Ihmettelyketju

  • 6 351 386
  • 38 754

A Siente

Jäsen
Miksi en tunne humalatilaa samalla tavalla kuin ennen. Nyt on juotu jo likööripullo ja rommia mennyt puolet, mutta olo on yhä täysin virkeä. Yleensä olisin tällä määrällä jo pöntöllä oksentamassa. Ehkä se on se toleranssi joka kasvaa, vaikka en olekkaan viikkoon juonnut ja sitä ennenkin ollut taukoa tästä touhusta.
 

Muhkea

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, NHL:n suomalaiset
Ei kait kännissä koskaan okseta vaan seuraavana päivänä krapulassa, paitsi ehkä joskus teininä kun ensimmäisiä kännejä vetelee.

Aika pahasti saa tyriä, että edes krapulassa oksentaa. Kyllähän tuohonkin alkoholiystävään tottuu sen verran, että osaa välttää pahan olon seuraavana päivänä. Vettä vain tarpeeksi ennen nukkumaanmenoa ja heti herättyään, niin ei nyt oksentamiskuntoon voi joutua.

Näin siis kalsarikännien ystävänä. Hankalampihan tuo on välttää varmaan herättyään oudosta paikasta muisti hämäränä.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Aika pahasti saa tyriä, että edes krapulassa oksentaa. Kyllähän tuohonkin alkoholiystävään tottuu sen verran, että osaa välttää pahan olon seuraavana päivänä. Vettä vain tarpeeksi ennen nukkumaanmenoa ja heti herättyään, niin ei nyt oksentamiskuntoon voi joutua.

Näin siis kalsarikännien ystävänä. Hankalampihan tuo on välttää varmaan herättyään oudosta paikasta muisti hämäränä.

Joo kaikille ei tule krapulaa. Täälläkin siitä vasta puhuttiin. Mutta kyllähän se aina väkisinkin oksettaa kun ensimmäistä iltaa on kaljaa tai jotain juonut. Monesti jopa saa iltaan asti pöntöllä juoksennella. Joskus seitsemän tai kahdeksan aikaan aikaisintaan pystyt mitään syömään tms, ellet sitten kunnolla ole temponut. Eikä se oksentaminen ole siinä se paha juttu vaan se päänsärky. Mutta toisaalta, eihän sekään ole mitään verrattuna siihen tunteeseen että sun pää on mikrossa, mitä tulee joillekin kun monta päivää tinttaa...
 

Muhkea

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, NHL:n suomalaiset
Joo kaikille ei tule krapulaa. Täälläkin siitä vasta puhuttiin. Mutta kyllähän se aina väkisinkin oksettaa kun ensimmäistä iltaa on kaljaa tai jotain juonut. Monesti jopa saa iltaan asti pöntöllä juoksennella. Joskus seitsemän tai kahdeksan aikaan aikaisintaan pystyt mitään syömään tms, ellet sitten kunnolla ole temponut. Eikä se oksentaminen ole siinä se paha juttu vaan se päänsärky. Mutta toisaalta, eihän sekään ole mitään verrattuna siihen tunteeseen että sun pää on mikrossa, mitä tulee joillekin kun monta päivää tinttaa...

Joo, voi olla epäreilua minun sanoa mitään, kun ainoat todella pahat olot ovat tulleet juuri teini-iässä muutamia vuosia sitten. Silloin tosiaan pahimmillaan jouduin olemaan sedulasta tultuani koko päivän sängyssä - oksentamaan pystyin sentään pari kertaa aamulla, loput ajasta pyrin olemaan yhdessä asennossa, jotta pystyin edes jotenkin sietämään oloani. En todellakaan muista, monenko aikaan silloin saavuin kotiin, käsittääkseni jo aika aikaisin yöstä kuitenkin, mutta muistan pystyneeni tekemään jotain vasta BB:n aikaan eli klo 22 jälkeen. Itseäni toki se ohjelma ei ole koskaan kiinnostanut, mutta isääni kylläkin ja jäi vain yksittäisenä kohtana kyseisestä kammottavasta päivästä mieleen.

Tämä siis, että kokemustakin krapulasta on, mutta nykyään ei vain tule koskaan... johtuuko vain juopon kokemuksesta vai juuri siitä, että kaikille ei tule krapulaa? Mene ja tiedä...
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tämä siis, että kokemustakin krapulasta on, mutta nykyään ei vain tule koskaan... johtuuko vain juopon kokemuksesta vai juuri siitä, että kaikille ei tule krapulaa? Mene ja tiedä...

Sulla ei varmaankaan vaan himota se kalja/alkoholi.

Jos illalla juo esimerkiksi viis kaljaa ja menee sänkyyn, niin miten vaikea siinä on koittaa saada unta kun himottaa niin perkeleesti ja sen takia hermostuttaa sen verran ettei nukahtamisesta tule mitään.

Hitto onko mussa jotain vikaa...
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tämä siis, että kokemustakin krapulasta on, mutta nykyään ei vain tule koskaan... johtuuko vain juopon kokemuksesta vai juuri siitä, että kaikille ei tule krapulaa? Mene ja tiedä...

Mä en ole koskaan kärsinyt krapulaa. Aikaa ennen lapsia kun juhannukset sunmuut juhlittiin mökillä tai veneillen niin olin aina kahdeksalta aamulla keittelemässä kahvit ja laittamassa saunat tulille. Tylsää odotella puoleenpäivään kun muut herää.

Mulla on myös sellanen "vaiva", että jos kaksi päivää peräkkäin yrittää juhlia, niin toisena ei nouse mikään enää päähän, ihan sama mitä juo ja kuinka paljon.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Mä en ole koskaan kärsinyt krapulaa. Aikaa ennen lapsia kun juhannukset sunmuut juhlittiin mökillä tai veneillen niin olin aina kahdeksalta aamulla keittelemässä kahvit ja laittamassa saunat tulille. Tylsää odotella puoleenpäivään kun muut herää.

Mulla on myös sellanen "vaiva", että jos kaksi päivää peräkkäin yrittää juhlia, niin toisena ei nouse mikään enää päähän, ihan sama mitä juo ja kuinka paljon.

Eihän tuo ole mikään "vaiva", ammattipiireissä tunnetaan nimellä suojakännit. Eli jos lauantaina on isot pirskeet eikä halua mokata tai olla penkin alla, otetaan pe suojakännit jolloin lauantai illan bileet menee mukavasti.

Sitten jos sanoo ettei ole ollut krapulaa, voisi todeta että ei ole "nautittu" riittävästi. Tosin krapulalle ei kai ole mittareita ja jokainen tuntee miten tuntee. Kuulun kai samaan ryhmään sillä melkoisestikin ottaneena on aamulla ehkä vähän pää kipeä, nälkä jne mutta siinä se.
Sen ainoan kerran kun olen laattaa heittänyttänyt alkoholin takia, taisi se olla noin 25 vuotta sitten. Noin 15-kesäisenä 3 pulloa magyar viiniä ja pari olutta päälle. Muistikuvia illasta ei ole, aamuyön tunteina heräsin lattialta ja oksensin muutamia tunteja. Koko seuraavan päivän kieli oli turvonnut ja kaikki mitä laittoi kurkusta alas, tuli heti ylös. Ehkä tuossa taisi jo jonkin asteinen alkoholimyrkytys olla kyseessä.
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Eihän tuo ole mikään "vaiva", ammattipiireissä tunnetaan nimellä suojakännit. Eli jos lauantaina on isot pirskeet eikä halua mokata tai olla penkin alla, otetaan pe suojakännit jolloin lauantai illan bileet menee mukavasti.

Ahaa, kiitos tiedosta. Ne ei ilmeisesti osaa sit suojata itseään, jotka mogaa ja yrjöö perjantaina ja lauantaina? :) Kiva tietää et osaan tämänKIN tehdä oikein.
 

Kobe

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kuinka moni muistaa legendaarisen TV-piirretyn, Matka Maailman ympäri 80 päivässä. Tämä oli ehdottomasti suosikkasarjani pienenä ja olen sen katsosut sen verran monesti läpi, että näin vajaan 20 vuoden päästä muistin kaikki jaksot vielä ulkoa. Jakso jossa Prinsessa Romy pelastetaan polttoroviolta oli aina se pelottavin ja ahdistavin jakso, enkä muuten ihmettele sitä enää yhtään. Alla linkki Youtubeen ja kyseiseen jaksoon. On muuten todella rankkaa settiä lastenohjelmalle. Kaiken huippu on tämä ylipapitar joka on aivan sairas akka kaiken puolin. Eihän lastenohjelmassa saa huutaa "tappakaa ne kaikki, tappakaa!" Lisäksi ämmä nauraa aivan sairasta naurua kun Romyn rovio tuikataan tulee. Huh huh mitä settiä, ei menisi enää nykyään kyllä läpi.


Linkki kyseiseen jaksoon, youtube:
Matka Maailman Ympäri 80 Päivässä osa 9 - YouTube
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Muutama nimimerkki oli oikein harmissaan, kun Suomi tasoitti kasakkeja vastaan...
 

Rixa88

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Mulla on myös sellanen "vaiva", että jos kaksi päivää peräkkäin yrittää juhlia, niin toisena ei nouse mikään enää päähän, ihan sama mitä juo ja kuinka paljon.
Ei vaikka hörppisi jaloviinaa 4 cl shotteina, jokainen shotti yhdellä kulauksella? :D Mutjoo, tiedän tunteen erittäin hyvin, minun on turha lähteä toisena ryyppypäivänä pelkkää kaljaa juomaan. Menee nimittäin hukkaan. Sensijaan väkevät juomat voivat toimia toisella tavalla. Esim. synttäreitä kun juhlin aikoinaan 2 pv, niin jälkimmäisenä päivänä tuli juotua Lahden Sinistä (3,5 %) sekä jotain toista kaljaa (muistaakseni Koffia). Iltayhdeksään-kymmeneen asti kaljalitrojen kittaaminen tuntui turhalta mutta kun alkoi kylkiäiseksi ottamaan Jägermeister-shotteja, niin johan alkoi toimimaan. Yhdellä huikalla tietenkin. Ja tuo jaloviinaa shottilaiseista minkä mainitsin, aiheutti lähestulkoon kovimman tokan päivän kännin viimeisimmän 1-2 vuoden aikana (jokainen ei tosin yhdellä huikalla). Ja kyseinen känni tuli todella nopeasti siihen nähden että 2. päivä putkeen. Kaljaa join kylkiäisenä.

Olen vähentänyt 2 päivän putkia rajusti jos vertaa esim. vuosiin 2009-12. Suurimmat syyt ovat juurikin ne, ettei aine meinaa nousta päähän eikä ole välttämättä yhtä hauskaa kuin päivänä numero 1. Eli saa enemmän irti jos juo vain kerran viikossa. Viimeksi 2 päivän putken aikana join juuri valmistunutta kotiviiniä kaljan kanssa ja kyllä toimi.
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ei vaikka hörppisi jaloviinaa 4 cl shotteina, jokainen shotti yhdellä kulauksella? :D

No hyhhyh :D Ei sikses, että mä mitään ryyppäjäisiä viettelisin.. Mutta mitä nyt mökkeillään ja veneillään, tulee sitä viiniä ja terävää lantrinkilla tissuteltua. Kaljaa ja siideriä en juo lainkaan. Terassilla ja kapakassa voin jonkun lonkeron juoda, suosikkini on muuten A le coq gin gold- lonkero. Pitääkin Alkossa käydä joku päivä. Mutta siis seuraavana päivänä jos samaa tahtia tissuttaa kuin eilen, niin tulee vaan pää kipeeksi ja haukotuttaa pirusti.
 

Apmp-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, TPS
Olen vähentänyt 2 päivän putkia rajusti jos vertaa esim. vuosiin 2009-12. Suurimmat syyt ovat juurikin ne, ettei aine meinaa nousta päähän eikä ole välttämättä yhtä hauskaa kuin päivänä numero 1. Eli saa enemmän irti jos juo vain kerran viikossa. Viimeksi 2 päivän putken aikana join juuri valmistunutta kotiviiniä kaljan kanssa ja kyllä toimi.

Sama homma. Mökkireissuillakin kun yleensä ollaan vähintään sen kolme iltaa niin sen välipäivän pyrin pitämään suht rauhaisana naukkailuna ja kännit voi vetää sitten ekana ja kolmantena iltana. Nukun aina todella huonosti kun menen humalassa nukkumaan ja koko seuraava päivä menee aina darraa ja väsymystä vastaan taistellen. Tokana päivänä mulla on ainakin meininki yleensä tosi väsynyttä. Kolmen päivän putkia, joita täällä päin hattutempuksikin kutsutaan tulee nykyisin otettua aniharvoin. Ehkä juhannuksena olen kolmena iltana peräkkäin oikeasti juovuksissa.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Maikkarin uutisissa näytettiin lentokentällä Leijonia vastassa olleita nuoria.

Joukossa oli myös Aleksi Koistinen, about 7v (?) joka oli tehnyt pojille hienot mitalit kiiltopaperista ja totesi Leijonien pelanneen hienon turnauksen. Mitaleilla Aleksi halusi kiittää Leijonia hienosta saavutuksesta..

Mietin vaan sitä, että missä vaiheessa suomalaisiin lapsiin istutetaan tämä meille yleinen pessimismi ja "kaikki on paskaa paitsi kusi"-asenne.

Aleksilla sitä ei vielä näkynyt.

Vai pitääkö pelistä "ymmärtää" tai olla ymmärtävinään jotain, että sitä voi haukkua?
 

Byvajet

Jäsen
Olen tullut vakuuttuneeksi, että Jekaterina Middleton saa kiksejä paljastelusta. Jos ei saisi, hän toimisi toisin, kun huomioidaan, että hän on taatusti tietoinen jatkuvasta kamerakyttäyksestä. Paljaat tisulit ja paljas peppu kuvissa ei ole sattumaa.

Unohdin ihmetellä, että miksi tuon nuoren lutukaisen käytökseen ei puututa. Nostatetaanko tällä kuninkaallisten suosiota?

http://bilder.bild.de/fotos-skaliert/kim-khloe-kate-38836190-quer-36138564/2,w=985,c=0.bild.jpg

Taas kuvakohu - saksalaislehti julkaisi herttuatar Catherinesta paljastavan peppukuvan - Kuninkaalliset - Ilta-Sanomat
 

Rixa88

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Kuinka moni muistaa legendaarisen TV-piirretyn, Matka Maailman ympäri 80 päivässä. Tämä oli ehdottomasti suosikkasarjani pienenä ja olen sen katsosut sen verran monesti läpi, että näin vajaan 20 vuoden päästä muistin kaikki jaksot vielä ulkoa. Jakso jossa Prinsessa Romy pelastetaan polttoroviolta oli aina se pelottavin ja ahdistavin jakso, enkä muuten ihmettele sitä enää yhtään. Alla linkki Youtubeen ja kyseiseen jaksoon. On muuten todella rankkaa settiä lastenohjelmalle. Kaiken huippu on tämä ylipapitar joka on aivan sairas akka kaiken puolin. Eihän lastenohjelmassa saa huutaa "tappakaa ne kaikki, tappakaa!" Lisäksi ämmä nauraa aivan sairasta naurua kun Romyn rovio tuikataan tulee. Huh huh mitä settiä, ei menisi enää nykyään kyllä läpi.
Mitä muistoja! Oli myös oma suosikkisarjani pienenä, ehdottomasti. Olisiko ollut vuoden 1991 tienoilla kun sarjaa näytettiin Suomen TV:issä toisen kerran, tuolloin minulle näytettiin tätä sarjaa ja taitaa yksi jakso olla edelleen nauhoitettuna VHS:lle noilta ajoilta. 1995 pyöritettiin sarja kolmanteen kertaan ja noilta ajoilta onkin jo enemmän muistoja tästä piirretystä. Kieltämättä hurjaa menoa ollut siihen nähden, että kyseessä on lastenohjelma. Ainakin yhdessä jaksossa taidettiin alkoholiakin nauttia. Ei siis ihme, että minullekin nykyään alkoholi maistuu säännöllisesti :D Mutta jännä juttu, että vaikka tuntuu samalta, että samanlainen meno ei menisi nykylastenohjelmissa läpi, niin silti Matka maailman ympäri 80 päivässä on Wikipedian mukaan viimeksi näytetty televisioissa 2011 :D
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Jakso jossa Prinsessa Romy pelastetaan polttoroviolta oli aina se pelottavin ja ahdistavin jakso, enkä muuten ihmettele sitä enää yhtään. Alla linkki Youtubeen ja kyseiseen jaksoon. On muuten todella rankkaa settiä lastenohjelmalle. Kaiken huippu on tämä ylipapitar joka on aivan sairas akka kaiken puolin. Eihän lastenohjelmassa saa huutaa "tappakaa ne kaikki, tappakaa!" Lisäksi ämmä nauraa aivan sairasta naurua kun Romyn rovio tuikataan tulee.

Nykyään ei varmaan tämmöistä saisi tehdä sen takia, että tämä kohtaus katsottaisiin vallitsevan monikulttuuris-ideologisen hegemonian vastaiseksi ja rasistis-fasistis-sadistiseksi siitä huolimatta, että tämä antoisa perinne elää ajoittain edelleen Intiassa. Siis naisten/leskien polttaminen. Ja varmaan sekin olisi heteronormatiivis-patriarkaalisen sovinistista, että valkoinen heteromies-Fogg niin vain tulee ja ottaa puolisokseen intialaisen naisen, joka on tästä riippuvainen. Romy, tuo entisajan vastine suomalaismiesten thai-vaimoille joita femakkovasemmistolaisten tulee suureksi halveksia!

Hieno piirrossarja, josta itsekin kovasti nautin aikoinani. Se perustuu Jules Vernen klassikkoromaaniin, jonka oletan suurimman osan sentään lukeneen. Verne oli hieno mies, aikaansa edellä oleva visionääri. Ei tuo 80 päivää ollut tuulesta temmattu, Vernen aikakaudella tuo oli modernin teknologian saavutettavissa ja tarinan matkaetapit realismia.

Kapteeni Nemo, Robur, Matka kuuhun, Phileas Foggin seikkailut... ihmettelen, missä ovat Verne-uusintapainokset ja onko Verne nykypolville kovinkin tuntematon. Minä luin pienenä kaikki Verne-suomennokset.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Kapteeni Nemo, Robur, Matka kuuhun, Phileas Foggin seikkailut... ihmettelen, missä ovat Verne-uusintapainokset ja onko Verne nykypolville kovinkin tuntematon. Minä luin pienenä kaikki Verne-suomennokset.

Olen miettinyt samaa.

Tuli vielä mieleen Vernen loistava Salaperäinen saari, jossa porukkaa haaksirikkoutuu kuumailmapallossa autiolle saarella ja kohta rupeaa tapahtumaan kummia. Oman aikansa robinsonadi tämäkin, mutta tuossa kirjassa Verne vetää kiehtovasti yhteen myös sitä, mitä lopulta tapahtui kapteeni Nemolle.

Sukellusveneellä maailman ympäri iski aikanaan kuin tuhat volttia. Olen kypsemmälläkin iällä lukenut tuon pari kertaa, varsin mielenkiintoinen ja surumielinenkin kuvaus, paitsi luonnosta, myös ihmisyydestä.

Minun lapseni tulevat Vernensä lukemaan, lupaan sen sinulle Nuoli henkilökohtaisesti.

Minulla on unohtumattomia muistoja Jules Vernen kirjoista lapsuudesta, yhdistettynä jännittävään lukuhetkeen teltassa, kesäyön hämärässä.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Joskus 70-luvun alkupuolella tuli telkusta sarja Kapteeni Nemosta, pääosassa taisi olla Omar Sharif, jos en ihan väärin muista. Olikohan tämä sama Salaperäinen saari, josta MustatKortit kirjoittaa? Sarja oli joka tapauksessa ihan huippu ja Nemosta tuli suosikkini kaikista Vernen hahmoista.

Olen muutaman kerran miettinyt, että pitäisi seuraavan kerran Islannissa käydessä piipahtaa Snaefelsjökullin jäätiköllä katsomassa paikkaa, josta alkoi matka maan keskipisteeseen. Myös tästä kirjasta tykkäsin kovasti.
 

hemmo_1973

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olen tullut vakuuttuneeksi, että Jekaterina Middleton saa kiksejä paljastelusta. Jos ei saisi, hän toimisi toisin, kun huomioidaan, että hän on taatusti tietoinen jatkuvasta kamerakyttäyksestä. Paljaat tisulit ja paljas peppu kuvissa ei ole sattumaa.

Unohdin ihmetellä, että miksi tuon nuoren lutukaisen käytökseen ei puututa. Nostatetaanko tällä kuninkaallisten suosiota?

http://bilder.bild.de/fotos-skaliert/kim-khloe-kate-38836190-quer-36138564/2,w=985,c=0.bild.jpg

Taas kuvakohu - saksalaislehti julkaisi herttuatar Catherinesta paljastavan peppukuvan - Kuninkaalliset - Ilta-Sanomat

Anteeksi, mutta mitä tuossa Bildin kuvakavalkadin keskimmäisessä kuvassa on- onko tuota kuvaa käsitelty jotenkin?
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Joskus 70-luvun alkupuolella tuli telkusta sarja Kapteeni Nemosta, pääosassa taisi olla Omar Sharif, jos en ihan väärin muista. Olikohan tämä sama Salaperäinen saari, josta MustatKortit kirjoittaa? Sarja oli joka tapauksessa ihan huippu ja Nemosta tuli suosikkini kaikista Vernen hahmoista.

Olen muutaman kerran miettinyt, että pitäisi seuraavan kerran Islannissa käydessä piipahtaa Snaefelsjökullin jäätiköllä katsomassa paikkaa, josta alkoi matka maan keskipisteeseen. Myös tästä kirjasta tykkäsin kovasti.

Verne lienee myös maailman ensimmäisiä cross over -kirjailijoita eli hän laittoi Salaperäisessä saaressa yhteen kahden menestyskirjansa hahmoja. Toinen kirja oli tietysti Sukelluslaivalla maapallon ympäri, jossa Kapteeni Nemo ensimmäisen kerran esiintyi, ja toinen oli Kapteeni Grantin lapset -teos, jonka hahmoja seikkaili Salaperäisessä saaressa (jossa siis esiintyi myös kapteeni Nemo). Hienoja kirjoja kaikki.

Maasta kuuhun on myös klassikko, jossa Verne sinänsä aivan oikein ennakoi avaruuteen päästävän riittävällä kiihdytyksellä. Hänen versionsa eli kiertoradalle ampuminen jättimäisellä tykillä ei ihan pidä vettä, mutta raketista on helppo päästä rakettimoottoriin kunhan joku ensin perusajatuksen keksii, ja avaruusrakettien toteuttajathan aloittivat muutenkin uransa ohjuksilla kunnes saivat vanhoina natseina jenkkipassin ja pääsivät kehittelemään jenkkien avaruusohjelmaa.

Verne oli kyllä kova visionääri. Mies kirjoitti lentolaitteista, sukellusveneistä ja avaruusaluksista ennen kuin mitään niistä oli olemassa. Huimat Vernen visiot sitten kehkeytyivät tavalla tai toisella todeksi seuraavina vuosikymmeninä.

H.G. Wellsiä ja Verneä on paljosta kiittäminen mitä tieteiskirjallisuuteen ja keksijöiden inspiroimiseen tulee. Sillä tieteiskirjallisuuttahan Vernen tarinat aikoinaan olivat, kun mies kirjoitti sukellusveneistä ja raketeista aikana jolloin mikään näistä ei ollut vielä todellisuutta. Nykyisin ne tietysti ovat, mutta jonkun täytyy aina keksiä idea ennen kuin muut voivat ryhtyä kehittämään sitä eteenpäin.

Sukellusveneistä sen verran, että toki ne oli keksitty ennen Verneäkin, esimerkiksi miesvoimalla veivattava CSS Hunley operoi menestyksekkäästi Yhdysvaltain sisällissodassa vuonna 1863: kaksi miehistöä hukkui pelkissä koekäytöissä, kolmas miehistö hukkui sen jälkeen kun oli saanut tehtyä maailman ensimmäisen torpedoiskun. Tämä käsivoimin veivattava ja ilman vaihtuvaa hengitysilmaa varustettu kapistus ei kuitenkaan ole mitään verrattuna Nemon alukseen.

CSS Hunleyn replika muuten on nähtävissä Tallinnan erinomaisessa Lentosadam-merimuseossa, jossa sen tarina on kerrottu. Suosittelen museota lämpimästi kaikille merestä ja aluksista kiinnostuneille, siellä pääsee sisään aitoon sukellusveneeseen ja museo on todella upea muutenkin.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Siis tää tabletti soi äsken. Puhelu tuli. Yks tyttö soitti vissiinkin Facebookin kautta tai jotain. Hitto mä ihmettelin että mitä hemmettiä tässä vekottimessa tapahtuu. Ostaessa tähän ei kytketty mitään puhelujuttuja.

Tekstareita nyt oon pari tähänkin tilannut jos jossakin netissä on ollut joku kampanja, kuten viime viikolla sai ärrältä suklaapatukan ja toissaviikolla vichy-pullon.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös