Ihmettelyketju

  • 6 379 014
  • 38 790

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ihmetyttää, että joku jaksaa elää tuollaisella ohjenuoralla ja asenteella. Ja ainakaan palstakirjoitteluaan seuratessa tuossa ei ole liikoja värikyniä. Hirvittävä sääli, että tuollainen on ilmeisesti opetusammatissa, ei mikään ihme, että nuoriso voi pahoin.

Minusta tuntuu, että Evilin viestissä on vähän ironiaa, sarkasmia tms. mukana. En ottaisi kirjaimellisesti lainaamaasi viestiä. Jos tuo taasen on totta, niin liityn seuraasi ihmettelmään.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Ihmetyttää, että joku jaksaa elää tuollaisella ohjenuoralla ja asenteella. Ja ainakaan palstakirjoitteluaan seuratessa tuossa ei ole liikoja värikyniä. Hirvittävä sääli, että tuollainen on ilmeisesti opetusammatissa, ei mikään ihme, että nuoriso voi pahoin.
Sulla nyt tuntuu olevan joku henkilökohtainen kauna. Aina vittuilemassa kun vähänkin aihetta ilmenee. Mitä lienen sulle tehnyt?

Ja joo, varmasti koko Suomen nuorison pahoinvointi on minun syytäni.

Väännän rautalangasta: Olen opetusalan ammattilainen. En koskaan anna henkilökohtaisten mieltymysteni tai negatiivisten tunteitteni vaikuttaa työhöni. Oppilaillani ei ole aavistustakaan siitä mistä pidän ja mistä en. Toteutan opetussuunnitelmaa, ja teen sen hyvin. Jos en tekisi, saisin aika äkkiä kenkää.

Työ ja vapaa-aika on mahdollista pitää erillään.
 

Hejony

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi
Sulla nyt tuntuu olevan joku henkilökohtainen kauna. Aina vittuilemassa kun vähänkin aihetta ilmenee. Mitä lienen sulle tehnyt?
Ei tietenkään mitään henkilökohtaista kaunaa, kun en ole ainakaan tietoisesti sua koskaan tavannut. Kirjoitan nykyään niin vähän, että sinänsä epäilen väitettäsi jatkuvasta vittuilusta, mutta toki kirjoituksesi sen verran usein nostavat karvoja pystyyn, että varmaan joskus on tullut kuittailtua. Se taas johtuu siitä, että edustat aivan hämmästyttävällä prosentilla melko päinvastaisia arvoja kuin minä. Tällaisia eri näkemysten törmäyksiä usein tapahtuu paikoissa joissa ei pääse valitsemaan kenen juttuja "kuuntelee", kuten keskustelupalstoilla tai armeijassa. Ignoreen en aio turvautua, siinä vaiheessa kun en pysty jonkun kirjoituksia lukemaan, vaihdan palstaa.

Ja joo, varmasti koko Suomen nuorison pahoinvointi on minun syytäni.
En usko missään nimessä. Toki pienistä puroista iso virta jne, ja olet yhdessä harvoista ammateista joissa tällaiseen on suora mahdollisuus vaikuttaa. Totta kai toivoisin, että niissä rooleissa olisi mahdollisimman paljon ihmisiä, jotka edustavat mun mielestä eteen päin välittämisen arvoisia arvoja.

Väännän rautalangasta: Olen opetusalan ammattilainen. En koskaan anna henkilökohtaisten mieltymysteni tai negatiivisten tunteitteni vaikuttaa työhöni. Oppilaillani ei ole aavistustakaan siitä mistä pidän ja mistä en. Toteutan opetussuunnitelmaa, ja teen sen hyvin. Jos en tekisi, saisin aika äkkiä kenkää.

Työ ja vapaa-aika on mahdollista pitää erillään.
Toisaalta jokainen vähänkin psykologiaa lukenut tietää, ettei omasta persoonastaan ja asenteistaan ole oikeasti mahdollista irroittautua, ne paistavat aina läpi tavalla tai toisella mitä eriskummallisimmissa asioissa. Mun papereissani sattuu vain olemaan valitettavaa, että sun arvoillasi elävä ihminen on opettaja. En sille tietenkään pienintäkään mahda, enkä edes halua, sillä jos olet OKL:n läpikäynyt niin sulla on siihen aivan täysi oikeus. Kyseessä on vain subjektiivinen ja itsestäänselvä näkemykseni asiaan: totta kai näkisin esimerkiksi omien (tulevien) lapsieni opettajana mieluiten ihmisen, joka edustaa suurinpiirtein samoja arvoja kuin minä (haluaisin lapsieni edustavan).

Toki arvostan sitä, että pyrit pitämään "minäsi" erossa opetustyöstä, enempää (eikä toisaalta vähempää) ei voi opettajalta vaatia, olivat ne arvot sitten mulle myönteisiä tai negatiivisia.

Ja loppuun vielä se itsestäänselvyys, että nettipalstalta saatu vaikutelma harvoin korreloi täydellisesti kenenkään todellisen persoonan kanssa, mutta niillä vaikutelmilla mennään mitä on.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Jos en tekisi, saisin aika äkkiä kenkää.

Tämä nyt ei liity kinasteluunne mitenkään, mutta näinhän se ei käytännössä mene. Opetustyössä olevaa viranhaltijaa tai määräaikaisessa toimessa, niin hassulta kuin se kuulostaakin, olevaa on todella vaikea irtisanoa tai sitten pitää töhöillä todella pahasti. Ainoat saumat henkilöstövaihdoksiin noissa piireissä ovat käytännössä tuntiopettajien määräaikaisuuksien muuttaminen vakinaisiksi ja viran täytöt. Eräs tuttu rehtori aikanaan totesi, että jos kyseessä olisi hänen oma firmansa, niin puolelle tulisi fudut samointein, mutta minkäs teet.

Työ ja vapaa-aika on mahdollista pitää erillään.

Tästä ehdottomasti samaa mieltä.

Edit:

Toisaalta jokainen vähänkin psykologiaa lukenut tietää...

Koska et enää kai(?) ole abi, niin vain fuksi voi aloittaa lauseen näin... Tai Tuomas Grönman.
 
Viimeksi muokattu:

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
totta kai näkisin esimerkiksi omien (tulevien) lapsieni opettajana mieluiten ihmisen, joka edustaa suurinpiirtein samoja arvoja kuin minä (haluaisin lapsieni edustavan).
No, jos haluat lastesi ymmärtävän hyvien käytös- ym. tapojen, rehellisen maalaisjärjen sekä laajan yleissivistyksen päälle niin I'm your man. Tuota kolmijalkaa nimittäin työssäni pyrin painottamaan.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...
Toisaalta jokainen vähänkin psykologiaa lukenut tietää, ettei omasta persoonastaan ja asenteistaan ole oikeasti mahdollista irroittautua, ne paistavat aina läpi tavalla tai toisella mitä eriskummallisimmissa asioissa...

Evilin kanssa olemme usein asioista erimieltä, mutta väitteesi on täyttä puutaheinää.
 

Hejony

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi
No, jos haluat lastesi ymmärtävän hyvien käytös- ym. tapojen, rehellisen maalaisjärjen sekä laajan yleissivistyksen päälle niin I'm your man. Tuota kolmijalkaa nimittäin työssäni pyrin painottamaan.
Kelpo kivijalkoja, mutta palstan perusteella emme ole välttämättä kovinkaan pitkälti samaa mieltä käsitteiden sisällöstä.

Evilin kanssa olemme usein asioista erimieltä, mutta väitteesi on täyttä puutaheinää.
Tästä kuulen mielelläni lisää.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Tästä kuulen mielelläni lisää.

Toisaalta, ja ihan mielenkiinnosta, haluatko sinä kertoa miksei tuo ole mahdollista? Ehkä jopa käytännön esimerkkejä? Olet käsittääkseni opiskelija, joten kun siirryt aikanaan ns. oikeaan työelämään, niin aivan varmasti huomaat, että ammatti-ihmiset osaavat erottaa työnsä ja yksityisyytensä. Sehän (iso) osa ammattitaitoa juuri on.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Kelpo kivijalkoja, mutta palstan perusteella emme ole välttämättä kovinkaan pitkälti samaa mieltä käsitteiden sisällöstä.
Miten voi olla hyvistä käytöstavoista eri mieltä? Miten voi olla maalaisjärjestä eri mieltä? Entäs yleissivistyksestä? Onko monia eri yleissivistyksiä?
 

asyouwere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Miten voi olla hyvistä käytöstavoista eri mieltä? Miten voi olla maalaisjärjestä eri mieltä? Entäs yleissivistyksestä? Onko monia eri yleissivistyksiä?
En ota minäkään kinasteluunne kantaa, mutta jonkun mielestä hatun ottaminen sisätiloissa pois päästä on hyvä käytöstapa, jonkun mielestä täysin yhdentekevä. Näin esimerkiksi. Tai jonkun mielestä yleissivistykseen kuuluu se, että tietää miten auton rengas vaihdetaan, ja jonkun mielestä ei.

Vai käsitinkö nyt ihan väärin?
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Tai jonkun mielestä yleissivistykseen kuuluu se, että tietää miten auton rengas vaihdetaan, ja jonkun mielestä ei.
Minä niputan tuon enemmän sinne maalaisjärkiosastoon. Yleissivistys on tietoa ihmiskunnan ja maailmankaikkeuden nykytilasta ja menneisyydestä. Sellaista faktaa, jonka päälle voi sitten rakentaa omaa maailmankuvaa. Ellei ole tiedossa sitä miten maapallo, yhteiskunnat ja ihmiset toimivat, on aika helvetin vaikeaa muodostaa omaa kokonaiskuvaa tästä elämäksi kutsutusta paketista.
 

asyouwere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Minä niputan tuon enemmän sinne maalaisjärkiosastoon. Yleissivistys on tietoa ihmiskunnan ja maailmankaikkeuden nykytilasta ja menneisyydestä. Sellaista faktaa, jonka päälle voi sitten rakentaa omaa maailmankuvaa. Ellei ole tiedossa sitä miten maapallo, yhteiskunnat ja ihmiset toimivat, on aika helvetin vaikeaa muodostaa omaa kokonaiskuvaa tästä elämäksi kutsutusta paketista.
Fair enough. Mutta pointtini pysyy silti samana, vaihdetaan vaan edelliseen viestiini "yleissivistyksen" kohdalle "maalaisjärki". Mutta ehkä tämä alkaa olla vähän saivartelua, kun yleisesti ottaen kai ihmiset suht samaa mieltä ovat siitä, mitä kuuluu yleissivistykseen, maalaisjärkeen tai hyviin käytöstapoihin. Poikkeuksiakin kuitenki löytyy, runsaastikin.

Jos vähän on-topikkiakin, ihmettelen itseäni. Huomenaamulla pitäisi herätä kello 7.30 ja täällä mä vielä mietin Jatkoajassa että mikä on maalaisjärkeä ja mikä ei.
 

Hejony

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi
Cottonmouth & Tosifani: Lukemani ja oppimani perusteella olen hyvin vahvasti siinä käsityksessä, että syvään juurtuneet asenteet (ja arvot) vaikuttavat käytännössä ihmisen kaikkeen toimintaan, vähintäänkin sitten tiedostamattomasti. En ole varma, puhummeko täysin samasta asiasta. Toki olen tietoinen ns. ammattirooleista, joista hyvänä esimerkkinä käy vaikkapa lääkintäammattilaisten kylmänviileä suhtautuminen normi-ihmistä karmiviin näkyihin ja tapauksiin. Tarkoitan pikemminkin sitä, että ne omat asenteet ja arvot vaikuttavat siihen tapaan jolla esim. opettaja tuntia suunnitellessaan päättää opettaa/tuoda esiin jonkun asian, vaikkei hän tarkoituksellisesti niin tee. Puhutaan usein hyvin pienistä käyttäytymiseen ja esittämiseen liittyvistä asioista, jotka kuitenkin osa oppilaista saattaa sieltä poimia.

Käytännön esimerkkinä, kun sellaista kysyttiin, voin heittää vaikkapa lukion historian & yhteiskuntatiedon opettajani, joka ei kovinkaan hääppöisesti pystynyt peittelemään vasemmalle kallellaan olevia asenteitaan, kun käsiteltiin esimerkiksi toista maailmansotaa. Toki en ihan ymmärtänyt mitä hyötyä tällaisesta käytännön esimerkistä on, enhän minä voi todistaa että hän olisi edes yrittänyt jättää asenteensa kotiin. Ammattikuntansa etiikan nojalla toki haluan olettaa niin.

Evil: Tarkoitan hyvin pitkälti -RTK-:n esille nostamia pointteja. Jatkoaika nyt on täynnä hyviä käytöstapoja koskevia erimielisyyksiä, joihin sinäkin hyvin ahkerasti otat osaa. Samoin yleissivistys-käsitteen sisällöstä syntyi ilmeisesti määrittelyero jo teidänkin välillenne. Ei noista mikään ole mikään tieteellinen termi jonka sisällöstä vallitsisi joku konsensus.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Samoin yleissivistys-käsitteen sisällöstä syntyi ilmeisesti määrittelyero jo teidänkin välillenne. Ei noista mikään ole mikään tieteellinen termi jonka sisällöstä vallitsisi joku konsensus.
Totta. Ainahan niitä voi ja täytyykin täydentää, mutta otapa joku osanen tuosta minun yleissivistys-määritelmästäni (joka oli nopeasti kokoon pyöritelty) pois ja perustele miksi se ei sinne kuulu.

Kulttuuria ja taiteita olisin voinut painottaa enemmän.
 

Delter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Harkimoista vapaa Jokerit
Lusikka soppaan jne.

Jos ihan pelkästään tuota Evilin luettelemaa vihalistaa katselee, niin sikäli kun ihminen - vaikkakin ollakseen opetusalan ammattilainen - vihaa vaikkapa nyt tositeeveetä, lippahattuja, ja Tom Cruisea, en tätä henkilöä kovin huonona roolimallina ehkä kuitenkaan pitäisi. Tuollaisten pienet ja harmittomat antipatiat antavat vähän perspektiiviä elämään ja kunhan ne pysyvät sen kuuluisan maalaisjärjen mitoissa, mitään ongelmaa ei ole. Toki korostuva kyynisyys on opettajalle mielestäni huono ominaisuus ja ymmärrän sikäli käyttäjä Hejonyin huolen.

Toisaalta sen mitä Evilin juttuja olen lueskellut ja pintapuolisesti (netti)persoonaan tutustunut, on hänestä jäänyt mielikuva juuri sellaisesta täysin tavallisesta hieman varttuneemmasta kaduntallaajasta, joka erinäisten sattumusten kautta on päätynyt opettajaksi. Monesta asiasta olen Evilin kanssa eri mieltä ja usein hänen viljelemät kärjistykset sekä mustavalkoinen ajattelutapa pistävät vituttamaan, mutta palstakokemuksien perusteella pitäisin Eviliä täysin käypänä opettajana. Ja toisekseen rikas kielellinen ilmaisu on mielestäni kansankynttilöille erittäin hyvä työkalu.

Vähän tulee Evilistä oma isäni mieleen, myöskin opettaja hänkin, jolla kansantajuínen järki pelaa jotenkuten ja yleissivistys on varmasti opettajaksi riittävä. Tähän päälle on sitten liimautunut vaihtelevasti ilmentyvää negatiivisuutta ja pettymystä maailmaa kohtaan, mutta uskon hänen pystyvän pitämään sen erillä työstä.
 

RDivis

Jäsen
Vähän jälkijunassa bongasin tämän yöllä käydyn keskustelun ja haluaisin tuoda ainakin osittain Hejonyn näkemystä tukevan kertomuksen. Eräs tuttavani oli pitkään Soneralla duunissa ja he pitivät ulkomaalaisille koulutuksia. Olisikohan aihe ollut puhelinvaihteisiin liittyvä ja opetettavat jostakin lähi-idästä. Aihe ja kohde ovat sinänsä tässä irrelevantteja. Oli kuitenkin eräs kouluttaja, joka ennen koulutuksia höpötteli muille kouluttajille rättipäiden ja mutakuonojen kouluttamisesta. Ei hän toki mitään tälläistä sanonut asiakkaille, mutta eipä aikaakaan, kun hänen opetustyylistään ja puhetavastaan asiakkaille tuli paljon valituksia. Niinpä tämä - asiasisällön osaava, mutta vahvasti asenteellinen mies sai ennen pitkää lähteä. Eikä hän ollutkaan nimenomaan ammattitaitoinen kouluttaja.

Voihan olla, että sinä Evil todella olet riittävän ammattitaitoinen pitääksesi inhosi kohteet piillossa ja todella toivonkin sitä. Enkä usko, että käyttäydyt muutenkaan nettimaailman ulkopuolella näitä asioita kohtaan, kuten teet täällä. Vaikka olet minulle joskus toisin väittänyt. Esimerkiksi tyhmien suomalaisten kohdalla. Opetat varmasti paljon omasta mielestäsi "tyhmiä".
Toisaalta vaikka nauraisitkin heille, eivät he välttämättä tajuaisi pilkkaasi ja jos vaikka tajuaisivat he ovat kuitenkin "vain" oppilaita vai oppijoitako se termi nykyään on. Heidän valituksiaan kummallisesti käyttäytyvästä Evil-sedästä tuskin kuunneltaisiin yhtä herkästi, kuin yritysasiakkaiden vastaavia. Siinä mielessä esimerkkini ontuu Tämä on siis vain spekulaatiota en tunne sinua, enkä varsinkaan opetustyyliäsi. Pohjasin tämän kuitenkin sellaisiin seikkoihin/seikkaan, josta olet itse minulle vastatessasi kirjoittanut. Eli tyhmille naureskelu omalla naamalla.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Eli tyhmille naureskelu omalla naamalla.
En koskaan naureskele lapsille, enkä pidä lapsia tyhminä. Lapsi on lapsi. Aikuisten tyhmyys se on joka huvittaa, ja jos jollekulle joskus naureskelenkin niin teen sen yksityishenkilönä, en ammattini edustajana.

Aika jännä tuo yleinen näkemys, jonka mukaan opettajalla ei saisi olla mielipiteitä mistään. Ei saisi ajatella mitään, ei saisi tehdä mitään muuta kuin korjata kokeita, eikä varsinkaan saisi harjoittaa mitään sellaista joka on alakouluikäisiltä kielletty. Tiukemmat säännöt tuntuisi olevan kuin papeilla. Joillekin on vissiinkin jäänyt epäselväksi se, että opettajakin on ihminen. Hänellä on inhimillisiä heikkouksiakin, ja saattaapa olla myös paheita. Nämä heikkoudet ja paheet eivät välttämättä tee hänestä yhtään sen huonompaa työssään. Silti mielipide tuntuu olevan se, että poliitikko, lääkäri, bussikuski, kirvesmies ja insinööri kyllä saavat esimerkiksi ottaa kuppia vapaa-aikanaan mutta opettaja ei saa.
 

RDivis

Jäsen
Ei tuo minun tekstini ollut sellaiseksi ohjenuoraksi tarkoitettu, jossa vaadin sinua ja muita opettajia olemaan robotteja. Enkä paheksu kupittelua, en mielipiteitä sinänsä. Sulla vaan tuntuu olevan aika agressiivisiakin kantoja, jotka saattavat voimakkuudesta johtuen helpommin paistaa läpi, vaikka et ehkä haluaisi.

Toki olen sitä mieltä, että tälläisetkin kannat on mahdollista pitää omanaan jos osaa.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Ei tuo minun tekstini ollut sellaiseksi ohjenuoraksi tarkoitettu, jossa vaadin sinua ja muita opettajia olemaan robotteja. Enkä paheksu kupittelua, en mielipiteitä sinänsä. Sulla vaan tuntuu olevan aika agressiivisiakin kantoja, jotka saattavat voimakkuudesta johtuen helpommin paistaa läpi, vaikka et ehkä haluaisi.
Juu, enkä minä nyt tarkoittanut että juuri sinä olisit sitä mieltä. Tuli vaan mieleen mainita että aika moni on.

Kantani nyt täällä netissä saattavat vaikuttaa aggressiivisilta, kun ne saapi heittää nimimerkin takaa. Silti tai juuri siksi ei tarvitse olla oikeassa elämässä yhtä kärkevä. Tässä soffalla istuskellessani olen varmaan maailman leppoisin ja hyväntahtoisin tyyppi. Evil on ehkä se minun negatiivini, paha kaksonen. Varaventtiili. Se jolla on lupa vihata.
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Omat mielipiteet on oikeasti ammattilaiselle helppoa pitää omina tietoina. Esimerkiksi minä olen aiemminkin täälä herättänyt närää mielipiteistani juoppoja ja narkkareita kohtaan, koska en pidä niitä minään, enkä tunne minkään valtakunnan sympatiaa niitä kohtaan. Vaan kas vain, minua pidetään niin työkavereiden, kuten niiden juoppojen ja narkkien keskuudessa eritäin hyvänä ja sympaattisena päihdetyöntekijä, joka osaa kuunnella ja ottaa toisen tunteet ja taustat huomioon. Siltikään se ei poista sitä faktaa, että oikeasti en niistä pidä eikä se niille näy mitenkään.
 

ukkometso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joillekin on vissiinkin jäänyt epäselväksi se, että opettajakin on ihminen. Hänellä on inhimillisiä heikkouksiakin, ja saattaapa olla myös paheita. Nämä heikkoudet ja paheet eivät välttämättä tee hänestä yhtään sen huonompaa työssään. Silti mielipide tuntuu olevan se, että poliitikko, lääkäri, bussikuski, kirvesmies ja insinööri kyllä saavat esimerkiksi ottaa kuppia vapaa-aikanaan mutta opettaja ei saa.

Evil, duuni on duunia, fyrkka on fyrkkaa, mutta brenkku on aina brenkkua. Kyllä me tiedetään, miten duunimme hoidetaan, ja saadaan olla ylpeitä siitä. Näin vanhan liiton opettajana sanoisin, että ei kannata olla kovinkaan herkkänahkainen muiden sanomisille. Ja kun työt on tehty, oli sitten kyseessä yksi työpäivä, viikko, jakso, lukukausi, lukuvuosi, tai tuleva eläke, niin jokainen tehköön, mitä tekee.

Minä ainakin. Ja sitten asiaan, ihmettelen vieläkin, näillä pakoilla, miten joku haluaa kyseenalaistaa opettajien työajan. Kokeilkaas itse!
 

Squit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK ja KaMa
Avautui, että yleisurheilun arvokisojen komeimman selkäryijyn omistava puolalainen kiekonheittäjä Piotr Malachowski (linkissä kuva Piotrista) täytti vasta vähän yli viikko sitten 29 vuotta. Jotenkin pitänyt miestä 10 vuotta vanhempana ja muistan että viime kisoissakin mietin, että toivottavasti saa onnistumisia sillä taitaa olla viimeiset kisat papalle. No herrallahan on vielä sen 10 vuotta uraa jäljellä, kun Aleknakin kolkuttelee nelikymppisenä 70 metrin rajaa.

Toinen ikäkysymys mikä avautui, että Hannah Montana sarjassa Miley Cyrusksen teini-ikäistä velipoikaa näyttelevä Jason Earles (linkki vie wikipediaan) on oikeasti 35-vuotias!! Varmaan hienoa näytellä kolmekymppisenä lastensarjassa muiden teinien kanssa. Tuo roolihahmohan iski niitä 15-vuotiaita teinejä (jotka oli oikeasti sen ikäisia) ja samalla itse näyttelijä on kolmekymppinen. Aika sairasta.
 

Squit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK ja KaMa
Aika jännä tuo yleinen näkemys, jonka mukaan opettajalla ei saisi olla mielipiteitä mistään. Ei saisi ajatella mitään, ei saisi tehdä mitään muuta kuin korjata kokeita, eikä varsinkaan saisi harjoittaa mitään sellaista joka on alakouluikäisiltä kielletty. Tiukemmat säännöt tuntuisi olevan kuin papeilla. Joillekin on vissiinkin jäänyt epäselväksi se, että opettajakin on ihminen. Hänellä on inhimillisiä heikkouksiakin, ja saattaapa olla myös paheita. Nämä heikkoudet ja paheet eivät välttämättä tee hänestä yhtään sen huonompaa työssään. Silti mielipide tuntuu olevan se, että poliitikko, lääkäri, bussikuski, kirvesmies ja insinööri kyllä saavat esimerkiksi ottaa kuppia vapaa-aikanaan mutta opettaja ei saa.

Tämä on muuten jännä juttu jonka olen saanut kokea pienellä kotipaikkakunnasani. Siellä kyllä kauhistellaan jos ope käy hiukan Alkossa punaviiniä hakemassa ja heti tulee kauheat jutut. Pienellä paikkakunnalla opettajan työ on kyllä täyttä helvettiä, jos et ole siveellisempi kuin pappi, niin heti alkaa juttu liikkumaan.

Mutta mitä tulee noihin asenteisiin, niin kyllä järkevä ihminen pystyy pitämään negaationsa piilossa. Mielestäni täysijärkeisyyden perusta ei ole se, että ei ole negaatioita, vaan että niiden kanssa pystyy elämään niin, että niitä ei tarvitse muille näyttää ja tiedostaa asian. Mutta jos jollain ei oikeasti ole negaatioita mistään, niin en luottaisi sellaisen ihmisen täysijärkeisyyteen ollenkaan, koska mielestäni positiiviset ja negatiiviset asenteet tiettyä pieniä asioita kohtaan muokkaavat kyseisen henkilön todellisuudentajua. Esimerkiksi perinteiset idealisti sossutantat on varmasti ilman mitään negaatiota mihinkään suuntaan ja niin ne tuntuvat elävän muutenkin jossain utopialandiassa. Ottaisin koska vain Evilin tapaisen henkilön lasteni opettajaksi noilla perustein, koska itse tulin vakuuttuneeksi, että kyseessä on tavallinen ihminen ja erittäin täysijärkinen kaveri. Valitettavasti olen nähnyt nykyään näitä idealistihippi opettajia aika paljonkin, jotka on sitä mieltä että maailma on täynnä pelkästään positiivisia asioita ja jos lapseni sellaisen opettajan saisi, niin pistäisin heti toiseen kouluun.
 

chubster

Jäsen
Nyt kun on noita potkupallo pelejä tullut jonkunverran seurailtua, niin yksi asia on, joka ihmetyttää jatkuvasti.

Sen sijaan, että puolustavan joukkueen pelaajat pelaisivat tilanteet loppuun asti (vihellykseen tai muuhun) niin aina kun näyttää paitsiolta, niin pelaajat pysähtyvät ja alkavat vaan huitomaan ilmaa. Ei ole ihan yksi tai kaksi maalia, mitkä ovat tämän takia syntyneet. Pelaisivat saatana loppuun niin ei vastustaja tekisi aina maalia.

Olisihan se huvittavaa, kun kiekossa tai muissa lajeissa lopetettaisiin pelaaminen ja aloitettaisiin levittelemään käsiä välittömästi, kun omasta mielestä tapahtuu jotain.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös