Ihmettelyketju

  • 6 356 571
  • 38 767

Kiekura

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Nonni, exä pisti ryyppyputken päälle. Johan sillä alkokin olla elämä liian hyvässä reilassa. Eilen illalla tätä ounastelinkin, ku sen lapset soittaa mulle, et "Äiti lähti käymää kaverin luona. Tuu tänne, meitä pelottaa!". Ei onnistut lähtö sinne ja lopulta äiti kai menikin himaan. Siinä vaiheessa pistin puhelimen kiinni, et en tiedä onko yöllä tapahtunu mitään. Tänään sitten ollu baarissa ehkä aamusta asti. Ainakin 15.00 oli aivan kännissä. Lapset yksin himassa, joten soitto lastensuojelun päivystykseen, jossa rouva vaati mua menemään paikalle tai saatan joutua rikosoikeudelliseenvastuuseen heitteillejätöstä. Sanoin, että "enhän mä herranjestas voi loppuelämääni juosta exän lapsia hoitamassa, kun äiti lankee dokaamaan. Tehkää nyt jotain! Käykää hakemassa lapset ja laittakaa nainen kuriin ja auttakaa sitä". Yrittivät selittää jotain, et lapset joutuvat huostaan ja et musta tehdään ilmotus, kun en menny paikalle. Nimenomaan!! Ottakaa ne huostaan et tää nainen heräis jo!!! Puhelu alko mennä niin syyllistäväksi, et pistin luurin kiinni. Pitäkää vittu tunkkinne saatanan LASTENSUOJELU! Vittu, jos mä joudun sen takia oikeuteen, et yritän auttaa exää ja sen lapsia, ni muutan Sudaniin. Ihmettelen sitä, että exän annetaan ryypätä rauhassa ja lapset istuvat paskathousussa yksin himassa, eikä yhteiskunta halua tehdä mitään, vaikka tässä tilanteessa sitä todellakin tarvittais.

Lastensuojelun mukaan mun on nähtävästi mentävä AINA hoitamaan exän lapsia, kun niiden äiti on baarissa. Hyvä Suomi! Hän siis saa jatkaa touhujaan ja mun on luovuttava omasta elämästäni täysin. Nyt sitten joudun vaihtamaan numeroa, että lapset ei muhun saa yhteyttä ja et joku toinen huomais lasten olevan yksin kotona ja tekis ilmotuksen. Vieras kun sen tekee, niin menevät paikalle. Mun pitäis mennä sinne, "koska olet lasten lähin aikuinen äidin jälkeen". Aivan sama. Olen perse verellä hoitanu tota perhettä, et nyt on muiden vuoro - meni syteen tai oikeuteen.

Eli sulle soittaa muksut itkien että heitä pelottaa olla yksin kotona, äiti on ryyppäämässä ties missä ja "et pystynyt" lähtemään sinne ja kaiken lisäksi suljit vielä puhelimen kiinni, että lapset ei voi soittaa sulle uudestaan jos vaikka jotain sattuisikin? Sain kyllä käsityksen että lapset eivät ole sinun omia, mutta kyllähän sinäkin tuossa käyttäydyt ihan helvetin tyhmästi. Mitäpä jos olisit vaikka mennyt paikalle kuten siellä päivystyksessäkin neuvottiin. Suurin ongelmahan tuossa on tietysti äiti itse ja myös se, että lastensuojelu ei ole ilmeisesti tuohon puuttunut mitenkään, mutta ei se silti oikeuta sua niitä muksuja ihan tolla tavalla hylkäämään vaikka oisit kuinka niitä aikasemmin auttanut.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Tuossa silmääni osui eräänlainen "tuulipukuisuuden multihuipennus", eli Iltasanomien Facebook-kommentit aiheesta Eetu Selänne & Pikkuleijonat. Siellä käytiin kiivasta keskustelua oliko sukunimellä vaikutusta valintaan ja selvä enemmistö oli sitä mieltä että ei varmasti ole, "Eiköhän Teemun pojalla ole aivan samat säännöt kuin kaikilla muillakin".

Suomessa taas samanikäinen "eetuvirtanen" saa kesäksi kahden viikon nurmenleikkaajan pestin jostain Keuruun kaupungilta, tuntipalkka jotain 6-7e. Myöhemmin joku tajuaa että eetun eno on myös töissä Keuruun kaupungilla ja hälytyskellot soivat. "Vittu sinne se pääsi ihan vaan enonsa suhteilla saatana, jos ne ois sinne valinnu reilusti ja kykyjen perusteella niin ei sillä Eetulla olisi ollut mitään asiaa. Piiri pieni pyörii ja helppoahan se on päästä töihin ku oot sisäpiirissä".

Tämä on nyt kai taas tätä suomalaisuutta.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tietenkin vielä niin, että Eetu Selänteestä sanottiin ihan suoraan, että kukaan valmentajista ei ole nähnyt hänen edes pelaavan, vaan perusteena on se, että pelaa jenkkien korkeimmalla junioritasolla. Kyseessähän on turnaus, missä on tarkoitus selvittää, että pärjääkö tuolla vai ei myös muiden pelaajien kohdalla.

Pelaako tuossa sarjassa muuten muita suomalaisia ja onko heillä ollut näyttöpaikka maajoukkueeseen?
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Heti alkuun haluan huomauttaa että en missään nimessä valita että oman asuinalueeni kadut ja maantiet ovat talvisin kovillakin lumikeleillä yleensä tiptop kunnossa ja hyvin aurattu. Mutta onko täälä mahdollisesti auramiehiä tai -työnantajia, koska ihmettelen että miksi niitä täysin tasaisia jalkakäytäviäkin pitää laahata tämän tästä ja paljasta asfalttia hioa niin että kipinät vaan lentävät? Luulisi varsinkin jälkimmäisen kohdalla että takkiinhan siinä tulee kun tienpinta sekä aurauskalusto kuluvat aivan suotta? Kai tähän joku syy täytyy olla koska tätä on tapahtunut ainakin niin kauan kuin muistan? Ja sitten tulee ihmeteltyä kun saa kuulla jossain toisaalla asuvilta että on se perkele kun auraajat eivät hoida hommiaan...
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Kai tähän joku syy täytyy olla koska tätä on tapahtunut ainakin niin kauan kuin muistan?

Liekö tämä jotain vastuukysymyksiä, niin sitten hinkataan varmuudeksi mahdollisimman tarkkaan. Tai sitten ei ole muutakaan tekemistä, niin ajellaan vähän rundia. Maailma on täynnä työpaikkoja missä ei vaan ole tekemistä ja silti notkutaan se 7,5 - 8 tuntia päivässä työmaalla.

(Tähän joku sanomaan missä muka sellaisia on, itse painan niska limassa. Niinpä, olisi joskus kiva kokeilla semmoistakin hommaa missä olisi tekemistä, kaipa siinä aika kuluisi nopeammin.)
 

Delter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Harkimoista vapaa Jokerit
Vuosaari. Nyt kun omasta kaveripiiristä on yksi muuttaa muljauttanut itsensä tuon pitäjän asuksi, täytyy ihmetellä, kuinka perseessä paikka on esimerkiksi Vantaan julkisia pitkin. Tein HSL:n kautta kaksi testiluontoista hakua, kuinka Vantaalta tuonne pääsisi. Ensimmäisessä paikassa junarata on viiden minuutin kävelymatkan päässä = 1h 14min, ja toisesta menee suora bussiyhteys Helsingin rautatientorille = 1h 17min. Nämä ovat reittivaihtoehdoista "nopeimpia" ja kumpaankin sisältyy reilu kilometri ulkoilmareippailua.

Ymmärrän että Vuosaaressakin on monenlaista asuinaluetta, josta yhteydet pelaa paremmin, mutta tässä minun tapauksessa sijainti on kyllä koko lailla huitinvitussa. Eikä ongelma ole vain vantaalaisilla, vaan kyseinen kaverinikin vähin äänin totesi taannoin, että avovaimonsa työmatka Vuosaaresta Espoon Tapiolaan kestää julkisilla yli tunnin. Mainittakoon, että edellisessä kämpässä asuessaan sama työmatka Vantaalta vei hieman alta tunnin. On se kätevää asua "Stadissa".
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Kyllähän pääkaupunkiseudulla suorat yhteydet ovat luksusta. Vuosaari on kyllä siitä erinomainen mesta, että metrolle kun saa itsensä junailtua, loppu on lastenleikkiä. Mutta jos täältä pitää matkata jonnekin Espoon periferiaan, niin en halua edes harkita julkisia. Leppävaara ei ole periferiaa. Sinne osaan kulkea.

PS. Mökkireissut ajellaan toki Espoon läpi. Kun on päässyt Espoon ohi, aikaa on saanut palamaan about kolme varttia, eli reilut puolet koko matkaan kuluvasta ajasta. Se on ihan vaan tää fyysinen etäisyys.
 
Viimeksi muokattu:

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Lastensuojelun mukaan mun on nähtävästi mentävä enAINA hoitamaan exän lapsia, kun niiden äiti on baarissa. Hyvä Suomi! Hän siis saa jatkaa touhujaan ja mun on luovuttava omasta elämästäni täysin. Nyt sitten joudun vaihtamaan numeroa, että lapset ei muhun saa yhteyttä ja et joku toinen huomais lasten olevan yksin kotona ja tekis ilmotuksen. Vieras kun sen tekee, niin menevät paikalle. Mun pitäis mennä sinne, "koska olet lasten lähin aikuinen äidin jälkeen". Aivan sama. Olen perse verellä hoitanu tota perhettä, et nyt on muiden vuoro - meni syteen tai oikeuteen.

Kovia ratkaisuja teet.

Olet selkeästi tietoinen ex-vaimosi lasten hädästä. En tiedä montako lastensuojeluilmoistusta olet tehnyt, mutta oman oikeusturvasi kannalta kehotan niitä tekemään. Jos olet ollut tietoinen lasten hädästä, etkä ole siitä viranomaisille ilmoittanut, voit joutua vastuuseen.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Mielestäni YLEn toimittaja Sakari Kilpelä on varsin epäpätevä ja jopa epäammattimainen henkilö, ihmettelen hänen valintaansa vetämään näitä a-studion keskusteluja, kuten juuri parhaillaan... keskustelijat Pertti Salolaisen ja Jussi Niinistön johdolla vaikuttavat olevan jossain hämmennyksen ja närkästyksen välimaastossa, kuunnellessaan Kilpelän heittämiä provoja.
 

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Mielestäni YLEn toimittaja Sakari Kilpelä on varsin epäpätevä ja jopa epäammattimainen henkilö, ihmettelen hänen valintaansa vetämään näitä a-studion keskusteluja, kuten juuri parhaillaan... keskustelijat Pertti Salolaisen ja Jussi Niinistön johdolla vaikuttavat olevan jossain hämmennyksen ja närkästyksen välimaastossa, kuunnellessaan Kilpelän heittämiä provoja.

Mä en kyllä suostuisi mihinkään keskusteluohjelmaan, misä herra Kilpelä on juontajana.
 

Kaiuni Alen

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, kaikki menestyksekkäät jalkapallojoukkueet
Kyllähän pääkaupunkiseudulla suorat yhteydet ovat luksusta. Vuosaari on kyllä siitä erinomainen mesta, että metrolle kun saa itsensä junailtua, loppu on lastenleikkiä. Mutta jos täältä pitää matkata jonnekin Espoon periferiaan, niin en halua edes harkita julkisia. Leppävaara ei ole periferiaa. Sinne osaan kulkea.
Vuosaari on kyllä siinä mielessä paska paikka, että siellä joutuu pelkäämään käännetyksi tai rullatuksi tulemista kello kahdeksan jälkeen (illalla). Ja eipä siellä oikein muut asukaan kuin somput, sekakäyttäjät ja spurgut. Ja Leon.

Jos ei satu asumaan viemärijuna- (eli metro)linjan varrella, ei sinne kyllä helpolla pääse. Tai no miksi sinne kukaan haluaisikaan tulla. Äidin kaverin kylässä olen joskus siellä käynyt. Täältä lännestä kestää yli tunti ja esim. Pasilastakin sellaiset mukavat 45 minuuttia julkisilla.

Edit. Mutta jos pitäisi valita, niin kyllä minä mieluummin asuisin Vuosaaressa kuin jossain Espoon Kauklahdessa.
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Vuosaari on kyllä siinä mielessä paska paikka, että siellä joutuu pelkäämään käännetyksi tai rullatuksi tulemista kello kahdeksan jälkeen (illalla). Ja eipä siellä oikein muut asukaan kuin somput, sekakäyttäjät ja spurgut. Ja Leon.
Vuosaarihan on oikein siisti paikka. Kannattaa käydä joskus metrolinjan toisessa haarassa.
 

Koke72

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Philadelphia Flyers
Ihmettelen, kuinka sokeita fanit voivat olla oman joukkueen johtoportaan teoille ja selityksille. Ethän sä voi uskoa tarinaa, että "edellinen valmentaja oli pakko vaihtaa", jos seuraaja vetää vielä vähintään tuplasti enemmän vihkoon.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Osaako joku kertoa mitä kaikkea Google Chrome meistä tietää?

Käytän Chromea sekä kotikoneella, että Android-puhelimessa että koulun koneella. En ole yhdistänyt näitä keskenään, toki puhelimeen ja omalle koneelle on kirjauduttu youtubeen google-tilin kautta. Koulun koneella en ole mitään youtubeja, google-plussia tai edes kyseistä sähköpostiosoitettani katsonut ikinä koskaan ei milloinkaan. Facebookia käytän Chromella sekä puhelimella että koulun koneella.

Tänään kirjauduin koulun koneella ja avasin Chromen. Ensiksi pisti ihmetyttämään mistä Chrome tietää nimeni, koska toivotti minut tervetulleeksi. Tästä kiinnostuneena katsoin sivuhistoriaa ja tajusin että se on puhelimeni Chromen tiedot imaissut itseensä. Miten ihmeessä tämä on oikein onnistunut? Koitin kirjautua ulos tuosta omasta "käyttäjästäni", mutta mitään oikeaa nappia en tuntunut löytävän. Yhden löysin, mutta kun painoin sitä alkoi tulla varoituksia "haluatko varmasti poistaa tämän? et voi perua enää tätä."

En tiedä mitä kautta tuo on tapahtunut. Ihmettelen ja samalla vähän pelkään mitä kaikkea Google meistä tietää [/foliohattu]
 

Le Dang

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
En tiedä mitä kautta tuo on tapahtunut. Ihmettelen ja samalla vähän pelkään mitä kaikkea Google meistä tietää [/foliohattu]

Hyvin paljon. En suosittele kaikkein vainoharhaisimmille.

Itse käytän Googlen puhelinta ja Chromebookia, ja tuo palveluiden synkronointi pelaa kyllä helvetin hyvin, vaikka chromebookin sovellusten valikoima onkin vielä aivan onnettomalla tasolla. Gmail + kalenteri + Google drive + Google maps ynnä muu yhdessä kertoo kyllä omaa tarinaansa nykypäivän tietokoneen käytöstä ja sen mahdollisuuksista.

Tuon mainitsemasi ihmetyksen syyn voi selittää esim gmailiin tai youtubeen kirjatuminen koulun koneella? Nuohan ovat osana google+-käyttäjätiliä, jota moni ei välttämättä edes tiedä omistavansa.
 

Kaiuni Alen

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, kaikki menestyksekkäät jalkapallojoukkueet
Tuon mainitsemasi ihmetyksen syyn voi selittää esim gmailiin tai youtubeen kirjatuminen koulun koneella? Nuohan ovat osana google+-käyttäjätiliä, jota moni ei välttämättä edes tiedä omistavansa.
Näinhän se on. Kun kirjautuu Chromella Googlen palveluihin (Gmail, YouTube, Drive, Keep jne.) millä tahansa koneella mitä ei ole ennen käyttänyt, synkronoituvat sivuhistoria, kirjanmerkit, usein käydyt sivut jne. sen kyseisen koneen Chrome-selaimeen.

Jos kirjautuu esim. Gmailiin jollain toisella selaimella (Firefox, Safari, IE...), silloin ei tietääkseni mitään synkronoidu.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Tuon mainitsemasi ihmetyksen syyn voi selittää esim gmailiin tai youtubeen kirjatuminen koulun koneella? Nuohan ovat osana google+-käyttäjätiliä, jota moni ei välttämättä edes tiedä omistavansa.
Mutta kun voisin melkein laittaa kivekseni pantiksi etten ole ikinä kirjautunut koulun koneella mihinkään youtubeen tai muuhun missä on googlen tili. Sekös tässä huolettaakin. Ei kai se voi facebookin perusteella tuota tehdä?
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Mutta kun voisin melkein laittaa kivekseni pantiksi etten ole ikinä kirjautunut koulun koneella mihinkään youtubeen tai muuhun missä on googlen tili. Sekös tässä huolettaakin. Ei kai se voi facebookin perusteella tuota tehdä?
Olisiko mahdollisesti jotenkin linkitetty siihen, kun kirjaat itsesi koulun koneelle? Mulla ainakin töissä on Chromen s-posti, ja kone "muistaa" minut heti kun kirjaudun tietokoneelle (sillä Windowsin sisäänkirjautumisella, siinä silti eri salasana kuin vaikka g-mailissa). Aluksi jopa meni heti suoraan s-postiin Chromen avatessa. Sitten sain asetuksia muutettua.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Tästä tulikin mieleen Sean Bergenheim. Huomattavasti nuorempana jullina ihan oikeasti luulin Bergenheimia ruotsalaiseksi tai jenkiksi. Ihmetys oli suuri, kun lätkää aktiivisesti seuraava kummisetäni kertoi Bergenheimin olevan suomalainen jääkiekkoilija.

Ja tästä tulikin mieleeni aateliset kiekkoilijat, siis ko. säätyyn kuuluvat.
Ruotsalaisia voipi löytyä, melko varma olen kanadalaisten ja yhdysvaltalaisten olemattomuudesta. Sukujuuria saksalaiseen aatelistoon voi toki löytyä.

Venäläisistä saattaa tietysti löytyä, tsekki-aatelista minulla ei ole mitään käsitystä. Italialaisia ja ranskalaisia on NHL:ssä niin mitätön määrä, siispä tuskin.

Onko Sean Bergenheim nyky-NHL:n ainoa aatelinen?
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Olisiko mahdollisesti jotenkin linkitetty siihen, kun kirjaat itsesi koulun koneelle? Mulla ainakin töissä on Chromen s-posti, ja kone "muistaa" minut heti kun kirjaudun tietokoneelle (sillä Windowsin sisäänkirjautumisella, siinä silti eri salasana kuin vaikka g-mailissa). Aluksi jopa meni heti suoraan s-postiin Chromen avatessa. Sitten sain asetuksia muutettua.
Ei pitäisi olla kirjautuessa koulun koneelle mitään yhteyksiä. Olen ollut tässä koulussa jo yli 2 vuotta, ja vasta nyt oli ensimmäinen kerta kun havaitsen tämän. Jännä tapaus.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ihmettelen eilen jaettuja Jussi-palkintoja. Tai paremminkin yhtä niistä, eli paras elokuva -palkintoa. Tämän päivän lehdistä huomasin, että kyseisen palkinnon on voittanut elokuva nimeltä "He ovat paenneet". Vaikka elokuvissa käyn useamman kerran kuukaudessa, niin kyseinen pätkä ei herättänyt sitten niin minkäänlaisia muistikuvia. No ei ihme, sillä tuo leffa keräsi viime vuonna huimat katsojaluvut, yhteensä peräti 3059 katsojaa. Ja se on siis vuoden paras leffa?

Huvikseni katselin että mikä leffa voitti viime vuonna. Vastaus on Betoniyö, joka keräsi huimat 7095 katsojaa. Eihän toki katsojaluvut ole mikään mittari elokuvan absoluuttisesta hyvyydestä, mutta joku roti nyt sentään pitäisi olla. Ketkä noista palkinnoista oikein päättävät?

He ovat paenneet -leffan budjetti oli muuten 1 084 700 €, josta suoraa tuotantotukea 750 000€. Ja katsojia se sai siis 3059. Betoniyön budjetti 1 520 964 € ja tuotantotuki tasan 800 000 €. Pakkohan leffojen on olla hyviä, kun ne saa aikaan satojen tuhansien, jopa miljoonan tappiot...

Onko palstalla ketään, joka olisi nähnyt kumpaakaan yllämainittua leffaa?
 

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
En ole noista elokuvista edes kuullut ennen eilistä gaalaa. Ja elokuva Korso, koska tuollainenkin on tullut? Onko noita edes esitetty pk-seudun ulkopuolella?

Olen sinänsä samaa mieltä, että jos suomalaisen elokuvan arvostetuimpia palkintoja jaetaan ja niitä voittavat elokuvat, joista normaali katsoja ei varmasti ole edes tietoinen, niin kertooko se suomalaisesta katsojasta vai näistä valinnoista jotain?

Täytyy sanoa, että elokuvat jotka tuolla gaalassa esittäytyivät olivat sellaisia, että kun vaimokkeen kanssa ollaan katsottu leffaan mennessä, että mitäs sieltä tulee niin aika harva noista soitti mitään kelloja.
 

Migron

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
He ovat paenneet ja Betoniyö olivat kumpikin oman vuotensa kevyesti parhaita kotimaisia. He ovat paenneet taisi juuri voittaa Göteborgin leffajuhlilla parhaan kuvauksen palkinnon. Katsojaluvut kertovat enempi markinnoinnista sitten siitä, että Suomessa halutaan katsoa vain kevyttä höttöä.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Ketkä noista palkinnoista oikein päättävät?

Elokuvan tekijät, eli kollegat. Onhan se ehkä vähän hassua, että suuri yleisö ei ole kuullutkaan voittajista, mutta osoittaa ainakin sen että nämä palkinnot jaetaan nimenomaan tason eikä myynnin mukaan. Toisin kuin nyt vaikkapa Emmat, jotka menee aina niille parhaiten myyneille.
 

axe

Jäsen
He ovat paenneet -leffan budjetti oli muuten 1 084 700 €, josta suoraa tuotantotukea 750 000€. Ja katsojia se sai siis 3059. Betoniyön budjetti 1 520 964 € ja tuotantotuki tasan 800 000 €. Pakkohan leffojen on olla hyviä, kun ne saa aikaan satojen tuhansien, jopa miljoonan tappiot...

Onko palstalla ketään, joka olisi nähnyt kumpaakaan yllämainittua leffaa?

Illalla gaalahuumassa vuokrattiin viihdeboksilla tämä paenneet. Kyllä mää ymmärrän jollain tasolla että jotkut kriitikot ja muut älyköt tuollaisesta tykkäävät, mutta ei herrajjesta, jos omaa rahaa pitää laittaa leffan katsomiseen ja muutenkin haluaa käyttää vähää vapaa-aikaansa itsensä viihdyttämiseen, niin miksi ihmeessä kukaan käyttäisi rahaansa ja aikaansa tällaiseen? On se ihan kiva että nää alan todelliset harrastajat pystyvät tekemään toisiaan säväyttäviä teoksia ja sitten palkitsemaan niistä ansioista toisiaan, mutta en minä näin tyhmänä ihmisenä viitsi kovin usein aikaani tuhlata tuollaiseen taiteeseen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös