Minä olen kai tyypillinen ns. hyvä ihminen tässä. Nopeasti laskien tuolla on seitsemän eri roskista, omansa kierrätyspaperille, pienmetallille, lasille, nestepakkauskartongille, biojättelle, paristoille sekä sekajättelle. Lisäksi taloyhtiössämme on pahvinkeruupiste. Lajittelen jätteet melko tunnollisesti, tänään(kin) tosin meni meni pahasti homehtumaan päässyt jääkaapin perälle unohtunut her´kkusienirasia avaamattomana sekjätteeseen ihan vaan hajun ja homeitiöiden välttämiseksi.
Samaten käytän tv/digibox/video/dvd/stereo/yms. kokonaisuudessa samoin kuin tässä tietsikka/reititin/oheislaitteet kokonaisuudessa katkaisijalla varustettua jakoroikkaa. Syynä tässäkin eniten sähkölinjan viimeiseesä kämpässä asuminen (ukkosriski) sekä rahan säästö sähkölaskuissa enemmän kuin ilmastonmuutos.
Ajan vanhalla, mutta kuitenkin katalysaattorilla varustetulla nakulla n. 90km päivittäistä työmatkaa, muut työajot ja omat ajot laskien n. 40tkm/v. Kämpät täällä maalla maksavat ehkä kolmanneksen siitä mitä Tampereella ja tuo järvi tuossa ikkunan alla, mitä tästäkin pystyn katselemaan antaa minulle niin paljon lisäarvoa, etten ole valmis tinkimään ympäristönsuojelun puolesta tästä. Toisaalata asuinneljöni ovat paljon keskimääräistä pienemmät ja tuo takka hoitaa ison osan lämmityksestä, vaikka öljyäkin palaa.
Sitten taas paatuneena kulinaristina syön ruokia ja käytän ruoka-aineita, jotka tuodaan jostain vinku-intiasta. Samaten käytän kaikki liikenevät rahani matkusteluun, eli lentelen pitkin tätä palloa aina kun työt ja kapitaali sallii. Matkakohteissa en kyllä sitten kerskakuluta, en tosin liiemmin ympäristökuormaa ajattelekkaan.
Ostan siis suhteellisen merkityksettömillä teoilla hyvän omatunnon, vaikka ekologinen jalanjälkeni on todella iso.
Muuten: miksei tuulivoimalla yms. viherpiiperrysvoimalla voisi erottaa merivedestä sitä vetyä? Siinähän se tehonhukka ja ajoittainen toimimattomuus ei haittaisi. Aina kun tuulee / paistaa saataisiin vetyä. Hyötysuhde ehkä huono, mutta sitenhän sitä energiaa saisi varastoon.
Toinen kysymys: Mitä nykyään kuuluu vuorovesivoimalle? Sitähän hehkutettiin joskus ~10v sitten tulevaisuuden ratkaisuna.
t. hanu