Suomen per capita CO2 on siis korkea, mutta kehno mittari. CO2 per BKT on parempi, koska Suomessa on talvi. Oliko tämä se suuri ajatus viestissäsi? Ymmärsinkö nyt oikein. Millainen osuus päästöistä talvisten olosuhteiden perusteella on hyväksyttävää?
Tuleeko suomalaisten nyt kuitenkin leikata kulutusta vai ei?
Et ilmeisesti ole lukenut - tai ymmärtänyt - juuri mitään mitä olen kirjoittanut.
Kulutusta tulee leikata - ja näin olen itsekin toiminut tiettyjen omien valintojeni suhteen. En ymmärtääkseni ole ollut eri mieltä siitä, etteikö kulutusta pitäisi leikata. Keinot ja kokoluokka onkin sitten eri asia. Rakennusten lämmittämiseen kuluu Suomessa vähän yli neljännes käytetystä energiasta. Asuinrakennusten loppukulutus on 20% ja tästä 2/3 menee rakennusten lämmittämiseen. Ei siis mikään ihan pieni osuus kokonaisuudesta. Näin ollen sinäkin ymmärtänet sen, että maan sijainnilla tosiaankin on siis väliä, eikä co2 per capita mittaria voi ihan täysin yksisilmäisesti tuijottaa. Mainiota, mikäli tämäkin nyt valkeni sinulle.
Ilmastonmuutos on kuitenkin globaali haaste: niitä hyviä ajatuksia kehittyvien, teollistuvien ja väkiluvultaan nopeasti kasvavien maiden tulevan kulutuksen hillintään olisi hyvä kuulla. Teknologiaan panostamalla Suomi voi varmasti vaikuttaa enemmän, paremmin sekä laajemmin kuin paikallisella toimimisella. Eri asia on sitten se, onko köyhillä valtioilla tuollaiseen varaa - vai panostavatko mieluummin edullisimpiin vaihtoehtoihin, eivätkä välitä päästöistä, vaan mennään hinta ja kasvu edellä.
Kirjoitit tuossa yllä, että päättäjät päättää niin kuin kansa haluaa: minkä veikkaat vaikkapa köyhän afrikkalaisen suurimman huolenaiheen olevan? Mitä hän - tai valtio ylipäätänsä - mahtaa haluta tulevaisuudelta? Mihin kohtaan tätä janaa ilmastonmuutos mahtaa sopia mielestäsi? Idealismin kiimoissa köyhän maan ja köyhän ihmisen realiteetit saattavat unohtua. Ilmastovalintoja on helppo tehdä - kunhan vaan on vaihtoehtoja. Kuten esim. sinulla, minulla ja kaikilla suomalaisilla vähintäänkin jossain määrin. Yksilön ostovoimakin vaikuttaa jossain määrin siihen mitä tekoja kykenee tekemään - ei toki jokaisessa asiassa, mutta esimerkkinä varsin suurella osalla suomalaisista ei ole mahdollisuuksia ostaa hybridiä / sähköautoa.
Ilmastonmuutos on fakta - ja Suomen ja suomalaisten tulee toki tulla tehdä oma osansa. Suomi on kuitenkin yksi kolmesta Euroopan maasta joka on alentanut päästöjään viime vuonna - eli ainakin jotain on yritetty tehdä. Joskin paikoitellen vaikuttaa siltä, että Suomi on suurinpiirtein yksin vastuussa koko ilmaston lämpenemisestä. Toim. huom. sarkasmia ennen kuin ejakuloit housusi pilalle tuosta edellisestä.
Näissä ilmastotalkoissa esim. persaukiset ovat hyvin mukana: asuvat ahtaasti, eivät välttämättä edes omista autoa ja eivät taida lennelläkään kovin paljoa. Heistä pitäisi kaikkien ottaa mallia - kysymys lieneekin: kuinka paljon olet itse valmis uhraamaan omaa elintasoasi ja mukavuudenhaluasi? Kuten yllä kirjoitin, niin itse teen pieniä valintoja oikeastaan päivittäin - en kuitenkaan ole ryhtynyt esim. vegaaniksi - tai lopettanut autoilua kokonaan. Kaikki kunnia heille jotka näin ovat kyenneet toimimaan.