Kunnon ilotulitus on kaunista katsottavaa, turha sitä on kieltää. Itse olisin kyllä valmis rajoittamaan kansalaisten oikeutta uuden vuoden ilotulitukseen entisestään useastakin syystä. Pääasiallisesti tulitteiden huolimattomasta käytöstä johtuvat ruumiinvammat ovat pahimmasta päästä. Ammutaan raketteja kännipäissään ja lapset katselevat vieressä ilman suojalaseja. Selitä siinä sitten 10-vuotiaalle, miksi hän sokeutui. Samoin pidän rikollisena sitä, että vanhemmat antavat alaikäisille raketteja ammuttavaksi. Kakaroiden kohelluksesta ei koskaan hyvä seuraa.
Tästä olen kutakuinkin samaa mieltä. Tässä juuri eilen muistelin samaa ikäluokkaa olevan kaveripariskunnan kanssa, millaista uusi vuosi oli "meidän nuoruudessamme", eli joskus 10 vuotta sitten. Tuolloin sitä vietettiin pienehkön maalaispaikkakunnan keskustassa, ja siellä oli kyllä aina melkoinen kaaos.
Pahimpia olivat juurikin roomalaisten kynttilöiden kanssa kännispäissään riehuneet teinit tai juuri täysikäisiksi varttuneet kohlot. Muistan kun eräs tällainen jokusen vuoden minua vanhempi idiootti "tervehti" erästä vuotta minua nuorempaa tyttöä ampumalla tätä roomalaisella kynttilällä suoraan kasvoihin, hieman silmän yläpuolelle toivottamalla samalla hyvää uutta vuotta. Sokeutuminen ei ollut kovinkaan kaukana. Pahinta oli, että ihmisten mielestä tuollainen oli vain hyvin hauskaa.
Itse selvisin aika vähällä. Ainoa idioottimaisuus, jonka kohteeksi jouduin, oli jalkojeni juuressa räjäytetty melkoisen iso kiinalainen. Se vain hönkäisi.
Poliisille olisi ollut töitä, mutta eipä tuollaisena muutenkin kiireellisenä yönä riitä kaikkiin taajamiin partiota. Samanlainen meininki siellä taitaa nykyäänkin olla, mutta onneksi Tampereella on suhteellisen suojassa ilotulitekiellon takia. Kai sellainen keskustan alueella on tänäkin vuonna?