Normi juttu. Tilaan aika paljon tavaraa mm brittien Amazonista ja muista verkkokaupoista. 1-2 päivää ja paketti Suomessa, sitten se matelee 4-5 työpäivää pohjanmaalle. Enemmän sääntö kuin poikkeus.
Ei tässä ole oikeastaan mitään ihmeellistä. Briteissä Amazon epäilemättä hoitaa pakerin nopeasti lentokentälle, heillä on todennäköisesti omat kuriirit, jotka toimittavat paketit suoraan kentälle, jossa ne pistetään ensimmäiseen kohdemaahan lähtevään lentoon. Aikaa ei välttämättä mene kuin se 1-2 päivää.
Suomessa paketti ei sitten päädy minkään kuriirin käsiin vaan Suomen Postin, jolloin se todennäköisesti joutuu ensinnä ulkomaanpostiin ja sieltä vuorokauden kuluessa LOKE:en Vantaalle, josta se lähtee seuraavan vuorokauden kuluessa eteenpäin kohti Pohjanmaata. Ja kun Pohjanmaa on sen verran laaja alue, niin siellä pakettiposti ohjautuu (muistaakseni) Seinäjoelle, josta se sitten lähtee eteenpäin vastaanottotoimipaikkaan ja kas kummaa, näin paketti on ollut Suomen kamaralla jo noin 3 vuorokautta ja vielä menee yksi vuorokausi kunnes se tai tieto siitä on vastaanottajalla. Ollakseni rehellinen, tästä olisi pudotettavissa yksi vuorokausi ilman, että Postille aiheutuisi sen suurempia ongelmia. Mutta tämä vaatisi joustavuutta myös Tullin taholta, EU:sta huolimatta paketit kun eivät liiku niin vapaasti - kas kun pelätään alkoholia, tupakkaa sun muiden tuotteiden salakuljetusta.
Se, että Suomen Posti on toisinaan tavattoman hidas (omakohtaista kokemusta viimeisen ½-vuoden ajalta runsaasti), vielä hämmästyttävämpää on Postin kyky ampua omaan koipeen. Tuntuu jotenkin kummalliselta, että Kiinasta tilattu 10 kilon paketti tulee Suomeen halvemmalla, mitä vastaavan paketin postittaminen Suomessa Lahdesta Helsinkiin (tai mihin tahansa Suomeen) maksaa. Hyvässä lykyssä tämä Kiinasta tilattu paketti on nopeammin perilläkin... Postin on turha haikailla takaisin kymmeniä miljoonia (yli sataa miljoonaa?) "kadonneita" kirjeitä eli lähinnä laskuja, jotka siirtyvät sähköpostissa asiakkaille. Se ei auta vaikka Posti korottaisi näitä Euroopan kalleimpia, tai kalleimpiin kuuluvia, hintoja kuinka paljon tahansa. Ihmiset eivät toisillensa kirjeitä ja kortteja niin paljoa kirjoittele, että tämä aukko saataisi paikattua.
Niinpä onkin suorastaan hämmästyttävää, että Posti ylihinnoittelee itsensä ulos myös pakettimarkkinoilla, samalla se lopetti pientavaroiden lähetyksessä paljon käytetyn maksikirjeen (etenkin pienet postimyyntifirmat käyttivät tätä, samoin huuto.net tms. myyjät/ostajat), Postilla ei ole ulkomaille suuntautuvaan verkkokauppaan mitään järjellistä hinnoittelujärjestelmää, niinpä suomalaisten yritysten ei oikein edes kannata suuntautua ulkomaille verkkokaupan puolella (joitain poikkeuksia lukuunottamatta) - moni yritys kertoo saavansa ulkomailta negatiivista palautetta liittyen juuri korkeisiin kuljetuskustannuksiin kun rahdin eli postimaksun osuus voi olla pitkälle toistakymmentä euroa pienessäkin paketissa. Samoin Postin tarjoamat seurantapalvelut ulkomaille ovat aivan onnettomat ja juuri näitä palveluita asiakkaat kaipaavat.
Siinä vaiheessa kun postille tulee myös kirjepostin osalta järjellinen kilpailija Suomeen, hyppään kilpailijan asiakkaaksi jos sen palvelupaus on hiukankaan Postin vastaavaa parempi.
vlad