Ihmettelyketju

  • 6 346 567
  • 38 749

Glove

Jäsen
Minä olen joskus miettinyt, miten joku edes pystyy aloittamaan tupakoinnin? Yhden punaisen Mallun olen yläasteikäisenä polttanut ja kokemus oli aika karsea. Maistui pahalle, yskitti ja syletti. Hyi. Ei tehnyt toista mieli.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eniten mua tossa tupakoinnissa ihmetyttää se että minkä takia kukaan jää siihen koukuun? Ymmärrän alkoholin ja huumeiden aiheuttavan riippuvuutta, koska kännissä on kivaa ja pilvessä/narkoosissa kaiketi vielä kivempaa. Sitten otetaan uusiksi kun halutaan lisää kivaa ja kohta elimistö vaatii lisää vaikka pää sanois ettei kannata. Mutta kuka saa röökistä mitään kiksejä ennen kuin on hankkinut itelleen riippuvuuden em. pätkiin? Eihän ne kai sisällä mitään mielihyvän tunnetta lisääviä aineita? Ei kai nikotiini paranna kenenkään fiilistä ellet ole riippuvainen siitä? Tätä oon aiemminkin ihmetellyt vissiin täällä.
Olen kyllä lukenut joskus jostain, että nikotiiniin jää koukkuun heroiinin jälkeen helpoiten. Melko koukuttavaa kamaa.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Olen kyllä lukenut joskus jostain, että nikotiiniin jää koukkuun heroiinin jälkeen helpoiten. Melko koukuttavaa kamaa.
Juujuu, mutta epäilen että askista röökiä ei saa samoja tiloja kun hihallisesta herskaa. Eli toisaalta ymmärrän että jäät koukkuun koviin huumeisiin koska niistä saat heti "taivaalliset" olot. Paljonko sun pitää polttaa tupakkaa että jäät siihen koukkuun? Aika paljon kaiketi? Ja tosiaan siitä ei kait ekoilla kerroilla mitään isompia säväreitä saa? Ja myöhemminkin kait vaan ainoat "olot" jotka saat röökistä on että olo normalisoituu kun on vieroitusoireet? Myönnän että olen täysin kuulopuheiden varassa, ite kun en ole tupakoinut ikinään. Alkoholin kanssa mulla on ollut jopa ongelmia, mutta se ei nyt liity tähän tupakkakeskusteluun.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Juujuu, mutta epäilen että askista röökiä ei saa samoja tiloja kun hihallisesta herskaa. Eli toisaalta ymmärrän että jäät koukkuun koviin huumeisiin koska niistä saat heti "taivaalliset" olot. Paljonko sun pitää polttaa tupakkaa että jäät siihen koukkuun? Aika paljon kaiketi? Ja tosiaan siitä ei kait ekoilla kerroilla mitään isompia säväreitä saa? Ja myöhemminkin kait vaan ainoat "olot" jotka saat röökistä on että olo normalisoituu kun on vieroitusoireet? Myönnän että olen täysin kuulopuheiden varassa, ite kun en ole tupakoinut ikinään. Alkoholin kanssa mulla on ollut jopa ongelmia, mutta se ei nyt liity tähän tupakkakeskusteluun.
Henkinen koukku, huonot roolimallit, sosiaalinen ulottuvuus jne. ovat ne isot asiat. Fyysinen riippuvuus tulee vasta pitkän ajan jälkeen ja vieroitusoireisiin kuuluu lähinnä ärtyneisyys. Jos kyse olisi vain fyysisestä koukusta niin purkka ja laastari toimisivat täydellisesti lopettamiseen.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Olen kyllä lukenut joskus jostain, että nikotiiniin jää koukkuun heroiinin jälkeen helpoiten. Melko koukuttavaa kamaa.
Niin, tähän vielä, että ei takuulla jää jonkun askin tai saati jonkun muutaman röökin jälkeen kukaan fyysisesti koukkuun. Eli ainoa asia minkä näen että sen muutaman röökin jälkeen jatkaa polttelua on just joku vitun cooliuden haku tai "kovan jätkän" esitys kakarana. Tai sitten se että äiti on ollut nikotiiniriippuvainen kun on ollut raskaana. Kaippa se joillekkin on sitten se sosiaalinen paine ym. hevonpaska tärkeempää kuin oma hyvä olo. Ihmiset on erilaisia. Useimmiten kyllä hyvä niin.
 

Glove

Jäsen
Ihmettelenpä vielä toista tupakkiasiaa. Ennenhän poltettiin ihan estoitta sisälläkin. Lapsuudesta taas muistan kun äitini poltti liesituulettimen ääressä. Veiköhän se liesituuletin kaikki savut ja muut myrkyt ulos?
 

CuJo#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins | HIFK | Leijonat | Les Bleus
Ihmettelenpä vielä toista tupakkiasiaa. Ennenhän poltettiin ihan estoitta sisälläkin. Lapsuudesta taas muistan kun äitini poltti liesituulettimen ääressä. Veiköhän se liesituuletin kaikki savut ja muut myrkyt ulos?

Juu, varmasti vei. Ja ne jäljelle jääneet hyvät aineet värjäsivät keittiön katon keltaruskeaksi.

Tämä samalla (lapsuudenkodin) kokemuksen rintaäänellä.
 

Glove

Jäsen
Juu, varmasti vei. Ja ne jäljelle jääneet hyvät aineet värjäsivät keittiön katon keltaruskeaksi.

Tämä samalla (lapsuudenkodin) kokemuksen rintaäänellä.
Meillä oli keittiössä kirkkaankeltaiset kaapinovet, seinätkin oli keltaiset ja lattiassa ruskea kokolattiamatto, katto varmaankin valkoinen jos ei ollut tupakan kellastama. Ihmettelenpä tätä 70-luvun niin muodikasta ruskea-keltainen-valkoinen värimaailmaa. Ei taida olla nykyisin kovin suosittu yhdistelmä,sisustamisessa?
 
K

Kiekkokatsoja

Tällainen uutisotsikko juuri oli:
Rajojen pakkotestaus eduskuntaan ensi viikolla.
Mitähän rajoja ne eduskunnassa testaa??
 

Valapatto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Näin mainoksen, jossa kehotettiin ostamaan viikottain jotain pienyrittäjältä. Varmasti kannatettava idea, mutta jos ruokaa ei lasketa niin miten ihmeessä keksisin jotain ostettavaa jokaiselle viikolle?
 

Glove

Jäsen
Näin mainoksen, jossa kehotettiin ostamaan viikottain jotain pienyrittäjältä. Varmasti kannatettava idea, mutta jos ruokaa ei lasketa niin miten ihmeessä keksisin jotain ostettavaa jokaiselle viikolle?
Aloita vaikka käymällä parturissa ja hierojalla. Siinä on jo kahdeksi viikoksi ja näitä voi toistaa vaikka kerran kuussa. Enää pitää keksiä kaksi viikkoa lisää.

Oma ikuinen ihmettelyn aihe on silmälasien likaantuminen. Ei ole ripset niin pitkät, että hankaisivat laseja eikä niitä muutenkaan tule härpittyä, mutta aina ne vaan tuntuu olevan puhdistuksen tarpeessa. Prkl.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Näin mainoksen, jossa kehotettiin ostamaan viikottain jotain pienyrittäjältä. Varmasti kannatettava idea, mutta jos ruokaa ei lasketa niin miten ihmeessä keksisin jotain ostettavaa jokaiselle viikolle?

Aloita vaikka käymällä parturissa ja hierojalla. Siinä on jo kahdeksi viikoksi ja näitä voi toistaa vaikka kerran kuussa. Enää pitää keksiä kaksi viikkoa lisää.

Oma ikuinen ihmettelyn aihe on silmälasien likaantuminen. Ei ole ripset niin pitkät, että hankaisivat laseja eikä niitä muutenkaan tule härpittyä, mutta aina ne vaan tuntuu olevan puhdistuksen tarpeessa. Prkl.

Sitten voi tilata ruokaa kotiin tai käydä vaikka kahvilassa (tai ravintolassa). Jälkimmäisissä turvavälit kuntoon. Entäpä huoltoasemat ja kioskit? Niissä on ketjuja, mutta myös pienempää menoa. Osta kirja tai äänilevy. Netistä löytyy. Osta video. Osta housut. Pienyrittäjyyttä saattaa tulla kannatetuksi ihan huomaamattakin.

Itekin ihmettelen silmälasien likaantumista.
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Kaikki silmälasien käyttäjät varmasti ihmettelee silmälasien likaantumista. Sain jatkuvakäyttöiset lasit syksyllä ja ihmettelen tätä asiaa. Vaikka lasit puhdistaa, laittaa koteloon ja kun ne ottaa kotelosta, ne on ihan likaiset. Menninkäinenkö ne sotkee?
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Sananvapauden rajoja. Kun mitään ei saa enää sanoa!
Valitettavasti tähän on tultu.
Eduskuntaan onkin syytä perustaa sananvapausvaliokunta, joka tarkastaa puheiden poliittisen korrektiuden etukäteen, ja sulkee mikrofonin, jos puhujapöntössä poiketaan esitarkastetusta tekstistä.
 

Glove

Jäsen
Valitettavasti tähän on tultu.
Eduskuntaan onkin syytä perustaa sananvapausvaliokunta, joka tarkastaa puheiden poliittisen korrektiuden etukäteen, ja sulkee mikrofonin, jos puhujapöntössä poiketaan esitarkastetusta tekstistä.
Tai sitten laitetaan äänentoistoon pieni viive, että sananvapausvaliokunnan jäsen ehtii kuulla puheen ennen kuin se kuuluu kaiuttimista ja voi tarvittaessa painaa nappia niin kaiuttimista kuuluu vaan piip.

"Voisiko <piip> ministeri Ohisalo kommentoida tätä <piip> soteuudistusta, joka näyttää menevän ihan <piip> ja päin <piip>"
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Kaikki silmälasien käyttäjät varmasti ihmettelee silmälasien likaantumista. Sain jatkuvakäyttöiset lasit syksyllä ja ihmettelen tätä asiaa. Vaikka lasit puhdistaa, laittaa koteloon ja kun ne ottaa kotelosta, ne on ihan likaiset. Menninkäinenkö ne sotkee?
Se on sen menninkäisen serkku joka laittaa kuulokkeiden johdon solmuun silmänräpäyksessä, laita kuulokkeet taskuun, ota pois ja katso, piuha on solmussa! Nyttemmin taitaa johtomenninkäinen jäädä pätkätyöläiseksi kun langattomat kuulokkeet valtaa alaa, silmälasinsotkentabisnekseen siirtyy sekin.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Kaikki silmälasien käyttäjät varmasti ihmettelee silmälasien likaantumista. Sain jatkuvakäyttöiset lasit syksyllä ja ihmettelen tätä asiaa. Vaikka lasit puhdistaa, laittaa koteloon ja kun ne ottaa kotelosta, ne on ihan likaiset. Menninkäinenkö ne sotkee?
Kattelet kuitenkin jotain törkyä päivät pitkät.
 

DTremens

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings, PattU, Wolves, Patriots
Juujuu, mutta epäilen että askista röökiä ei saa samoja tiloja kun hihallisesta herskaa. Eli toisaalta ymmärrän että jäät koukkuun koviin huumeisiin koska niistä saat heti "taivaalliset" olot. Paljonko sun pitää polttaa tupakkaa että jäät siihen koukkuun? Aika paljon kaiketi? Ja tosiaan siitä ei kait ekoilla kerroilla mitään isompia säväreitä saa? Ja myöhemminkin kait vaan ainoat "olot" jotka saat röökistä on että olo normalisoituu kun on vieroitusoireet? Myönnän että olen täysin kuulopuheiden varassa, ite kun en ole tupakoinut ikinään. Alkoholin kanssa mulla on ollut jopa ongelmia, mutta se ei nyt liity tähän tupakkakeskusteluun.

Kyllähän nikotiinista hyvä olo tulee, aluksi. On todella koukuttava aine ja fyysinen riippuvuus muodostuu suhteellisen nopeasti. Sen jälkeen ollaankin tilanteessa jossa annoksesta tulee normaali olo ja ilman on paha olo. Paska huume, mutta oikein sopiva ollut vanhastaan länsimaisessa ajattelussa jossa on paheksuttu trippejä tai "sekaisin" olemista. Kaikki haitat ilman hupielementtiä, vieläpä kompaktissa käyttövalmiissa pakkauksessa kun savuke keksittiin.

Henkinen koukku, huonot roolimallit, sosiaalinen ulottuvuus jne. ovat ne isot asiat. Fyysinen riippuvuus tulee vasta pitkän ajan jälkeen ja vieroitusoireisiin kuuluu lähinnä ärtyneisyys. Jos kyse olisi vain fyysisestä koukusta niin purkka ja laastari toimisivat täydellisesti lopettamiseen.

Purkka, laastarit tai edes nuuska eivät tuota samanlaista "nicotine rush" tunnetta kuin polttaminen. Eli se poltettu ns. hujahtaa pönttöön terävästi sekunneissa. Pitoisuus elimistössä myös tippuu sitten nopeammin kuin näinnä muilla joka johtaa uuden "piikin" hamuamiseen. Ja siitä tulee rutiini joka on osa riippuvuutta myös. Tämmöinen kuva (BMJ) voi kenties havainnollistaa asiaa. Siksi myös tupakanpolton vaihtaminen sähkötupakkaan on ilmeisesti helpompaa kuin noiden korvaustuotteiden onnistunut käyttö.
 

Hubacek

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Vegas Golden Knights, altavastaajat
Kaikki silmälasien käyttäjät varmasti ihmettelee silmälasien likaantumista. Sain jatkuvakäyttöiset lasit syksyllä ja ihmettelen tätä asiaa. Vaikka lasit puhdistaa, laittaa koteloon ja kun ne ottaa kotelosta, ne on ihan likaiset. Menninkäinenkö ne sotkee?

Ai että tekee hyvää lukea teidän muiden taistelua lasien kanssa. Kävin kuukausi sitten laserleikkauttamassa silmät ja menty nyt ilman laseja. Ai että on mahtavaa.
Töissä kuljen kylmästä lämpimään ja aina oli lasit huurussa. Vajaa 20 vuotta ehdin käyttää laseja.
 
K

Kiekkokatsoja

Tuli pakkastalvi. Ihmetyttää kuinka vähissä vaatteissa osa ulkona kulkee. Jopa kesä/syksyvaatteissa. No josko taivotteena olla ulkona vain minuutteja? Juoksemalla julkisiin, ja josko myöhästyy raitiovaunusta tai bussista, niin 5-15min odotusaikana tuntee jäätyvänsä. No kukin tavallaan toki, mutta kerros ulos lisää, ja kun sisällä, niin kerros pois periaate voisi toimia.
Lisäys. Tuli mieleen tapahtuma, jossa olin pentuna äitini kanssa terveyskeskuksen odotustilassa. Kysyin äidiltä, että miksi tuo (n murrosikäinen) tyttö itkee ja vaikeroi. Äiti sanoi epäsuorasti, että se on palelluttanut itsensä, kun on pakkasella ollut jalassaan, vain tiukat farkut. Vierellä istuva isompi poika kuiskasi mulle: Se on palelluttanut *illunsa.
Oli miten oli, niin yritetään pukeutua riittävästi.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös