Ihmettelyketju

  • 6 396 038
  • 38 810
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Jos lähdetään olettamuksesta, että yksityinen pysäköinninvalvonta valvoo yksityisaluetta, onko se tällöin lain tarkoittamaa julkista aluetta? Kysyn, koska en tiedä.

Yksityisaluetta on ja siinä on säännöt vähän niin ja näin, mutta tosiaan minun tapauksessa sain sakot omasta autokatospaikasta. Valitin, enkä tarvinnut maksaa, mutta on nuo yksityiset aika röyhkeitä, kun autopaikan lunastanutta yrittävät sakottaa, taitaa olla provikkapohjaista noiden palkka. Ja kerran kun näin ne sakottajat tuossa pihassa pyörimässä, läksytin aika tavalla, että antaa olla sitten viimeinen kerta, kun edes yrittävät sakottaa minua....
 

DaHolla

Jäsen
En tiedä onko tämä mikään tuore ilmiö mutta ihmetyttää teinit jotka lorvii ostoskeskusten edessä 15-30 hengen ryhmissä pitkin päivää. Ihmettelen että eikö tosiaan parempaa tekemistä ole vai onko tässä iskenyt vanhuus ja en ymmärrä enää nykynuorison ajanvietteitä?
 

Hejony

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi
En tiedä onko tämä mikään tuore ilmiö mutta ihmetyttää teinit jotka lorvii ostoskeskusten edessä 15-30 hengen ryhmissä pitkin päivää. Ihmettelen että eikö tosiaan parempaa tekemistä ole vai onko tässä iskenyt vanhuus ja en ymmärrä enää nykynuorison ajanvietteitä?
On ihan perkeleen tuore ilmiö. Alkoi vissiin 15 minuuttia ensimmäisen ostoskeskuksen valmistumisen jälkeen.
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Täällä jossain ketjussa on ollut puhetta omista uudissanoista, lähinnä liittyen Dekon "karkaistusti"-sanaan. Ja siihen liittyen havaitsin, että tuo "rehkiytyä" löytyy googlella vain jatkoajasta, vain Gellnerin kirjoittamana, 5 kertaa (tuloksia lainauksista johtuen 17). Mielenkiintoista, Gellner varmaan olikin tietoinen, että sana on omaa tuotantoa?

Heh, aika hauskaa. Luulin sanan rehkiytyä olevan ihan yleisesti käytössä, ei toki mitään kirjakieltä. Sana ei ole omaa "tuotantoani" vaan pari Joensuusta kotoisin olevaa kaveriani käyttävät tuota sanaa ja se on itsellenikin tarttunut.
 

hemmo_1973

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tämänpäiväisellä ostoskeskusreissulla alkoi ihmetyttämään eräs asia. Mikä villitys aikuisilla (> 25 vuotta) miehillä on ripustella korvakoruja korviinsa? Joku muoti-ilmiö, erilaisuuden hakemista vai hahmottumatonta minä-käsitystä? Pisti oikein silmään kuinka monella näytti joku killutin roikkuvan korvassa. Kertokaa mulle, en ymmärrä.
 

McJokke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Sharks, Pelaajat: Joe Thornton,Ron Hextal
Ihmettelen miksi satakuntalaiset puhuvat kuin heillä olisi muna suussa kokoajan? Humalaiset etenkin. Perin kummallista.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Tämänpäiväisellä ostoskeskusreissulla alkoi ihmetyttämään eräs asia. Mikä villitys aikuisilla (> 25 vuotta) miehillä on ripustella korvakoruja korviinsa? Joku muoti-ilmiö, erilaisuuden hakemista vai hahmottumatonta minä-käsitystä? Pisti oikein silmään kuinka monella näytti joku killutin roikkuvan korvassa. Kertokaa mulle, en ymmärrä.
Jotenkin tälläisen kysymyksen olisi ymmärtänyt vuonna -73. Ja ei, mulla ei ole korvakoruja, eikä ole ollut. Tuskin tuleekaan.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tämänpäiväisellä ostoskeskusreissulla alkoi ihmetyttämään eräs asia. Mikä villitys aikuisilla (> 25 vuotta) miehillä on ripustella korvakoruja korviinsa? Joku muoti-ilmiö, erilaisuuden hakemista vai hahmottumatonta minä-käsitystä? Pisti oikein silmään kuinka monella näytti joku killutin roikkuvan korvassa. Kertokaa mulle, en ymmärrä.
En minä kenenkään syitä tiedä tarkemmin, mutta miksi ihmiset nyt ylipäätään koruja kantavat. Ei kai se aina mitään myöhäisteini-ikää tai muoti-ilmiöitä ole, ehkä vain jostain asiasta tykkää ja se sopii tyyliin. Mulla ei kyllä koruja ole kuin sormissa ja ranteissa, mutta läväriä tai korvista olen joskus suunnitellut. Voi olla, että jää suunnitelmaksi.

Koruissa nyt lähinnä häiritsee joskus se, että joku pinkkiin pikeepaitaan sonnustautunut mahakas ja punakka it-suunnittelija kantaa korvissaan älyttömiä kasarikiekkoja. Tyylitajusta se lähtee tässäkin asiassa.
 

TykkiJutila

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalle Rovanperä, KalPa, Leijonat, ManU, KuPS
Minulla on korvikset, ollut jo vuodesta -98. En osaisi olla ilman niitä. Paljon erilaisia olen matkan varrella pitänyt korvissa, mutta nyt on tällaiset venytyskorut, mutta maltilliset 4mm. Jos ja kun se jotakin ihmetyttää, niin siinähän ihmetyttää. Kyllä minäkin ihmettelen paljon erilaisia asioita, mutta luojan kiitos emme ole kaikki täsmälleen samanlaisia.
 

Hauptmann

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Minulla on korvikset, ollut jo vuodesta -98. En osaisi olla ilman niitä. Paljon erilaisia olen matkan varrella pitänyt korvissa, mutta nyt on tällaiset venytyskorut, mutta maltilliset 4mm. Jos ja kun se jotakin ihmetyttää, niin siinähän ihmetyttää. Kyllä minäkin ihmettelen paljon erilaisia asioita, mutta luojan kiitos emme ole kaikki täsmälleen samanlaisia.
Minulla ei ole korvakoruja, mutta suon mielelläni kaikille miehille vapauden pitää korvakoruja.


Jos mentäisiin Jatkoajan ohjekirjan mukaan, niin kaikki miehet pitäisivät tukkansa lyhyinä, eivät käyttäisi korvakoruja, eivät kävisi HOK-Elannon ravintoloissa, söisivät pihvinsä aina kun mahdollista mediumina, äänestäisivät Kokoomusta ja eivät kuuluisi mihinkään ammattiyhdistysliittoon.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Ihmettelen sitä, että jokainen sunnuntailenkkeilijä tuntuu menevän puuskuttaen ohi aina kun olen lenkillä. Itse menen ihan siinä sykerajan yläpäässä, ja ei mun kunto niin huono pitäis olla, että kaikilla muilla on parempi kunto - olen kuitenkin muutaman kuukauden lenkkeillyt enemmänkin ja kunto tuntuu kasvaneen.

No, ehkö sitten arvioin oman kuntoni väärin. Vaikea sitä on mitenkään "testata", kun ei tiedä mihin pitäisi verrata.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Ihmettelen sitä, syökö jengi useinkin täytetyn lihiksen kylmänä esim huoltamolla. Lähes jokaisessa paikassa kun törmää kysymykseen: "laitanko tämän hetkeksi mikroon"?
 

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Trojans, TuTo, Miami Dolphins, FC Inter Turku
Ihmettelen kauppojen kassoilla yleistynyttä tapaa kysyä "haluutsä kuitin?". Ymmärtäisin, jos kuitti sitten jätettäisiin tulostamatta, mutta kun sehän vain rutataan roskiin siinä kassalla. Voisin hyvin joskus jättää kuitin ottamatta, jos tietäisin, että se säästää paperia, mutta kun näin ei ole, on koko kysymys aivan yhdentekevä.

Joku voi ajatella, että säästyypähän itse kuitin roskiin heittämiseltä, mutta kyllä minä ainakin haluan joskus tarkistaa, onko ostokset veloitettu oikein. En tietenkään aina, mutta silloin, kun joukossa on ollut jotain tarjoustuotteita, koska usein on käynyt niin, että hintoja ei olekaan ohjelmoitu kassajärjestelmään.

Ravintoloissa ja kebaberioissa taas tulee etsimättä mieleen, että tulevatkohan kaikki kaupat nyt varmasti lyötyä koneelle, kun kukaan ei tunnu haluavan kuittia. Vaikka kassaa näpytelläänkin, voi asiakkaan myyjälle jättämästä kuitista helposti tehdä virhekuitin ja poistaa ostos kirjanpidosta.
 

hemppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Joku voi ajatella, että säästyypähän itse kuitin roskiin heittämiseltä, mutta kyllä minä ainakin haluan joskus tarkistaa, onko ostokset veloitettu oikein. En tietenkään aina, mutta silloin, kun joukossa on ollut jotain tarjoustuotteita, koska usein on käynyt niin, että hintoja ei olekaan ohjelmoitu kassajärjestelmään.

Ihmettelen vieläkin Orituvan karvanaamaista asiakaspalvelijaa, joka mitään sanomatta ruttasi asiakkaan kuitin roskiin ja singahti vähin äänin pois paikalta. Siinä vähän aikaa ihmettelin, että olisiko kuitin tulostamisessa ollut häikkää ja kaveri vain lähti hakemaan jotain, mutta ei tainnut olla. Tuolla kerralla olisin mielelläni tarkastanut kuitista, että tarjoushinnat olivat oikein.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Ihmettelen sitä, syökö jengi useinkin täytetyn lihiksen kylmänä esim huoltamolla. Lähes jokaisessa paikassa kun törmää kysymykseen: "laitanko tämän hetkeksi mikroon"?
Joku satunnaisyksilö tietysti voi ostaa lihapiirakan mukaan otettavaksi, sillä ajatuksella että piirakan voi lämmittää ehkä myöhemmin.

Voisin kuvitella ehkä yhden asiakkaan sadasta kaavailevan kylmän lihiksen syömistä. Todennäköisesti tämä yksi on sitten sellainen jehu, joka nostaisi saatanallisen metelin hyvän lihapiirakan tärvelemisestä lämmittämällä.

Ehkä on muutenkin henkilökunnalta fiksua varmistaa selusta kohteliaalla kysymyksellä, ennen kuin tulee ottaneeksi asiakkaan lihiksen tai pizzanpalan linjastolta mikrotettavaksi. Joku kumminkin pitäisi tylynä käytöksenä sitäkin, että ruoka vaan heitetään asiakkaan edestä mikroon enempiä kyselemättä.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ihmettelen kauppojen kassoilla yleistynyttä tapaa kysyä "haluutsä kuitin?". Ymmärtäisin, jos kuitti sitten jätettäisiin tulostamatta, mutta kun sehän vain rutataan roskiin siinä kassalla. Voisin hyvin joskus jättää kuitin ottamatta, jos tietäisin, että se säästää paperia, mutta kun näin ei ole, on koko kysymys aivan yhdentekevä.
Ei kai liene mahdollista jättää kuittia kokonaan tulostamatta? Mutta jos asiakas jättää 95% varmuudella ne kuitit ajelehtimaan siihen päätyyn, niin ymmärrän erittäin hyvin tuon henkilökunnan kysymyksen.

Kebaberioissahan joutuu tosiaan taistelemaan kuitin saadakseen. Mutta siihen on tunnetusti toiset syyt.
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
"haluutsä kuitin?"
Kuitti kuuluu aina tarjota asiakkaalle. Läheskään kaikki eivät sitä kuitenkaan halua, joten säästää molemmilta aikaa ja vaivaa, jos kassa kysyy asiakkaalta kuitin tarvetta kuin jos alkaa väkisin työntämään kuittia asiakkaalle, joka ei sitä halua eikä osaa ilmaista kantaansa siten, että kassa sen ymmärtäisi. Vakiokieltäytyjiltä vain kysyn yleensä "haluatko kuitin?, kuitti?" tjsp. ja muille tarjoan sitä. Monet tyrkkäävät sen vain kädestään siihen pakkauslinjalle, mikä aiheuttaa jonkin verran enemmän vaivaa kassalle kuin kuitinsaamishalun kysyminen. Parasta olisi, jos ihmiset ymmärtäisivät sanoa kassalla jo maksaessaan muutaman pienen sanan: "ei ole etukorttia", "maksan tällä" tai "maksan rahalla" (kun laittaa kortin lukijaan), "en tarvitse kuittia" (maksaessaan).
 

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Trojans, TuTo, Miami Dolphins, FC Inter Turku
Kuitti kuuluu aina tarjota asiakkaalle. Läheskään kaikki eivät sitä kuitenkaan halua, joten säästää molemmilta aikaa ja vaivaa, jos kassa kysyy asiakkaalta kuitin tarvetta kuin jos alkaa väkisin työntämään kuittia asiakkaalle, joka ei sitä halua eikä osaa ilmaista kantaansa siten, että kassa sen ymmärtäisi. Vakiokieltäytyjiltä vain kysyn yleensä "haluatko kuitin?, kuitti?" tjsp. ja muille tarjoan sitä. Monet tyrkkäävät sen vain kädestään siihen pakkauslinjalle, mikä aiheuttaa jonkin verran enemmän vaivaa kassalle kuin kuitinsaamishalun kysyminen. Parasta olisi, jos ihmiset ymmärtäisivät sanoa kassalla jo maksaessaan muutaman pienen sanan: "ei ole etukorttia", "maksan tällä" tai "maksan rahalla" (kun laittaa kortin lukijaan), "en tarvitse kuittia" (maksaessaan).

Minulle ainakin tulee sellainen olo, että jos haluan sen kuitin, minua pidetään jotenkin nipottajana. Voihan siihen kassalinjan päähän laittaa roskiksen.
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Minulle ainakin tulee sellainen ole, että jos haluan sen kuitin, minua pidetään jotenkin nipottajana. Voihan siihen kassalinjan päähän laittaa roskiksen.
Harvempi tosiaan ottaa sen kuitin, jos halua siihen kysyy kuin jos vain työntää sen käteen. Kuitenkin jos itsetunto on siinä kunnossa, ettei uskalla ottaa kuittia, ettei kassa pidä nipottajana, niin ongelma ei ehkä ole kassatyöntekijässä.
 

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Trojans, TuTo, Miami Dolphins, FC Inter Turku
Harvempi tosiaan ottaa sen kuitin, jos halua siihen kysyy kuin jos vain työntää sen käteen. Kuitenkin jos itsetunto on siinä kunnossa, ettei uskalla ottaa kuittia, ettei kassa pidä nipottajana, niin ongelma ei ehkä ole kassatyöntekijässä.

Kaupan tarkoitus on saada ihmiset tulemaan uudestaan, eikä testata heidän itsetuntonsa kestävyyttä. Jos joku toimintamalli saa asiakkaan tuntemaan olonsa epämukavaksi, silloin vika on käytännössä, eikä asiakkaassa. Ei kaupoilla ole varaa pitää jotain itsetuntostandardia, jonka perusteella se valikoi asiakkaansa. Jos minua vituttaa se, että itsestään selvää asiaa eli kuitin saamista ostoksista pitää erikseen kysyä, niin silloin kaupan kannattaisi olla huolestunut asiasta. On aivan yksi vitun maku tuleeko sinne kaupan kassalinjalle enemmän roskaa vai ei, sitten ne vain pitää siivota. Pahempi ongelma on, jos muutamakin asiakas kokee olonsa kaupassa asioidessaan vaivautuneeksi.

Ei pidä unohtaa, että henkilökunta on siellä palvelemassa asiakkaita eikä huolehtimassa siitä, että kassapöytä pysyy siistinä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ei pidä unohtaa, että henkilökunta on siellä palvelemassa asiakkaita eikä huolehtimassa siitä, että kassapöytä pysyy siistinä.

Rohkenen sanoa mielipiteenäni, että pidän hyvänä palveluna sitä että kysytään mitä asiakas haluaa. Yleensä en tarvitse kuittia, ja jos se minulle kysymättä annetaan, saatan hyvinkin tunkea sen ajatuksissani kukkaroon jossa se vituttaa, enkä ole tyytyväinen. Jos taas haluan kuitin ja sitä minulta kysytään, niin vaikka olen todella estynyt ja säälittävä otus, en ole koskaan kokenut häpeää sanoa "joo" tuohon kysymykseen. Ylensä sanon "No anna vaan", tiedoksi teille.
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Täysin totta. Tässä asiassa on kuitenkin mahdoton miellyttää kaikkia. Jos aina työntää kuitin asiakkaalle vaihtorahan kanssa, osa asiakkaista jotka eivät halua kuittia luultavasti vittuuntuvat "väkisin" annettuun kuittiin. Toisia sitten ärsyttää vastata "joo", kun kassa kysyy kuitin tarvetta. Ei kyllä minä oikeasti ymmärrän sinun pointtisi, mutta olen vain eri mieltä. Noin muutenkin kommunikaation lisääminen asiakas-myyjä -suhteessa sulavoittaisi toimintaa.

Olen asiakas, joka ei koskaan ota kuittia perusostoksista, joten ehkä siksi tämä mielipide.
 

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Trojans, TuTo, Miami Dolphins, FC Inter Turku
Täysin totta. Tässä asiassa on kuitenkin mahdoton miellyttää kaikkia. Jos aina työntää kuitin asiakkaalle vaihtorahan kanssa, osa asiakkaista jotka eivät halua kuittia luultavasti vittuuntuvat "väkisin" annettuun kuittiin. Toisia sitten ärsyttää vastata "joo", kun kassa kysyy kuitin tarvetta. Ei kyllä minä oikeasti ymmärrän sinun pointtisi, mutta olen vain eri mieltä. Noin muutenkin kommunikaation lisääminen asiakas-myyjä -suhteessa sulavoittaisi toimintaa.

Olen asiakas, joka ei koskaan ota kuittia perusostoksista, joten ehkä siksi tämä mielipide.

Allekirjoitan tämän ja tällä mennään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös