Huippunopeuttahan tuo ei nosta jollei tuulensuunta ole myönteinen, kuristimen tarkoitus on rajoittaa kiihtyvyyttä.
Kyllä tuo "holkki" huippunopeuttakin nostaa jonkin verran, ainakin mun mielestä.
Mä sain silloin mopoikäisenä uuden enduromallisen Gileran. Gilera oli siis täysin sama asia kuin Derbi ainakin niillä vuosimalleilla, ja siihen aikaan Derbi olikin yksi suosituimmista merkeistä. Erona oli halvempi hinta ja suurempi kaasari vakiona, joskin toki kaasari oli alkujaan kuristettu. Avainkin oli punainen, ja siinä luki selvästi Derbi, vaikka katteiden kyljessä luki Gilera.
Mä en edes sitä hukkaputkea(?) vetänyt umpeen, joten jätin yhden kuristuksen paikalleen. Kaasarista jokin kuparilevy helvettiin ja vähän porailtiin faijan kanssa tuota holkkia, ja tolla vehkeellä pääsikin hetkessä jo yli 70km/h. Hukkaputken(?) vetämällä umpeen vauhtia olisi tullut lisää, eli varsinaisia virityksiä ei mihinkään 75km/h nopeuksiin edes olisi tarvinnut, kunhan olisi poistanut kaiken näköiset rajoittimet ja kuristukset.
Siihen aikaan olin kyllä aika bensalenkkari. Ja juntti. Enää olen pelkkä juntti.