Tuota jonotusta minäkin ihmettelen monessa paikassa. Tulin eilen bussilla Helsingistä Lahteen. Tulin Kampin terminaaliin noin vartin ennen bussin lähtöä ja kyllä siellä portilla oli jo jonottajia. Itse otin tuolin läheltä ja luin kirjaa ja söin pähkinöitä rauhassa kunnes bussi tuli. Koska kaikille oli paikka varattuna (oli siis Onnibus) niin en ymmärtänyt mitä hyötyä sai se lauma joka puolikaaressa odotti bussia vartin oven edessä. No on paljon asioita joita en ymmärrä.Ihmetyttää aina tasaisin väliajoin, miksi lentokenttien lähtöporteilla ihmiset alkavat jonottaa koneeseen pääsyä varttia aiemmin kuin portti edes avataan.
Ihmetyttää aina tasaisin väliajoin, miksi lentokenttien lähtöporteilla ihmiset alkavat jonottaa koneeseen pääsyä varttia aiemmin kuin portti edes avataan. Jokaisellahan on siinä vaiheessa jo hanskassa oman jakkaran numero, joten miksi sinne lentokoneeseen pitää päästä rynnimään ensimmäisenä?
Kannattaa lentää busineksessa. Pääsee ekana pois koneesta ja matkatavaroille on edessä lisätilaa, vaikka normitilakin riittää hyvin, kun vieressä ei istu turisteja.@Grafix..
Joskus siis kannattaa mennä koneeseen kärkijoukoissa ja jonottaa porteilla urpona.
Minä kun menin viimeksi koneeseen viimeisten joukossa (viimeisenä), niin siellä alkoi jo olla portilla täysi paniikki pystyssä ja kuulutukset raikaamaan että missä minä olenkaan. Enkä minä ollut edes myöhässä. Niillä kaikilla muilla oli vaan niin helvetillinen kiire, että sulloutuivat sinne ja siitä portista läpi jopa etuajassa, kun avasivat portin aiemmin kuin piti. Minä taas tulin sinne ilmoitettuun avaamisaikaan ja ihmettelin että missäs se jono on. Kiva siellä koneessa sitten istua reilu puoli tuntia odotellen lähtölupaa.@Grafix, minäkin ihmettelin tätä käyttäytymistä aiemmin. Mutta vapun aikoihin lomalennolla huomasin, että kun koneeseen meni ihan viimeisten joukossa, olivat kaikki tavaralokerot oman penkkirivin kohdalta ja sen läheisyydestä tungettu aivan täyteen. Jouduin etsimään omalle matkalaukulle paikan melkein puolesta välistä konetta, kun oma istumapaikka oli keulilla. Lennon aikana en tietenkään laukkua tarvitse, mutta laskeutuessa joutuu sitten joko odottamaan, että kone tyhjenee, tai rynniä vastavirtaan omaa laukkua hakemaan. Itselläni oli vaihtoyhteys odottamassa, joten hieman nihkeänä siinä sitten odottelin, että koko koneellinen ihmisiä ulostautui terminaaliin ja pääsin hakemaan kapsäkin.
Joskus siis kannattaa mennä koneeseen kärkijoukoissa ja jonottaa porteilla urpona.
Osalla voi olla erityistarpeita jotka edellyttävät läsnäoloa hyvissä ajoin lähtöportilla, silloin kannattaa olla ajoissa. Esimerkkinä vaikka sylilapsiperheet päästetään koneeseen yleensä ensin.
Lisäksi on mukavampaa mennä koneeseen ensin juuri mainitsemastasi syystä eli siksi, että pääsee ainakin itse rauhassa ja ensimmäisenä istumaan eivätkä ne pussiensa ja kassiensa kanssa arpojat ehdi tukkimaan käytävää. Toki se teoriassa on sama missä kohtaa seisoo ja jonottaa, mutta ehkä on kuitenkin mukavampi jonottaa ensin portilla jotta ei tarvitse seistä ahtaalla koneen käytävällä ja huomata omalle paikalle tultuaan, että joku mulkku on tunkenut yläkabinetin täyteen laukkujaan ja tuliaisviinojaan eikä oma pakaasi mahdu enää mihinkään.
Onko se sitten niin kamalaa matkustaa se pari tuntia reppu jaloissa. Tuskinpa. Sitten kun lennetään noita pitkiä mannertenvälisiä ja koneet on isoja, niin tavarat mahtuu varmasti kyytiin hyvin ja helposti.
Jos on tiukkoja koneenvaihtoja tiedossa, niin aina paikanvaraus koneen etuosasta. Kai sitä matkustamista voi jo vähän etukäteen valmistella.
Reppu on ok, mutta jos matkustaa pelkällä käsimatkatavaralla joka on se maksimikokoinen matkalaukku niin sen kanssa jalkatila käy pieneksi. Silloin harvoin kun olen sellaisen kanssa matkassa niin pyrin olemaan hyvissä ajoin jonossa, repun kanssa jään mielelläni viimeiseksi koneeseen menijäksi.
Minä matkustan aina rinkan kanssa. Se kyllä menee ihan siihen vaadittuun tilaan. Sitä varten siellä on niitä testi lootia ja voin joka kerta portilla näyttää että se sinne mahtuu. Tottakai se selässä näyttää isommalta kun siellä on ilmaa. On kyllä taas kerran loukkaannuttu muiden puolesta. Mikään ei ole niin hauskaa kuin ne ihmisten katseet sen rinkan suuntaan siinä jonossa ja sitten kun se vinkkaa sieltä portilta sen rinkan kanssa tulemaan sinne testilootalle ja sen rinkan sinne sulloo, niin niiden samojen ihmisten epäuskoiset ilmeet kun se sinne menee että vettä vaan.En kyllä pahastuisi lainkaan jos noilla porteilla katsottaisiin vähän nykyistä tarkemmin matkustamoon vietävien kamppeiden kanssa. Joku reppu tai normitrolley on toki ok, mutta joka lennolla näkyy lukemattomia sankareita jotka raahaa sinne jopa rinkkoja tai mitä lienee matka-arkkuja. Tai useampia laukkuja kun on sallittu. Sitten jos asiasta huomautetaan, niin ollaan kovin pöyristyneitä.
Jos priorisoitu koneeseen pääsy ja useampi pakaasi on tärkeää, niin muutamalla rahalla saisi ostettua tuonkin palvelun varsin helposti. Sama raha menee todennäköisesti siihen terminaalin pakolliseen 10 euron lähtökaljaan + muihin särpimiin.
Kyllä se on ihan lentoyhtiön tehtävä tehdä nuo etukäteisvalmistelut eikä sinun tarvitse maksaa mistään etuosassa istumisesta erikseen.
Minä matkustan aina rinkan kanssa. Se kyllä menee ihan siihen vaadittuun tilaan. Sitä varten siellä on niitä testi lootia ja voin joka kerta portilla näyttää että se sinne mahtuu. Tottakai se selässä näyttää isommalta kun siellä on ilmaa.
Niin sehän riippuu ihan siitä rinkan koosta, sisällöstä ja myös siitä lentoyhtiön asettamasta rajoituksesta. Voisin veikata, että asiasta maininnut kirjoittaja tarkoitti sellaisia rinkkoja, jotka eivät takuulla mahdu siihen lootaan eivätkä siten takuuvarmasti myöskään penkin alle. Ylhäällähän tilaa saattaa olla reilustikin enemmän, mutta kun koneita lastataan täyteen niin matkatavaroiden on syytä myös mahtua siihen edessä olevan penkin alle, mistä syystä sitten ne testilootat. Esim. Norskilla on 55x40x23 tuo käsimatkatavara, joten aika pieni sen rinkan pitää olla, mutta kaippa sitäkin rinkaksi voi kutsua.Minä matkustan aina rinkan kanssa. Se kyllä menee ihan siihen vaadittuun tilaan.
Jotain halpalentoyhtiötä ei kiinnosta paskan vertaa sun jatkoyhteydet. Kannattaa harkita minkä kiparin koneilla lentelee, ihan oman matkustusmukavuutensa vuoksi. Toki jos pennin venytys priorisoi asiat, niin silloin pitää mukautua siihen maailmaan. Valintoja.
Metrikin on useasti enemmän kuin todellisuus. Tietenkin myös koko vitun perheen on mentävä siihen hihnaan kiinni ettei kukaan näe mitään.Koskee niin tuota hämärää jonottamista portilla, koneessa toimintaa kuin vaikka nyt sitten matkalaukkujen hakemista sieltä hihnalta. Pitääkö siihenkin pakkautua metrin päähän, kun voisi ihan yhtä hyvin päivystää vaikka 10 metrin päässä, jotta kaikki näkisivät kun oma laukku sieltä tulla tupsahtaa?
Jotkut harrastavat muutakin kuin pubikiertelyä. Oletko koskaan yrittänyt pakata patikkavarusteita käsimatkatavaroihin?Ihmettelen kuka tarvitsee muuta kuin käsimatkatavarat alle kahden viikon reissuilla samalla mantereella.
Mulla on ainakin aina niin paljon kaikkea herkullisia nesteitä että on pakko laittaa laukku ruumaan jo lyhyilläkin reissuilla...Ihmettelen kuka tarvitsee muuta kuin käsimatkatavarat alle kahden viikon reissuilla samalla mantereella.
Ota sieltä rinkasta ne metallituet pois. Problem solved. Niitä voi sitten käyttää siellä vaelluksella, kun sillä tuella on merkitystä.Ennen vanhaan rinkassa oli tukirakenteet, repussa ei. Siksi en usko, että kukaan survoo rinkkaa siihen käsimatkatavatoiden mallilaatikkoon. Ellei ole kääpiö, joka on teettänyt jonkun spesiaali rinkan itselleen.
Itselläni on joko vetolaukku tai reppu käsimatkatavarana. Jos ei ole mihinkään kiire ja samaan hintaan saa laukun ruumaan, niin joskus laitan sinne. Kaikkein tärkeimmät esineet otan kuitenkin aina mukanani matkustamoon (esim lääkkeet).