Ilotulitteiden kieltäminen?

  • 29 896
  • 200

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kunnon ilotulitus on kaunista katsottavaa, turha sitä on kieltää. Itse olisin kyllä valmis rajoittamaan kansalaisten oikeutta uuden vuoden ilotulitukseen entisestään useastakin syystä. Pääasiallisesti tulitteiden huolimattomasta käytöstä johtuvat ruumiinvammat ovat pahimmasta päästä. Ammutaan raketteja kännipäissään ja lapset katselevat vieressä ilman suojalaseja. Selitä siinä sitten 10-vuotiaalle, miksi hän sokeutui. Samoin pidän rikollisena sitä, että vanhemmat antavat alaikäisille raketteja ammuttavaksi. Kakaroiden kohelluksesta ei koskaan hyvä seuraa.

Tästä olen kutakuinkin samaa mieltä. Tässä juuri eilen muistelin samaa ikäluokkaa olevan kaveripariskunnan kanssa, millaista uusi vuosi oli "meidän nuoruudessamme", eli joskus 10 vuotta sitten. Tuolloin sitä vietettiin pienehkön maalaispaikkakunnan keskustassa, ja siellä oli kyllä aina melkoinen kaaos.

Pahimpia olivat juurikin roomalaisten kynttilöiden kanssa kännispäissään riehuneet teinit tai juuri täysikäisiksi varttuneet kohlot. Muistan kun eräs tällainen jokusen vuoden minua vanhempi idiootti "tervehti" erästä vuotta minua nuorempaa tyttöä ampumalla tätä roomalaisella kynttilällä suoraan kasvoihin, hieman silmän yläpuolelle toivottamalla samalla hyvää uutta vuotta. Sokeutuminen ei ollut kovinkaan kaukana. Pahinta oli, että ihmisten mielestä tuollainen oli vain hyvin hauskaa.

Itse selvisin aika vähällä. Ainoa idioottimaisuus, jonka kohteeksi jouduin, oli jalkojeni juuressa räjäytetty melkoisen iso kiinalainen. Se vain hönkäisi.

Poliisille olisi ollut töitä, mutta eipä tuollaisena muutenkin kiireellisenä yönä riitä kaikkiin taajamiin partiota. Samanlainen meininki siellä taitaa nykyäänkin olla, mutta onneksi Tampereella on suhteellisen suojassa ilotulitekiellon takia. Kai sellainen keskustan alueella on tänäkin vuonna?
 

Kaivanto

Jäsen
Ongelma on edelleen sama kuin missään muussa valtion sääntely jutussa. Kenellä on oikeutta tulla sanomaan miten sinun pitää käyttäytyä.

Olet ilmeisesti joko anarkisti tai libertaari vähän siitä riippuen, pukeudutko siististi vai resuisesti.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itse olen sitä mieltä, että se pitää hoitaa kaupungin järjestyssäännöillä. Mikään laki ei pysty määrittelemään alueita, missä se on sallittua. Esim. Helsingin järjestyssäännön pitäisi määritellä ne alueet, missä saa ampua raketteja ja ne, missä se on kiellettyä. Meren jää (nyt tänä vuonna ei kysymykseen) ja pellot voisivat esimerkiksi olla sallittuja alueita.
Tästä aivan samaa mieltä. Minä diggailen kerran vuodessa sekä pommeista että raketeista, mutta sitä toimintaa kaupunkien keskustassa ihmettelen. Esimerkkinä Senaatintori, jokainen voi tänäänkin töllöstä varmistaa, että tori on täynnä ihmisiä ja siellä keskellä jotkut sitten lähettelevät raketteja ja räjäyttelevät pommeja.

Minua ei tuollaiseen väkijoukkoon saisi kirveellä uhatenkaan. Eikös se nyt ole ihan selvä, että pommien räjäyttämiseen ja rakettien ampumiseen tarvitaan tilaa. Kuten scholl ehdotti, kaupungit osoittaakot paikat joissa on tilaa ampua ja jyrkkä stoppi kaikille väkijoukoissa räjäyttelyille.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Onko se niin käsittämätöntä ajatella, että joku voisi jopa tykätä näistä paukkuvista räjähteistä. Minusta ne luovat tunnelmaa uutena vuotena. Ongelma on edelleen sama kuin missään muussa valtion sääntely jutussa. Kenellä on oikeutta tulla sanomaan miten sinun pitää käyttäytyä.

Mikä on oikeasti se loukkaantumisprosentti kysyn minä. Kuinka monta rakettia laukaistaan versus kuinka monta johtaa loukkaantumiseen. Veikkaan, että aika aika pieniä. On se sääli, että näin käy. Oikeasti suuri henkilökohtainen tragedia, mutta oikeastaan se ei ole valtion asia. Yksilöllä vastuu jne.
No puhalla vaikka paperipusseja ja paukuttele niitä, jos se ääni kerran niin saatanan kaunis ja tunnelmallinen on.

Onko sinulla oikeus tulla sanomaan, mitä minun on pakko sietää? Taidat kuitenkin olla niin oma napa -syndrooman kourissa, että taidan jättää sinut paukuttelemaan ihan keskenäsi. Sitten kun joskus viidentoista vuoden päästä siirryt työelämään ja keskellä yötä paukkuvat papatit torpedoivat yöunesi, muistele kaiholla näitä aikoja.

Harvoin toivon pahaa kenellekään, mutta juuri nyt minua lievästi huvittaisi, jos saisit oman rakettisi kasvoillesi.
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Itse selvisin aika vähällä. Ainoa idioottimaisuus, jonka kohteeksi jouduin, oli jalkojeni juuressa räjäytetty melkoisen iso kiinalainen. Se vain hönkäisi.

Juuri äsken todistin ikkunasta kuin kolme noin 12-vuotiasta vesseliä räjäyttelivät Thunder King paukkuja talomme pihalla, työnsivät niitä kaiteiden sisään ja räjäyttelivät istutuksissa. Erään TK:n "kakkospamaus" räjähti yhden räjäyttelijän jaloissa, ei onneksi sattunut mitään. Räjäyttelivät pikkupaskiaiset vielä ovien edessä, olisipa kiva kun joku olisi tullut ovesta suoraan räjähdyksen alle...

Käsitykseni paukkujen tarpeettomuudesta vain vahvistuu.

PS. Onko TK:t nykyään pliisumpia kuin 90-luvulla?
 

peruna

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK
Kokoava viesti ajatuksistani:

1. Mikä on todennäköisyys, että tapahtuu onnettomuus ilotulitteen takia.

Edelleen veikkaan, että tämä luku on pieni eli joku prosentin kymmennys.

2. Kuka on vastuussa näistä raketeista ja niiden ampumisesta

Aikuiset - Kyllä, lapset ampuvat ja saavat raketteja, mutta tässäkin tapauksessa vanhemmilla on se ensi sijainen vastuu. Ei valtiolla

3. Aika - Yksi päivä - 7 - 8 tuntia.

Tämä on n. 0,2 % koko vuodesta. Jos ei pidä, niin on aika vähän kestämistä.

4. Elämä on satunnaista. Kaikkia ongelmia ei voida poistaa - jollekin sattuu ja tapahtuu aina. Parempi hyväksyä se kuin yrittää tukahduttaa elämä (kts. sääntely).

Kokoavista.

Ilotulitteet ovat hyvin pieni riesa, jos niistä ei pidä.
Ne aiheuttavat vaara, mutta se pitää osata suhteutta.

elikkä

ollaan suvaitsevaisia.
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Ensinnäkin kaikkien ilotulitteiden myynti tulisi sallia vain uudenvuodenaattona.

Hermot ovat olleet tiukilla tässä pari päivää kun skidit ampuu niitä joka ilta ja eilenkin pamahteli myöhään yöhön. Ilotulitteita myydään nykyisin niin monessa paikassa, että myynti pystyttäisiin aivan hyvin hoitamaan yhdessä päivässä, esim. aattona klo 09-18. Tämä viiden päivän ennakkomyynti on aivan älytöntä. En ole muuten rakettitiskeillä pahemmin jonoja nähnyt, vaikka joissakin kauppa on tasaiseen tahtiin käynytkin. Itsekin tuli aikoinaan myytyä raketteja erään suuren tukkurin leivissä, mutta silloin myyntipaikkoja oli huomattavasti nykyistä vähemmän.

Toisekseen ilotulitteiden ampuminen yksityishenkilöiltä tulisi kieltää kaupunkialueilla kokonaan. Erityisesti keskusta-alueet ja tiheämmin asutetut lähiöt/ostarit tulisi rauhoittaa paukuttelusta. Kaupungin järjestyssäännöllä se hoituisi kätevästi.
Täyden myyntikiellon kannalla en ole, mutta eipä siitä minulle haittaakaan olisi. Näin kaupunkialueella ei paljoa raketteja tule ostettua. Riittää kun katsoo ikkunasta ulos, niin siellä on ollut jo monen päivän ajan ihan riittävä räiske.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Kokoava viesti ajatuksistani:

1. Mikä on todennäköisyys, että tapahtuu onnettomuus ilotulitteen takia.

Edelleen veikkaan, että tämä luku on pieni eli joku prosentin kymmennys.
Lukemalla ihan vain vaikka iltalehtiä keskiviikkona, voisin veikata todennäköisyyden kieppuvan siellä jossain yhden kieppeillä. Itse asiassa luulen sen olevan tasan yksi. Ja ketkä ovat uhreina? Pääsääntöisesti joku muu kuin sytytyslangan sytyttäjä itse, eli siis sivullinen henkilö. Veikkaat ihan päin helvettiä.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Niin. Ilotulituksella juhlitaan vuoden vaihtumista. Kun vuosi vaihtuu, tapahtuu ilotulitus. Se on samanlainen juttu kuin silloin, jos joku suurtapahtuma päättyy kuten vaikkapa arvokisat niin päättäjäisten lopussa saattaa olla ilotulitus. Ei se vuodenvaihtuminen voi olla klo 18 tai klo 18 alkaen, vaan se on nimenomaan tasan 24 ja silloin järjestetään ilotulitus joka kestää niin kauan kuin kullakin on raketteja.

Missä näin on määritelty. Suomessa on mielestäni määritelty, että ampuminen tapahtuu klo 18-06 välillä. Jos uudenvuoden vaihtumista saa vain juhlia klo 24 alkaen, niin eikös näin kärjistäen kaikki ryyppäminen ole turhaa, jos uudenvuoden vaihtumisen verukkeella aloitetaan vetämään jo klo 15. Tai tinan valaminen?

Entä saako vaikkapa Kimi Räikkönen tai Teemu Selänne ampua raketteja 5 päivää putkeen, jos haluaa... Ei, kyllä se oikeus loppuu klo 06, vaikka olisi 8 säkkiä jäljellä.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
PS. Onko TK:t nykyään pliisumpia kuin 90-luvulla?
Jos tarkoitat näillä tykkäreitä niin ovat. Perinteiset tykinlaukaukset poistuivat liian järeinä markkinoilta jo vuosia sitten. Nämä nykyisetkin voisi siirtää historiaan. Japen ehdotus tulitteiden myynnistä vain uudenvuodenaattona on kannatettava ajatus.
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Kokoava viesti ajatuksistani:

1. Mikä on todennäköisyys, että tapahtuu onnettomuus ilotulitteen takia.

Edelleen veikkaan, että tämä luku on pieni eli joku prosentin kymmennys.

2. Kuka on vastuussa näistä raketeista ja niiden ampumisesta

Aikuiset - Kyllä, lapset ampuvat ja saavat raketteja, mutta tässäkin tapauksessa vanhemmilla on se ensi sijainen vastuu. Ei valtiolla

1.Silmävammoja hoidettiin viime uutenavuonna sairaaloissa 32 kappaletta. http://www.tukes.fi/Tiedostot/varoasiat/ilotulitevammat_2007.pdf Muiden vammojen määrää tuskin kukaan tietää. Minusta 32 "turhaa" silmävammaa on melko paljon.

2. Valtiolla on taas viimekätinen vastuu kansalaisten turvallisuuden suojelemisesta samoin kuin ympäristön suojelemisesta. Jos muut keinot eivät auta on käytettävä lainsäädäntöä.
 

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
PS. Onko TK:t nykyään pliisumpia kuin 90-luvulla?
Kyllä. Silloin ennen wanhaan Thunder Kingit, joista tuli se vihreä (ja/tai punainen?) tulipallo, olivat aika kovia paukahtamaan. Niitä käytettiin myös postilaatikoiden räjäyttämiseen tms. ilkivaltaan. Sitten jossain vaiheessa niistä tuli selvästi vähemmän äänekkäitä, kun ylipäänsä noista ääneltään kovimmista paukuista luovuttiin.
 
Viimeksi muokattu:

Cmprs

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, HIFK
Käsitykseni paukkujen tarpeettomuudesta vain vahvistuu.

PS. Onko TK:t nykyään pliisumpia kuin 90-luvulla?
Itsekin harrastin nassikkana ilotulitteiden paukuttelua jossakin määrin - melko innolla vieläpä. Kertaakaan raketteja ja mitälie sähikäisiä ei ollut kuitenkaan kovin paljoa, ja suuri osa aiheutuneista roskista vietiin myös asianmukaisesti roskiksiin. Aamusella sitten - kuten jo mainittuakin - lähdettiin pulkka perässä kiertelemään lähiseutua ja keräilemään toinen toistaan hienompia räjähteiden roskia. Tällainen touhu on mielestäni edelleen ihan OK kunhan on järki mukana, ja roskat sitten myös oikeasti kerätään. Toki suuntaus voisi mennä kohti varsinaisten rakettien ammuntaa, ja turhat tuhaukset kieltää kokonaan.

Tuo Beagle Boyn esimerkin kaltainen touhu on taas sitä, mikä pitäisi saada pois. Helposti voi sattua vahinkoja sekä nassikoille itselleen että ulkopuolisille ja häiritsee vielä aika pahasti, kun tapahtuu ihan väärään aikaan. Onneksi Thunderit ovat nykyisin ymmärtääkseni aika lussua tavaraa.

Tuosta paukuttelupaikasta vielä. Ehdottomasti ruutukaava-alueilla pitäisi olla joka paikkakunnalla kiellettyä ja mm. Kuopiossa näin onkin ainakin osin, ilmeisesti myös Tampreella.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Itse olen nykyään sitä mieltä että kaikki ns. pommit voisi kieltää, raketit voi jättää laillisiksi. Aikaisemmin olin tietysti eri mieltä eli kun itse skidinä räjäyteltiin postilaatikoita niin hauskaahan se oli. Poliisilta karkuun juokseminen oli vielä hauskempaa.

Mutta Helsingin keskustassa pitäisi olla täysikielto yksityishenkilöiden ilotulitteille, antaa ammattilaisten järjestää ne.

Enkä muuten vastusta sitäkään että rakettaja saisi myydä vain aattona.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Kyllä. Silloin ennen wanhaan Thunder Kingit, joista tuli se vihreä tulipallo, olivat aika kovia paukahtamaan. Niitä käytettiin myös postilaatikoiden räjäyttämiseen tms. ilkivaltaan.

Siinäkin näemme sukupolvien välisen negatiivisen murroksen. Minun nuoruudessani räjäytteitä käytettiin rehellisesti aineellisten vahinkojen aikaansaamiseen, kuten esimerkiksi Hauki Putan vittumaisimman ulkojäiden kentänhoitajan (traktorilla päälleajoa usein yrittäneen) postilaatikon tuhoamiseen. Nykyään kersat ja muut ultrasit ampuvat rakettinsa toisten silmään väkijoukossa.

Suosin muutenkin räjähteiden rajoittamista. Esim. henkinen papattien paukuttelu ja sen vähentäminen.
 

kakkonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
1.Silmävammoja hoidettiin viime uutenavuonna sairaaloissa 32 kappaletta. http://www.tukes.fi/Tiedostot/varoasiat/ilotulitevammat_2007.pdf Muiden vammojen määrää tuskin kukaan tietää. Minusta 32 "turhaa" silmävammaa on melko paljon.
Tuokin on niin suhteellinen juttu. Pieni riskihän se on loukkaantuia jos suurinpiirteinkään tolkuissaan räjähteitä käsittelee. Jos kaikki kiva lähdetään kieltämään jonkun "onnettomuusriskin" takia niin varmaan kuningas alkoholi olisi ensimmäisenä listalla. Tai entä tupakki? Hyi hyi...

Jos alkoholin käyttö kiellettäisiin juhannuksena niin montakohan ihmistä hukkuisi? Kuinka suurelta surulta vältyttäisiin? Toisaalta, monikohan kieltoa rikkoisi?
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
No puhalla vaikka paperipusseja ja paukuttele niitä, jos se ääni kerran niin saatanan kaunis ja tunnelmallinen on.

Onko sinulla oikeus tulla sanomaan, mitä minun on pakko sietää? Taidat kuitenkin olla niin oma napa -syndrooman kourissa, että taidan jättää sinut paukuttelemaan ihan keskenäsi. Sitten kun joskus viidentoista vuoden päästä siirryt työelämään ja keskellä yötä paukkuvat papatit torpedoivat yöunesi, muistele kaiholla näitä aikoja.

Harvoin toivon pahaa kenellekään, mutta juuri nyt minua lievästi huvittaisi, jos saisit oman rakettisi kasvoillesi.
Harvinaisen idioottimainen puheenvuoro.

Toivot (toiv. "leikilläsi") kanssaeläjän saavan räjähteen kasvoillesi, koska joudut sietämään n. kuutena tuntina vuodessa räjähteiden ääniä. Ota pari unilääkettä ja laita earit korviisi.

Aivan naurettavaa valitusta tämä "yöunien" menettäminen. Kyse on kuitenkin vain yhdestä yöstä vuodessa. Jos joku on "oma napa -syndrooman" kourissa se löytyy peilistäsi.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Itseäni vituttaa eniten lemmikkien vuoksi, 6 tuntia horroria eikä ole mitään eareja tai unilääkkeitä joilla suojata esim. koiraa joka pelkää ja tärisee jokaisen pamahduksen yhteydessä.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Harvinaisen idioottimainen puheenvuoro.

Toivot (toiv. "leikilläsi") kanssaeläjän saavan räjähteen kasvoillesi, koska joudut sietämään n. kuutena tuntina vuodessa räjähteiden ääniä. Ota pari unilääkettä ja laita earit korviisi.

Aivan naurettavaa valitusta tämä "yöunien" menettäminen. Kyse on kuitenkin vain yhdestä yöstä vuodessa. Jos joku on "oma napa -syndrooman" kourissa se löytyy peilistäsi.
It takes one to know one. Minusta uudenvuoden ilotulituksessa ei ole juurikaan mitään pahaa, päinvastoin. Mutta papattien ym. paukkupommien järkevyyttä tai viihdeaspektia en suostu myöntämään. Ja yöunien menettämisellä puhun mm. viime yöstä. Ensi yönä ajattelin valvoa muutenkin.

Rautalankaa Murmelille: raketit ovat hienoja, paitsi ne ~19 kpl 20 € paskasäkit. Paukkupommit ovat perseestä.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tuokin on niin suhteellinen juttu. Pieni riskihän se on loukkaantuia jos suurinpiirteinkään tolkuissaan räjähteitä käsittelee. Jos kaikki kiva lähdetään kieltämään jonkun "onnettomuusriskin" takia niin varmaan kuningas alkoholi olisi ensimmäisenä listalla. Tai entä tupakki? Hyi hyi...

Jos alkoholin käyttö kiellettäisiin juhannuksena niin montakohan ihmistä hukkuisi? Kuinka suurelta surulta vältyttäisiin? Toisaalta, monikohan kieltoa rikkoisi?

Entäpä kuinka monta kuolemaa tapahtuisi liikenteessä, jos koko yksityisautoilu kiellettäisiin? Tai jos vaikkapa nopusrajoituksia laskettaisiin 80%.

Kaiken "vaarallisen" kieltäminen on mielestäni turhan yleistä nyky-yhteiskunnassa. Järjenkäyttö olisi paljon parempi vaihtoehto. On ihan eri asia vedella 10 säkkiä citymarketeista ostettuja ilotulitteita Senaatintorilla, kuin vetää ne (henk.koht 1 paketti) tuossa kotikadulla täällä vähän "landempana". Vaikea vain noita kieltoja on valvoa... poliiseilla kai on muutakin tekemistä.
 

Jj

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Habs, FCB
Kenellä on oikeutta tulla sanomaan miten sinun pitää käyttäytyä.

Jos ei osaa käyttäytyä niin ihan kenellä vaan. Huono käytös ei ole mikään perusoikeus. Vastuulliset räjäyttelijät eivät tässä liene se ongelma.

Kiellossa näkisin muutamia ongelmia. Ensimmäisenä sen ettei sitä voida mitenkään valvoa, kun skideillä on jo muovikassit täynnä. Toisekseen tässä(kin) kiellossa voisin kuvitella olevan taustalla tahoja joita tämä ei itseään kosketa. Se nyt varsinaisesti ei ole kovin oleellinen pointti mutta minua usein häiritsee tuollaiset pikkujutut. Mahdollisen roskaamisen vähenemisen otan vastaan tervetulleena, se on mennyt pahemmaksi vuosi vuodelta.

Joskus 10 vuotta sitten kun tuli vielä pyörittyä keskustassa kaupungin ilotulitusta katsomassa, oli meno aika villiä. Papatteja jalkoihin, raketteja niskaan kimmokkeina puiden oksista. Voisi kyllä vtuttaa jos tämänkin ajan olisi kulkenut silmättömänä.

Sanoisin että kielto ei ole paras vaihtoehto mutta en tähän hätään muutakaan keksi. Valistus olisi yleensäkin aina parempi vaihtoehto mutta se on hitaampi tie eikä tavoita kaikkia eikä varsinkaan ongelmatapauksia.
 

J-Ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllä. Silloin ennen wanhaan Thunder Kingit, joista tuli se vihreä (ja/tai punainen?) tulipallo, olivat aika kovia paukahtamaan.
Tuollaisen jos uskalsi ampua kädestä lumilinnan seinään niin aijai. Tuli komea kraateri.
Jos joku ampuisi minua roomalaisella naamaan niin minä puukottaisin sen.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tuollaisen jos uskalsi ampua kädestä lumilinnan seinään niin aijai. Tuli komea kraateri.

Itse muistan seuranneeni vierestä, kun tuollainen laitettiin menemään maata pitkin. Asfaltti tuli näkyviin noin kämmenen kokoiselta alueelta, vaikka tien pintaan pakkaantunutta oikein tiivistä ja sitä myöten kovaa lunta olikin paksu kerros.
 

Nikke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sinivalkokeltainen
En kannata kieltoa mutta voisihan tuossa muutamia juttuja kokeilla. Ensinnäkin tuo usean nimimerkin mainitsema kaupungin "järjestyssääntö" missä saa ampua ja missä taas ei olisi hyvä ja tarpeellinen lisä. Nim. kerran Senaatintorilla vuodenvaihdetta viettänyt.

Myyntiaikaan taas en koskisi. Ei tuo myyntiaika nytkään mikään pitkä ole. Olisiko tänä vuonna ollut 4 päivää eli to,pe,la ja tänään. Veikkaisin että kaupallekaan nuo raketit eivät myyntilupiensa tms takia ole mitään "helppoja" tuotteita joten siihen nähden 4 myyntipäivää on mielestäni ihan kohtuullinen.

Sen sijaan myös tuohon ampumisaikoihin voisi vähän tehdä tarkennuksia. En oikein ymmärrä miksi tuo aika pitää olla 18-06. Kyllä pitäisi riittää kaikille jos tuo aika määritellään alkavaksi klo 22 ja loppuvaksi klo 02. Kyllä nyt luulisi että jokainen 4 tunnin aikana ehtii ampua omat rakettinsa ja suht pieni lapsikin jaksaa klo 22 asti valvoa.

Koska valistus siitä ettei ennen tuota ajankohtaa ammuta näytä menevän perille niin sitten vaan lakiin mahdollisuus antaa tuosta sanktiot. Olkoot vaikka sitten sakkorangaistus suurudeltaan samaa luokkaa kuin aiheettomasta palohälytyksestä.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Kenellä on oikeutta tulla sanomaan miten sinun pitää käyttäytyä.
Yhteiskunta vaan on sellainen ikävä instanssi että se asettaa esteitä yksilöiden itsensä toteuttamiselle. Miksi esimerkiksi nopeusrajoitusten pitää koskea niitä elämänsä iskussa olevia 20-ikäisiä jannuja jotka kuvittelevat osaavansa ajaa autoa turvallisesti vaikka kylki edellä kahtasataa? Toisten mielestä rajoitukset ovat dorkia, lapsia ja vanhuksia varten, ei niillä sovi kaikkivoipien kuninkaiden tärkeitä toimia häiritä.

Ammattimaisesti ja laadukkailla välineillä hoidettu ilotulitus on komeaa katsottavaa ja nostaa upeasti tunnelmaa.

Sen sijaan kun känniurpot sytkäröivät pakkaskohmeisilla sormillaan markettiraketteja ihmisten ja talojen sekaan on kyse idiotismista jolla aiheutetaan tarpeetonta vaaraa itselle ja muille. Lasten käsiin taas eivät kuulu minkään valtakunnan ilotulitteet. Joka muuta väittää osoittaa vain oman tyhmyytensä ja vastuuttomuutensa. En näe mitään ideaa antaa varhaisteineille mahdollisuutta viskoa papatteja randomilla sivullisten niskaan. Prkl mopopojat sodomoivat minunkin postilaatikkoni tykinlaukauksella männä uutenavuotena.

Norjan malli on rohkea veto. Nostan hattua turskahousuille. Minun puolestani kaikenlainen ilotulittaminen pitäisi saattaa tyystin luvanvaraiseksi ja ohjata pro-laukojille jotka hoitavat homman kunnon vehkeillä ja vastuunsa tuntien.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös