. Itse asiassa Salonoja sr:n valitettavan poismenon myötä joku vuosi siten poistui loppukin roti seuran omistajalta.

J. Salonojan touhu jääkiekkoilussa aina siinä välissä kun ei ole sutkimassa golffia tai kärtsäämässä Thaimaassa nahkaansa on blokannut itkettävän monta mahdollisuutta espoolaisen liigakiekon kehitykseltä.

Jos olen käsittänyt sinut väärin, niin se on toinen asia....

Ja sitäpaitsi:Eihän kukaan tässä maassa saa tollasta käsittämättömän kokosta rahakasaa eli omaisuutta työtä tekemällä, edes hiki pipossa....;)
 
Viimeksi muokattu:

mtt

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Detroit(tiputin Bluesin pois. Blues on paska)
Salonoja itse sanoi, että Bluesin rahoittaminen on yksi hänen tapa tehdä hyväntekeväisyyttä.

Hän tekee mahdolliseksi SM-liigan pelaamisen Espoossa. Erityisesti se on mielestäni tärkeää espoolaiselle junioritoiminnalle ja sitä kautta myös Suomen kiekkoilulle.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös