Ihmettelyketju

  • 6 350 870
  • 38 754

Oijennus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tietokonepelien pelaaminen on nykyään elektronista urheilua ja siitä jengi voi saada toimeentulonsa.
Urheilua? Tietokoneella pelaaminen? Mitä vittua?

En ymmärrä, mutta ei minun ehkä tarvikaan.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Jotenkin olen itse ajatellut niin, että tuo selventää ja "keventää" tekstiä ja sitä on siten helpompi lukea. Mutta otetaan tästä opiksi, jos se kerta on ärsyttävää tms.

Itse ainakin muistelisin, että jossain on ohjeistettu, että yhden kappaleen pituus tulisi olla 2-5 virkettä. Tässä mielessä pidän jatkuvaa yhden virkkeen kappaleiden viljelemistä saman tyypin virheenä, kun vaikkapa aloittaisi kappaleiden ekan sanan pienellä alkukirjaimella, kuten nimimerkillä dana77 tuntuu olevan usein tapana.

Mutta tokihan tällaisen toistuvan "vääräoppisen" kirjoitustyylin voi ajatella olevan osa persoonaa ja jatkis-identiteettiä. Itselleni noista sinun yhden virkkeen kappaleista on tullut mieleen Jari Porttilan blogit, jotka sisältävät näitä yhden virkkeen kappaleita melko paljon.
 
Tietokonepelien pelaaminen on nykyään elektronista urheilua ja siitä jengi voi saada toimeentulonsa.
Urheilua? Tietokoneella pelaaminen? Mitä vittua?

En ymmärrä, mutta ei minun ehkä tarvikaan.
"Kilpaurheilulle tyypillistä on yksilön tai joukkueen taidoissa tai ylivertaisuudessa kilpaileminen." (Wikipedia)

Kyllähän tuo kilpaurheilun kriteerit täyttää siinä missä vaikkapa shakki tai golf. Muistan, miten en innokkaana urheilijalapsena pitänyt niitäkään urheiluna. Onneksi tämäkin kanta on sittemmin tullut tarkistettua. Ylipäänsä mistä tahansa puuhasta saat todennäköisesti toimeentulon jos olet siinä maailman parhaimmistoa ja olet motivoitunut sen toimeentulon perässä juoksemaan.
 

Oijennus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
"Kilpaurheilulle tyypillistä on yksilön tai joukkueen taidoissa tai ylivertaisuudessa kilpaileminen." (Wikipedia)

Kyllähän tuo kilpaurheilun kriteerit täyttää siinä missä vaikkapa shakki tai golf. Muistan, miten en innokkaana urheilijalapsena pitänyt niitäkään urheiluna. Onneksi tämäkin kanta on sittemmin tullut tarkistettua. Ylipäänsä mistä tahansa puuhasta saat todennäköisesti toimeentulon jos olet siinä maailman parhaimmistoa ja olet motivoitunut sen toimeentulon perässä juoksemaan.

Mielipiteitä on monia ja hyväksyn ne, mutta voitko todella pelata jotain konsolia ja joku kysyy sinulta mitä teet. Sinä vastaat "urheilen"?

Pitäisiköhän hakea olutta ja kaivaa vanha ps1 varastosta. Kun vaimo tulee kotiin, niin kerron urheilevani.
 

Kaiuni Alen

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, kaikki menestyksekkäät jalkapallojoukkueet

Oijennus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara

Kaiuni Alen

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, kaikki menestyksekkäät jalkapallojoukkueet
Hyvä on. En silti laske sitä urheiluksi. Sanotko sinä shakkia pelatessasi urheilevasi vai pelaavasi shakkia?

Nyt en hae mitään Wikipediasta kaivattuja vastauksia, vaan omaa mielipidettäsi.
Sanon pelaavani shakkia. Sanon myös, että pelaan salibandya pelatessani salibandya. Enkä myöskään sano urheilevani pelatessani jalkapalloa, vaan sanon pelaavani jalkapalloa.
 
Mielipiteitä on monia ja hyväksyn ne, mutta voitko todella pelata jotain konsolia ja joku kysyy sinulta mitä teet. Sinä vastaat "urheilen"?

Pitäisiköhän hakea olutta ja kaivaa vanha ps1 varastosta. Kun vaimo tulee kotiin, niin kerron urheilevani.
No tässä pelaamisen tapauksessa urheilun kriteerien täyttyminen edellyttää tietenkin sitä kilpailullista elementtiä. Joskus on tullut vähän sitäkin harrastettua. Sitä en tiedä tarkalleen mihin rajan vetäisin, sillä jos vaimoasi vastaan pelaat NHL 2001 sillä pleikkari ykköselläsi niin en mä kyllä sitä urheiluksi kutsuisi vaikka olisi kuinka tiukat ja totiset matsit.
 

Oijennus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Sanon pelaavani shakkia. Sanon myös, että pelaan salibandya pelatessani salibandya. Enkä myöskään sano urheilevani pelatessani jalkapalloa, vaan sanon pelaavani jalkapalloa.

Niinpä niin. Pääsitpä nyt sanomaan. Lasketko itse shakin urheiluksi? Ilman Wikipediaa?
 
Viimeksi muokattu:

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Mielipiteitä on monia ja hyväksyn ne, mutta voitko todella pelata jotain konsolia ja joku kysyy sinulta mitä teet. Sinä vastaat "urheilen"?

No samalla logiikalla aika harva varmaan autoa ajaessaankaan ajattelee urheilevansa. Siitä huolimatta jotain kankkusia ja häkkisiä on valittu Suomessa vuoden urheilijaksi siksi, että ovat ajaneet autoa niin hyvin.
 

Oijennus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
No tässä pelaamisen tapauksessa urheilun kriteerien täyttyminen edellyttää tietenkin sitä kilpailullista elementtiä. Joskus on tullut vähän sitäkin harrastettua. Sitä en tiedä tarkalleen mihin rajan vetäisin, sillä jos vaimoasi vastaan pelaat NHL 2001 sillä pleikkari ykköselläsi niin en mä kyllä sitä urheiluksi kutsuisi vaikka olisi kuinka tiukat ja totiset matsit.

Väsynyt vitsi. Lopputulos voi kääntyä urheiluksi. Tavalla tai toisella.

Anteeksi, että olin väärässä. Se oli vain minun mielipiteeni. En edelleenkään laske konsolipelaamista urheiluksi, jopa shakki on lähempänä. Vaikka wikipedia niin sanoisikin.

Tämä jälkimmäinen kappale kaikille. Kahden suunnan sentterille, Kai Nu Laiselle sekä erkuselleni.
 

Kaiuni Alen

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, kaikki menestyksekkäät jalkapallojoukkueet
Laskeeko itse shakin urheiluksi? Ilman Wikipediaa?
Lasken, koska tiedän sen olevan urheilua, vaikkei se siltä välttämättä aina vaikuttaisikaan. Eri asia on sitten se, otanko shakin pelaamisen urheiluna sitä pelatessani.

PS. onko esimerkiksi golf sinusta enemmän vai vähemmän urheilua kuin shakki tai tietokonepelaaminen?
 

Oijennus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Lasken, koska tiedän sen olevan urheilua, vaikkei se siltä välttämättä aina vaikuttaisikaan. Eri asia on sitten se, otanko shakin pelaamisen urheiluna sitä pelatessani.

PS. onko esimerkiksi golf sinusta enemmän vai vähemmän urheilua kuin shakki tai tietokonepelaaminen?

Lue edelliseltä sivulta anteeksipyyntöni.

Ps. Enemmän, jos ei käytä autoa.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Itse ainakin muistelisin, että jossain on ohjeistettu, että yhden kappaleen pituus tulisi olla 2-5 virkettä. Tässä mielessä pidän jatkuvaa yhden virkkeen kappaleiden viljelemistä saman tyypin virheenä, kun vaikkapa aloittaisi kappaleiden ekan sanan pienellä alkukirjaimella, kuten nimimerkillä dana77 tuntuu olevan usein tapana...

No en kuitenkaan sanoisi, että yleisimmin kirjoittaisin yhden virkkeen kappaleita, vaan parin, kolmen virkkeen sellaisia. Kuten sanottua, voin yrittää pidentää noita kyllä, jos se luettavuutta jotenkin parantaa tai silmää miellyttää.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Onhan se shakkikin urheilua.

Tuossapa ikuisuusaihe. Omalta osaltani on hankala nähdä myöskään esimerkiksi darts, biljardi (eri muodoissaan) tai vaikkapa keilaaminen urheiluna, mutta toisaalta kai ne sitä on. Samoin ammunnan yms. kanssa (eli lähinnä lie jakolinjana "tuleeko siinä hiki?").

Toisaalta jos nuo edellämainitut ovat urheilua, niin kyllä sitä on myös tietokonepelaaminen. Näpyttely vaatii silmä-käsikoordinaatiota ja strategista älyä, eli tuossa vähän kuin yhdistyy vaikkapa shakki ja darts (kyseessä siis peräti tuplasti enemmän urheilu, kuin nuo mainitsemani. Saa lukea huomion hymiön kanssa). Kuntoilua/liikuntaa se ei ole tietenkään missään mielessä.
 

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
Väsynyt vitsi. Lopputulos voi kääntyä urheiluksi. Tavalla tai toisella.

Anteeksi, että olin väärässä. Se oli vain minun mielipiteeni. En edelleenkään laske konsolipelaamista urheiluksi, jopa shakki on lähempänä. Vaikka wikipedia niin sanoisikin.
Onko runkkaaminen urheilua? Vaikka sitä ei ehkä löydy Wikipediasta. Siinä voi tulla, jopa hiki.

Käteenvedosta on järjestetty SM-kilpailutkin, ainakin vuonna 1981. Voittaneen porilaispojan vetoaika oli hämmästyttävä 3,2 sekuntia.
Kuva liitteenä (K-16 materiaalia). Kaikki kuvat löytyvät toki Internetin ihmeellisestä maailmasta, mutta en kehdannut niihin linkata niihin, ettei kukaan pahastu.

Eikun, hitto löytyy tämä sittenkin Wikipediasta "Urheilu"-tägin alta. Voittajalle vuonna 1981 oli palkintona Tukholman matka. Repesin.
 

Liitteet

  • SM-1981.jpg
    SM-1981.jpg
    97,5 KB · kertaa luettu: 2 423
Viimeksi muokattu:

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Tuossapa ikuisuusaihe. Omalta osaltani on hankala nähdä myöskään esimerkiksi darts, biljardi (eri muodoissaan) tai vaikkapa keilaaminen urheiluna, mutta toisaalta kai ne sitä on. Samoin ammunnan yms. kanssa (eli lähinnä lie jakolinjana "tuleeko siinä hiki?").

Nuo ovat urheilua välittömästi kun suomalainen voittaa noissa MM-kultaa tai olympiamitalin, porilaisten marssi raikaa ja selostaja hehkuttaa kyyneleisin, sinivalkoisin silmin uutta sankaria jolle annetaan tontti ja kutsu Linnan juhliin.

Kuinka moni jostain curlingista välitti tippaakaan ennen kuin Markku Uuuspaavalniemen joukkue voitti olympiahopeaa ja Voitto Liukkonen selosti lajia unohtumattomasti?

Urheilu ja liikunta eivät aina ole synonyymeja. Liikkuminen on asia erikseen, mutta urheilun käsite on sen verran laajempi, että siinä ei tarvitse tulla suoritusta tehdessä valtaisa hiki ja fyysinen rasitus. Kyllähän koordinaation kehittäminenkin vaativaa ja useita tuhansia toistoja vaativaa urheilua on, sopii vaikka testata hakemalla haulikko ja ampumalla 150 kiekkoa putkeen alas. Tai heittämällä tikkaa, pelaamalla biljardia ja niin edelleen.

Shakki ei tietysti vaadi valtaisia lihaksia, mutta sekin vaatii kehon ja mielen pitämistä tasapainossa. Väsyneenä tai tunnekuohun vallassa eivät shakkisiirrot suju yhtä hyvin kuin kylmän rauhallisena vaikka peliä olisi pelattu pitkään ja panokset olisivat kovat.

Tästä huolimatta täytyy todeta, että vaikka tietokonepelien pelaaminen voidaan yllämainituin kriteerein laskea omanlaisekseen urheilumuodoksi tai ainakin kilpaurheilumuodoksi (liikuntaa se ei sen sijaan ole), niin eipä kyllä minua kiinnostaisi katsella kuinka joku korealainen hakkaa tuntikausia räiskintäpeliä.

Ei kiinnosta edes itse pelata mitään moninpelejä, typerä sosiaalisuus ja kanssakäyminen on nykyään tietokonepelienkin syöpä. Vain yksinpelaaminen on mielekästä pelaamista. En ole koskaan ymmärtänyt minkään World of Warcraftien suosiota. Korkeintaan sellaisen moninpelin ymmärrän ja hyväksyn, jossa istutaan kaverin kanssa samalla koneella ja kumpikin tekee siirtonsa vuorollaan kuten vanhoissa Civilization-peleissä. Se on sitä oikeata sosiaalista vuorovaikutusta kun oikea ihminen on läsnä, ei mikään "lol noob"-paskaa suoltava virtuaalimulkku jostain tuntemattomuudesta.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ei ole provo. Ihan aidosti ihmettelen. FB on täynnä julistuksia kuinka ihmiset ovat shokissa tästä kauheasta tragediasta. Täällä vähän rauhallisempaa mutta samansuuntaista asialla "mässäilyä".

Olihan Robin Williams ihan hyvä näyttelijä, mutta joku roti sillä henkilöpalvonnallakin. Ylipäätänsä en ole koskaan ymmärtänyt henkilöpalvontaa.

En nyt ymmärrä tätä varsinaisesti henkilöpalvontana. Mielestäni moni on vain surullinen sen takia, ettei pääse nauttimaan näyttelijän tulevista suorituksista.

Sama asia koskenee myös viimeaikoina poismenneitä Philip Seymour Hoffmania ja Heath Ledgeriä. Harva tuntee henkilökohtaisesti, mutta moni olisi halunnut nähdä nämä tulevissa elokuvissa.
 
En nyt ymmärrä tätä varsinaisesti henkilöpalvontana. Mielestäni moni on vain surullinen sen takia, ettei pääse nauttimaan näyttelijän tulevista suorituksista.

Sama asia koskenee myös viimeaikoina poismenneitä Philip Seymour Hoffmania ja Heath Ledgeriä. Harva tuntee henkilökohtaisesti, mutta moni olisi halunnut nähdä nämä tulevissa elokuvissa.

Facebook on täynnä postauksia jossa porukka on järkyttynyttä ja ei tiedä miten toipua tästä "tradegiasta". Myös jatkiksessa hassun sentimentaalista suhtautumista Hollywood-miljönäärin mahdolliseen itsariin.
Mä ymmärtäsin jos olisivat tunteneet hemmon henk.koht.
Maailma on näyttelijöitä täynnä ja yllämainitsemiesi henkilöiden kohdalla hra Darwin korjaa vaan omiaan pois.
Kaikkia manitsemiasi henkilöitä arvostan näyttelijöinä, mutta heidän poismenonsa ei merkkaa mulle pätkääkään kun en heitä tuntenut.
Aina ihmettelen kun jengi poraa jonkun vieraan ihmisen kuoleman takia.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Tuossapa ikuisuusaihe. Omalta osaltani on hankala nähdä myöskään esimerkiksi darts, biljardi (eri muodoissaan) tai vaikkapa keilaaminen urheiluna, mutta toisaalta kai ne sitä on. Samoin ammunnan yms. kanssa (eli lähinnä lie jakolinjana "tuleeko siinä hiki?").

Ammunnan niputtaminen yhteen kategoriaan on sama kuin sanoisi että kaikki korttipelit ovat pokeria. Eli variaatioita löytyy ja niissä todellakin tulee hiki. Esimerkkinä IPSC ja vaikkapa IDPA.
Linkki aiheeseen.
MrCZshooter IPSC - YouTube
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Ammunnan niputtaminen yhteen kategoriaan on sama kuin sanoisi että kaikki korttipelit ovat pokeria. Eli variaatioita löytyy ja niissä todellakin tulee hiki. Esimerkkinä IPSC ja vaikkapa IDPA.
Linkki aiheeseen.
MrCZshooter IPSC - YouTube

Tarkoitin viestissäni lähinnä esim olympialajeja (skeet jne). Practical ja vastaavat ovat aika eri lajeja toki. Vähän sama kuin intissä ammunnat radalla vs. maastossa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös