Jos on syntynyt tarpeeksi kauan sitten (1984 tai aiemmin), niin mopon kuljettamiseen ei tarvitse mopokorttia vieläkään. Mopoauton kuljettamiseen tarvitsee kuitenkin aina mopoautokortin, vaikka olisikin sen ikäinen että mopoa saisi ajaa ilman korttiakin.
Näin ajattelinkin asian olevan, mutta kiitos selvityksestä. Eli normimopolla meikäläinen saa ajella ilman mitään kortteja, kun taas mopoauto vaatisi mopoautokortin. Kyllä mä vielä joskus sen pappatunturin hommaan, niin monta mulla niitä aikanaan oli, että liekki on jäänyt palamaan. Ovat vaan nykyään huonokuntoisetkin sellaiset sen verran hintavia, että vaikka taidot riittäisivät sellaisen kuntoon laittamiseen, niin köyhän eläkeläisen budjetti ei satavarmasti riitä. Ehkä mä hommaan jonkun PV:n ja tyydytän sillä nostalgiannälkääni. Niin tai sitten ensimmäistä tieliikenteessä ollutta mopoani vastaavan, eli Suzuki S1:n. Sama moottorihan tuossa on kuin PV:ssäkin, mutta isot pyörät. Sitä mopoa muuten piristin aikoinaan ihan faijan luvalla, kun vaihdoin normipytyn 50cc läppikseen.
Sitä faija ei sitten enää tiennyt, että tuo pytty vaihtui jossain kohtaa huomattavasti räyhäkkäämpään ja isommalla kuutiotilavuudella varustettuun malliin, rattaat laitoin uusiksi molempiin päihin, suuttimet vaihtuivat sellaisiin, joilla tyydytettiin koneen kyltymätön bensanjano ja taisi siinä jotain muutakin pientä olla. Bensaa meni, mutta ai jumalauta miten hauska peli se oli.
Ja kun ihmettelyketjussa ollaan, niin ihmettelen, ettei koskaan sattunut mitään vakavampaa, kun noiden mopojen kanssa on tietenkin aina ajettu täysillä, muuta vaihtoehtoa ei ollut. Esim. pappatunturi normilaakereilla ja normipyörillä, mutta 70cc pytyllä + muilla "herkuilla" kun kulki sen 80+ km/h, niin jotain olisi kai pitänyt sattua. Kyllä hirvittää nykyään edes ajatella vaikka kiinnileikkaamisen mahdollisuutta noissa nopeuksissa. Ei paljon järki päätä pakottanut. No kypärä oli päässä, mutta siinä ne suojaavat ajovarusteet sitten olivatkin. Taitaa olla onni, että Tunturien kanssa meni enemmän aikaa tallissa, kuin tien päällä. Pappatunturihan kestää vaikka ydinlatauksen, mutta kun sitä viritti, niin luotettavuus ei ollut kovin korkealla, tosin samahan se oli kaikkien mopojen kanssa.