Ihmettelyketju

  • 6 394 010
  • 38 807
Suosikkijoukkue
Mestaruuden jälkeinen krapula 2022-
Spotify tarjoaa alkuperäiset versiot levyistä. Youtubesta löytyy maistiaisia ja surkeita kännykkävideoita. Kummankaan kattavuus ei ole lähellekään 100%, mutta Spotify hakkaa youtuben 100-0 joka tapauksessa.

Iso höpö höpö

Spotifystä löytyy nimenomaan uutta musiikkia ja poppia. Samat löytyvät myös hyvälaatuisina tubesta, josta näiden lisäksi löytyy myös whitelabeleita, harvinaisuuksia ja ennenkaikkea vanhempaa soundia, yleensä vinyylirippeinä. Tämän lisäksi artistien live-vetoja, joista ei oikein Spotifyn kautta pysty nautiskelemaan.

Kyllä Youtube hakkaa Spotifyn 1000-0.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Minun ihmettelyni ei ollut ollenkaan sitä, että joku ei osaisi kirjoittaa hyvän kieliopin mukaisesti, vaan sitä, että opettajana toimiva luulee kirjoittavansa äidinkielellisesti eliittitasoisesti, vaikka todellisuudessa on sysipaska - esimerkiksi yhdyssanojen osaamisessa.

Ymmärrän kyllä ihmettelysi aiheen varsin hyvin. Toisaalta ymmärrän tämän opettajafanin tavan kirjoittaa kieltämme siten miten kirjoittaa, opiskelijana olen huomannut millä tasolla opettajien kielellinen lahjakkuus on - kyseessä kyllä on ammatillinen koulutus, joten opettajat ovat erikoistuneet yhteen sektoriin, eikä heiltä vaadita äidinkielemme perusteiden osaamista - mutta tämä taso on paikoin kehno. Jopa minä, näillä taidoillani, olen monasti heitä parempi. Huh!

En myöskään ryhdy arvostelemaan näillä taidoilla ketään palstakirjoittelun tähden, vaikka aihetta kenties olisikin. Jopa opettajat jätän arvostelun ulkopuolelle, kun tällaisella palstalla sitä saattaa kiireessä suoltaa sormiltaan jos jonninlaista tekstiä - kieliopillisestikin tasoltaan sitä sun tätä.

Mutta joo, ymmärrän huolestuneisuutesi, ja kyllähän minäkin toivoisin, että teksti olisi vähintäänkin luettavaa ja vielä jos kappalejakoihin sun muihin panostettaisi, jotta kokonaisuus näyttäisi muultakin kuin jonolta kirjaimia ja epämääräisä sanoja.

vlad.
 

ukkometso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Toisaalta ymmärrän tämän opettajafanin tavan kirjoittaa kieltämme siten miten kirjoittaa, opiskelijana olen huomannut millä tasolla opettajien kielellinen lahjakkuus on - kyseessä kyllä on ammatillinen koulutus, joten opettajat ovat erikoistuneet yhteen sektoriin, eikä heiltä vaadita äidinkielemme perusteiden osaamista - mutta tämä taso on paikoin kehno. Jopa minä, näillä taidoillani, olen monasti heitä parempi. Huh!
vlad.

Älä viitsi. Itse näin useiden, jopa kaikkien alojen erityisasiantuntijana olen virheettömän äidinkielen puolustaja. Ja mielestäni se on oikeus, eikä vaan velvollisuus.
Jutustellessa saa puhua mitä vaan, mutta kirjoitettuna pitää olla täsmällinen. Ihan vain aitoa suomea.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Ihan vain aitoa suomea.

Mikä on aitoa suomea, selvennätkö minulle? Onko vain kirjakieli aitoa suomea? Mihin ryhmään määrittelet kuuluvaksi murteet, vai onko niiden kirjallinen käyttö laajassa mitassa kielen "raiskaamista"? Täsmennän, en puolustele esim. murteiden käyttöä kirjoituspalstalla laajamittaisesti, vaan haluan vain tietää, mikä sinusta on "aitoa suomea"?

t. mie vaan.
 

Mack

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ironian huippu ottaen huomioon miten alkuviikosta vielä tuli naureskeltua bussikuskin ja jonkun kiukkuisen asiakkaan yhteenottoa. Ylitin tuossa äsken lähiöalueella autiota tietä, jossa nopeusrajoitus on 40 km/h. Lähdin tien yli ja näin hyvän matkan päässä olevassa mutkassa bussin, joka siis vasta ilmestyi tähän hyvin näkyvillä olevaan mutkaan sillä hetkellä kun olin tiellä. Olin jo jalkakäytävällä, eikä bussi vieläkään ollut kohdalla ja niinpä näin kun se siellä vilkutteli pitkiä. Käännyin äimistyneenä katsomaan ja kun se osui kohdalle, niin joku harmaahapsi sieltä ratin takaa katsoi tiukasti ikkunasta ja pudisteli päätään. Levitin kädet ja pudistelin takaisin. Eipä ole pitkään aikaan ollut yhtä WTF-fiilistä. Siis, mikä tuossa nyt oli ongelma? Tämä ei nyt ihan ollut samanlainen tilanne, kuin jossain 70-luvun formula-skaboissa missä ratahenkilökunta leikki hengellään.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Pakko ihmetellä opettajien kirjoitustaidon ihmettelyä. Jos menette mittauttamaan tasonne yläkoulujen äidinkielen opettajien kanssa, turpalöyly siitä tulee. Jos taas nappaatte vaikkapa matikistin, niin tällä palstalla on varmasti monta jannua, jotka voittavat taiston äidinkielen osalta. Mikä siinä on niin ihmeellistä? Korkeakoulun käyneitä kielipuolia löytyy muiltakin aloilta kuin opettajista.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Pakko ihmetellä opettajien kirjoitustaidon ihmettelyä. Jos menette mittauttamaan tasonne yläkoulujen äidinkielen opettajien kanssa, turpalöyly siitä tulee. Jos taas nappaatte vaikkapa matikistin, niin tällä palstalla on varmasti monta jannua, jotka voittavat taiston äidinkielen osalta. Mikä siinä on niin ihmeellistä? Korkeakoulun käyneitä kielipuolia löytyy muiltakin aloilta kuin opettajista.

Voin aivan rehellisesti tunnustaa, että turpaan tulisi ja rankasti - niin surkea kirjoittaja minä olen ja tulen olemaan kaikesta "harjoituksesta" huolimatta. Sitä kun on jonkinsortin hahmotusongelma, niin kaikkea ei voi osata ja hallita, vaan runsaasta lukemisesta ja kirjoittamisesta huolimatta sanat saavat usein väärän muodon. Joten omalla kohdallani ei siis ollut tarkoitus mollata ketään opettajaa, pahoittelut siitä, jos asia on siten ymmärretty.

Halusin kuitenkin tuoda esille sen, että ymmärrän tiettyjen kirjoittajien huolen aiheesta, mutta onko sitten keskustelupalsta oikea paikka vaatia täydellistä kielioppia ja kirjoittamista keneltäkään - edes opettajalta? Minusta ei kuitenkaan ole, vaan jokaisella täytyy olla oikeus kirjoittaa omanlaista tekstiä, jos/kun se pysyy luettavana ja ainakin minusta tämän kyseessä olevan opettajan teksti on aivan luettavaa - vaikka emme kovinkaan usein ole samaa mieltä asioista, mutta asiat riitelevät, eivät henkilöt asioiden takana. Mutta tämä yhteen henkilöön puuttumisesta. Yleinen keskustelu olkoon paikallaan aiheesta.

vlad.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Olen samoilla linjoilla kanssasi, vlad. Lisäksi ihmettelen, onko äidinkielenopettaja yhdyssana vai ei. Näyttää hölmöltä sekä yhdessä että erikseen.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Olen samoilla linjoilla kanssasi, vlad. Lisäksi ihmettelen, onko äidinkielenopettaja yhdyssana vai ei. Näyttää hölmöltä sekä yhdessä että erikseen.

Sen voi kirjoittaa muotoon äidinkielenopettaja tai äidinkielen opettaja, molemmat ovat oikein. Mun mielestä näyttää hölmömmältä erikseen.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Sen voi kirjoittaa muotoon äidinkielenopettaja tai äidinkielen opettaja, molemmat ovat oikein. Mun mielestä näyttää hölmömmältä erikseen.
Tuota ajattelinkin. Hieroin sitä molemmin puolin, mutta en ollut varma kummastakaan ratkaisusta, joten päädyin lopulta ihmettelemään asiaa.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Halusin kuitenkin tuoda esille sen, että ymmärrän tiettyjen kirjoittajien huolen aiheesta, mutta onko sitten keskustelupalsta oikea paikka vaatia täydellistä kielioppia ja kirjoittamista keneltäkään - edes opettajalta? Minusta ei kuitenkaan ole.
Tämä kantani näköjään ymmärretään aina väärin.

Minä en ole vaatinut, saati toivonut, täydellistä suomen kieltä keneltäkään.

Kun muuan ihmetteli tuon erään kirjoittajan huonoa suomen kieltä, niin en minä siinäkään kohtaa vielä lätissyt mitään.

Siinä vaiheessa, kun tuo opettajana toimiva tuli väittämään, että hän on palstan parhaimmistoa tuossa suomen kielen kirjallisessa taitamisessa, niin siinä kohtaa oli pakko sanoa, että nyt meni pahasti pieleen. Jos ei osaa, niin ei osaa ja sen voi myöntää, niin ehkä kehittyykin. Oikeastaan ihmettelin sitä, että miten erityisopettajana toiminut voi olla noin heikkotasoinen mutta suurin osa ihmetyksestäni oli sitä, että hän itse luulee olevansa hyväkin taitaja eikä ymmärrä sitä, ettei ole.

Enkä minä ymmärrä, miten se muka on helpompaa kirjoittaa yhdyssanat väärin, kun käytännössä aivan saman verran siinä joutuu kirjoittamaan, kirjoitti sitten "itse asiassa" (oikein) tai "itseasiassa" (väärin). Aikaselitys on siis vain täydellinen tekosyy.

Ihmettelen siis lähinnä täydellistä itsekritiikin puutetta.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Puhuin tekstin ymmärrettävyydestä, en suomen kielen kirjallisesta taitamisesta.
Muistelehan uudelleen:
Mitä olen tätä palstaa lukenut, niin kirjoitukseni ovat oikeinkirjoitukseltaan siellä kärkipäästä.
Lisäksi voisin ihmetellä tuonkin lauseen kieliopillista oikeellisuutta mutta ihmetellään kuitenkin enemmän tuota ristiriitaa, viitaten edelliseen viestiisi.
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Ja niin laskeutui jumalallinen armo Ihmettelyketjun päälle.

Ihmettelen sitä, miten anteeksi pyyntö ja pahoittelu riisuvat väittelyn toisen osapuolen aseista lähes aina. Jälleen kerran kiinnostava keskustelu päättyi siihen, kun nurkkaan ajettu osapuoli veti oikeasta narusta ja ahdistelija antoi armon käydä oikeudesta.

Ihmettelen vielä, kun ihmetellään sitä, että ei tunnusteta oman kirjoituksen virheellisyyksiä (vladia lukuunottamatta). Sehän on normaalia käyttäytymistä, koska me olemme sokeita omille virheillemme. Toimin pitkään aiemman elämäni KooKoo-kannattajana ukkometson ja doc jokkerin kanssa JA:n Kookoo-keskustelujen äidinkielen palstapoliisina. Meitä oli kolme tiukan linjan oikeinkirjoituksen kannattajaa ja vaatijaa. Huomasin kuitenkin, että kirjoitimme kukin omista lähtökohdistamme lähtien ja joskus määrättyinä ajankohtina äidinkielisesti hyvinkin erilaista tekstiä. Lopetin niuhottamiseni oikein kirjoittamisen suhteen ja annoin tilaa persoonallisille ja murteellisille ilmaisuille. TosiFani kirjoittaa täällä mielestäni riittävän selkeää ja ymmärrettävää tekstiä. Olen hänen kanssaan väitellyt useista eri aiheista ja tullut ymmärtäneeksi hänen tekstinsä ongelmitta. Vlad on tyylilajiltaan omaa luokkaansa, vaikka hänen kirjoituksensa vilisevät suomen kielen virheitä. Viljurin kirjoituksista en tahdo saada välillä mitään selvää, vaikka olemme molemmat kirjoittaneet laudaturin suomen kielestä virheettömillä ylioppilasaineilla.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Ihmettelen sitä, miten anteeksi pyyntö ja pahoittelu riisuvat väittelyn toisen osapuolen aseista lähes aina. Jälleen kerran kiinnostava keskustelu päättyi siihen, kun nurkkaan ajettu osapuoli veti oikeasta narusta ja ahdistelija antoi armon käydä oikeudesta.
Vaan kun tässä ei ole ollut kyse siitä miten sinäkin tämän asian olet ymmärtänyt.

Emme ihmetelleet TosiFanin kirjoituksia pelkästään palstaan liittyen vaan lähinnä sitä, että miten opettajana toiminut voi olla suomen kielen taidoiltaan niin heikkotasoinen. Lisäksi minä ihmettelin, että miten kyseinen henkilö ei ymmärrä olevansa enemmänkin heikommasta päästä, eikä parhaasta päästä tuon oikeakielisyyden suhteen. Hän kun väitti olevansa parhaasta päästä.

Aivan toinen asia on sitten miten nimimerkit kirjoittavat ilman ammattitaustaa. Minä oletan, että palomiehet osaavat keskivertoa paremmin sammuttaa tulipaloja ja pelastaa kissan puusta. Samoin oletan, että erityisopettajatkin osaavat keskivertoa paremmin suomen kieltä. Tai jos eivät osaa, niin ainakin tietävät, etteivät osaa, niin voivat opetella.

Ei minua riisuttu aseista vaan minä pudotin itse ns. aseeni, koska en jaksanut vänkäillä tästä asiasta enempää (tein sen sitten kuitenkin...). Enkä minä se ahdistelija ollut vaan TosiFani, joka jo tuttuun tyyliinsä herjasikin minua pari sivua sitten. Hän ahdistelee Suomen nuorison suomen kielen taitoja, minua, argumentaatiosääntöjä sekä selkärangallista käyttäytymistä. Minä olin oikeamielisyyden asialla, enkä mikään ahdistelija!
 

Viljuri

Jäsen
Ihmettelen vielä, kun ihmetellään sitä, että ei tunnusteta oman kirjoituksen virheellisyyksiä (vladia lukuunottamatta).

[...]

Viljurin kirjoituksista en tahdo saada välillä mitään selvää, vaikka olemme molemmat kirjoittaneet laudaturin suomen kielestä virheettömillä ylioppilasaineilla.

Haluaisin haastaa kyllä palstapoliisit sen pohtimiseen, että onko palstapoliiseilla juurikaan mitään sanomisen arvoista sanottavaa, edes siis ihmeteltävää?

Keskustelun pitäisi olla vastavuoroinen prosessi, jossa keskustelijat interaktiivisuutta muistuttavalla tavalla vaihtavat mielipiteitä ja käsityksiään jostakin asiasta, toinen toistensa puutteita täydentäen. Tällä tavoin keskustelun käyminen ei olisi täydellistä ajanhukkaa. Minusta palstapoliisien kannattaisi kiinnittää enemminkin huomiota jatkuviin argumentaatiovirheisiin, joihin aivan liian monet nimimerkit syyllistyvät jatkuvasti. Siis sellaisetkin, joiden tulisi tietää paremmin. Ulkomaalaiset osaavat tämänkin paremmin, ulkomaalaisilla keskustelupalstoilla on nimittäin lähes kielestä riippumatta käytäntönä, että argumentaatiovirheistä huomautetaan kannustavasti tai vähemmän kannustavasti viipeettä, täällä en ole nähnyt samanlaista keskustelua palvelevaa harrastuneisuutta.

Syykin tähän on ainakin osittain hahmotettavissa, suomalaisessa kulttuurissa (ja siten koulussa) ei erityisemmin noudateta argumentoinnin sääntöjä.

Jos keskusteltava asia olisi äidinkieli, niin sitten keskustellaan äidinkielestä.

Tosin en ole tällä palstalla nähnyt kuin yhden ketjun, jossa olisi luontaista halukkaiden äidinkielestä keskustella. Kiinnittäisin huomiota esimerkiksi nimimerkki DAF:n kontribuutioon tuossa keskustelussa, siinä mielestäni täyttyvät sekä tyylilliset että sisällölliset kriteerit.

Omassa kirjoitustyylissäni on tiettyjä vaikeasti aukenevia kohtia. Tietyn koulutustaustan omaaville kirjoitustyylini aukenee helpommin, mutta tajunnanvirtani yksinkertaistaminen liikaa johtaisi myös ongelmiin. En ole - emmekä ole - täällä toimittajan tai myyntimiehen roolissa. Meidän ei tulisi käyttää "älyllisiä tavuviivoja" pelkästään vain sen vuoksi, että osalla porukkaa ei ole asianharrastuneisuutta tai keskittymiskykyä yrittää ymmärtää. Keskusteleminen ei ole mikään joulumaa, jossa kaikki lahjat lankeaisivat ansiotta, pelkästä vinkistä.

Tästäkin huolimatta - tai juuri siitä syystä - on ihan O.K, että keskustelupalstalla on hyvin erilaisia keskustelijoita ja kielenkäyttäjiä.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Omassa kirjoitustyylissäni on tiettyjä vaikeasti aukenevia kohtia. Tietyn koulutustaustan omaaville kirjoitustyylini aukenee helpommin, mutta tajunnanvirtani yksinkertaistaminen liikaa johtaisi myös ongelmiin.

Höpöhöpö. Olet yksinkertaisesti paska kirjoittaja ja se on myös sinulle selvää, mikäli akateemisessa maailmassa olet yhtä kova tekijä kuin rivien välissä väität. Ei yleisellä foorumilla keskulteltaessa käytetä toisille mahdollisimman hankalaa kieltä brassailutarkoituksessa vaan koitetaan ilmaista itseä mahdollisemman selkeästi ja ymmärrettävästi. Tähän pyritään ihan väikkäritasollakin, vaikka toki tutkimusaiheet antavat tälle monesti vain vähän mahdollisuuksia. Sinun tänne kirjoittamasi asiat olisi kuitenkin helppo muokata paljon yksinkertaisempaan ulkoasuun, mutta sen sijaan tunnut välillä huijaavan itseäsikin. "Hohhoi, todella tyyntä täällä norsunluutornissani".
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös