Ihmettelyketju

  • 6 349 954
  • 38 754

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Päivittääkö joku puhelimensa(tai lastensa puhelimet) aina uusimpaan malliin?
Ihmettelen, jos jollakin on moiseen varaa.
Nyt on taas ilmestynyt joku uus iPhone malli ja mitä sillä on hintaa, yli 700€? Eiks noi älypuhelimet hajoakin tosi helposti? Eikös varsinkin nuoriso vaadi itselleen aina uusimman mallin? On siinä vanhemmilla maksamista.
Mulla ei ole vielä koskaan ollut älypuhelinta, sillä en ole kaivannut puhelimeen edes nettiä, koska vietän ihan riittävästi aikaa jo tällä läppärilläkin.
Ehkä mä joskus vielä päivitän luurini nykyaikaan, mutta vielä ei ole ollut tarvetta.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Päivittääkö joku puhelimensa(tai lastensa puhelimet) aina uusimpaan malliin?
Ihmettelen, jos jollakin on moiseen varaa.
Kun matkapuhelinfoorumia lukee, niin kyllä päivittää...aika monikin. Viimeksi kun ostin uuden telkkarin ja kävin jollain foorumilla lueskelemassa suosituksia uudesta telkkarista, niin selvisi, että aika moni ostaa myös sen uuden lippulaivatelkkarimallin vähintään kerran vuodessa. Vanhat puhelimet ja telkkarit myydään pois, joten siitä saadaan osa rahoista takaisin.

Joku pari kertaa vuodessa telkkarinsa vaihtava kertoi asiaa ihmettelevälle palkkansa olevan alle Suomalaisen keskipalkan. Kun vanhat myy pois, niin ei tuohon telkkariharrastukseen mene kuin se tonni tai pari vuodessa. Moni täällä panee varmasti enemmän vuodessa lätkään ja sen oheiskustannuksiin.

Nyt on taas ilmestynyt joku uus iPhone malli ja mitä sillä on hintaa, yli 700€?
Kalleimmat iPhonet maksaa jo yli tonnin.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Onko nämä palkansaajakeskusjärjestöjen yhteiset "Liity liittoon" -mainokset jotain ns. ironiamainontaa ts. tehdään tahallaan paskaa vai onko nämä tehty ihan tosissaan? Karmeita ovat kuitenkin. Vituttaa että jäsenmaksuilleni on taas keksitty fiksua käyttöä Mikä fiilis?
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
@Vuokralainen , muuten olen kanssasi samaa mieltä, mutta itselläni on ollut taskussa jo reilu kolme vuotta älypuhelin, enkä varmasti enää ilman pärjäisi. Monesta tilanteesta ollaan pelastuttu kun pääsee netistä katsomaan esimerkiksi aukioloaikoja.

Sitä kyllä minäkin olen ihmetellyt miten paljon porukka noihin puhelimiin upottaa rahaansa. Pahinta tuntuu olevan iPhone-kansa. Se kapula täytyy aina päivittää heti kun siitä iPhone 5:stä ilmestyy 5S-malli. Eihän siinä mitään jos olet harrastelija kuten Anssi sanoi, mutta kun aika suuri osa tästä älypuhelinkansasta kuitenkin käyttää sitä satojen eurojen puhelinta ihan vain netin selaamiseen, Facebookin ja Instagramin päivittämiseen ja pariin kevyeen sovellukseen kuten Tinder. Sitä mä en tajua miks noin alkeelliseen käyttöön pitää ostaa noin kallis puhelin, kun noilla hinnat alken-mallin kapuloilla tekisi saman. Mulla itelläni tän noin 3,5 vuoden älypuhelin-aikakauteni aikana ollut kaksi eri puhelinta. Eka maksoi 120e ja jälkimmäinen satasen (tosin melkein heti ostamisen jälkeen eräs kyläkauppa myi sitä hintaan 77e) ja noilla olen pärjännyt ihan tarpeeksi hyvin tässä. Kerran koitin eräältä naiselta kysellä että mikä iPhonesta tekee noin arvokkaan, niin vastaus oli että kyllä se tulee lopulta halvemmaksi sijoittaa kerralla kunnon puhelimeen kun ostaa halpa paska ja vaihtaa sitä jatkuvasti. Niin, jos mulla toi eka 120 euron puhelin kesti jonkun 26 kk, niin sehän tarkoittaisi että puhelimelle tulisi hintaa alle femma per kuukausi. Montako kuukautta täytyisi holdata sitä iPhonea että se sitten tulisi kannattavammaksi?

Jatketaan ihmettelyä melkein samasta aiheesta. Monesti kuulee että ei kannata ostaa yhtään vaatteita H&M:ltä tai Jack&Jonesilta, koska halpa hinta ja paska laatu. Pitäisi ostaa jotain oikeita merkkivaatteita ja se olisi sitten lopulta halvempaa. Itse ostan melkein kaikki vaatteeni edellämainitulta kaksikolta, mulla on pelkästään J&J:n t-paitoja varmaan 20 erilaista. Vanhimmat ovat vuodelta 2010 ja edelleen hyvässä kunnossa. Ja niitä on oikeasti myös käytetty. Välillä on oltu lenkillä ne päällä, joskus on kontattu humalassa ties missä katuojassa. Eikä mitään merkkejä noista. Yhden niistä paidoista olen pudottanut työpaidaksi koska ilmeisesti dödö on kainaloiden kohdalta vähän syönyt kangasta. Ei noi mun mielestä mitenkään huonoja ole ottaen huomioon että yksi paita maksaa jonkun 5 euroa. En tiiä onko noi "kannattaa ostaa kalliimpi"-puheet sitten ihmisiltä jotka joutuvat selittelemään itselleen jonkun kalliimman tuotteen ostoa.
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, maapisteet, Captain Conker
Tai sitten ihmiset haluavat ostaa tiettyjä tuotteita tai vaatteita, eivätkä laskea jotain vitun kuukausisäästöä.
 

Tuamas

Jäsen
Sitä kyllä minäkin olen ihmetellyt miten paljon porukka noihin puhelimiin upottaa rahaansa. Pahinta tuntuu olevan iPhone-kansa. Se kapula täytyy aina päivittää heti kun siitä iPhone 5:stä ilmestyy 5S-malli.
...
Niin, jos mulla toi eka 120 euron puhelin kesti jonkun 26 kk, niin sehän tarkoittaisi että puhelimelle tulisi hintaa alle femma per kuukausi. Montako kuukautta täytyisi holdata sitä iPhonea että se sitten tulisi kannattavammaksi?

Jatketaan ihmettelyä melkein samasta aiheesta. Monesti kuulee että ei kannata ostaa yhtään vaatteita H&M:ltä tai Jack&Jonesilta, koska halpa hinta ja paska laatu. Pitäisi ostaa jotain oikeita merkkivaatteita ja se olisi sitten lopulta halvempaa.
...
Ei noi mun mielestä mitenkään huonoja ole ottaen huomioon että yksi paita maksaa jonkun 5 euroa. En tiiä onko noi "kannattaa ostaa kalliimpi"-puheet sitten ihmisiltä jotka joutuvat selittelemään itselleen jonkun kalliimman tuotteen ostoa.

Niin, kukin kuluttaa rahansa parhaaksi katsomallaan tavalla.
Tähän älypuhelinkeskusteluun sorkin sen verran, että ymmärrän myöhäisherännäisenä iPhone-käyttäjänä (itse en raaskinut ostaa ja pidin kokeilematta paskana, mutta työnantajan kautta tuollainen tuli käyttöön) nykyään sen, että porukka haluaa nimenomaan iPhonen. Käyttö ja päivittäinen toimiminen on niin paljon yksinkertaisempaa ja sujuvampaa, kuin muilla kokeilemillani älyluureilla.
Pointtina tässä lähinnä se, että kun katsoo kuinka paljon ihmiset käyttävät aikaa älypuhelimiensa kanssa, on joku yli viidensadan sijoituskin kohtuullisen ymmärrettävä. Kyseessä on kuitenkin laite, jonka kanssa suuri osa varsinkin nuoremmasta kansasta käyttää valtaosan päivästään, jolloin on ihan luonnollista että ostaa luurin jonka käyttö on jouhevaa ja mukavaa.

Vaatteiden osalta homma on lähinnä kiinni siitä, että toiset kiinnittävät asiaan enemmän huomiota ja laatukriteeristössä on todella isot erot ihmisten välillä. Toisille se toisen mielestä ihan "uudenveroinen ja laadukas" paita on rumasti alta riman ja toiselle se sitten onkin vaate jota voi käyttää arjesta pyhään tilaisuudesta riippumatta. Itse olen tämän joutunut käytännössä kokemaan vaimon hankkimisen myötä, kun vaatekaapista olen joutunut heivaamaan "ihan hyviä ja melkein uusia, just 2010 ostettuja" paitoja ja "ihan vähän vaan rikki tuolta haaroista" farkkuja UFFin konttiin tai suoraan roskiin.

Toki kaikessa tässä on olennaista se, että mennään oman käytettävissä olevan varallisuuden mukaisesti, eli en ymmärrä sitä jos työkkärin peruspäivärahoista tai opintorahoista lyödään hirveä siivu pukeutumiseen ja/tai kännykkään, mutta en ymmärrä sitäkään että viiden tonnin kuukausituloilla ostetaan jotain H&M:n t-paitoja.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Enemmän sinä laitat autoosi rahaa kuin nuo puhelimiinsa ;)
Tämä on kyllä totta :D. Tuolla rahalla mitä tuohon romuun on upotettu viimeisen kahden vuoden aikana olisi ostanut aika helvetin monta iPhonen huippumallia. Ja sanotaan vielä että olisin mieluummin noihin iPhoneihin rahat tunkenut kuin auton korjaamiseen.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
...en ymmärrä sitäkään että viiden tonnin kuukausituloilla ostetaan jotain H&M:n t-paitoja.
Ööö nyt mä en ymmärrä. Millainen paita silloin sitten pitäisi ostaa? Sellainen mitä ei haluaisi pitää? Tai millainen auto pitäisi ostaa jos vaikka lotossa voittaisi kymmenen miljoonaa? Joku aivan liian iso ja sellainen, missä on paljon enemmän tehoja kuin mitä ikinä tarvitsee? Tai millaista ruokaa silloin pitäisi syödä? Pitäisikö vastentahtoisesti mennä johonkin fiineihin ravintoloihin olemaan vaivautuneena? Tietenkin jotkut sillan alla asuvat spurgut nyt saattaa tunkea mitä vaan suuhun, mutta ne varmaan on eri juttu.

Mä en ole ikinä H&M:n t-paitoja ostellut, mutta en ole ajatellut että tulot silleen vaikuttaisi pukeutumiseen, varsinkin kun ne kympin maksavat H&M:n paidatkin ovat uusia ja puhtaita. Meidän suvussa on kaksi "miljonääriä" ja niiden vaatteet on ehkä kulahtaneempia kuin muiden. Töihin sitten varmaan pistävät siistimmän työasun. Toinen niistä ajoi pitkään 80-luvun autollakin kun ei tarvinnut uutta. Nyt 2000-luvulla Suomeen on kyllä syntynyt jonkinlainen pröystäilysukupolvi. Pitää olla liian iso että muut näkee paljonko on rahaa tms, eikä yhtään hävetä. Varmaan jotkut lapsetkin jo haluaa sen kalliimman lelun eikä sitä oikeasti kivointa.

Niin tai en mä tiedä ovatko noi H&M:n paidat sitten totaalisen surkeita, mutta ei kait minkään paidan tarvitsekaan kestää ikuisuutta. Mä ostin ennen vain merkkivaatteita, mutta tossa pari vuotta sitten aloin ostamaan halvempia. Viimeksi pari päivää sitten tuli laatikollinen halpoja paneskelu ja masturbointi yms. aiheisia printti t-paitoja. Harmi kun ei ole kesä.
 

Tuamas

Jäsen
Ööö nyt mä en ymmärrä. Millainen paita silloin sitten pitäisi ostaa? Sellainen mitä ei haluaisi pitää? Tai millainen auto pitäisi ostaa jos vaikka lotossa voittaisi kymmenen miljoonaa?

Lähinnä se, että en ymmärrä miksi ostaa paskaa laatua.
Ainakin itseä vituttaa aivan armottomasti jos tulee hankittua huonolaatuinen tuote/paita tai käytyä syömässä paikassa jossa ruoka on merkittävästi huonompaa kuin itse tehty.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lähinnä se, että en ymmärrä miksi ostaa paskaa laatua.
Ainakin itseä vituttaa aivan armottomasti jos tulee hankittua huonolaatuinen tuote/paita tai käytyä syömässä paikassa jossa ruoka on merkittävästi huonompaa kuin itse tehty.
Juu niinpä. Totta.

Mulle on vasta tänä vuonna sattunut tosi paskoja vaatteita. Viime talvena tilasin netistä kahdet Adidaksen Superstareja vastaavat kopioit, joilla molemmilla käveli kolme kuukautta ja siinäkin oli kuukausi liikaa. Ja joku kuukausi sitten posti toi parit Lonsdale-merkkiset paidat, joiden saumoista repsotti räikeästi langat. Tietenkin joku ilmaiseksi saatu mainospaita on joskus saattanut olla huonolaatuinen, mutta en tiedä myydäänkö ihan vastaavia edes esimerkiksi Tarjoustalossa tai Cittarissa.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Ja kun ostaa hyviä vaatteita, ne menevät monta vuotta. Kengät ei kyllä huoltamatta mene kahta sesonkia pidempään.
 

Kaiuni Alen

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, kaikki menestyksekkäät jalkapallojoukkueet
Välillä vituttaa HSL:n bussikuskien asiakaspalvelutaidot. Tänään olin tulossa bussilla kotiin, ja kysyin kuskilta pysähtyykö tämä bussi paikassa x. Kuski teki pienen liikkeen päällään, jonka oletin tarkoittavam nyökkäystä. No sitten kun tuli pysäkki, jolla oli tarkoitus jäädä, niin bussihan ajaa pysäkin ohi ja jatkaa matkaa ihan toiseen suuntaan kuin luulin.

Näitä bussikuskeja kun näkee päivittäin, niin heistä näkee jo kauas että taitaa vituttaa oma työ aika paljon. Jos jotain kuskilta kysyy, niin vastaukseksi saa aina pelkkää mutinaa ja aina pitää varmistaa, mitä kuski oikein sanoi. Lippua jos ostaa niin kuski ei sano sanaakaan.

Taitaa olla HSL:llä bussikuskeista pulaa, kun palkkaavat tuollaisia tuppisuita asiakaspalvelutyöhön. Onhan se bussin ajaminen päivät pitkät aika puuduttavaa työtä, mutta luulisi sitä nyt sen verran asiakaspalveluasennetta löytyvän, että voisi puhua selkeästi tai edes ylipäätään puhua matkustajille eli maksaville asiakkaille. Käy sääliksi turisteja, jotka käyttävät pääkaupunkimme julkisia. Lisäisi kyllä viihtyvyyttä rutkasti, jos bussikuskit voisivat edes vähän nykyistä enemmän palvella asiakkaita.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joo en mä ole ajatellut että täällä Helsingissä bussikuskien työhön sisältyisi asiakaspalvelukin, ainakaan ihan silleen miten jossain pienillä paikkakunnilla. Tietenkin kysymyksiin olisi hyvä osata vastata, mutta en mä viitsi häiritä bussikuskeja pelkästään moikkaamalla.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Tilanne bussikuskien osalta oli aikoinaan pahempi, nykyään on ihmisiäkin bussikuskeina. Puhuin kerran sairaanhoitajan kanssa, joka oli ollut töissä HKL:llä (sillä on nykyään toinen nimi), ja hän kertoi että bussikuskeiksi otetaan vähän tyhmiä ihmisiä, jotka eivät niin stressaannu hirvittävissä ruuhkissa eivätkä muista mitä minuutti sitten tapahtui, kun viisivuotias oli jäädä alle. Tällainen tyyppi pärjää, tai sitten Antti Rokan kaltainen sadisti. Ratikkalinjat on ilmeisesti oma juttunsa työhönoton suhteen.
 

Kaiuni Alen

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, kaikki menestyksekkäät jalkapallojoukkueet
En toki tarkoittanut, että bussikuskien tarvitsisi rupatella matkustajille, mutta jos kysyy reittiä tai matkalipun hintaa niin voisi sitä minun mielestäni puhua selvästi eikä mumista. Vai sopiiko tällainen käyttäytyminen suomalaiseen kulttuuriin?

Toki ne reitit näkee netistäkin. Itsekin käytän puhelimessani sovellusta, josta olisin halutessani nähnyt pysähtyykö bussi siinä pysäkillä missä piti. Ajattelin silti, että bussikuski varmaan tietää, mitä reittiä bussi ajaa, sillä pysäkki on kuitenkin erään todella ison tien nimi eikä mikään pikkupolku, eikä pysäkille ollut matkaa kuin alle kilometri.

@Turha Kaukalo Tarina voi hyvinkin olla totta, sillä itse olen kerran tai pari törmännyt kuskiin, joka näytti ihan koiralta. Ajoi suu auki ja melkein kielikin oli ulkona. Oli vähän sen näköinen kaveri, että en ihan ekana ottaisi bussikuskiksi töihin jos tavoitteena olisi turvallisuus.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Nyt Stadin dösakuskit katsoo taukotilassa HSL:n tiedostoista kohtaa K, että löytyykö sieltä "Kaukalo, Turha" matkakortin haltijana. Joku katsoo myös T-kirjaimesta ja tälle vittuillaan että ootko ihan idiootti.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Joskus nuorena kun tulin matkoilta Hellsinkiin, niin kysyin kuskilta saako laukkua tavaratilaan. Ei vastannut, joten päätin raahata kantamukset sisään (ei olisi pitänyt maksaa). Siinä sitten ajeltiin laukut sylissä jonkin aikaa tämän sosiopaatin ansiosta. Toki valtasin kokonaisen penkkirivin.

Sitten on näitä sadisteja jotka eivät osaa käyttää käsiään vaan kolikot pitää tiputella konepellille. Seuraavaan kertaan varaan satsin 5-senttisiä.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Iloista bussikuskia ei ole olemassa. Paskat autot, vittumaiset ihmiset, ruuhkat... kerran kyllä näin hymyilevän kuskin. Hänellä oli kantamuksenaan neljä koppaa olutta.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Taitaa olla HSL:llä bussikuskeista pulaa, kun palkkaavat tuollaisia tuppisuita asiakaspalvelutyöhön.

Kaveri on kuskina ja ei todellakaan ole pulaa kuskeista niin kuin joitain vuosia sitten vaan hirvittävä ylitarjonta. Kukapa lottoaa mistä johtuu.

Vihjeeksi voin kertoa, että samasta syystä miksi ensi kesänä jokaisella pääkaupunkiseudun ostarilla on kolme tai neljä pizzeriaa, kun niitä ennen oli vain yksi tai isommilla toinenkin.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Ja kun ostaa hyviä vaatteita, ne menevät monta vuotta. Kengät ei kyllä huoltamatta mene kahta sesonkia pidempään.
Kengäthän tarvivat oikeasti lähes viikottain huoltoa. Siis hyvästä pintanahasta tehdyt kengät. Tarkoittaen noin +250€ kenkiä.
Halvemmat ovat ns corrected leather jossa heikkolaatuisempi nahka hiotaan/kiilloitetaan/kemiallisesti poltetaan sileäksi ja tällaiseen nahkaan tulee nopeasti rumia hiuspyppuja ja nahan kesto ei ole niin hyvä. Tähän viimeiseen luokkaan menevät kaikki Eccot ym. Toki näitäkin pitää huoltaa, mutta huonosta tai keskinkertaisesta nahasta ei saa hyvää ja kestävää.
Paremmissa kengissä on ns good year welt eli reunospohja joka on ommeltu kenkään kiinni ja voidaan tarvittaessa vaihtaa.
Tällaiset kengät kestävät huollettuina sen sen 10-15 vuotta helposti ja vaikka pohja kuluisi, voi sen siis vaihtaa.
 

Rixa88

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Iloista bussikuskia ei ole olemassa. Paskat autot, vittumaiset ihmiset, ruuhkat... kerran kyllä näin hymyilevän kuskin. Hänellä oli kantamuksenaan neljä koppaa olutta.
Minä jakaisin Hämeenlinnan paikallisbussien kuljettajat kahteen ääripäähän; Niihin asiakaspalveluhenkisiin jotka tervehtivät reippaasti ja niihin, jotka eivät tervehdi lainkaan kun nousen bussiin.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Iloista bussikuskia ei ole olemassa. Paskat autot, vittumaiset ihmiset, ruuhkat... kerran kyllä näin hymyilevän kuskin. Hänellä oli kantamuksenaan neljä koppaa olutta.
Joskus loppukesästä osuin bussiin nro 59, jonka kuski yllätti matkustamon kuuluttelemalla loppumatkasta kaikkea kivaa, mm. ulkona valllisevaa säätä ja lopuksi toivotti kaikille oikein hyvää päivänjatkoa. Sen jälkeen ollut taas hiukan hiljaisempaa.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joskus loppukesästä osuin bussiin nro 59, jonka kuski yllätti matkustamon kuuluttelemalla loppumatkasta kaikkea kivaa, mm. ulkona valllisevaa säätä ja lopuksi toivotti kaikille oikein hyvää päivänjatkoa. Sen jälkeen ollut taas hiukan hiljaisempaa.
Sama juttu samassa bussilla. Ihan hauskat oli kuulutukset, vähän kuin lentokoneessa.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Noista bussikuskeista tuli mieleen, joskus 1990-luvun lopulla Paloheinän ja Stadin väliä olikohan linjalla 66A vai 63 ajeli kunnon huuliveikko.

Oli juttujensa vuoksi ihan julkisuudessa asti kun sana lähti kiertämään ja päätyi jonkun lehden sivuille, koko matka aina armotonta huulenheittoa, kuulutuksia, tarinoita ja lauleskelua ja muuten vaan sekoilua. Ajoittain aika rasittavaakin hommaa, mutta harvoin tuli bussilla liikuttua niin silloin tällöin nähtynä ja koettuna siinähän se meni ihmetellessä, vaikkei nyt varsinaisesti juttunsa naurattanut vaan enemmänkin aiheuttivat sellaista hyväntahtoista ihmettelyä että mitäs vittua nyt taas.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös