Mainos

Ihmettelyketju

  • 6 485 701
  • 39 086

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
@Grafix, minäkin ihmettelin tätä käyttäytymistä aiemmin. Mutta vapun aikoihin lomalennolla huomasin, että kun koneeseen meni ihan viimeisten joukossa, olivat kaikki tavaralokerot oman penkkirivin kohdalta ja sen läheisyydestä tungettu aivan täyteen. Jouduin etsimään omalle matkalaukulle paikan melkein puolesta välistä konetta, kun oma istumapaikka oli keulilla. Lennon aikana en tietenkään laukkua tarvitse, mutta laskeutuessa joutuu sitten joko odottamaan, että kone tyhjenee, tai rynniä vastavirtaan omaa laukkua hakemaan. Itselläni oli vaihtoyhteys odottamassa, joten hieman nihkeänä siinä sitten odottelin, että koko koneellinen ihmisiä ulostautui terminaaliin ja pääsin hakemaan kapsäkin.

Joskus siis kannattaa mennä koneeseen kärkijoukoissa ja jonottaa porteilla urpona.
Minä kun menin viimeksi koneeseen viimeisten joukossa (viimeisenä), niin siellä alkoi jo olla portilla täysi paniikki pystyssä ja kuulutukset raikaamaan että missä minä olenkaan. Enkä minä ollut edes myöhässä. Niillä kaikilla muilla oli vaan niin helvetillinen kiire, että sulloutuivat sinne ja siitä portista läpi jopa etuajassa, kun avasivat portin aiemmin kuin piti. Minä taas tulin sinne ilmoitettuun avaamisaikaan ja ihmettelin että missäs se jono on. Kiva siellä koneessa sitten istua reilu puoli tuntia odotellen lähtölupaa.
 

Grafix

Jäsen
Osalla voi olla erityistarpeita jotka edellyttävät läsnäoloa hyvissä ajoin lähtöportilla, silloin kannattaa olla ajoissa. Esimerkkinä vaikka sylilapsiperheet päästetään koneeseen yleensä ensin.

Lapsiperheet ja erityisapua tarvitsevat henkilöt boardataan aina ensimmäisinä koneeseen ja hyvä niin. Usein boardaus myös ryhmittäin/penkkiriveittäin. Miksi niiden 150 muun pitää kuitenkin seistä jonossa siinä edessä tötöilemässä kun nämä muut yrittävät päästä sinne tiskille. Aika harva varmaan ensimmäistä kertaa on lentämässä, eli pitäisi olla tuttua.

Lisäksi on mukavampaa mennä koneeseen ensin juuri mainitsemastasi syystä eli siksi, että pääsee ainakin itse rauhassa ja ensimmäisenä istumaan eivätkä ne pussiensa ja kassiensa kanssa arpojat ehdi tukkimaan käytävää. Toki se teoriassa on sama missä kohtaa seisoo ja jonottaa, mutta ehkä on kuitenkin mukavampi jonottaa ensin portilla jotta ei tarvitse seistä ahtaalla koneen käytävällä ja huomata omalle paikalle tultuaan, että joku mulkku on tunkenut yläkabinetin täyteen laukkujaan ja tuliaisviinojaan eikä oma pakaasi mahdu enää mihinkään.

Oman kokemukseni perusteella nämä ensimmäisenä ryönäävät on myös niitä kaikkein pahimpia säätäjiä. Yleisesti se toisen huomioimisen vaikeus tuossa lentokoneen lastaustilanteessa ihmetyttää. Oma lippalakki tai muovipussi on pakko saada sinne matkatavarahyllylle viemään tila toisen samsonitelta. Aivan kuin joku kilpailu olisi käynnissä.

Onko se sitten niin kamalaa matkustaa se pari tuntia reppu jaloissa. Tuskinpa. Sitten kun lennetään noita pitkiä mannertenvälisiä ja koneet on isoja, niin tavarat mahtuu varmasti kyytiin hyvin ja helposti.

Jos on tiukkoja koneenvaihtoja tiedossa, niin aina paikanvaraus koneen etuosasta. Kai sitä matkustamista voi jo vähän etukäteen valmistella.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Onko se sitten niin kamalaa matkustaa se pari tuntia reppu jaloissa. Tuskinpa. Sitten kun lennetään noita pitkiä mannertenvälisiä ja koneet on isoja, niin tavarat mahtuu varmasti kyytiin hyvin ja helposti.

Reppu on ok, mutta jos matkustaa pelkällä käsimatkatavaralla joka on se maksimikokoinen matkalaukku niin sen kanssa jalkatila käy pieneksi. Silloin harvoin kun olen sellaisen kanssa matkassa niin pyrin olemaan hyvissä ajoin jonossa, repun kanssa jään mielelläni viimeiseksi koneeseen menijäksi.

Tulin joskus jenkeistä niin, että portilla keräilivät isoja käsimatkatavaroita ruumaan. Koneessa sitten selvisi miksi. Kone oli jotakin vanhempaa mallia mihin hyllylle ei mahtunut juuri mitään eikä varsinkaan sitä Samsonitea. Koneestakin raahasivat vielä käsimatkatavaroita ruumaan niiltä, jotka eivät niistä portilla malttaneet luopua. Yksi tuhdimpi neekeri ei suostunut kuitenkaan jostakin syystä laukkuaan antamaan ruumaan ja se sai sen hikeä valuen juuri ja juuri survottua penkin alle. Jalat eivät sitten lattialle enää mahtuneetkaan ja se könötti jalat laukun päällä koukussa koko sen 8 tuntia. Mahtoi olla mukava reissu, onneksi se ei sentään ollut kovin pitkäjalkainen.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Nykyään suuntaus on se, että käsimatkatavaroiden määrää rajoitetaan (kaikki lentoyhtiöt eivät ole vielä mukana juonessa) ja sitä myös valvotaan. Hoituu tämäkin "ongelma" itsestään. Yleensä matkustan repun ja ruumaan menevän laukun kanssa, mutta tosiaan, joskus on se trollikka ainoana kapsäkkinä. Silloin minäkin mieluusti haluaisin sen ylähyllylle.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ihmettelen kuka tarvitsee muuta kuin käsimatkatavarat alle kahden viikon reissuilla samalla mantereella.

Eli sinne penkin allehan se laitetaan.

Jos on tiukkoja koneenvaihtoja tiedossa, niin aina paikanvaraus koneen etuosasta. Kai sitä matkustamista voi jo vähän etukäteen valmistella.

Kyllä se on ihan lentoyhtiön tehtävä tehdä nuo etukäteisvalmistelut eikä sinun tarvitse maksaa mistään etuosassa istumisesta erikseen.

Jos taas ostaa eri lipuille lentonsa, niin kannattaa vähän miettiä mitä on ostamassa eikä taskaan maksaa turhasta. Tokihan kaikki ei vielä veloita paikan varauksesta, niin samahan se on sitten siihenkin toisaalta ottaa, jos saa valita.
 

Grafix

Jäsen
Reppu on ok, mutta jos matkustaa pelkällä käsimatkatavaralla joka on se maksimikokoinen matkalaukku niin sen kanssa jalkatila käy pieneksi. Silloin harvoin kun olen sellaisen kanssa matkassa niin pyrin olemaan hyvissä ajoin jonossa, repun kanssa jään mielelläni viimeiseksi koneeseen menijäksi.

En kyllä pahastuisi lainkaan jos noilla porteilla katsottaisiin vähän nykyistä tarkemmin matkustamoon vietävien kamppeiden kanssa. Joku reppu tai normitrolley on toki ok, mutta joka lennolla näkyy lukemattomia sankareita jotka raahaa sinne jopa rinkkoja tai mitä lienee matka-arkkuja. Tai useampia laukkuja kun on sallittu. Sitten jos asiasta huomautetaan, niin ollaan kovin pöyristyneitä.

Jos priorisoitu koneeseen pääsy ja useampi pakaasi on tärkeää, niin muutamalla rahalla saisi ostettua tuonkin palvelun varsin helposti. Sama raha menee todennäköisesti siihen terminaalin pakolliseen 10 euron lähtökaljaan + muihin särpimiin.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
En kyllä pahastuisi lainkaan jos noilla porteilla katsottaisiin vähän nykyistä tarkemmin matkustamoon vietävien kamppeiden kanssa. Joku reppu tai normitrolley on toki ok, mutta joka lennolla näkyy lukemattomia sankareita jotka raahaa sinne jopa rinkkoja tai mitä lienee matka-arkkuja. Tai useampia laukkuja kun on sallittu. Sitten jos asiasta huomautetaan, niin ollaan kovin pöyristyneitä.

Jos priorisoitu koneeseen pääsy ja useampi pakaasi on tärkeää, niin muutamalla rahalla saisi ostettua tuonkin palvelun varsin helposti. Sama raha menee todennäköisesti siihen terminaalin pakolliseen 10 euron lähtökaljaan + muihin särpimiin.
Minä matkustan aina rinkan kanssa. Se kyllä menee ihan siihen vaadittuun tilaan. Sitä varten siellä on niitä testi lootia ja voin joka kerta portilla näyttää että se sinne mahtuu. Tottakai se selässä näyttää isommalta kun siellä on ilmaa. On kyllä taas kerran loukkaannuttu muiden puolesta. Mikään ei ole niin hauskaa kuin ne ihmisten katseet sen rinkan suuntaan siinä jonossa ja sitten kun se vinkkaa sieltä portilta sen rinkan kanssa tulemaan sinne testilootalle ja sen rinkan sinne sulloo, niin niiden samojen ihmisten epäuskoiset ilmeet kun se sinne menee että vettä vaan.
 

Grafix

Jäsen
Kyllä se on ihan lentoyhtiön tehtävä tehdä nuo etukäteisvalmistelut eikä sinun tarvitse maksaa mistään etuosassa istumisesta erikseen.

Jotain halpalentoyhtiötä ei kiinnosta paskan vertaa sun jatkoyhteydet. Kannattaa harkita minkä kiparin koneilla lentelee, ihan oman matkustusmukavuutensa vuoksi. Toki jos pennin venytys priorisoi asiat, niin silloin pitää mukautua siihen maailmaan. Valintoja.
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Minä matkustan aina rinkan kanssa. Se kyllä menee ihan siihen vaadittuun tilaan.
Niin sehän riippuu ihan siitä rinkan koosta, sisällöstä ja myös siitä lentoyhtiön asettamasta rajoituksesta. Voisin veikata, että asiasta maininnut kirjoittaja tarkoitti sellaisia rinkkoja, jotka eivät takuulla mahdu siihen lootaan eivätkä siten takuuvarmasti myöskään penkin alle. Ylhäällähän tilaa saattaa olla reilustikin enemmän, mutta kun koneita lastataan täyteen niin matkatavaroiden on syytä myös mahtua siihen edessä olevan penkin alle, mistä syystä sitten ne testilootat. Esim. Norskilla on 55x40x23 tuo käsimatkatavara, joten aika pieni sen rinkan pitää olla, mutta kaippa sitäkin rinkaksi voi kutsua.

Lentokoneet on vielä sen verran tuore juttu, että ihmiset ei vaan osaa vielä käyttäytyä järkevästi siinä tilanteessa. Koskee niin tuota hämärää jonottamista portilla, koneessa toimintaa kuin vaikka nyt sitten matkalaukkujen hakemista sieltä hihnalta. Pitääkö siihenkin pakkautua metrin päähän, kun voisi ihan yhtä hyvin päivystää vaikka 10 metrin päässä, jotta kaikki näkisivät kun oma laukku sieltä tulla tupsahtaa?
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Jotain halpalentoyhtiötä ei kiinnosta paskan vertaa sun jatkoyhteydet. Kannattaa harkita minkä kiparin koneilla lentelee, ihan oman matkustusmukavuutensa vuoksi. Toki jos pennin venytys priorisoi asiat, niin silloin pitää mukautua siihen maailmaan. Valintoja.

Ei tietenkään kiinnosta ja rupesin miettimään, että kaipa nuo perinteisemmät antaa paikan valita maksutta. Miten tuosta rahasta taas jauhetaan niin kuin juuri oli matkusteluketjussa. Eihän sen tarvitse siitä olla kiinni.

Menen kaverin kanssa Pietariin Sokos hotelliin ensi viikolla ja sitten tiemme eroavat. Hänellä on Finnairin pisteitä, niin mennään sitten sinne. Jään Pietariin vielä ja siirryn tien toiselle puolelle apartmenttiin mikä on viitisenkymmentä tuoppia halvempi ja taatusti isompi kuin se meidän sokoshuone.

Voisin jäädä sinnekin, mutta miksi ihmeessä niin tekisin. Juon mielummin kaupungilla 50 tuoppia "ilmaiseksi". Vittu siellä ei ole edes aamusaunaa vaan se on auki klo 16-22. Kuka noita oikein suunnittelee, sekin on jo yksi syy olla maksamatta.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Koskee niin tuota hämärää jonottamista portilla, koneessa toimintaa kuin vaikka nyt sitten matkalaukkujen hakemista sieltä hihnalta. Pitääkö siihenkin pakkautua metrin päähän, kun voisi ihan yhtä hyvin päivystää vaikka 10 metrin päässä, jotta kaikki näkisivät kun oma laukku sieltä tulla tupsahtaa?
Metrikin on useasti enemmän kuin todellisuus. Tietenkin myös koko vitun perheen on mentävä siihen hihnaan kiinni ettei kukaan näe mitään.
 

Blöö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
Ennen vanhaan rinkassa oli tukirakenteet, repussa ei. Siksi en usko, että kukaan survoo rinkkaa siihen käsimatkatavatoiden mallilaatikkoon. Ellei ole kääpiö, joka on teettänyt jonkun spesiaali rinkan itselleen.
Itselläni on joko vetolaukku tai reppu käsimatkatavarana. Jos ei ole mihinkään kiire ja samaan hintaan saa laukun ruumaan, niin joskus laitan sinne. Kaikkein tärkeimmät esineet otan kuitenkin aina mukanani matkustamoon (esim lääkkeet).
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ihmettelen kuka tarvitsee muuta kuin käsimatkatavarat alle kahden viikon reissuilla samalla mantereella.
Mulla on ainakin aina niin paljon kaikkea herkullisia nesteitä että on pakko laittaa laukku ruumaan jo lyhyilläkin reissuilla...
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Voihan sitä käsimatkatavaroilla pärjätä 1-2 viikon reissun, mutta kyllähän jo vaihtovaatteet ja hygieniatarvikkeetkin vievät jonkun verran. Ellei nyt sitten jaksa kohteessa pestä/pesettää vaatteita ja hygieniatarvikkeiksi riittää hammasharja, -tahna ja dödö. Itsellä ei riitä. Yleensä vielä matkakohteissa on Suomea lämpimämpää ja täytyy kantaa myös jotain Suomen ilmastoon sopivia vaatteitakin mukana. Toki heti kun harrastaakin jotain on se sitten sali, juoksu tai tuo patikointi niin eihän se käsimatkatavaralaukku riitä mitenkään.

Pienellä summalla tai ilmaiseksi kun sen laukun saa ruumaan, niin miksipäs ei.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Ennen vanhaan rinkassa oli tukirakenteet, repussa ei. Siksi en usko, että kukaan survoo rinkkaa siihen käsimatkatavatoiden mallilaatikkoon. Ellei ole kääpiö, joka on teettänyt jonkun spesiaali rinkan itselleen.
Itselläni on joko vetolaukku tai reppu käsimatkatavarana. Jos ei ole mihinkään kiire ja samaan hintaan saa laukun ruumaan, niin joskus laitan sinne. Kaikkein tärkeimmät esineet otan kuitenkin aina mukanani matkustamoon (esim lääkkeet).
Ota sieltä rinkasta ne metallituet pois. Problem solved. Niitä voi sitten käyttää siellä vaelluksella, kun sillä tuella on merkitystä.
Tässä esimerkki Rinkka 60 l -tuotteet edullisesti Tokmannilta (linkki tokmannin rinkkaan) Halvin mahdollinen, mikä oli tarjouksessa alle 30€ ja hyvin lähti tuet irti kun piti nopeasti ostaa rinkka itselle kaupunkilomaa varten. Väri nyt on mitä on, mutta toimi kuin junan vessa. Mukana vielä sadesuoja, mikä on kätevä tapa pitää ne vermeet kuivina.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eihän toi nyt mahdu käsimatkatavaroihin ellei se ole puoliksi tyhjä? Vai?
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Eihän toi nyt mahdu käsimatkatavaroihin ellei se ole puoliksi tyhjä? Vai?
Hyvin mahtuu. Ei sitä nyt tokikaan voi äärimmilleen täyteen tunkea, mutta leveys juuri sopiva siihen lootaan ja korkeutta tarvii vähentää tuon ylimmän osan verran eli koko päätasku ja alatasku täynnä menee just siihen lootaan. Ei nyt tokikaan siis niin täynnä että tarvii sulloa, mutta jos ei muuta niin istuu sen päälle siinä lootassa, niin kyllä ne vaatteet kasaan painuu. Vähän toki tarvitsee järjestelmällisyyttä ja viikkausta, mutta mukaan mahtuukin sitten heittämällä viikon vaatteet ja toiset kengätkin ja vähän sähkölaitetta yms. Painohan noissa suurempi ongelma on, mutta ilman niitä metallisia tukia tuo on todella kevyt suhteessa matkalaukkuihin.

Tässä nyt Finskin ohje: (pituus x leveys x korkeus) 56 cm x 45 cm x 25 ja tuo rinkka 70 x 38 x 21 cm Kuten huomaat niin heittämällä, jos jättää sen ylimmän lokeron tyhjäksi tai alimman tms. 14cm kun saa sitä painettua kasaan, niin se on jo kivasti mitoissa. Norwegianilla 1 käsimatkatavara, enintään 55 x 40 x 23 cm. Kuten sanoin niin ihmiset siellä jonossa naureskelee sun rinkalle, mutta hymy hyytyy, kun sen sinne lootaan laittaa ja se mahtuukin heittämällä.
 
Viimeksi muokattu:

Grafix

Jäsen
Kuten sanoin niin ihmiset siellä jonossa naureskelee sun rinkalle, mutta hymy hyytyy, kun sen sinne lootaan laittaa ja se mahtuukin heittämällä.

Päin vastoin. Ei paljon naurata kun porukka koittaa niitä rinkkoja tunkea hiki otsalla sinne hyllylle ja samsonitet siellä jo valmiina edessä töröllään.

Välillä kun sitä matkustajien toimintaa katselee, niin ihmettelen miten lentohenkilöstöllä ei pala käpy kiinni. Joskus joillekin ko alan tutuille tuosta puhunutkin ja kaikkeen kuulemma tottuu.

Ai niin, en ole muuten muistaakseni koskaan nähnyt, että joku käyttäisi niitä porteilla olevia laukkujen mittakoreja. Ihmettelyketjun kamaa sekin, kai.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Ihmettelen kuka tarvitsee muuta kuin käsimatkatavarat alle kahden viikon reissuilla samalla mantereella.

Eli sinne penkin allehan se laitetaan.
Sama taktiikka minullakin. Lähes kaikkialla vaatteet on sen hintaisia (murto-osa Suomen hinnoista), että niitä voi ostaa kohteessa lisää. Jos matka liittyy liikuntaharrastuksiin tai on lapsia mukana, niin sitten on eri asia.
 

Grafix

Jäsen
Sama taktiikka minullakin. Lähes kaikkialla vaatteet on sen hintaisia (murto-osa Suomen hinnoista), että niitä voi ostaa kohteessa lisää. Jos matka liittyy liikuntaharrastuksiin tai on lapsia mukana, niin sitten on eri asia.

Näin. Taannoin rahtusen vajaa neljä viikkoa kiertelin Aasiaa ympäri pelkällä selkärepulla. En tuntenut tarvetta raahata mukana neljän viikon kalsareita, paitoja ja muita tuikitärkeitä tarvikkeita. Pesuloita löytyy aina kutuisimmastakain majatalosta. Golf-matkat ja trekkailureissut jne vaatii toki omat roinansa, mutta kummasti ihmiset jaksaa yleisesti kanniskella kamaa ympäri maailmaa.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Päin vastoin. Ei paljon naurata kun porukka koittaa niitä rinkkoja tunkea hiki otsalla sinne hyllylle ja samsonitet siellä jo valmiina edessä töröllään.

Välillä kun sitä matkustajien toimintaa katselee, niin ihmettelen miten lentohenkilöstöllä ei pala käpy kiinni. Joskus joillekin ko alan tutuille tuosta puhunutkin ja kaikkeen kuulemma tottuu.

Ai niin, en ole muuten muistaakseni koskaan nähnyt, että joku käyttäisi niitä porteilla olevia laukkujen mittakoreja. Ihmettelyketjun kamaa sekin, kai.
Hyvin on rinkka mahtunut ja kyllä minä ainakin testaan joka kerta. Lisäksi käytän aina matkalaukkuvaakaa ettei ole vahingossakaan ylipainoa. Olen selvästi liian tunnollinen.
 

Nick Neim

Jäsen
Sama taktiikka minullakin. Lähes kaikkialla vaatteet on sen hintaisia (murto-osa Suomen hinnoista), että niitä voi ostaa kohteessa lisää.
Kuuluuko taktiikkaan siis se, että kohteessa heitätte Suomesta tuodut vaatteet roskiin, vai onko kohteessa ostetut vaatteet kertakäyttökamaa, joita ei Suomeen edes tuoda?

Vai miten sitä tilaa yhtäkkiä löytyy parin viikon vaatteille, jos pelkillä käsimatkatavaroilla mennään?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös