Ilmastonmuutos

  • 683 726
  • 6 524

Laitela

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa ja sen vaarallinen YV, Bratislavan taika
Ei kyllä nämä ihme hihhuloinnit paljoa nappaa. Tiedän kyllä ilmastonmuutoksen vakavaksi asiaksi, mutta tämmöinen metelöinti asiasta pistää jostain syystä vihaamaan pikemmin näitä järjestäjiä, kuin itse ongelmaa. Tosin tunnen itseni siinä määrin egoistiksi, että mietin pikemminkin minkälaiset ratkaisut hyödyttävät minua eniten sen sijaan, että miettisin kaukaista tulevaisuutta, joka ei todennäköisesti tule olemaan minun ongelmani. Ellei sitten kantasoluja aleta/osata käyttää vanhenemisen pysäyttämiseen ja sattuisin vielä olemaan niin rikas, että minulla olisi moisia hoitoja varaa käyttää, epäilen (ei Suomen palkoilla ja verotuksella!!!), että ainakaan molemmat eivät tässä elämässä toteudu.
 

Undrafted

Jäsen
Erilaisilla rajoituksilla ja kielloilla saadaan aikaan vaihtelevia vaikutuksia kulutukseemme sekä saasteisiin. Vähemmän on otettu kantaa sitten kyseisten rajoitusten ja kieltojen vaikutuksesta yhteiskuntaamme. Voisimme esimerkiksi kieltää lemmikkieläimet ja veneet karsiaksemme hupikulutusta, mutta mitä ne yritykset ja ihmiset tekisivät kiellon astuttua voimaan? Montako työtöntä meillä on varaa luoda rajoituksilla tai kielloilla? Miten paljon meillä on varaa vähentää verotuloja ja lisätä sosiaalimenoja?
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Hienoa, että Greta Thunbergin ja muiden tekoja ilmaston puolesta arvostetaan ja liitytään mukaan. Tällaiset mielenilmaisut ovat loistavia painostuskeinoja hallituksia kohtaan. Minusta pointti on myös saada aikaan keskustelua, ja some mahdollistaa tämän kaikille.
 

Varis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KiVa, EK65
Ei suuremmassa mittakaavassa ole ehdottanut - ellei esimerkiksi oteta Greta Thunbergiä, joka aikoo olla pois perjantaisin koulusta pois kunnes Ruotsi saavuttaa Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteet. Ilmastolakot aloittanut Greta Thunberg: "Olen lakossa joka perjantai kunnes Ruotsi saavuttaa Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteet."
No sieltähän se oli, joten alkuperäisessä argumentissasi oli hyvinkin järkeä. Jääköön oma tekstini kuitenkin valottamaan omaa näkemystäni asiaan, vaikka vähän ohi lainatun viestin sitä kantaani otinkin.

Gretan ja kaikkien hänen laillaan jatkuvaan lakkoon ryhtyvien tulee ehdottomasti elää kuten opettaa. Tästä olen tasan samoilla linjoilla. Toisaalta arvostan kyllä suunnattomasti sitä rohkeutta ja aktiivisuutta, jolla nuoret ihmiset ovat itselleen tärkeään asiaan tarttuneet. Ei ole ihan joka teinistä tuohon.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Esiteinien pitäminen fiksuina, niitä muutamia neroja lukuunottamatta, antaa tällaisen sanojasta muuta kuin fiksun kuvan.
Sosiaalinen media vie esiteinejä kuin pässejä narussa, kunhan asian esittäjä sopii heille esikuvaksi. Sen takia onkin vaarallista esitellä moisia asioita ja lakkoiluja kivoina vaihtoehtoina, totuus sattuu sen aikuisuuden alkaessa entistä enemmän.
Hauskaa olisi nähdä tämän Gretan lista, mistä on henkilökohtaisesti maailman pelastamisen tuskassaan luopunut. Oikeasti ei mistään.

Eikä Gretan koululakkoilut tule myöskään turmelemaan hänen toimeentuloaan. Kun tutustutte taustoihin huomaatte ettei varmasti tytön tarvitse päivääkään oikeita töitä tehdä. Suuri osa teineistä näyttäytyy tässä asiassa hyödyllisinä idiootteina. Vaahdotaan ja keuhkotaan kaikesta mutta hyvinvoinnista tyyliin hetitännekaikkimullenyt ei luovuta pätkääkään.

Minä haluaisin nähdä mielenilmauksia esimerkiksi vanhusten puolesta ja vaikka näitä samoja mielenosoittajia ulkoiluttamassa edes omia isovanhempiaan.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Esiteinien pitäminen fiksuina, niitä muutamia neroja lukuunottamatta, antaa tällaisen sanojasta muuta kuin fiksun kuvan.
Sosiaalinen media vie esiteinejä kuin pässejä narussa, kunhan asian esittäjä sopii heille esikuvaksi. Sen takia onkin vaarallista esitellä moisia asioita ja lakkoiluja kivoina vaihtoehtoina, totuus sattuu sen aikuisuuden alkaessa entistä enemmän.

Tai mitä jos kysymys onkin parviajattelusta, jossa nuoret kuuntelevat toisia ihmisiä ja muodostavat mielipiteitään?

En tiedä, minkä ikäinen sinä olet, mutta koulumaailma on edistynyt minun ajoistani niin paljon, että alakoululaisilta voidaan odottaa ihan järkevääkin sanottavaa. Kyllä, he saattavat matkia jotain tubettajia tai muita "julkkiksia", mutta mitä sitten, jos joukossa on osa omaa ajattelua. Varmasti nuori ajattelee tulevaisuudessa eri tavalla, mutta jos joku miettii jo alakouluiässä ympäristöystävällistä tapaa liikkua, niin sillä saattaa olla vaikutusta aikuisiällä. Se voi vaikuttaa nuoren ja sitä kautta tämän vanhempien ostopäätöksiin ja ajattelutapaan.

Enemmän minä olen huolissani, kuinka sosiaalinen media vaikuttaa yli 60 vuotta täyttäneisiin. Niihin, joiden nuoruudessa ei tunnettu sellaista käsitettä kuin medialukutaito.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Kuten kaikki aikuiset, eivät kaikki esiteinitkään ole yhtä fiksuja. Esimerkiksi aamun uutisissa tamperelainen kuudesluokkalainen puhui ilmastonmuutoksen estämiseen liittyvästä aktivismista paremmin kuin moni aikuinen. Hänen kohdallaan vanhempien ei tarvitse kertoa, mistä lakkoilussa on oikein kyse.
Sama tilanne taitaa olla aika monessa kodissa. On ollut yllättävää huomata kuinka monen tutun kouluikäisen lapset ovat oikeasti pahasti huolissaan ilmastonmuutoksesta. Ja syytä on tietysti ollakin, todettavasti aikuiset eivät asioiden eteen mitään tee, ellei pakoteta.

@Tuen Vety n kaveritkin olisivat aika monella muulla tapaa voineet tukea lastaan ja konkretisoida ilmastonmuutokseksenvastaisen taistelun merkitystä jokapäiväiselle elämälle, kun uhkailemalla älylaitteiden poisottamisella. Mutta mitäs siitä, taas saatiin peloteltua yksi lapsi pois moisesta propagandasta, ja eihän ne vanhemmat ole enää todistamassa kun lapsensa joutuu kärsimään seuraukset. Mutta tärkeintä oli, että keksittiin sekunnissa patenttiratkaisu eikä vahingossakaan vaan käsitelty asiaa.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Onko kukaan lukenut kirjaa ilmastopaniikki - Hoito-opas (Matti Virtanen) ja mitä mieltä siitä? Kaverista on saanut ainakin ihan selväjärkisen kuvan toimittajana.
Entä onko kukaan muu tutustunut toimittaja Pasi Toiviaisen Venus-teoria -dokumenttiin (2004) ja/tai Ilmastonmuutos. Nyt. Muistiinpanoja maailmanlopusta -kirjaan (2007)? Teoksissa kuvataan mahdollisen karkaavan kasvihuoneilmiön (ns. Venus-ilmiön, joka lienee nyt käynnissä) tuhoisat vaikutukset maapallolle.

Niin sanottuihin takaisinkytkentöihin keskeisesti vaikuttavia metaaniklatraattipurkauksia on ollut jo liki kymmenen vuoden ajan pitkin Siperian ikiroutaa ja ilmeisesti ne voimistuvat koko ajan. Paradoksaalista on, että kasvihuoneilmiöstä ei kuitenkaan ole juuri puhuttu yli 10 vuoteen. Asetelmaltaan vastaavassa permikauden joukkotuhossa kuoli tutkimusten mukaan suurin osa kaikista maapallon eläinlajeista.

Oli maapallon nykyiseen lämpenemiseen johtanut - kenties nyt jo peruuttamaton - tapahtumaketju seurausta erityisesti 1800-luvulta asti jatkuneesta fossiilisten polttoaineiden käytöstä tai ei, selvää on, että ääriskenaariossa planeetan koko biosfääri voi tuhoutua tällä hetkellä käynnissä olevan tapahtumaketjun seurauksena. Eikä sitä välttämättä voi pysäyttää enää mitenkään ihmisvoimin.
 
Viimeksi muokattu:

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Esiteinien pitäminen fiksuina, niitä muutamia neroja lukuunottamatta, antaa tällaisen sanojasta muuta kuin fiksun kuvan.
Sosiaalinen media vie esiteinejä kuin pässejä narussa, kunhan asian esittäjä sopii heille esikuvaksi.
Onneksi some ei vie aikuisia kuin pässejä narussa.
---

Mä pidän kaikin tavoin hyvänä asiana, että nuoret ovat vaikuttamassa edes massan mukana. Hellyttävää, että setämiehet ympäri maailmaa pitävät tätä jotenkin pahana asiana, eivätkä näe ehkä jossain määrin naiivien keinojen tai puheenparren taakse. Ai niin, ei kai ne nuoria ole itse koskaan olleetkaan.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Lainaus Korholalta:

Opin nopeasti, että ilmastokysymys on otsonikatoa ja happosateita paljon monimutkaisempi, ja lisäksi siihen liittyy edelleen paljon tieteellistä epävarmuutta.

Tämä on puhdasta höpöhöpöä, jota voi toki uskonnolliselta konservatiivilta odottaakin. Tieteen kentällä tutkimustieto kumuloituu jatkuvasti ja viittaa ainoastaan yhteen suuntaan: ihmisen toimien aiheuttamaan ilmastonmuutokseen.

Korhola oli omien sanojensa mukaan aiemmin nuori ja nätti. Ehkä hänellä oli joitain tuoreita ajatuksiakin, mutta eipä ole enää. Tie on vienyt jurputtamaan Iltalehden blogi-osastolle, jonne päätyvät tätä nykyä sellaiset kirjoittajat, joiden kompetenssi ei riitä asiakeskusteluun.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Jännäähän on Korholan oleminen osin oikeassa siinä kuin Thunbergin tapaisten koululaistenkin. En silti lähtisi opettamaan nuorisoa ilmastoasioissa. Jokainen sukupolvi toimii tavallaan ja siihen kuuluu niin onnistumisia kuin epäonnistumisia.

Isossa kuvassa sitten vetoaminen promilleen on yksinkertaisesti heikkoa argumentointia.
 

blue line

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Todella hyvää tekstiä Eija-Riitta Korholalta. Nostan tuosta edellä linkatusta tekstistä kohdan, johon tiivistyy minunkin fiilikset siitä, miksi vähän karsastan äänekkäimpiä "ilmastoaktivisteja".

Olen usein ihmetellyt, miksi monet sukupolveni ilmastoaktivistit eivät osoita kiinnostusta todellisiin tuloksiin. Kerta toisensa jälkeen olen nähnyt heidän asettuvan vastustamaan sellaisia teknologisia ratkaisuja, joilla päästöjä voitaisiin oikeasti panna kuriin. Mutta selvästi enemmän heitä kiinnostaa asian poliittinen puoli: syylliset ja sankarit, väärässä- ja oikeassaolijat, hiilijalanjäljen paheksunta ja mediahuomio. Mikään näistä ei vielä ratkaise ilmastokysymystä. Nuori, älä tyydy samaan hurskasteluun, kädettömyyteen ja näpertelyyn. Vaadi tehokasta teknologiaa apuun. Muuten kasvavalla ihmiskunnalla ei ole tulevaisuutta.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Hyi helvetti. Lapsia käytetään häikäilemättömästi propagandan apuvälineinä. Eivät tajua mistä on oikeasti kysymys ja eivät saa äänestää. Mamu- ja ilmastopropagandaa levitetään kouluissa surutta.
Kohta on ilmastojugend ja mamutytöt perustettu.

Väärinajattelevia hakataan ja laitetaan lusimaan. Natsihommia, vaikka tämän alulle panijat muka vihaavat natseja. Menetelmät kopioitu 100% natseilta. Lasten aivopesu ja väärin ajatelevien rankaisu. Hyvä tästä vielä tulee.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Kuten kaikki aikuiset, eivät kaikki esiteinitkään ole yhtä fiksuja. Esimerkiksi aamun uutisissa tamperelainen kuudesluokkalainen puhui ilmastonmuutoksen estämiseen liittyvästä aktivismista paremmin kuin moni aikuinen. Hänen kohdallaan vanhempien ei tarvitse kertoa, mistä lakkoilussa on oikein kyse.

Olihan se fiksu kuudesluokkalainen. Aikoi vähentää mm. omalta osaltaan yksityisautoiluakin.

Itse en ajatellut. Enkä juuston syöntiä kuten tämä aamutv:n junnu.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Täällä isot miehet joukolla kiusaa pikku-Gretaa. Ettäs kehtaatte. Kyllä siitä hyvä Nobel-palkittu tulee, ainakin parempi kuin moni aiemmin palkittu. Ja sehän on jo valmiiksi lähellä ns. pelipaikkoja. Ei tule sitten niin paljon päästöjä kuin Trumpilta tai Putinilta tulisi, kun Greta menee palkinnon pokkaamaan.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Olen viikottain tekemisissä välillisesti sekä välittömästi satojen lasten, esiteinien, teinien ja varhaisaikuisten kanssa. Some vie kuin pässiä narussa ja elämä kietoutuu kaikkinensa tuon ympärille. Käsittämättömintä asiassa on se, ettei tuo käyttäytyminen (laumapsykoosi) tunnu huolettavan ihmisiä. Manipulointi on melko helppoa, kun kyseessä on omia mielipiteitään vasta muodostava nuori tai lapsi.
Mulle ainoa varsinainen some on jatkis, enkä näe tarpeelliseksi osallistua muutoin.

Kyllä mun kouluaikoina alakoululaisilla oli järkevää sanottavaa, vaikka tiedonsaanti oli hippasen hitaampaa. Toisaalta silloin ehti varmaan miettiä asioita, kun ei tarvinnut joka twiitin tai postauksen takia hypellä edestakaisin.
70- ja 80-luvuilla käytiin keskustelua, nykyään kommentoidaan ja hypellään meneillään oleviin trendeihin, kun se somessa sopivin kasvoin esitellään.

Jos tämä yhtään nyt sinun omaatuntoasi helpottaa, niin kiinnität huomiota ihan vääriin ihmisiin väärässä aikakaudessa. Sinun kouluaikanasi merkittävimpiä ilmastoa pilaavia ratkaisuja tekivät lähes aikuiset, ette te nuoret. Tai me.

Ja nyt kun olet aikuinen, ratkaisevia päätöksiä tekevät poliitikot. Siihen nähden on ihan turha purnata näistä nuorista, joiden pyrkimys on erinomaisen hyvä, ja he onnistuvat vaikuttamisessaan.

Toki on kyseenalaista, kuinka juuri se oman mielipiteen ja tunteen vastainen nähdään voimattomana ja psykoosin uhrina. Uhrit ovat yleensä niitä, jotka joutuvat alistumaan. Jos joku aikoo muuttaa maailmaa ilmastoa paremmin kohtelevaksi, niin ei hän silloin alistu. Hän toimii.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jännäähän on Korholan oleminen osin oikeassa siinä kuin Thunbergin tapaisten koululaistenkin. En silti lähtisi opettamaan nuorisoa ilmastoasioissa. Jokainen sukupolvi toimii tavallaan ja siihen kuuluu niin onnistumisia kuin epäonnistumisia.

Isossa kuvassa sitten vetoaminen promilleen on yksinkertaisesti heikkoa argumentointia.
Olen myös sitä mieltä, että koko ilmiötä voi lähestyä monelta kantilta. Maltillisesti asiaan suhtautuva voi olla yhtä oikeassa kuin radikaalien muutosten vaatija.

Itse olen lähtenyt siitä, että Suomen tulee olla muiden Pohjoismaiden ja EU:n kanssa siinä rintamassa, joka ryhtyy implementoimaan Pariisin sopimuksen velvoitteita.

Suomen ei tule yksin ratkaista globaaleja ongelmia. Suomen ei myöskään tule asettaa kaupan esteitä, kurjistaa teollisuutta tai alentaa merkittävästi elintasoaan, mikäli muut eivät niin tee. Muut länsimaat ovat kuitenkin siirtymässä kohti 1,5 asteen tavoitetta, vaikka se edellyttääkin muutoksia liikenteessä ja elinkeinorakenteessa.

Kyse ei ole enää mistään hippien idealismista, vaan konkreettisesta tapahtumasarjasta, joka tulee pyyhkäisemään kehittyvän maailman yli. Liikenne tulee sähköistymään, kasvisruoan osuus kasvamaan ja saastuttavan teollisuuden määrä vähenemään.

Uhkien sijaan muutoksessa piilee myös mahdollisuuksia: Suomen johtavat yritykset ovat isoilla markkinaosuuksilla valtaamassa sitä alaa, joka avautuu teknologian kehittyessä. Haluaako Suomen poliittinen johto olla tämän muutoksen eturintamassa vai käpykaartissa? Eilisen tentin perusteella pelkään pahoin, että tendenssi on viimeksi mainittuun päin.

Painotan, että kyse ei ole ainoastaan kielloista ja rajoituksista. Kyse on myös siitä, että tehdään säännöt selviksi. Kun yritykset tietävät, mitä heiltä odotetaan, alkaa sopeutuminen. Miksi emme antaisi selvää signaalia siitä, että Suomi profiloituu ilmastonmuutoksen osalta progressiiviseksi maaksi? Jo nyt voidaan tehdä paljon: sähköautojen latausinfraa voidaan kehittää; verotusta voidaan siirtää tuloveroista haittaveroihin; biodieselin tuotantoa voidaan tukea; yritys- ja maataloustukia voidaan ehdollistaa ja suunnata uudelleen. Paljon on tehtävissä pienilläkin muutoksilla.

Ihmisiä voidaan myös kannustaa vapaaehtoisiin ilmastotekoihin. Kouluissa voidaan painottaa, minkä verran lihansyönnistä koituu ilmastopäästöjä. Julkisissa laitoksissa voidaan suosia sellaista ruokaa, joka vähentää ilmastopäästöjä. Etätyötä ja -opiskelua voidaan helpottaa, jolloin joka paikkaan ei tarvitse lähteä autolla. Julkisen liikenteen hyötyjä, pyöräilyä ja muuta hyötyliikuntaa voidaan tuoda paremmin esille. Työpaikoilla, virastoissa ja oppilaitoksissa voidaan liputtaa avoimesti sen puolesta, että ilmastopäästöt pyritään ottamaan huomioon päätöksenteossa ja hankinnoissa.

Ensin pitäisi kuitenkin päästä siitä ajattelusta, että nykyinen toimintamme on puhtoista ja tavoiteltavaa. Kehitys lakkaa silloin kun otetaan oma erinomaisuus annettuna. Näen omassa kaveripiirissä paljon sellaista aktiivisuutta, joka uupuu täysin vanhoilta ikäluokilta. Nuoret kyllä ymmärtävät, että muutos ei aina ole pahasta. Paljon onkin sen varassa, saammeko välitettyä päätöksentekoon uudistavaa ajattelua riitelyn ja taantumuksen sijaan.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Hyi helvetti. Lapsia käytetään häikäilemättömästi propagandan apuvälineinä. Eivät tajua mistä on oikeasti kysymys ja eivät saa äänestää. Mamu- ja ilmastopropagandaa levitetään kouluissa surutta.
Kohta on ilmastojugend ja mamutytöt perustettu.

Väärinajattelevia hakataan ja laitetaan lusimaan. Natsihommia, vaikka tämän alulle panijat muka vihaavat natseja. Menetelmät kopioitu 100% natseilta. Lasten aivopesu ja väärin ajatelevien rankaisu. Hyvä tästä vielä tulee.
Jaa. Minulla ei ole yhtään kouluikäistä facebook kaveria. Sen sijaan paljon amk/yliopisto-opiskelijoita löytyy ja he olivat kovasti tuonne menossa. En ollut itse paikalla niin en ikäjakaumasta tiedä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ensin pitäisi kuitenkin päästä siitä ajattelusta, että nykyinen toimintamme on puhtoista ja tavoiteltavaa. Kehitys lakkaa silloin kun otetaan oma erinomaisuus annettuna. Näen omassa kaveripiirissä paljon sellaista aktiivisuutta, joka uupuu täysin vanhoilta ikäluokilta. Nuoret kyllä ymmärtävät, että muutos ei aina ole pahasta. Paljon onkin sen varassa, saammeko välitettyä päätöksentekoon uudistavaa ajattelua riitelyn ja taantumuksen sijaan.

Hyvä kirjoitus, josta samaa mieltä. Lainaamaani liittyen, nuorempien erilainen aktiivisuus on vain toivottavaa, kunhan se pysyy suunnilleen laillisuuden rajoissa. Oleellista on jokaisen ymmärtää perusfakta: kun ilmastonmuutosta hillitään, meistä jokainen joutuu luopumaan jostain ja maksamaan lisää jostain.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Mielenkiintoista (toki tuolloin on ehkä akuutimmat mielenkiinnonkohteet kuten hengissä selviäminen) nähdä vieläkö argumentoidaan taloudellisilla seurauksilla mahdollisista päästörajoitustoimista jos pahimmat skenaariot toteutuvat ja ikiroudan sulamisen sekä valtamerien lämpenemisen vapauttama metaani aktivoi pysäyttämättömän Venus-ilmiön. Toki tuossa vaiheessahan millään päästörajoituksilla ei enää olisi merkitystä, kun tilannetta ei enää käännettyä saisi mitenkään.

Talousjärjestelmä olisi pistettävä täysin uusiksi ja ihmisten olisi uskottava ettei kerskakulutus vaan ole yhdistettävissä kasvihuoneilmiön hallinnassa pitämiseen. Eikä tarkoita edes mitään luola-asujiksi palaamista ja n. 99% ihmiskunnasta tappamista, vaan sellaista tolkullista tiputusta kulutuksessa, sekä olemassaolevien resurssien maksimaalista hyödyntämistä. Esimerkiksi ruokaa menee tolkuttomia määriä hukkaan ja etenkin kehittyneissä maissa johtuu lähes täysin arvovalinnoista (kehittyvissä maissa itse asiassa suunnilleen vastaavat hukkamäärät, mutta niissä syynä usein puutteellinen infra).

Yksi mitä ei oikein jaksa ymmärtää on tämä kiukutteluvastareaktio. Eli että jos joku sanoo että hommat on menossa vituille, niin minäpä ostan 8 litraisella dieselkoneella varustetun röpöttimen huutamaan pihassa yötäpäivää ja pistän tankkiin puolet jäteöljyä että oikein kunnolla saastuttaa. Tai (kuten edellisellä sivulla uhottiin) ostan tanskalaisen joulukinkun ja heitän roskiin ihan vittuillakseni. Kai siinä logiikka on jossain kohtaa, mutta tuntuu vähän sellaiselta uhmaikäisen "nyt kun juoksen pää edellä seinään että tulee kuhmu ja verta niin KYLLÄ NE SITTEN OLONSA PAHAKSI TUNTEVAT" -meiningiltä.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Jaa. Minulla ei ole yhtään kouluikäistä facebook kaveria. Sen sijaan paljon amk/yliopisto-opiskelijoita löytyy ja he olivat kovasti tuonne menossa. En ollut itse paikalla niin en ikäjakaumasta tiedä.
Täytyi ihan kysyä omalta jälkikasvulta osallistuivatko. Ei ollut nappaillut.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Mutta lihaa kyllä syödään jatkossakin ja paljon. Taidan ostaa ensi jouluna tanskalaisen joulukinkun ja heittää sen roskiin,

Osta osta. Osta vaikka heti kaksi, ja paista niitä 250 asteessa kolme vuorokautta. Sitten heitä roskiin. Sekajätteeseen. Paistinrasva kaada viemäriin jos ei ole palanut.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
En jaksa kommentoida muuhun kuin boldaamaani. Minä tiedän, että myös omia mielipiteitäni myötäilevissä asioissa noihin joukkopsykooseihin mennään. Se ei muuta asiaa yhtään miksikään, näissä uhreja ovat ne, joille nuo mielipiteet pakkosyötetään somessa tai muutoin.
Ei ne lapset lähtökohtaisesti ole älykkäämpiä nykyään, mutta tieto on vain helpommin saatavilla. Niin oikea, väärä kuin värjättykin. Samalla tapaa se mielenmuokkaus onnistuu, tämän voi todeta ympäri maailmaa.

Tarkoitat varmaan, että saavat helpommin tietoa tutkijoiden vahvasta konsensuksesta ilmastonmuutoksen suhteen.
 

blue line

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Oleellista on jokaisen ymmärtää perusfakta: kun ilmastonmuutosta hillitään, meistä jokainen joutuu luopumaan jostain ja maksamaan lisää jostain.

Joutuuko sellainenkin ihminen, joka on vegaani, ei matkustele, ostaa vaatteet kirppikseltä ja elää sosiaaliturvalla?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös