Ihmettelyketju

  • 6 357 557
  • 38 767

Snagari

Jäsen
Menin tämän keskustelun pohjalta ihmettelemään tämän Aftenpostenin nettisivuja ja urheilun pääsivulla oli 25 juttua, joista 4 koski jääkiekkoa. 8 juttua koski jalkapalloa, pari pyöräilyä ja sitten loput hiihtoa ja alppihiihtoa. Norjastahan on tulossa jääkiekkoyhteiskunta? Mathias Emilio Pettersen johdattaa Norjan nousuun.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Mä olen viimeisen päälle penkkiurheilija ja lätkähullu, mutta en nyt tiedä, mitä tällaisessa uutisessa on merkittävää, jotta pitää isolla olla uutisten etusivulla.

Ylen teksti-tv:n etusivulla on usein yksi urheilu-uutinen. MTV:n vastaavassa otsikoita on neljä, joista lähes aina kaksi urheilu-uutista.
 

Iso-Olli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kuka maalaa pääsiäismunia omalla kuukautisverellään ja syö ne jälkeenpäin? Vastaus Maria Nordin. Kuinkahan pitkälle jotkut ovat valmiita menemään, että pysyisivät Iltapaskojen otsikoissa?
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Katson peliä kanadalaisesta striimiltä eli TSN. Noora Räty on nyt mainittu kolme kertaa. Meeri pelaa hyvin ja pärjäisi paremmin missikisoissa, jos sille linjalle lähdettäisiin. Tiesivät myös kertoa, että tämä oletettu ykkösvahti ei pelaa kisoissa loukkaantumisen takia. Sehän ei taida olla ollenkaan totta.

Mennään nyt näillä keitä on, mutta miksi media kertoo väärää tietoa.
 

Flusher

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Panthers
Kuka maalaa pääsiäismunia omalla kuukautisverellään ja syö ne jälkeenpäin? Vastaus Maria Nordin. Kuinkahan pitkälle jotkut ovat valmiita menemään, että pysyisivät Iltapaskojen otsikoissa?
Voisi ehkä harkita menoa psykologille. Sanoi vielä "ehdottomasti" syövänsä ne munat, nam nam.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Kuka maalaa pääsiäismunia omalla kuukautisverellään ja syö ne jälkeenpäin? Vastaus Maria Nordin. Kuinkahan pitkälle jotkut ovat valmiita menemään, että pysyisivät Iltapaskojen otsikoissa?

En edes tiedä, kuka on Maria Nordin enkä tämän infopläjäyksen jälkeen erityisesti välitä tietääkään.

Kai seuraava vaihe on Halloweenina, että joku julkkis kuorruttaa suuren kurpitsan omalla paskallaan ja sen jälkeen tunkee sen hanuriinsa.
 

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
http://yle.fi/uutiset/hs-gallup_enemmisto_suomalaisista_olisi_valmis_leikkaamaan_etujaan/8774931

Suosituimpana "leikkauksena" luopuminen palkankorotuksista vuodeksi. No jo on uhrautuvaisuutta! Kuinka suuri osa edes saa joka vuosi palkankorotusta?

Tähän myös minä voisin suostua, edellinen korotus oli 8 senttiä/tunti, joten varmasti pärjäisin yhden vuoden ilman tuota korotusta. Toivoisin silti, että työnantaja käyttäisi nämä säästyneet eurot kaluston uudistamiseen tai edes kunnossapitoon, eikä omaan matkailuun. Meillä muuten tulee palkankorotukset kahdesti vuodessa, joten itse luopuisin tietysti vain toisesta.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Meillä muuten tulee palkankorotukset kahdesti vuodessa, joten itse luopuisin tietysti vain toisesta.

Tietenkin, mitä ay-liikekin sanoisi kahdesta vuosittaisesta luopumisesta, kun vappukin on vain kerran vuodessa.

Hetkinen... sain minäkin palkankorotteen täksi vuodeksi ja se oli ellen väärin muista 30 euroa kuukaudessa! No, olenkin porvari & riistäjä. Tosin tämä kuukausituloni on melko tarkkaan 1160 euroa, mutta menköön nyt. Sovitaan että loppuvuosi tonnilla! Osallistutaan talkoisiin vittu. Vähenee se meikäläisenkin siipeily tässä yhteiskunnassa.
 

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tietenkin, mitä ay-liikekin sanoisi kahdesta vuosittaisesta luopumisesta, kun vappukin on vain kerran vuodessa.
Juuri näin. Joku raja se pitää olla, ettei työnantaja luule palkankorotuksen vastaanottamattomuutta yleisenä toimintatapana, vaan työntekijän kädenojennuksena vaikeina aikoina yhteisen hyvän puolesta.
 

Squit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK ja KaMa
Kiva juttu kun on selvitetty paremmin sisallissodan naisvankien teloituksista, mutta ihmettelen ettei tuonkaan tutkimuksen naistutkija voinut olla sukupuolineutraali asiassa: Tutkija: Suomen historian suurin naismurha tapahtui Hennalassa – nuorin teloitettu 14-vuotias - Kotimaa - Ilta-Sanomat

"– Kyseessä on Suomen historian suurin naismurha ja sisällissodan häpeällisin tapahtuma, leirillä näännytettyjen lasten lisäksi, sanoo tutkimuksen Lapin yliopistossa tehnyt Marjo Liukkonen."

Miksi naisten teloittaminen oli sisallissodan hapeallisin tapahtuma? Siksi kun saivat saman tuomion samoista rikoksista kuin miehetkin? Kuitenkin leireilla kuoli sen n. 20.000 ihmista plus sitten kenttateloitukset, niin onneksi naisten lukumaara oli noinkin pieni kuin 218 (varmistettua). Koko sisallissota on kokonaisuutena Suomen historian hapeallisin tapahtuma, mutta onneksi joku naistutkija loysi ne vakavimmat rikokset, etta siella on saatana naisiakin teloitettu samoista syista kuin miehiakin ja perkele tallainen sukupuolten valinen tasa-arvohan ei kay, varsinkaan jos naiset joutuvat siita karsimaan.
 
Viimeksi muokattu:

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Sisällissodan naisvankien murhista uutta tietoa: Housuihin pukeutuneita teloitettiin - Kotimaa - Ilta-Sanomat

"– Kyseessä on Suomen historian suurin naismurha ja sisällissodan häpeällisin tapahtuma, leirillä näännytettyjen lasten lisäksi, sanoo tutkimuksen Lapin yliopistossa tehnyt Marjo Liukkonen."

Saatan olla ihan vain saatanan sokea, mutta en yrityksistäni huolimatta onnistunut löytämään linkin takana olevasta jutusta tuollaista lainausta.

Miksi naisten teloittaminen oli sisallissodan hapeallisin tapahtuma? Siksi kun saivat saman tuomion samoista rikoksista kuin miehetkin?

Varmaan juurikin siksi. Katsos on tasa-arvoa ja sitten tasa-arvoa. Näennäisesti sama asia, mutta kun se toinen on vaan niin paljon jalompaa.
 

Squit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK ja KaMa

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS

En oikein ymmärrä tuota "Kyseessä on Suomen historian suurin naismurha ja sisällissodan häpeällisin tapahtuma". Enkä oikein ymmärrä sitäkään, että miten naisten teloittaminen muka on tai on ollut jonkunlainen tabu. Kyllähän tästä aiheesta jo Väinö Linna kirjoitti 50-60 -lukujen taitteessa trilogiassaan Täällä pohjantähden alla ja taitaa samannimisestä elokuvastakin löytyä teloituskohtaus jos toinenkin. Tästä en tosin ole varma, elokuvan näkemisestä on aikaa 10+ vuotta.

Kuitenkin mikäli olen yhtään kärryillä, niin punaisten puolella soti valkoisia huomattavasti enemmän naisia lähinnä henkilöstöpulan takia, ts. ei ollut tarpeeksi miehiä sotahommiin. Esivaltaa vastaan kääntymisestä (sotatilanteessa) oli rangaistuksena kuolema, joten mitä "häpeällistä" on siinä, että sen ajan valtion vihollisina pitämät teloitettiin ampumalla. Julmuuksia ja kauheuksia tapahtui, ehkäpä niistä opittiin jotain. En silti osaa arvottaa naisten ja miesten teloituksia eri lailla.

*e* Niin ja minä käsitän termin "murha" ilmeisesti kovin erilailla, kuin tämä tutkija. En osaa tässä asiassa ottaa puolia ja luojan kiitos isovanhempanikin ovat pitäneet suunsa supussa sota-ajan kauheuksista. Eikös se kuitenkin niin mennyt, että "punaiset" nousivat kapinaan laillista valtiovaltaa vastaan ja tästä rangaistuksena oli kuolema.
 
Viimeksi muokattu:

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
En oikein ymmärrä tuota "Kyseessä on Suomen historian suurin naismurha ja sisällissodan häpeällisin tapahtuma". Enkä oikein ymmärrä sitäkään, että miten naisten teloittaminen muka on tai on ollut jonkunlainen tabu. Kyllähän tästä aiheesta jo Väinö Linna kirjoitti 50-60 -lukujen taitteessa trilogiassaan Täällä pohjantähden alla ja taitaa samannimisestä elokuvastakin löytyä teloituskohtaus jos toinenkin. Tästä en tosin ole varma, elokuvan näkemisestä on aikaa 10+ vuotta.

Kuitenkin mikäli olen yhtään kärryillä, niin punaisten puolella soti valkoisia huomattavasti enemmän naisia lähinnä henkilöstöpulan takia, ts. ei ollut tarpeeksi miehiä sotahommiin. Esivaltaa vastaan kääntymisestä (sotatilanteessa) oli rangaistuksena kuolema, joten mitä "häpeällistä" on siinä, että sen ajan valtion vihollisina pitämät teloitettiin ampumalla. Julmuuksia ja kauheuksia tapahtui, ehkäpä niistä opittiin jotain. En silti osaa arvottaa naisten ja miesten teloituksia eri lailla.

*e* Niin ja minä käsitän termin "murha" ilmeisesti kovin erilailla, kuin tämä tutkija. En osaa tässä asiassa ottaa puolia ja luojan kiitos isovanhempanikin ovat pitäneet suunsa supussa sota-ajan kauheuksista. Eikös se kuitenkin niin mennyt, että "punaiset" nousivat kapinaan laillista valtiovaltaa vastaan ja tästä rangaistuksena oli kuolema.

Ehkä se syy miksi tapaus on noussut otsikoihin on että heidät teloitettiin ilman oikeudenkäyntiä ja motiivi oli rodun puhdistus.
 
Virallinen historiankirjoitus on väittänyt, ettei Suomen sisällissodan jälkeen perustetuilla 61 vankileirillä teloitettu naisia, mutta Liukkosen kokoamat arkistotiedot kuitenkin todistavat toista Hennalan vankileirin osalta.

Tapetut naiset eivät olleet punakaartin johtajia vaan rivisotilaita, sairaanhoitajia ja keittäjiä. Heidät teloitettiin ilman oikeudenkäyntiä muista syistä.

– Naisten surmaamisen oli puhdistustoimenpide, johon maassa vallalla ollut rotuhygienian purskahdus oikeutti. Punaiset naiset nähtiin turmeltuneina ja heitä pidettiin uhkana suomalaiselle puhtaalle rodulle. Ilman näitä rotuhygienia-ajatuksia joukkomurhia tuskin olisi tapahtunut, sanoo Liukkonen.

Suomalaiset olivat sata vuotta sitten kahtiajakautunut kansa, joka kärvisteli sisällissodan ja laman kourissa. Kovin kaukana silloinen ilmapiiri ei kuitenkaan ole nykyisestä internetin keskustelupalstoilla vellovasta vihapuheesta. Liukkosen mukaan Hennalassa tapahtunut pitäisi muistaa, vaikka suomalainen historiankirjoituskin on sadan vuoden ajan vaiennut Suomen suurimmasta naismurhasta.

– Kansakunta, joka ei tunne historiaansa, joutuu toistamaan sen. Tämän on sanonut joku minua viisaampi, mutta uskon, että se pitää paikkansa. Aina, kun jotakin ryhmää aletaan demonisoida, voi tapahtua hirveitä. Sisällissodan aikaan demonisoitiin venäläiset ja punaiset naiset, ja se johti murhiin, sanoo Liukkonen.

Mutta voisiko punaisten naisten joukkomurhan kaltainen asia tapahtua uudelleen? Liukkonen toivoo, että ei, mutta:

– Teloitettavaksi vietävät naisetkaan eivät uskoneet, että heille kävisi huonosti. He luulivat pääsevänsä kotiin.
Lahdessa murhattiin yli 200 naista – "Pidettiin uhkana suomalaiselle puhtaalle rodulle" - Aamulehti

Kyllä historia vielä itseään toistaa. Kenties piankin. Heti kun alkaa olla nälkä.
Vuosi 2015 näytti, että nykysuomessakin sivistyksen pintakuorrute alkaa rapista aika vähästä.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
heidät teloitettiin ilman oikeudenkäyntiä ja motiivi oli rodun puhdistus.

No tämä avaa asiaa jo vähän enemmän. En minäkään hyväksy sitä, että sotavankeja on lahdattu ilman oikeudenkäyntiä, mutta ymmärrän sen kyllä. Toistan: En hyväksy, mutta ymmärrän. Rotupuhdistus motiivina taas on sellainen, että sitä on jo todella vaikea yrittää ymmärtää. Mikä sitten oli "punaisten" motiivi tappaa "valkoisia"?

Yhtä kaikki, tuo sisällissodan aika kokonaisuutena taitaa olla tämän kansan suurin häpeäpilkku.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kosto heidän kokemastaan luokkavääryydestä ja unelma sosialistisesta yhteiskunnasta.

Ymmärrän kyllä nuo motiivit, mutta sitä en ymmärrä, että noiden motiivien varjolla murhattiin myös paljon siviilejä, tai näin olen antanut itseni ymmärtää. Koston kierre tuollaisessa tilanteessa oli arvatenkin loputon?

Korostan vielä ennen kuin päätän ihmettelyni, että en osaa tässä asiassa ottaa puolia. Niin vähäinen on kuitenkin oma tietämykseni asiasta, että on mukava oppia lisää.
 
Ymmärrän kyllä nuo motiivit, mutta sitä en ymmärrä, että noiden motiivien varjolla murhattiin myös paljon siviilejä, tai näin olen antanut itseni ymmärtää. Koston kierre tuollaisessa tilanteessa oli arvatenkin loputon?
Sisällissodassa on vaikeaa tunnistaa kuka on siviili ja kuka ei, joten parempi on lahdata varmuuden vuoksi, jos nyt lahtaamiseen on päättänyt ryhtyä. Minun esi-isäni pakeni karjavaunusta moukan tuurilla muutama kymmenen minuuttia ennen veripeltoja, punaisten vangittua hänet valkoiseksi epäiltynä.

Lukusuositukseni aiheesta: Matti Salminen - Yrjö Kallisen elämä ja totuus
Ja Tampereella jos vierailee, niin kannattaa käydä katsomassa Vapriikin Tampere 1918 -näyttely.
 

Mack

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kun lueskeli noista Norwegianin ongelmista, niin I-Sanomat julkaisi toimittaja Salla Paajasen twiittejä "hänen luvallaan". Tarvitaanko joidenkin twiittien julkaisuun ihan oikeasti joku lupa?
 

Kole13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Vaatetilaus tulee Briteistä nopeammin kotiovelle kuin mitä jotkut Postin toimittavat lähetykset, ja nämä Postin lähetykset tulevat monesti lyhyemmän matkan takaa eivätkä tule edes kotiovelle vaan esim. konttoriin.
 

Jeffrey

Jäsen
Vaatetilaus tulee Briteistä nopeammin kotiovelle kuin mitä jotkut Postin toimittavat lähetykset, ja nämä Postin lähetykset tulevat monesti lyhyemmän matkan takaa eivätkä tule edes kotiovelle vaan esim. konttoriin.

Mä olen joskus myös ihmetellyt sitä, miten jotkin ihmiset onnistuvat siirtymään esimerkiksi Kreikasta Helsinkiin nopeammin mitä minä Helsingistä Ouluun.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Vaatetilaus tulee Briteistä nopeammin kotiovelle kuin mitä jotkut Postin toimittavat lähetykset, ja nämä Postin lähetykset tulevat monesti lyhyemmän matkan takaa eivätkä tule edes kotiovelle vaan esim. konttoriin.
Normi juttu. Tilaan aika paljon tavaraa mm brittien Amazonista ja muista verkkokaupoista. 1-2 päivää ja paketti Suomessa, sitten se matelee 4-5 työpäivää pohjanmaalle. Enemmän sääntö kuin poikkeus.
 

Kole13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mä olen joskus myös ihmetellyt sitä, miten jotkin ihmiset onnistuvat siirtymään esimerkiksi Kreikasta Helsinkiin nopeammin mitä minä Helsingistä Ouluun.

En tiennytkään että kuljetatte paketit fillarilla myös Helsinki-Oulu välit, ei kovinkaan tehokasta vaikkakin ympäristöystävällistä.

DHL sentään keksinyt käyttää lentokonetta, oli melkoisen hienoa katsoa kuinka iso rahtikone laskeutui tuohon pihatielle, miinuksena sitten julmettu meteli ja se että kattopellit sai kyytiä kun ottivat koneista vähän kierroksia irti lähtökiihdytyksessä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös