Ihmettelyketju

  • 6 348 787
  • 38 754

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
edit. Lisään vielä itsestäänselvyyden, että italiassa c lausutaan kovana, jos se on sanan ensimmäinen kirjainen (cannelone).
Ciao!

Ihmettelen, että mikähän mulle iski viikonlopun aikana kun ei nukkumiset menneet ihan putkeen.

Lauantain ja sunnuntain välisenä yönä en saanut unta sitten millään, väsytti kyllä yön aikana sohvalla ja sängyssä vuorotellen pyöriessäni, mutta lopulta luovutin enkä nukkunut silmäystäkään ennen kuin vasta aamukuudelta nukahdin n. tunniksi. Eilen oli yllättävän pirteä olo siitä huolimatta, illalla alkoi vasta enemmän väsyttää.

Viime yönä ja tänään nukuin sitten minun mittakaavassa täysin poikkeuksellisia määriä ja samalla onneksi isoimmat univelat pois, ensin n. 13 tunnin yöunet ja heti aamiaisen jälkeen sen päälle vapaapäivän kunniaksi n. 3,5 tunnin päiväunet. Tuollaiset unimäärät ovat melko poikkeuksellisia minulle, ja harvoin jos koskaan edes noin huonosti nukuttu yksi yö saa mua seuraavina öinä noin paljon nukkumaan.

Eli ihmetyttää, mikä sekoitti nukkumiset noin dramaattisesti ja toivon, että nyt ei taas ensi yö mene tuskaillessa nukkumisen kanssa noiden mammuttimaisten unien jälkeen.
 

A Siente

Jäsen
Ihmettelen miksi annosten nimistä pitää tehdä niin vaikeasti lausuttavat. En ainakaan itse ärrä vikaisena alkais hesestä mitään srirachaa tilaamaan tai ainakaan yrittämään sen oikein lausumista. Varsinkin kun siinä on joku takana kyyläämässä ja heti raportoimassa tänne. Kun annoksia nimetään, niin laittaisivat nyt edes suomalaiset nimet et osattais me juntitkin sanoa ne oikein tilatessa.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Italiassa c lausutaan pehmeänä e:n ja i:n edessä, muulloin k:na. Ehkä useimmin väärin lausutaan bruschetta, jossa c ääntyy siis k:na, ei pehmeänä. C ääntyy siis k:na silloinkin, kun siinä on ääntymätön h kirjain e:n tai i:n edessä.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Italia on toisin sanottuna siis ihan paska kieli.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Kirjoitaako muuten oikeasti joku jalapenon "jalopeno" keskellä suomalaista lausetta?

Käyttääkö joku suomen kielessä ihan oikeasti sanaa kebab? Oikea, todellinen muotohan on kebap.

Ai käyttää vai? Jopa ns. karvakädet itse ravintoloidensa nimissä? Sittenpähän ei ole mitään syytä ihmetellä, miksi valtaosa kansasta puhuu jalopenoista ja myös tuotemerkkien maahantuojat käyttävät tuota hakusananaan samalla kun eri sortin lausuntahifistit jankkaavat nettifoorumeilla halapenjoistaan.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Italia on toisin sanottuna siis ihan paska kieli.

Sitähän se on, ylidramatisoivaa ja korvia ärsyttävää molotusta joka sopii lähinnä mafiosoille ja filmaaville jalkapalloilijoille. Italian kielen olennaisimmat voisi karsia noin viiteen (pizza, pasta, mafia, tutti frutti) ja jättää loput väliin.
 

Ralph

Jäsen
Oikea, todellinen muotohan on kebap.
Onko se suomeksikin virallisesti kebap? En ole törmännyt tuohon missään. Sen sijaan jalapeno on jalapeno ja kuten kaikkitietävä Wikipedia asian asettelee "Jalapeno (joskus virheellisesti jalopeno) on paprikalajike, jota käytetään ruokien maustamiseen." Tai joku tylsä ruokasivusto: "Suomessa kiusallisen yleinen kirjoitusvirhe pizzerioiden yms. listoilla on muoto jalopeno."

Toki itse olen törmännyt kebab-pizzerioissa myös muotoon turkin pippuri.

Jalapeno on Suomessa vakiinnuttanut puhekielessä paikkaansa "jalopenona", mutta se ei silti tarkoita, että sen kirjoitusasu olisi oikein, jos se kirjoitetaan o-kirjainta käyttäen.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Iranissa käytetään muotoa kabab. Tosin iranilaisessa ravintolassa kababin tilaamalla ei saa styroksiastiaan sullottua huonoa suikalelihaa halvalla kastikeviirulla koristeltuna, mutta yhtä kaikki.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Iranissa käytetään muotoa kabab. Tosin iranilaisessa ravintolassa kababin tilaamalla ei saa styroksiastiaan sullottua huonoa suikalelihaa halvalla kastikeviirulla koristeltuna, mutta yhtä kaikki.

Eli onko siis tämä "kotimainen" kebab (vai kebap) väärää tavaraa? Kerran tilasin Norjassa kebappia ja eteen tuotiin vanhan tutun kebabeläinraasteen sijaan jotain paksuja lihasuikaleita. Hyvää oli, mutta ei varmana ollut kepappia. Vai oliko?
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Jalapeno on Suomessa vakiinnuttanut puhekielessä paikkaansa "jalopenona", mutta se ei silti tarkoita, että sen kirjoitusasu olisi oikein, jos se kirjoitetaan o-kirjainta käyttäen.

Se on oikea kirjoitusasu ns. ulkkariruoille, mikä nimeksi sattuu vakiintumaan, oli kyse sitten kebabista (jonka pitäisi olla kebap tai vaikka kabab), makaroonista (pastat ynnä muut), pitsasta (pizza) tai mistä tahansa.

Jos vakiintuminen tapahtuu riittävällä laajuudella ja kyseiselle aineelle vakiintuu tietty suomennos (oli se sitten pseudosuomennos, väännös tai mikä tahansa), niin silloin on ihan yksi lysti mikä minkäkin aterian "oikea" kirjoitusasu sattuu olemaan. Siitä voivat sitten tosiaan ruokahifistit päteä netissä aivan samoin kuin hassunhauskat matematiikka-besserwisserit saivat yksinään juhlistaa vuosituhannen vaihtumista 2001 sen sijaan, että olisivat osallistuneet ison porukan kekkereihin 2000.

Jos minä perustaisin jostain syystä ns. karvakäsiravintolan, niin siellä myytäisiin listassa kebabia jalopenolla, olivat termit sitten oikeaoppisia tai eivät, koska asiakkaat ovat liike-elämässä aina oikeassa eikä myyjän tehtävänä ole lähteä potkimaan tutkainta vastaan.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Täydennetään tätä vielä vaikka béarnaisekastikkeella, johon ei takuuvarmasti isketä mitään erikoismerkkejä ensimmäisen e-kirjaimen yläpuolelle valtaosassa ruokaohjeita tai ruokapaikkojen ruokalistoja, ja jota tilaava kansa ei taatusti lausu sitä ranskalaisittain vaan kutakuinkin "pearnaise" eli sellaisena kuin se kirjoitetaan. Sama vika muillakin. Jos jalapenon olisi haluttu olevan kansan suussa halapenjo, se olisi pitänyt tuoda markkinoille sillä nimellä, mutta nyt se on jalopeno ja sellaisena se mitä luultavimmin pysyykin siinä missä kebabit pysyvät kebabeina ja niin edelleen.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Kerran tilasin Norjassa kebappia ja eteen tuotiin vanhan tutun kebabeläinraasteen sijaan jotain paksuja lihasuikaleita. Hyvää oli, mutta ei varmana ollut kepappia. Vai oliko?
Oli.

Alkuperämaissa kebap voi tarkoittaa mitä tahansa paahdettua naudan-, sian- tai lampaanlihaa tai kanaa, ja kebablajeja on useita. Turkkilainen şiş kebap, Kreikassa souvlaki, on grillivarras. Kreikassa dönerkebabia hyvin paljon muistuttava ruokalaji on nimeltään gyros. Pakistanista kotoisin oleva shami kebab, joka on maahanmuuttajien mukana löytänyt tiensä myös Isoon-Britanniaan, taas muistuttaa makkaraa tai jauhelihapihviä. Suomessa kebabina tunnettu döner tunnetaan useissa maissa arabiasta lähtöisin olevalla nimellä shawarma.
(Wikipedia)


Jossain New Yorkissa näkyy katukeittiöissä paljon tuota Gyrosia.
 

Ralph

Jäsen
Jos jalapenon olisi haluttu olevan kansan suussa halapenjo, se olisi pitänyt tuoda markkinoille sillä nimellä, mutta nyt se on jalopeno ja sellaisena se mitä luultavimmin pysyykin siinä missä kebabit pysyvät kebabeina ja niin edelleen.
Kebap on suomentunut muotoon kebab ja tuota termiä kebab käytetään ihan kaikissa mahdollisissa. Sen sijaan jalapenoa ei ole suomennettu jalopeno kuin vain ihmisten ajatuksissa.

Wikipedia, sivistyssanakirja ja nämä ns. netin viralliset tietopankit antavat vain ja ainoastaan jalapenolle hakutuloksia. En omista tietosanakirjaa, mutta veikkaan, ettei sieltäkään mitään löydy jalopenon kohdalta.

En siitä ota nokkiini, jos joku käyttää sanaa "jalopeno", koska se on vakiinnuttanut paikkansa, vaikka onkin väärin. Kunhan vain mukahauskasti nokittelin, kun joku halusi korjailla toisen lausumista, niin korjasin hänen kirjoittamistaan.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Somessa leviää tarina Petteristä, joka on ystävä yksinäiselle 80-vuotiaalle Kyöstille. Postaus on saanut jo lähes 10k tykkäystä ja paljon kommentteja miten loistava ihminen Petteri on. Ei mitään Petteriltä pois, mutta ihmettelen sitä että kaikesta "hyväntekemisestä" täytyy tehdä jotenkin niin suuri numero somessa. Rumasti sanottuna haiskahtaa siltä että auttamisen ajatusta tärkeämpää on saada tykkäyksiä ja seuraajia somessa.

Kuulostaa ehkä oudolta, mutta minulla on tismalleen samanlainen tilanne kuin Petterillä. Minullakin on +80v yksinäinen ystävä, johon pidän yhteyttä, käydään kahveilla, saunomassa ja ollaan sitä pari pidempää päivänmittaista reissuakin tehty yhdessä. Ainoa ero minulla ja Petterillä on, että Petteri ilmeisesti löysi Kyöstinsä seurakunnan diakoniatyön kautta, itse törmäsin tähän omaan vanhempaan ystävääni sattumalta erilaisissa kylän tapahtumissa, alettiin vain juttelemaan ja siitä se homma sitten lähti. Nykyään pyrin vähintään kerran kuussa tapaamaan tätä kaveria, ja aina riittää juteltavaa. Enkä ole edes ainoa, meitä parikymppisiä pojankolleja on useampikin joka vuorotellen tai yhdessä käy tapaamassa tätä vanhaa herraa. Vanhoilla ihmisillä on oikeasti aika mielenkiintoisia juttuja. Itselläni ei isovanhempia ole ollut elossa kuin varhaislapsuudessa, joten kai tämä vanha setä on sitten minulle sellainen "korvike-pappa".

Itselläni ei kuitenkaan ole mitään tarvetta lähteä tuota omaa hyvyyttäni somessa sen suuremmin julistamaan, vaikka ehkä tuossakin olisi jo sellaiseen vähän aihetta. Minulle auttaminen tuo hyvän mielen myös ilman niitä tykkäyksiä. Enkä minä noita tykkäyksiä edes saisi, vaikka jakaisin tuon tarinani somessa. Yksityisyys-asetukseni ovat ruuvattu kaikista tiukimmilleen, joten eipä sitä päivitystä näkisi muut kuin omat 150 fb-kaveriani.
 

Ralph

Jäsen
Ei mitään Petteriltä pois, mutta ihmettelen sitä että kaikesta "hyväntekemisestä" täytyy tehdä jotenkin niin suuri numero somessa. Rumasti sanottuna haiskahtaa siltä että auttamisen ajatusta tärkeämpää on saada tykkäyksiä ja seuraajia somessa.
Samaa olen usein itse ajatellut. Ennen Facebookia hyvän teon jälkeen ihmiselle tuli vain hyvä mieli auttamisesta, mutta nykyään se ei riitä vaan täytyy saada vielä kehut muilta sosiaalisessa mediassa.

"Näin tänään kun mieheltä putosi rahapussi taskusta kaupassa. Nostin sen ja annoin sen hänelle. Saa jakaa."
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Yksityisyys-asetukseni ovat ruuvattu kaikista tiukimmilleen, joten eipä sitä päivitystä näkisi muut kuin omat 150 fb-kaveriani.
Eihän tuo ole vasta kuin toiseksi tiukin säätöasetus. Kun tilapäivitykseen säätää "Vain minä", niin silloin on tiukimmat yksityisyysasetukset.

Niin, niin, niin...
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Ihmettelen että tätä keskustelua lukiessa alkoi tehdä mieli kebappia jalapenoilla. Ei kyllä taida olla enää mikään paikka auki lähistöllä...
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Eihän tuo ole vasta kuin toiseksi tiukin säätöasetus. Kun tilapäivitykseen säätää "Vain minä", niin silloin on tiukimmat yksityisyysasetukset.

Niin, niin, niin...
Tai kolmanneksi tiukin. Kun on totutellut jakamaan salaisimmat hassunhauskat eläinkuvat, selfiet ja testaa mikä tamponimerkki olisit vain itsensä kanssa, niin tietovuotojen lopulliseksi torjumiseksi on aika sulkea tili myös minältä. Tämän voi tehdä vaikkapa Toimi Kankaanniemen tapaan, joskin silloin häviää koko tili. Kannattaa tehdä niin, että salasana vaihdetaan pitkäksi ja mahdollisimman vaikeasti pääteltäväksi, siis käytetään numeroita ja erikoismerkkejä nyt ainakin. Lunttilapuksi kirjoitettu salasana poltetaan salasanan syöttämisen jälkeen välittömästi, ja tuhkatkin hävitetään varmuuden vuoksi. Päälle vetäistään vähintään viikon ahkera ryyppyputki, jotta salasanan rippeetkään eivät jää mieleen. Näin eliminoidaan pahimman spämmääjän eli minän aiheuttama paskansuolto.

Väittäisin, että globaalissa katsannossa löytyy miljoonia FB-tilejä, joille olisi kaikkien käyttäjien nimissä suotavaa tehdä tämä tiukin mahdollinen yksityisyysasetus.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Itselläni ei kuitenkaan ole mitään tarvetta lähteä tuota omaa hyvyyttäni somessa sen suuremmin julistamaan, vaikka ehkä tuossakin olisi jo sellaiseen vähän aihetta. Minulle auttaminen tuo hyvän mielen myös ilman niitä tykkäyksiä. Enkä minä noita tykkäyksiä edes saisi, vaikka jakaisin tuon tarinani somessa. Yksityisyys-asetukseni ovat ruuvattu kaikista tiukimmilleen, joten eipä sitä päivitystä näkisi muut kuin omat 150 fb-kaveriani.

Paitsi, että julistit kuitenkin. Tämäkin foorumi on sosiaalista mediaa.

Minulle kyseisestä jutusta tuli mieleen eräs kohtaus Seinfeldissä, joka luultavasti muistuttaisi omaa tilannetta, jos tekisin niin kuin sinä ja hyväntahtoisuudellaan ylpeilevä Petteri.

Seinfeld "The Old Man" - YouTube
 

motamoro

Jäsen
Onko se suomeksikin virallisesti kebap? En ole törmännyt tuohon missään. Sen sijaan jalapeno on jalapeno ja kuten kaikkitietävä Wikipedia asian asettelee "Jalapeno (joskus virheellisesti jalopeno) on paprikalajike, jota käytetään ruokien maustamiseen." Tai joku tylsä ruokasivusto: "Suomessa kiusallisen yleinen kirjoitusvirhe pizzerioiden yms. listoilla on muoto jalopeno."

Toki itse olen törmännyt kebab-pizzerioissa myös muotoon turkin pippuri.
.

Olen siinä käsityksessä ettei turkinpippuri ole sama asia kuin jalapeno ja monissa pizzerioissa nuo on jopa erikseen listalla. Turkinpippuri on kreikkalainen pepperoni (friggitello, pepperoncini). Jalapenossa on enemmän scovilleja kuin turkinpippurissa.
 

Siivu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Ilves
Olen siinä käsityksessä ettei turkinpippuri ole sama asia kuin jalapeno ja monissa pizzerioissa nuo on jopa erikseen listalla. Turkinpippuri on kreikkalainen pepperoni (friggitello, pepperoncini). Jalapenossa on enemmän scovilleja kuin turkinpippurissa.

Turkinpippuria taidetaan suomalaisittain kutsua peperoniksi, ei pepperoniksi, joka on ainakin Suomessa salamimakkaraa. Virallisin nimike lajikkeelle taitaa tosiaan olla Friggitello (Wikipedia). Kreikan pippuria näytetään sotkevan myös maailmalla jos moneenkin muuhunkin chili-lajikkeeseen, joten emme ole muita kehnompia tässä suhteessa. Vain kaikessa muussa.

Jalapenon kanssa kuitenkin täysin eri lajike ja huomattavasti Jalapenoa miedompi.
 

Ralph

Jäsen
Olen siinä käsityksessä ettei turkinpippuri ole sama asia kuin jalapeno ja monissa pizzerioissa nuo on jopa erikseen listalla.
Näinhän se on, mutta kunhan vain vitsailin sillä, miten turkkilaisilla tekee tiukkaa ruokalistaa kirjoittaessa. Kotikontuni lähikebappilassa lukee yhden pizzan sisällössä "turkin pippuri" ja heillä se tarkoittaa jalapenoa. Turkinpippuri on todellakin ihan muuta, mutta nämä pizzerian pitäjät eivät sitä taida tietää.
 

axe

Jäsen
Somessa leviää tarina Petteristä, joka on ystävä yksinäiselle 80-vuotiaalle Kyöstille. Postaus on saanut jo lähes 10k tykkäystä ja paljon kommentteja miten loistava ihminen Petteri on. Ei mitään Petteriltä pois, mutta ihmettelen sitä että kaikesta "hyväntekemisestä" täytyy tehdä jotenkin niin suuri numero somessa. Rumasti sanottuna haiskahtaa siltä että auttamisen ajatusta tärkeämpää on saada tykkäyksiä ja seuraajia somessa.

Muuten voisi epäillä samaa, mutta kun ko. Petteri on kuitenkin Poukan Petteri, niin huomiohakuisuus somessa ei millään voi pitää paikkaansa.
 
Somessa leviää tarina Petteristä, joka on ystävä yksinäiselle 80-vuotiaalle Kyöstille. Postaus on saanut jo lähes 10k tykkäystä ja paljon kommentteja miten loistava ihminen Petteri on. Ei mitään Petteriltä pois, mutta ihmettelen sitä että kaikesta "hyväntekemisestä" täytyy tehdä jotenkin niin suuri numero somessa. Rumasti sanottuna haiskahtaa siltä että auttamisen ajatusta tärkeämpää on saada tykkäyksiä ja seuraajia somessa.

Haiskahtaahan siinä halu saada tykkäyksiä ja seuraajia somessa, mutta kannattaa miettiä asiaa myös siltä kantilta, että tuollaisen jutun luettuaan moni saattaa innostua lähtemään mukaan tuohon "vanhukselle kaveri" -toimintaan. Etenkin, kun Petteri Poukka on jonkinlainen julkkis. Silloin tuon huomiohuorauksen lopputulos on kokonaisuudessaan mielestäni selvästi plus-merkkinen, vaikka sen tuloksena olisi myös se, että Petteri Poukan "hauskat" kuvamuokkaukset saavuttavat entistä suuremman määrän ihmisiä. Tuo juttu olisi hyvin saattanut saada minutkin lähtemään mukaan toimintaan, jos en olisi niin kyyninen ihminen.

Ja mitä siihen itsekorostukseen tulee, niin jostain syystä sinäkin kuitenkin halusit sentään edes anonyymisti päästä mainostamaan omaa hyväntekemistäsi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös