Ihmettelyketju

• 6 473 895
  • 39 056

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Thank you for correcting my English. Arvoin väärin kahden vaihtoehdon välillä. Kiva, ettei tarvitse tuotakaan enää ihmetellä.

Juu ei ollut tarkoitus mitenkään päteä tai vinoilla...minusta tuo tarjoamani versio vaan tuntuu jotenkin luontevammalta. Nyt palstan kielipoiliisit tänne ja sassiin:D

ukkometso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Se on Vanhan Lenin jorma. Tää tosin on melko yleinen virhe tällä palstalla.

Miten niin? Jos jonkun nimi on vaikka Pikku Fifi, niin genetiivimuoto on Pikku Fifin, ei Pikun Fifin. Siis: Vanha Len, Vanha Lenin. Tosin Pikku Fifi saattaa olla huono vertaus, häntä ei varmaan ole vieläkään löydetty tajunnanvirtaretkeltään.

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Miten niin? Jos jonkun nimi on vaikka Pikku Fifi, niin genetiivimuoto on Pikku Fifin, ei Pikun Fifin. Siis: Vanha Len, Vanha Lenin. Tosin Pikku Fifi saattaa olla huono vertaus, häntä ei varmaan ole vieläkään löydetty tajunnanvirtaretkeltään.

No jaa...olen sitten ollut väärässä eli jatkakaa totutulla tiellä. Yritän mukautua.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Musta Pekka, Mustan Pekan
Vanha Len, Vanhan Lenin
Iso poika, ison pojan
Punainen auto, punaisen auton

Molemmat taipuu normaalisti. Pikku taas ei taivu määritteenä, joten pikku Fifi, tai oikeastaan pikku-Fifi on siksi huono esimerkki.

Aunt Wang

Jäsen
Suosikkijoukkue
Brommapojkarna, John Eichel
Eihän nimiä saa taivuttaa...

kyllä:
Vanha Len, Vanha Lenin
Sauli Niinistö, Sauli Niinistön
ei:
Vanhan Lenin
Saulin Niinistön

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Eihän nimiä saa taivuttaa...

kyllä:
Vanha Len, Vanha Lenin
Sauli Niinistö, Sauli Niinistön
ei:
Vanhan Lenin
Saulin Niinistön

Vanha Len tuskin on kyseisen henkilön oikea nimi.

Ja joka tapauksessahan henkilö itse saa päättää kuinka nimensä haluaa taivutettavan.

ukkometso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Musta Pekka, Mustan Pekan
Vanha Len, Vanhan Lenin
Iso poika, ison pojan
Punainen auto, punaisen auton

Molemmat taipuu normaalisti. Pikku taas ei taivu määritteenä, joten pikku Fifi, tai oikeastaan pikku-Fifi on siksi huono esimerkki.

Anteeksi vaan, oletusarvo on, koska Vanha (etunimi) ja Len (sukunimi) kirjoitetaan isolla kirjaimella, niin vain sukunimi (Len) taipuu. Itse käytin esimerkissä vastaavaa, Pikku (etunimi) Fifi (sukunimi).

Tai sitten Uleåborgir saa selvittää asian. Laitan vielä täysin järjenvastaisen lauseen esimerkiksi: Mixu Paatelainen. Mixu Paatelaisen viisas analyysi, vai Mixun Paatelaisen viisas analyysi. Vihje: järjenvastaisuus ei liity kielioppiin.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Minä käsitin adjektiivin vanha nimenomaan määritteenä, en erisnimenä. Toki jos se on nimimerkin etunimi, silloin olette oikeassa, eli Vanha ei taivu. Jos taas Len on tyyppi, joka on vanha, taipuvat kumpainenkin.

Joka tapauksessa pikku ei taivu.

Edit. Ja voi toki nimerkki alkaa isolla, vaikkei se olisikaan ikäänkuin etunimi. Jos mun lempinimeni olisi Iso poika, taipuisi se silti Ison pojan.

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Olennaistahan on että miehessä se olennainen ei taivu ollenkaan vaan pysyy jäykkänä.

ukkometso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ihmettelen, että milloin Jatkoajan opetushenkilöstön terassitapaaminen on? Olisihan meitä, ja voisi säälistä kutsua sen ruotsinopettajankin. (ei ....)

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juniorijääkiekko
Eikö kaikkia nimimerkkejä kohdella kuin erisnimiä, vaikka olisivat kaksi tai kolmeosaisia?

esim. Vanha Len taipuisi minun korvaani juurikin "Vanha Lenin mielestä..."

Kai tätä voisi verrata vaikka poppamies Istuvaan Härkään. Tässä tapauksessa tosin seisova voisi olla parempi ilmaisu.

Dishier

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Täytyy kyllä ihmetellä, miten tytöt muuttu talven ja kesän välillä. Talvella ihan normilta näyttävät tytöt näyttävät aina kesällä todella hyviltä, puhumattakaan jo talvella hyviltä näyttävistä. Aurinkolasit ja minihameetko sen tekee vai mikäs siinä aina on.

Ihmettelen myös pappoja, jotka kadulla alkavat töllöttää vastaantulijaa niin kauaksi aikaa kunnes on sen papan ohi kävellyt tai pyöräillyt. Luulis nyt, että hekin ovat sen verran eläneet, ettei jokainen vastaantulijan naama nyt ole niin ihmeellinen. Vai onkohan kesäksi kasvattamani takaletti jotenkin niin komea, että sitä jää väkisinkin tuijottamaan :O

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Tai sitten Uleåborgir saa selvittää asian. Laitan vielä täysin järjenvastaisen lauseen esimerkiksi: Mixu Paatelainen. Mixu Paatelaisen viisas analyysi, vai Mixun Paatelaisen viisas analyysi. Vihje: järjenvastaisuus ei liity kielioppiin.

Olen tähän mennessä taivuttanut Vanha Len -nimimerkin genetiivin näin: Vanha Lenin - partitiivin Vanha Lenia... Tämä johtuu siitä, että Vanha Len on mukaelma nimestä Van Halen. Siksi taivutan Vanha Lenin kuten Van Halenin. Olen jopa mennyt olettamaan, että Vanha Lenin mielestä se on hyvän tavan mukainen taivutus.

Nyt kun Vanha Len on itse määrännyt, että se taivutetaan Vanhan Lenin, niin selevä, onhan sille kieliopilliset perusteet. Esimerkkinä yhtätyönään käytetty kaksiosainen adjektiivialkuinen Iso Roobertinkatu olkoon tässäkin mallina. Sehän taipuu tavallisten kielioppisääntöjen mukaan Isolla Roobertinkadulla, Isolle Roobertinkadulle, Ison Roobertinkadun ja niin edelleen.

Pekkis

Jäsen
Tuli tänään käytyä kultasepänliikkeessä hakemassa patteria treenikelloon. Katselin siinä odotellessa vitriinissä olevia Gulf-merkkisiä pillumagneetteja ja eräskin versio maksoi 4800 eunukkia. Ihmettelenkin nyt sitä, että miten tollaiseen hintaan on lopulta päädytty? Miksei hinta voisi olla vaikka 4700? Mitä ominaisuuksia ostaja saa tolla viimeisella satasella? Minä saisin sillä kaksi treenikelloa...

Viimeksi muokattu:

ukkometso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
"Suomalainen pilvipalvelu, maksat vain käytöstä!" Mainos palstan alareunassa. Tarkoitetaanko nyt:
A) Taivaalla olevia cumulus- yms pilviä
B) Hämäräoloissa käytettävää "pilvi"-ainetta vai
C) Onko Uleåborgir laittanut lammasystävättären tuottamaan?

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Tuli tänään käytyä kultasepänliikkeessä hakemassa patteria treenikelloon. Katselin siinä odotellessa vitriinissä olevia Gulf-merkkisiä pillumagneetteja ja eräskin versio maksoi 4800 eunukkia. Ihmettelenkin nyt sitä, että miten tollaiseen hintaan on lopulta päädytty? Miksei hinta voisi olla vaikka 4700? Mitä ominaisuuksia ostaja saa tolla viimeisella satasella? Minä saisin sillä kaksi treenikelloa...

Mitäpä ei saisi turhan massiivisen ja sekavan taulun lisäksi. Kauppiaalle lisää katetta ja tehtaalle. Aika huikeita hintoja pyytävät.
Tuolla rahalla saisi jo varsin tyylikkään Sveitsiläisen kellon, eikä Ranskalaista.
En muuten ole koskaan kuullut ylistyksiä "että ostinpa huippuluokan Ranskalaisen kellon..."

Tiityy

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Habs, D Team + Maajoukkue
Tuolla rahalla saisi jo varsin tyylikkään Sveitsiläisen kellon, eikä Ranskalaista.
En muuten ole koskaan kuullut ylistyksiä "että ostinpa huippuluokan Ranskalaisen kellon..."

No enpä tiedä, olen kuullut moista Diorin kellosta, taitaapa Chanellillakin olla jotain... Miehille tietty Hermés oli aikanaan aikamoinen merkkikello.

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
No enpä tiedä, olen kuullut moista Diorin kellosta, taitaapa Chanellillakin olla jotain... Miehille tietty Hermés oli aikanaan aikamoinen merkkikello.

On kelloja ja on Kelloja. Dior,Hermes menevät siihen bling bling luokkaan. Kelloja taas sitten on esim Omega, JLC, Vacheron Constantin, Blancpain, IWC, Panerai, Breitling jne.. Chanel on muuten Sveitsiläinen.

Mälkiä

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, juridiset esteet
Ihmettelen, miten tuolla Sm-liigaketjuissa jaksetaan vääntää pelaajien ja joukkueiden paremmuudesta, esimerkiksi nyt Kovimmat siirrot -ketjussa. Laitetaan jotain ihan neverheard-ulkomaalaisia paremmuusjärjestykseen ja sitten ollaan suut vaahdossa arvostelemassa toisten listauksia. Valopäät perkele, nyt on kesäkuu! Lopettakaa se vääntäminen.

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Ihmettelen, miten salatut elämät -sarjalla voi täällä Jatkoajassa olla omassa ketjussaan yli 3 miljoonaa lukukertaa ja 12,5 tuhatta viestiä.
En vaan tajua miten tollanen sarja voi herättää täällä näin paljon mielenkiintoa. En siis tuomitse tahi kritisoi... ihmettelen vaan.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy