Ihmettelyketju

• 6 475 949
  • 39 063

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
@Pavlovin Koira : sanottakoon vielä, että omia suosikkejani palkinnon saajiksi olisivat ainakin tämä saudi-arabialainen blogisti sekä Etyj.

Mutta ylivoimainen suosikkini olisi Novaja Gazeta, joka lähettäisi tarvittavan viestin.

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Miksi elokuvien nimet pitää vielä suomentaa? Juuri ensi-iltansa saava Matt Damonin tähdittämä The Martian on Suomessa nimeltään "Yksin Marsissa".
Mitä nyt on viime vuosina seurannut, niin kiitettävästi on annettu elokuvien olla vain niitä mitä alkuperäisnimeltäänkin ovat eikä ole lähdetty hakemaan jotain hienoa nimeä suomeksi.
Shawshank Redemption = Rita Hayworth, avain pakoon. Ehkä se legendaarisen näistä.

No tuohan on vielä hyvä käännös tuo Mars.

Tuo avainjuttu nyt on suomalaista elokuvahistoriaa käsittämättömän huonona. Onkohan tehty jotain dokumenttia siitä kuka sen keksi ja kuka sen hyväksyi?

Tosiaan ilahduttavasti viime aikoina on annettu olla tekeleiden niin kuin niiden pitää olla. Se kertoo siitä, että kansalaiset sivistyvät ja osaavat myös vieraampia kieliä.

Olen jo nähnyt "Yksin Marsissa", kipittäkää nyt kaikki se katsomaan, niin sitten voidaan jutella huikean hienosta elokuvasta.

Suosikkijoukkue
Paikalliset, nykyinen ja entinen
@MustatKortit olen kyllä noista väitteistäsi aika jyrkästi eri mieltä mutten jaksa alkaa asiasta sen enempää väittelemään. Yleisesti toteaisin että Nobelin rauhanpalkinnon myöntäminen poliitikoille herättää aina ristiriitaisia näkemyksiä koska heidän toimintaansa tarkastellaan niin erilaisista intresseistä käsin.

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
@MustatKortit olen kyllä noista väitteistäsi aika jyrkästi eri mieltä mutten jaksa alkaa asiasta sen enempää väittelemään. Yleisesti toteaisin että Nobelin rauhanpalkinnon myöntäminen poliitikoille herättää aina ristiriitaisia näkemyksiä koska heidän toimintaansa tarkastellaan niin erilaisista intresseistä käsin.

Juu, eri mieltä saa olla aina ja mikäs siinä. Sellaisen lisähuomion tähän vielä toisin lopuksi, että äsken lueskelin läpi näitä Nobel-arvioita, ja Merkeliä on nähtävästi nostettu esille juuri tämän pakolaiskriisin hoidon takia. Juuri tuo peruste taas on minun mielestäni kaikkein huonoin, pakolaiskriisin hoito on ollut kaoottista ja sen vaikutukset vielä hämärän peitossa.

Minulla on itselläni sellainen mielipide, että palkinto pitäisi antaa konkreettisemmin perustein, siksi Novaja Gazetalle palkinto, kiitos.

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Minulla on itselläni sellainen mielipide, että palkinto pitäisi antaa konkreettisemmin perustein, siksi Novaja Gazetalle palkinto, kiitos.

Anteeksi, että sohin teidän hiekkalaatikolle, mutta eihän tämä ole vaikea asia. Palkinto pitäisi antaa sellaiselle kuka on oikeasti jo tehnyt jotain aikojen saatossa. Merkel ei vielä sitä ole, ei hän nyt kuitenkaan mikään Kuningas ole.

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anteeksi, että sohin teidän hiekkalaatikolle, mutta eihän tämä ole vaikea asia. Palkinto pitäisi antaa sellaiselle kuka on oikeasti jo tehnyt jotain aikojen saatossa. Merkel ei vielä sitä ole, ei hän nyt kuitenkaan mikään Kuningas ole.

No siis juuri näin. Sen takia palkinto tulisi antaa Novaja Gazetalle, joka on vuosikausia ollut ainoa opposition äänitorvi Putinin Venäjällä. Mama Merkelin esittämä tervetuliaistoivotus kaikille pakolaisille Eurooppaan... on vielä hämärän peitossa, kuinka vakautta ja rauhaa edistävä kutsu on kyseessä.

Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Täällä Turussa on jo pitkään ihmetelty erästä asiaa.
Kun elokuvissa kun jotakuta harmittaa, tai kuulee jonkun järkyttävän uutisen, on tapana pistää paikkoja tai irtaimistoa paskaksi, tai ainakin esim pyyhkäistä työpöydältä kaikki tavarat lattialle, paiskoa lautasia jne jne? Onko jollain* oikeassa elämässä tullut tällainen olo tai onko joku jopa toteuttanut sen, ja nimenomaan niin että se huone mikä sekaisin laitetaan, kuuluu ns omaan siivousalueeseen? Nimittäin, jos jo valmiiksi harmittaa, niin onhan se ihan tyhmää entisestään sotkea paikkoja jotka joutuu sitten itse siivoamaan kauheassa vitutuksessa. Tuntuu ihan vieraalta ajatukselta minulle.

*jossain aineissa tapahtuneet pimahdukset tai muut sekakäyttö-/vihanhallintaongelmat on asia erikseen, saa toki niistäkin raportoida.

Olin joskus nuorempana hieman väkivaltainen luonne, eikä siitä ikinä seurannut kenellekään mitään hyvää. vanhemmitenkaan en ole päässyt eroon äkkipikaisuudestani, mutta tosiaan nykyän tulee purettua raivoa joskus materiaan. Terapeuttista jopa. Ja siinä sitten kun siivoat paikkoja sitä miettii että mikähän järki tässäkin oli. Opettaa myös itsehillintää kun käy lekurissa paikkaamassa kättään joka meni paskaksi kun löi betoniseinään. Sitä jätkää ei muuten hevillä tyrmätä. Lisättäköön vielä että varmaan kaduttaa mennä vaihtamaan makkarin ovemme josta olen lyönyt nyrkillä läpi, sitten kun kohta muutamme. Kumpa oppisi purkamaan aggressiot nyrkkeilysäkkiin mikä roikkuu katosta, mutta ei. Sitä tulee taottua vain "positiivisessa agressa". Toivottavasti palstan lääkärit nyt eivät suosittele hullunpapereita ja koppihoitoa kuitenkaan. Inehmoille ja elikoille vakuutan olevani täysin vaaraton.

cornix

Jäsen
Onko jollain* oikeassa elämässä tullut tällainen olo tai onko joku jopa toteuttanut sen, ja nimenomaan niin että se huone mikä sekaisin laitetaan, kuuluu ns omaan siivousalueeseen?

Avopuoliso on äkkipikaistuksissaan paskonut kolme älyluuria seinään viimeisen 1,5 vuoden aikana. Luulisi että viimeistään parin kapulan jälkeen tajuaisi että sitä joutuu ihan itse ostamaan aina uuden tilalle...

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Osaatko sanoa missä tällainen kutsu on esitetty? Näkisin sen mielelläni.

Njoo, tietysti voi saivarrella, että kirjaimellisesti tällaista ei ole annettu, mutta vähän liian tyypillistä "jatkislaista" retoriikkaa tuollainen imo. Merkel on sanonut julkisuudessa, että syyrialaiset ovat kaikki tervetulleita Eurooppaan (Saksaan) ja että Eurooppa haluaa pakolaisia auttaa.

Merkel onkin noussut turvapaikanhakijoiden symboliksi, jonka nimeä Mama Merkel on huudettu myös eteläisen Euroopan niissä maissa, joihin pakolaisia eniten tulvii, raja-alueilla ja mielenosoituksissa.

Raadollisinta tässä on mielestäni se - enkä ymmärtääkseni ole ainoa tätä epäilevä - että Merkel&Saksa syyrialaisia tervetulleiksi toivottaessaan pyrkii ohjailemaan vähemmän toivotut pakolaisryhmät muualle Eurooppaan. "Me huolehdimme syyrialaisista, ottakaa te muut nämä muualta tulevan".

Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Muakin alkaa välillä vaan riepomaan asiat, ja alkaa tehdä mieli rikkoa asioita ja paiskoa tavaraa. No, jos on jotain arvokasta käsissä, niin kyllä sen heittoliikkeen saa puoliväliin pysäytettyä. Olen huomannut, että jos on vesistö lähellä, niin hyvä keino purkaa aggressiota on heitellä kiviä järveen. Yleensä kiukku laantuu jo niitä heitettäviä kiviä etsiessä.

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Muakin alkaa välillä vaan riepomaan asiat, ja alkaa tehdä mieli rikkoa asioita ja paiskoa tavaraa. No, jos on jotain arvokasta käsissä, niin kyllä sen heittoliikkeen saa puoliväliin pysäytettyä. Olen huomannut, että jos on vesistö lähellä, niin hyvä keino purkaa aggressiota on heitellä kiviä järveen. Yleensä kiukku laantuu jo niitä heitettäviä kiviä etsiessä.
Vanhoina hyvinä aikoina ruotsin oppikirjat lentelivät itsellä melkoista vauhtia seinää kohti. Niitä kohtaan en tuntenut sääliä. Samaa voisi tehdä oikiksen pääsykoekirjoille. Vittu mitä paskaa.

Marre

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, (HIFK)
Pakko myöntää, että itsekin joutui kantapään kautta opettelemaan, että avonaista tomusokeripakettia ei kannata laskea edes hieman rivakammin liikkein pöydälle, vaikka hieman harmittaisikin. Siivotessa kuitenkin harmittaa sitten vielä kovasti paljon enemmän.

Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Pakko myöntää, että itsekin joutui kantapään kautta opettelemaan, että avonaista tomusokeripakettia ei kannata laskea edes hieman rivakammin liikkein pöydälle, vaikka hieman harmittaisikin. Siivotessa kuitenkin harmittaa sitten vielä kovasti paljon enemmän.

Tuohon kun vaihtaa tomusokeripaketin tilalle kanelipurkin tai vehnäjauhopussin, niin voin myös omasta puolestani vahvistaa viimeisen lauseen totuusarvon.

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Siis mitä se teki...?!?!?!?

Luulisin, että tuossa on kirjoitusvirhe ja yksi kirjain jäänyt pois. Luulisin, että tuossa pitäisi lukea:

Avopuoliso on äkkipikaistuksissaan paskonut kolme älyluuria seinään viimeisen 1,5 vuoden aikana. Luulisi että viimeistään parin krapulan jälkeen tajuaisi että sitä joutuu ihan itse ostamaan aina uuden tilalle...

Just ton takia minäkin vähensin viinanjuomista.

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Mitä helvettiä jengi sekoilee? Oikeastiko joku hakkaa muijaansa ja heittelee jotain jauhopusseja seinille yksin ollessaan.

Suomessa on ihan hyvät mielenterveyspalvelut, sinne vain sitten yhteyttä ottamaan.

(Niin joo, jotain luurejakin)

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Luulisin, että tuossa on kirjoitusvirhe ja yksi kirjain jäänyt pois. Luulisin, että tuossa pitäisi lukea:

Just ton takia minäkin vähensin viinanjuomista.
Ei vittu mä putosin tolle. Veli rupes katteleen oudosti kun rupesin räkättämään yksikseni.
Mitä helvettiä jengi sekoilee? Oikeastiko joku hakkaa muijaansa ja heittelee jotain jauhopusseja seinille yksin ollessaan.

Suomessa on ihan hyvät mielenterveyspalvelut, sinne vain sitten yhteyttä ottamaan.

No mielenterveyspalvelut on ihan okei. Paremmatkin voisi olla, mistä tulikin mieleen pitäisi taas mennä terapiaan ja uusia reseptit.

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti

Mä olen joskus heittänyt Pleikkarin ohjaimen lattialle. Sen enempää en ole irtaimistoa rikkonut.

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Mä olen joskus naisen takia heittänyt juomalasin lattialle. Jumalauta se juomalasi meni pillunpäreiksi.

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Menee melkein jo vitutuksen puolelle mutta ihmetellään nyt tätä ihme-vitun-älämölöä jonkun Oskari Setäsen some-kirjotuksesta, jossa ilmeisesti vastataan johonkin fanin lähettämään vuodatukseen kieli poskessa. Vittu tässä maassa on niin saatanan takakireetä sakkia että oksat pois. Ei jumalauta, tulis sota ja tappais. Sitten samat vitunaikaset besservisserit kaipaa värikkäitä persoonia ja tunnetta peliin. Aivan käsittämätöntä mielensäpahoittamista taas vaihteeksi, niinkuin ihan kaikesta on tapana. Äääääääääääh

JJT

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Opiskelen ammattikorkeakoulussa nyt neljättä vuotta ja tuona aikana tähän ketjuun on ollut useampaankin otteeseen ollut asiaa, eikä eiliseen tenttiin "huipentunut" matematiikan kurssi tuonut asiaan muutosta.

Linjani on mediatekniikka, eli tavoitteenani on saada töitä mainonnan ja markkinoinnin alalta. Eilen piti kuitenkin osata mm. bi-lineaarinen interpolaatio, eri matriiisien yhteenlaskuja sekä hyvin epämääräisten epäyhtälöiden ratkaisuja. Miksi? Mitä näillä tiedoilla tekee em. alan työtehtävissä? Eikä kukaan taida mitään tehdäkään, sillä kyseisen kurssin tunneilla lähes koko luokka oli aivan pihalla, mutta juuri ennen tenttiä keräännyimme porukalla kokoon ja opettelimme ulkomuistiin muutaman todennäköisesti tenttiin tulevan tehtävän. Varsinaisiin ns. ammattiopintoihin tsemppaamme sitten kunnolla ja joistain niistä jopa oppiikin jotain, mutta sitten on läjäpäin näitä edellisen kaltaisia kursseja, etenkin juuri matematiikan ja fysiikan sellaisia, joista vedetään ykkönen (hyvällä lykyllä kakkonen) vain edellämainitulla tavalla.

AInoa selitys mitä tällaisille toiminnalle olen saanut, on jotain epämääräistä "niillä yritetään vain laajentaa yleissivistystä" tms. ympäripyöreää hömppää. Jotkut eivät edes vaivaannut siihen, vaan toteavat "viisaana" vain että kyllä ne kaikki kurssit tulee nyt vaan suorittaa. Miksi noita matikkoja ja fysiikoita ei voisi korvata vaikkapa jollain syventävillä Photoshop-kursseilla? Suurehko osa kun alan varsinaisista asioista käydään läpi nopeasti jonkin kurssin yksittäisillä luennoilla. Ei voi käsittää.

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Opiskelen ammattikorkeakoulussa nyt neljättä vuotta ja tuona aikana tähän ketjuun on ollut useampaankin otteeseen ollut asiaa, eikä eiliseen tenttiin "huipentunut" matematiikan kurssi tuonut asiaan muutosta.
No mitähän ihmettä. Itse olen myös neljännen vuoden amk-opiskelija, tosin itse olen insinööriopiskelija. Meillä taas luulisi että matematiikkaa olisi paljon, mutta vitut, yksi ainoa kurssi ensimmäisenä vuotena. Sekin oli jotain naurettavan helppoa perusmatematiikkaa, prosenttilaskuja, yhtälöitä jne, ja joku matikassa lahjakas ysiluokkalainenkin olisi saanut helposti täydet pisteet kokeesta. Itselläni alla on lukion pitkä matematiikka, joten oli itselleni todella helppo kurssi ja vitonen pätkähti tekemättä oikeastaan mitään. Kokeessa kun sai vielä käyttää näitä pitkän matematiikan laskimia ja MAOLia. Vähän oikeastaan harmittaa kun matematiikkaa oli noin vähän ja siinäkin perehdyttiin aivan alkeisiin. Mielelläni olisin kerrannut pitkästä matematiikasta esim sitä niin rakasta derivoimista, sillä kirjoituksista on kuitenkin aikaa jo se 3,5v ja oikeastaan kaikki on kerennyt jo ruostumaan kun eipä noita taitoja ole "elämässä" liiemmin tarvinnut.

Siinä olen kyllä kanssasi yhtä mieltä että ammattikorkeakoulutus on tämän ketjun kamaa. Itse olen ainakin pettynyt oman opinahjoni (jota en teille paljasta, udelkaa yv:llä jos kiinnostaa) koulutukseen ja olen siitä avautunut usein tänne. Ihan ihme touhua kurssien sisällöt. Osa kursseista on sellaista tissinläpsyttelyä, että jos sinne lopputenttiä tekemään repäistäisiin joku sairaanhoitajaksi opiskeleva pissis, niin sekin pääsisi ilman ensimmäistäkään luento-läsnäoloa tentin hyväksytysti läpi. Sitten taas jotkut opettajat vaativat aivan vitusti, jokainen poissaolo johtaa tuhannen sanan esseeseen, ja kokeeseen joutuu lukemaan ihan oikeasti että edes läpäiset kokeen. Hyvästä arvosanasta puhumattakaan. Noita höpöhöpö-kurssejakin tuntuu olevan aivan liikaa. Juurikin matematiikkaa ja äidinkieltä on molempia ollut yksi ainoa kurssi, mutta sitten meille on syötetty jotain näytelmä-kurssia sun muuta psykologiaa, joka ei liity mitenkään tähän alaan. Nytkin tässä alkoi peräti kolmen viikon syysloma, loman jälkeen lukkarin mukaan meillä on jotain 20 tunnin viikkoja. Jos me oltaisiin vedetty koko opiskeluaika normaalia 40h viikkoja, niin oltaisiin valmistuttu varmaan kolmessa vuodessa. Ei voi ymmärtää tätä touhua.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy