Ilmastonmuutos

  • 695 086
  • 6 585

AuToFaN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Jokerit, Detroit
Hiilidioksidista vetoapua
Kasvitutkijat ovat uumoilleet jo 1990-luvulta lähtien, että maapallon kasvipeite on kasvussa, koska ilmasto lämpenee ja ilmakehän hiilidioksidipitoisuus kasvaa. Hiilidioksidi on kasvien tarvitsema kaasu ja sen lisääntynyt määrä nopeuttaa kasvien kasvua.

Niin, samasta uutisesta. Hiilidioksidin piti olla pahasta ja sitä pitäisi pyrkiä vähentämään, vai miten alarmistit se asia olikaaan?

180808 Ilmastohuijaus (3), hiilidioksidi
 
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Hiilidioksidista vetoapua
Kasvitutkijat ovat uumoilleet jo 1990-luvulta lähtien, että maapallon kasvipeite on kasvussa, koska ilmasto lämpenee ja ilmakehän hiilidioksidipitoisuus kasvaa. Hiilidioksidi on kasvien tarvitsema kaasu ja sen lisääntynyt määrä nopeuttaa kasvien kasvua.

Niin, samasta uutisesta. Hiilidioksidin piti olla pahasta ja sitä pitäisi pyrkiä vähentämään, vai miten alarmistit se asia olikaaan?

180808 Ilmastohuijaus (3), hiilidioksidi
Kuka tuo luennoitsija tuossa videossa on?
 

Nick Neim

Jäsen
Kuka tuo luennoitsija tuossa videossa on?
Mikko Hamunen, lainaamasi käyttäjä linkkasi jo aikaisemmin kyseisen tyypin videot tähän ketjuun. @Walrus21 googletteli miestä, ja sai selville mm. seuraavaa:

Kahden minuutin googlauksella:

- kirjoittaa blogia mv-lehteen
- lataa SKE- ja De Wit -aiheisia videoita youtubeen
- jutuissa esiintyy tiuhaan sanat ”hyvesignalointi” ja ”vihapuherikos”
- perussuomalaisten jäsen (mites sattuikin).


Mitään energia- tai ilmastoasioihin liittyvää asiantuntijuutta en löytänyt miehen profiilista.

Että sellainen.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Tänään on siis kansainvälinen koululakko ilmastonmuutosta vastaan. Tämän liikkeen siis aloitti Greta Thunberg, ruotsalainen koulutyttö. Tänään lakkoillaa yli 2000 kaupungissa ympäri maailmaa.


Map - FridaysForFuture



Thunbergin TEDx puhe. Suosittelen kaikille meillle setämiehille, jotta avautuisi mitä oikeasti olisi tehtävä, kuinka radikaali muutos on edessä.


School strike for climate - save the world by changing the rules | Greta Thunberg | TEDxStockholm



**
Jos minä elän 100 vuotiaaksi, olen elossa vuonna 2103. Kun nyt ajatellaan tulevaisuutta, ei ajatella juuri vuota 2050 pitemmälle. Kuitenkin parhaassa tapauksessa olen tuolloin elänyt vasta puolet elämästäni.


Vuonna 2078 vietän 75 vuotis syntymäpäiviäni. Jos minulla on lapsia ja lapsenlapsia, ehkä he viettävät tuota päivää kanssani

Ehkä he kysyvät minulta teistä, ihmisistä silloin 2018 ja kysyvät, miksi te ette tehneet mitään kun vielä oli aikaa toimia?

Mitä me teemme tai emme tee, vaikuttaa koko minun elämääni ja lasteni ja lastenlasteni elämään. Minun sukupolveni ei voi peruttaa nyt tehtyjä tai tekemättä jättämisiä.

**
Mitä idea on opiskella koulussa tosiasioita kun kouluissamme opetettavat parhaat tieteelliset tulokset eivät merkitse mitään poliitikoillemme ja yhteiskunnallemme?

**
Olen puheeni loppupuolella, ja tässä vaiheessa ihmiset yleensä alkavat puhua toivosta, aurinkopaneeleista, tuulivoimasta, kiertotaloudesta jne. Mutta minä ebn tee niin. Meillä on ollut 30 vuotta kannustuspuheita ja positiivisen ajatellun myymistä. Olen pahoillani, mutta se ei toimi. Koska jos toimisi, päästöt olisivat jo loppuneet. Ne eivät ole.


**
Me poltamme tänään 100 tynnyrillistä öljyä. Ei ole olemassa politiikkaa muuttua tätä. Ei ole sääntöjä, joilla öljy pidettäisiin maassa.

**
Kaiken on muututtava ja sen on alettava nyt

**
 

muaddib

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mimosanherkät Itkupillit ja Setämiehet
Samat dieseliltä haisevat lappalaiset rekkakuskit, jotka triggeröityvät sähköautoista ja salaatista, ovat nyt löytänet tiensä koululaisten ilmastomielenosoitusta käsittelevien uutisten kommenttiosioihin. Nimim. "Pidän traktoria koko päivän käynnissä ja ostan KAKSI uutta seksinukkea peräkammariini."
 

-Jonne-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JoKP
Tänään on siis kansainvälinen koululakko ilmastonmuutosta vastaan. Tämän liikkeen siis aloitti Greta Thunberg, ruotsalainen koulutyttö. Tänään lakkoillaa yli 2000 kaupungissa ympäri maailmaa.

Alkaa muuten sylettämään tämä lasten aivopesu. Koulujen lakko ja mielenilmaus on kyllä mielenkiintoinen, kun ei lapsella siihen saanut olla omaa mielipidettään ja toimia sen mukaan. Ei ainakaan meiltä vanhemmilta edes kysytty, saako lapsenne osallistua lakkoilemaan ja mielenosoittamaan. Kaksi tyttöä, eri kouluista, on nyt sitten mellakoimassa maailman puolesta kun poissa koulustakaan ei saanut olla.

Mutta lihaa kyllä syödään jatkossakin ja paljon. Taidan ostaa ensi jouluna tanskalaisen joulukinkun ja heittää sen roskiin,
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Onko kukaan lukenut kirjaa ilmastopaniikki - Hoito-opas (Matti Virtanen) ja mitä mieltä siitä? Kaverista on saanut ainakin ihan selväjärkisen kuvan toimittajana.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Syyttäkää vaan mielensäpahoittajaksi ja kyyniseksi setämieheksi mutta..

Greta Thunberg on oikeastaan hyvä esimerkki nykymenosta. Hänen vanhempansa ovat hoksanneet aiheen,markkinaraon ja tytön. Mikäs parempaa ja tuottoisampaa kuin laittaa lapsi laulamaan tuomiopäivän pasuunaa. Tarina on hieno,jopa liikuttava miten pieni tyttö Ruotsista,tuosta ilmastonmuutoksen runtelemassa maasta nousee tämän liikkeen johtoon kuin Jeesus aikanaan.

Aihe on tärkeä mutta tuon tytön tarinassa on paljon pois pantavaa. Montakohan miljoonaa vanhemmat ovat kirjansa myynnistä lahjoittaneet ilmastotyöhön vai onko mennyt omiin liiveihin. Bisneskytköksiä alallekin on Gretan suvulla.

Taitava temppu. Nostan hattua.
 
Suosikkijoukkue
Steelborn, Ich bin ein mouhijärveläinen
Greta Thunberg on oikeastaan hyvä esimerkki nykymenosta. Hänen vanhempansa ovat hoksanneet aiheen,markkinaraon ja tytön. Mikäs parempaa ja tuottoisampaa kuin laittaa lapsi laulamaan tuomiopäivän pasuunaa.

Elämänsä voi elää monella tavalla. Löydät ehkä itsesi Kotiteollisuuden kappaleeen "Jos sanon" sanoituksesta.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Eikö englanti taivu, vai etkö viittinyt katsoa Gretan puhetta?

..toki, aivopestyjä idiootteja nuo nuoret...

Tähän olikin laadukasta vetää vanha kunnon Ad Hominem kylkeen. Aplodit hienosta suorituksesta.

Asiaan sen verran, että uutisissa joku nuori tyttö mainitsi, että hän (vai oliko siinä useampikin eli he - en ole varma) aikoo Gretan esimerkin innoittamana olla poissa joka perjantai koulusta ja protestoida ilmastonmuutosta vastaan. Tuossa käydäänkin varmaan mielenkiintoinen keskustelu ko. tytön kotona - vanhemmat lienevät helpohkosti maapalloa raiskaavia idiootteja kun eivät mahdollisesti annakaan tytön toteuttaa itseään ilmastonmuutoksen puolesta. Toki tämä on nyt vain yksittäistapaus, joten en luonnollisestikaan väitä, että näin kaikki toimisivat.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Syyttäkää vaan mielensäpahoittajaksi ja kyyniseksi setämieheksi mutta..

Greta Thunberg on oikeastaan hyvä esimerkki nykymenosta. Hänen vanhempansa ovat hoksanneet aiheen,markkinaraon ja tytön.


Eli et ole tutustunut asiaan LainKaan!

Cretahan on nimenomaan kieltäytynyt rahallisista hyödyistä, jota kuuluisuuden jälkeen on tarottu...

Kyllä, olet kyyninen ja ilmeisesti siksi, että Gretan sanoma on sulle vastenmielinen, joten se pitää jotenkin vesittää
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Tähän olikin laadukasta vetää vanha kunnon Ad Hominem kylkeen. .

AdHominen siinä, että huomautan, että et välitä tutustua asiaan, tai epäilen kielitaitoasi...

Laiskasta ei saa sanoa että se on laiska? Väärässä olevalle ei saa sanoa että se on väärässä? Ei, koska sehän on henkilöön suuntautuva hyökkäys... ööö siis ehkä myös käsite AdHominen vaatisi sulta vähän syvällisempää tutustumista.

jos et olisi laiska, jäisi ton kaltaiset lausumat tekemättä…
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Eli et ole tutustunut asiaan LainKaan!

Cretahan on nimenomaan kieltäytynyt rahallisista hyödyistä, jota kuuluisuuden jälkeen on tarottu...

Kyllä, olet kyyninen ja ilmeisesti siksi, että Gretan sanoma on sulle vastenmielinen, joten se pitää jotenkin vesittää

Ja kaiken uskotte mitä lehdissä sanotaan. Mä uskon ettei Gretan tarvitse koskaan ja missään tehdä päivääkään oikeita töitä. Toisaalta turhempiakin julkimoita on. Mutta että Nobel-ehdokas. Facepalm.

Asiassa ja ongelmassa ei ole mitään vastenmielistä. Kyllä siihen voi suhtautua ihan asiallisesti vaikka hieman skeptinen olisikin. Mun pirtaani tämä ihan jokapäiväinen ilmastouutisointi vaan on liikaa. Ihon alle menee. Kyllästymispiste ylitetty.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
AdHominen siinä, että huomautan, että et välitä tutustua asiaan, tai epäilen kielitaitoasi...

Laiskasta ei saa sanoa että se on laiska? Väärässä olevalle ei saa sanoa että se on väärässä? Ei, koska sehän on henkilöön suuntautuva hyökkäys... ööö siis ehkä myös käsite AdHominen vaatisi sulta vähän syvällisempää tutustumista.

jos et olisi laiska, jäisi ton kaltaiset lausumat tekemättä…

Älä nyt viitsi sössöttää ja sanoa etten ole lukenut asiasta tai epäilet kielitaitoani - kuten teit edellisellekin kirjoittajalle. Voisitko siis ystävällisesti olla kutsumatta ihmisiä laiskoiksi, kielitaidottomiksi tai asiaan perehtymättömäksi.

Osoitatko ystävällisesti missä kohtaa olen todennut Gretan ajaman asian olevan huono? Aivan - en missään. Asiahan on minusta hyvä.

En välttämättä ole ihan samaa mieltä siitä jos se vaikuttaa nuoreen ihmiseen siten, että hän aikoo olla koulusta pois joka perjantai taistellakseen ilmastonmuutoksen puolesta - oikeita asioita voi tehdä hyvinkin väärällä tavalla. Tuo oli siis vain yksi nuori jonka sivukorvalla kuulin noin sanovan - ei siis missään nimessä kaikki etc. Tämä siis Gretan esimerkin innoittamana. Itse en ainakaan hyppisi ilosta, mikäli lapseni ilmoittaisi etteivät aio mennä kouluun perjantaisin, vaan käyttävät päivän protestoidakseen ilmastonmuutoksen puolesta. Tähän tosin saattaisi pidemmässä juoksussa olla jollain muullakin kuin vanhemmilla jotain sanottavaa.


Btw - Gretan vanhemmatkin ovat tunnustaneet kirjan julkaisuajankohdan olevan hieman ongelmallinen ja sanoivat, että osa ihmisistä saattaa kokea tämän PR-temppuna kirjan myynnin edistämiseksi. Kirjan ovat muuten kirjoittaneet Gretan vanhemmat Malena Emman ja Svante Thunberg.

Lue vaikkapa tuolta lisää: En familj och planet i kris (linkki pt.se sivuille jossa kerrotaan kirjasta)
 
Viimeksi muokattu:

Tuen Vety

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lätkä Lentää Oy
Pitänee katsoa täällä linkattu Thunbergin TEDx puhe paremmalla ajalla.

Kaveri kertoi, miten heidän esiteini oli tullut silmät innosta loistaen kertomaan miten jäävät ilmastolakkoon, eikä kouluun tarvitse mennä. Vanhemmat olivat sitten kertoneet esiteinille mistä lakkoilussa on kyse, sekä ettei ilmastomuutos ole iloinen asia, vaan vaatii jokaiselta henkilökohtaisia, joskus vaikeitakin muutoksia, totuttuihin toimintatapoihin. Koululakon ehdoiksi kotona määriteltiin päivä ilman sähköisiä peli- ja viihdevälineitä sisältäen fortnitet ja älypuhelimet sekä parin kilometrin kulkemiset illan harrastuksiin ilman vanhempien henkilöautokyytiä. Jostain syystä esiteinin mielestä koululakko ei enää kuulostanutkaan niin hyvältä idealta.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Kaveri kertoi, miten heidän esiteini oli tullut silmät innosta loistaen kertomaan miten jäävät ilmastolakkoon, eikä kouluun tarvitse mennä. Vanhemmat olivat sitten kertoneet esiteinille mistä lakkoilussa on kyse...

Kuten kaikki aikuiset, eivät kaikki esiteinitkään ole yhtä fiksuja. Esimerkiksi aamun uutisissa tamperelainen kuudesluokkalainen puhui ilmastonmuutoksen estämiseen liittyvästä aktivismista paremmin kuin moni aikuinen. Hänen kohdallaan vanhempien ei tarvitse kertoa, mistä lakkoilussa on oikein kyse.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Kuten kaikki aikuiset, eivät kaikki esiteinitkään ole yhtä fiksuja. Esimerkiksi aamun uutisissa tamperelainen kuudesluokkalainen puhui ilmastonmuutoksen estämiseen liittyvästä aktivismista paremmin kuin moni aikuinen. Hänen kohdallaan vanhempien ei tarvitse kertoa, mistä lakkoilussa on oikein kyse.

Aivan. Yksi ei ole kaikki - ja kaikki eivät ole yksi. Toimii selkeästi molempiin suuntiin.

En näe siinä mitään pahaa jos tähän mielenilmaukseen on osallistunut - kunhan sitten myös kantaa kortensa kekoon omilla valinnoillaan myös tämän kivan ja hauskan päivän jälkeen. Fakta on kuitenkin se, että mikäli omat lapseni edes ajattelisivat olla pois perjantaisin koulusta ilmastonmuutokseen vaikuttamisen perusteella, niin en kyllä edes villeimmissä fantasioissa moiseen suostuisi. Enkä ole edes mikään ilmastonmuutosta vastustava änkyrä - olen käynyt varsin monia keskusteluja lasteni kanssa siitä, miten omilla, ehkä pienillä - mutta joskus vaikeillakin - valinnoilla voi vaikuttaa tähän(kin) asiaan.

En tiedä onko sinulla lapsia - leikitään kuitenkin, että on: mitä mieltä itse olisit siitä, mikäli jälkikasvusi ehdottaisi pidempiaikaista koulusta pois olemista tämän varjolla?
 
Viimeksi muokattu:

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Mutta että Nobel-ehdokas. Facepalm.
Mikäs tuossa nyt niin kättä naamalle vetää? Aikamoisen liikkeen Thunberg on saanut aikaan, ja hänestä on tullut kasvot ilmastonmuutokselle. Vähän eri meininkiä kuin meikäläisen 16-vuotiaana Jatkikseen kirjoittamat tekstit Sipilästä tai JHA:n karismasta.
 

Varis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KiVa, EK65
En näe siinä mitään pahaa jos tähän mielenilmaukseen on osallistunut - kunhan sitten myös kantaa kortensa kekoon omilla valinnoillaan myös tämän kivan ja hauskan päivän jälkeen. Fakta on kuitenkin se, että mikäli omat lapseni edes ajattelisivat olla pois perjantaisin koulusta ilmastonmuutokseen vaikuttamisen perusteella, niin en kyllä edes villeimmissä fantasioissa moiseen suostuisi.
Mikä tässä on se downside, jonka vuoksi koulupäivän skippaaminen mielenosoituksen takia on ehdoton no-no? Minkä takia lapselta vaaditaan isoa sitoutumista aatteen taakse, jos haluaa ottaa osaa tällaiseen tempaukseen? Jostain sen kipinän on lähdettävä, eikä mun mielestä ole kohtuullista vaatia että eilen fortnitea kiinasta tilatulla konsoliohjaimella vääntävä 12-vuotias olisi huomenna vielä täysin tiedostava ja rationaalinen kuluttaja. Nyt kylvetään niitä siemeniä, joista toivottavasti saadaan niitettyä satoa viiden-kymmenen vuoden päästä.

Kävelin äsken lounastauolla Helsingin keskustan poikki ja melkoinen kasa noita junnuja siellä oli tekoja vaatimassa. Jos noista edes pieni osa saa kipinän tehdä tulevaisuudessa valintojaan ilmaston puolesta ja ymmärtää, että kenellä vain on mahdollisuus asioihin halutessaan vaikuttaa, on positiivinen vaikutus valtavasti isompi kuin mitä yhdellä normaalilla koulupäivällä voisi koskaan olla.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Mikä tässä on se downside, jonka vuoksi koulupäivän skippaaminen mielenosoituksen takia on ehdoton no-no? Minkä takia lapselta vaaditaan isoa sitoutumista aatteen taakse, jos haluaa ottaa osaa tällaiseen tempaukseen? Jostain sen kipinän on lähdettävä, eikä mun mielestä ole kohtuullista vaatia että eilen fortnitea kiinasta tilatulla konsoliohjaimella vääntävä 12-vuotias olisi huomenna vielä täysin tiedostava ja rationaalinen kuluttaja. Nyt kylvetään niitä siemeniä, joista toivottavasti saadaan niitettyä satoa viiden-kymmenen vuoden päästä.

Kävelin äsken lounastauolla Helsingin keskustan poikki ja melkoinen kasa noita junnuja siellä oli tekoja vaatimassa. Jos noista edes pieni osa saa kipinän tehdä tulevaisuudessa valintojaan ilmaston puolesta ja ymmärtää, että kenellä vain on mahdollisuus asioihin halutessaan vaikuttaa, on positiivinen vaikutus valtavasti isompi kuin mitä yhdellä normaalilla koulupäivällä voisi koskaan olla.

En kirjoittanut yhdestä päivästä - jos luit sen mitä kirjoitin. Perjantaisin <> perjantaina.
 

Varis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KiVa, EK65
En kirjoittanut yhdestä päivästä - jos luit sen mitä kirjoitin. Perjaintaisin <> perjantaina.
Kas, siinä luki perjantaisin, eikä perjantaina. Tämä on minun virheeni.

Epäselväksi jäi kuitenkin, että mistä tämän esimerkin keksit. Onko joku ehdottanut viikottaisia mielenilmauksia? Eiköhän asia mene niin päättäjille kuin oppilaillekin kerralla niin hyvin perille kuin on realistista olettaa menevän. Ensi vuonna voi sitten ottaa uudestaan, mikäli mitään muutosta ei ole tapahtunut.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Itse nuorena voisin sanoa, että asia aidosti kiinnostaa valtaosaa porukasta ja jotain ollaan valmiita tekemäänkin. Tiedän esimerkiksi useita, joille eräs peruste luopua lihansyönnistä oli juuri ilmasto. Mutta koska maaseudulla ollaan, niin vähän vähemmän yllättäen idealle myös nauretaan ja sitä pidetään ituhippeilynä. Laittoipa eräs parhaista ystävistäni viestiä, että aikoo ostaa isoimman auton mitä löytyy, koska mä voin.

Minusta on vain hienoa, että vaikuttaminen kiinnostaa. On muuten huomionarvoista, että normaalit poissaolot näistä lakoista tulee vrt. luistelutreenit, autokoulu tai vaikka siskon häät. Että semmosta "lintsaamista".
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Kas, siinä luki perjantaisin, eikä perjantaina. Tämä on minun virheeni.

Epäselväksi jäi kuitenkin, että mistä tämän esimerkin keksit. Onko joku ehdottanut viikottaisia mielenilmauksia? Eiköhän asia mene niin päättäjille kuin oppilaillekin kerralla niin hyvin perille kuin on realistista olettaa menevän. Ensi vuonna voi sitten ottaa uudestaan, mikäli mitään muutosta ei ole tapahtunut.

Ei suuremmassa mittakaavassa ole ehdottanut - ellei esimerkiksi oteta Greta Thunbergiä, joka aikoo olla pois perjantaisin koulusta pois kunnes Ruotsi saavuttaa Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteet. Ilmastolakot aloittanut Greta Thunberg: "Olen lakossa joka perjantai kunnes Ruotsi saavuttaa Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteet."

Aiemmin uutisissa esiintynyt nuori tyttö aikoi toimia samalla tavalla - selkeästi siis Gretan esimerkin innoittamana. Minusta ei välttämättä ihan hyvä asia kuitenkaan hänen kannaltaan. Eikä tuo nyt tarkoita, että kaikki lapset olisivat poissa koulusta perjantaisin tietenkään. Osa tuosta tavasta vaikuttaa saattaa kuitenkin innostua - ainakin hetkeksi - ja sitten saattaakin olla mielenkiintoisia keskusteluja pienessä määrässä koteja, että miten tämän asian kanssa nyt sitten tuleekaan toimia.

edit: Lisätään nyt sekin, että minusta tuo asia itsessään on hyvä. Olen sen kyllä aiemminkin jo maininnut. En vain ole ihan samaa mieltä Gretan omasta tavasta ajaa asiaa - toivottavasti ei kovin moni innostu olemaan perjantaisin pois koulusta kuitenkaan kunnes tavoitteet on saavutettu. Keskustelu itse ilmastonmuutoksesta on toki aina paikallaan.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös