Cottonmouth & Tosifani: Lukemani ja oppimani perusteella olen hyvin vahvasti siinä käsityksessä, että syvään juurtuneet asenteet (ja arvot) vaikuttavat käytännössä ihmisen kaikkeen toimintaan, vähintäänkin sitten tiedostamattomasti. En ole varma, puhummeko täysin samasta asiasta. Toki olen tietoinen ns. ammattirooleista, joista hyvänä esimerkkinä käy vaikkapa lääkintäammattilaisten kylmänviileä suhtautuminen normi-ihmistä karmiviin näkyihin ja tapauksiin. Tarkoitan pikemminkin sitä, että ne omat asenteet ja arvot vaikuttavat siihen tapaan jolla esim. opettaja tuntia suunnitellessaan päättää opettaa/tuoda esiin jonkun asian, vaikkei hän tarkoituksellisesti niin tee. Puhutaan usein hyvin pienistä käyttäytymiseen ja esittämiseen liittyvistä asioista, jotka kuitenkin osa oppilaista saattaa sieltä poimia.
Käytännön esimerkkinä, kun sellaista kysyttiin, voin heittää vaikkapa lukion historian & yhteiskuntatiedon opettajani, joka ei kovinkaan hääppöisesti pystynyt peittelemään vasemmalle kallellaan olevia asenteitaan, kun käsiteltiin esimerkiksi toista maailmansotaa. Toki en ihan ymmärtänyt mitä hyötyä tällaisesta käytännön esimerkistä on, enhän minä voi todistaa että hän olisi edes yrittänyt jättää asenteensa kotiin. Ammattikuntansa etiikan nojalla toki haluan olettaa niin.
Evil: Tarkoitan hyvin pitkälti -RTK-:n esille nostamia pointteja. Jatkoaika nyt on täynnä hyviä käytöstapoja koskevia erimielisyyksiä, joihin sinäkin hyvin ahkerasti otat osaa. Samoin yleissivistys-käsitteen sisällöstä syntyi ilmeisesti määrittelyero jo teidänkin välillenne. Ei noista mikään ole mikään tieteellinen termi jonka sisällöstä vallitsisi joku konsensus.