Mainos

Ihmettelyketju

  • 6 483 269
  • 39 082

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Pääsisitpä lukemaan opeettajanhuoneen viestejä, niin ihmettelisit vielä enemmän.

Huomaa, että et ole (vielä) ns. oikea opettaja, koska et selvästikään ole sisäistänyt kultaista sääntöä:

Älä tee niin kuin minä teen, teen niin kuin minä opetan.

Ja jos ei osaa, niin ainahan voi alkaa konsultiksi.

(joista muuten ihan vitsikin mieleen muistui:

Avokonttorissa oli jo pidemmän aikaa asunut kolme leijonaa. Ne olivat pysyneet päivät melko näkymättömissä ja iltaisin vasta lähteneet saalistamaan. Niinhän leijonat toimivat. Käry kävi kuitenkin, kun leijonat erehtyivät kerran iskemään kiinni toimiston siivoojaan ja syömään hänet. Jo muutamassa päivässä työntekijät alkoivat ihmetellä epäsiisteyttä ja eipä aikaakaan, kun käry kävi leijonille. Kalterihäkissä kyytiä eläintarhaan odotellessa yksi leijonista virkkoi toisella päätään puistelle apeana: "Olisi vaan pitänyt tyytyä syömään pelkkiä konsultteja. Pari kuukautta niitä on tasaisesti kadonnut eikä kukaan huomannut mitään".
)
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Etkös sinäkin kirjoita tekstejä täällä, jotta joku ne lukisi? On se "hiukan" erilaista lukea edes suunnilleen oikein kirjoitettua tekstiä, kun pelkkää sanajanoa, jossa kaikki päin p:tä. En tarkoita, että sinulla olisi, vaan ihan yleisesti. Eli onhan sillä nyt väliä, millaista tekstiä kirjoittaa/lukee.

Ymmärrän vaatimuksen edes suunnilleen oikein kirjotetusta tekstistä, mutta tässä ei ole kyse siitä. Mitä olen tätä palstaa lukenut, niin kirjoitukseni ovat oikeinkirjoitukseltaan siellä kärkipäästä. Ymmärtäisin ihmettelyn, mikäli todella puhuttaisiin sanajonoista, joissa kaikki on päin p:tä.

Täällä Andji ihmettelee kirjoitusteni tasoa, yhdyssanat ja liitepartikkelit eivät ole kohdallaan, ja liittää sen ammattiini. Kolaako jokainen talonmies baarin edustan, kun hän menee viettämään vapaa-aikaa? Tai puuttuuko jokainen musiikinopettaja karaokelaulajien joukumiseen viettäessään vapaa-aikaa baarissa? Olen täällä vapaalla, en työssäni, enkä jaksa huolehtia liite partikkeleista tai yhdys sanoista.
 

FreezingHell

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ymmärrän vaatimuksen edes suunnilleen oikein kirjotetusta tekstistä, mutta tässä ei ole kyse siitä. Mitä olen tätä palstaa lukenut, niin kirjoitukseni ovat oikeinkirjoitukseltaan siellä kärkipäästä. Ymmärtäisin ihmettelyn, mikäli todella puhuttaisiin sanajonoista, joissa kaikki on päin p:tä.

Täällä Andji ihmettelee kirjoitusteni tasoa, yhdyssanat ja liitepartikkelit eivät ole kohdallaan, ja liittää sen ammattiini. Kolaako jokainen talonmies baarin edustan, kun hän menee viettämään vapaa-aikaa? Tai puuttuuko jokainen musiikinopettaja karaokelaulajien joukumiseen viettäessään vapaa-aikaa baarissa? Olen täällä vapaalla, en työssäni, enkä jaksa huolehtia liite partikkeleista tai yhdys sanoista.
Kärkipäästä, WTF? Sinä teet eniten yhdyssanavirheitä koko palstan kirjoittajista, joilla on kirjoitusoikeudet säilyneet. Keskimäärin kirjoittajilla menee väärin ehkä 10% yhdyssanoista, mutta sulla varmaan joku 30%. Ajatuksistasi saa kyllä heti kiinni, enkä ole havainnut lukiessa muuta vikaa kuin nämä yhdyssanat.

Onko sulla joku lukihäiriö? Eihän niitä about jokaista pysty väärin kirjoittamaan, ellei ponnistele tosissaan. Toinen vaihtoehto olisi, että et ole tottunut kirjoittamaan tietokoneella, mutta on sulla aika paljon viestejä täälläkin. Talonmies-esimerkkikin on perseestä, koska normaalit ihmiset osaa laittaa yhdyssanat yhteen ajattelematta, jolloin pätevän opettajankin pitäisi ilman minkäänlaisia ponnisteluita. Tällöin sinua lähemmin vastaava talonmies kolaisi lumet takaisin oven eteen mennessään baariin.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kärkipäästä, WTF? Sinä teet eniten yhdyssanavirheitä koko palstan kirjoittajista, joilla on kirjoitusoikeudet säilyneet. Keskimäärin kirjoittajilla menee väärin ehkä 10% yhdyssanoista, mutta sulla varmaan joku 30%. ...

...Eihän niitä about jokaista pysty väärin kirjoittamaan, ellei ponnistele tosissaan...

Siis onko 30%:a about jokainen??
 

FreezingHell

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Siis onko 30%:a about jokainen??
Täytyy myöntää, tunnustan; minä liioittelin, käytin todellisuutta vahvempaa ilmaisua. Vain 30% yhdyssanoista väärin vapaa ajalla on oikein hieno saavutus opettajalle, eikä se ole lähellekään about jokaista.
 

FreezingHell

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Hyvin peitetty oman viestin sisällön ristiriitaisuus.
En oikein hahmota, millä tavalla sen ihmeemmin peittelin. Käytin ilmaisua "about jokainen" teho- tai tyylikeinona tjsp. Jos lähden Ruotsalaisen toimittajan iloksi ottamaan kirjoitukseni juntin vakavasti, niin köyhän miehen tekstianalyysi paljastaa, että tekstissä ei käytännössä ole ristiriitaisuutta. Useimmat lukijat pystyvät hahmottamaan sen ns. lennossa sisälukutaidon avulla, mutta opettajien kohdalla voidaan käyttää hitaamman lähestymistavan tekstianalyysiä.

Ensimmäinen kappale on väitekappale, jossa kirjoittaja kumoaa edellisen kirjoittajan viestin pääväitteen, että kirjoitusasu on palstan kärkipäästä. Kirjoittaja väittää havaintojensa pohjalta, että muut mokaa 10%, mutta edellinen kirjoittaja 30%. Luvut voi olla oikein tai ne voi olla väärin, mutta näin kirjoittaja joka tapauksessa väittää.

Toisessa kappaleessa kirjoittaja pohtii ja ihmettelee syitä siihen olettaen, että edellisen kappaleen väitteet ovat suunnilleen oikein. Tässä kappaleessa ei siis enää tarjoilla uutta faktaa, jolloin siinä käytetyt sanatarkat muodot eivät ole enää oleellisia, vaan tyylikeinoja voidaan käyttää vapaammin. Virkkeen "Eihän niitä about jokaista pysty väärin kirjoittamaan, ellei ponnistele tosissaan." pointti on vasta toinen lause. Ilmaisun "about jokaista" voi korvata ilmaisuilla "niin usein", "30%" tai millä muulla tahansa, eikä virkkeen pointti muutu millään tavalla, koska lukija on jo saanut kirjoittajan faktan sieltä väitekappaleesta. Teksteistä tulee kohtuullisen tylsiä, jos faktat pitää toistaa samanmuotoisina aina uudestaan.

Samaa asiaa heijastaa myös kirjoittajan kirjoitusprosessi, jossa hän vaihteli molempia %-lukuja muutamaan kertaan saadakseen luvut, joiden takana pystyy mahdollisimman hyvin seisomaan. Toisen kappaleen ilmaisua kirjoittaja ei sen sijaan miettinyt sen enempää, koska se ei ollut oleellista koko kirjoituksen, eikä virkkeenkään kannalta, vaan käytti ilmaisua, joka tuli kirjoittaessa ensimmäisenä mieleen ja sopi siihen kohtaan. Tässä tapauksessa olisi ollut parempi käyttää ilmaisua "about joka toisen", mutta on silti kohtuu hassua, että opettaja puuttuu yhteen lillukanvarteen sivuuttaen pointin täysin.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Soimaisiko tässä nyt pata kattilaa kenties?

Toinen ihmettelyn aihe on tuo liitepartikkeli. Mikähän se sellainen mahtaa olla?
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Pieni tarkennus liitepartikkeliin.

Asia, jonka puute laittaa vituttamaan!!!!!!!

Asia, jonka puute laittaa vituttamaankin.

***

Kyllä itsekin ihmettelen hieman nimimerkki TosiFania, jonka mielestä yhdyssanavirheet eivät merkitse hänelle mitään.

Jo ammoisina aikona perus koulussa opetettiin että äidin kielen oikein kirjoitus on paitsi opettavaa mutta myös kanssa olijoiden ja kirjoittajien näkö kulmasta katsastettuna todella fiksua toimintaa joka kuuluu jopa yleis sivistykseen.
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Minua ihmetyttää, miksei joku viitsi kiinnittää huomiota tekstinsä ulkoasuun. Helppoa, vaivatonta ja muutenkin hyvä tapa. Hiukan kuin itsensä siistiminen ulos lähtiessä.

- Näköjään alkaa tässäkin ketjusa kohta l'ähteälapasesta muutmien kirjoittaisen ohdalla. Muta mielstäni Leon on aika laila sanmoila linjoilla kuin mina, ks yllä oleva. -

Näin kirjoitin tekstin kun kirjoitin miten asian sillä hetkellä koin. Sen jälkeen tarkistin tekstin ja siitä sitten laitoin ketjuun seuraavan viestin:

"Näköjään alkaa tässäkin ketjussa kohta alkaa lähteä lapasesta muutamien kirjoittajien kohdalla. Mutta mielestäni Leon on aika lailla samoilla linjoilla kuin minä, ks. yllä oleva.

Minulle on tärkeää ensin vain kirjoittaa, jotta saan omat ajatukseni ylös eikä ydin unohdu. Sen jälkeen sitten muokkaan tekstini ns. luettavaan muotoon.

Kielikello tulee kotiin ja muutenkin kannan huolta ah, niin ihanan kielemme kunnosta. Jos ei muuten, niin ainakin siten että itse yritän tehdä sitä kunnolla. Tekstiviesteissänikin kirjoitan kokonaisia sanoja. Mutta mokiahan tule aina, ei kukaan meistä ole Jeesus.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Kielikello tulee kotiin ja muutenkin kannan huolta ah, niin ihanan kielemme kunnosta. Jos ei muuten, niin ainakin siten että itse yritän tehdä sitä kunnolla. Tekstiviesteissänikin kirjoitan kokonaisia sanoja. Mutta mokiahan tule aina, ei kukaan meistä ole Jeesus.
Onhan täällä se yksi Jeesus. Tarkista vaikka. Minulla on muuten kännykässäni sellasia nimiä, kuin Jeesus, Travolta ja Carlos Sainz. Ihmetelkää vaikka niitäkin...

Jos minulla on kiire, niin miten minä muka kirjoittaisin vaikkapa "itse asiassa" väärin, eli "itseasiassa". En mitenkään, sitä ei koskaan tapahtuisi. Tai jos olisi kiire, niin en koskaan kirjoittaisi "samantien" tai "alunperin", varsinkaan "erimieltä" tai "jokatapauksessa", sillä vituralleenhan nuo menisivät.

Typoja toki tulee mutta kyllähän esimerkiksi tämä muuan esillä ollut nimimerkki on eräs pahimmista äidinkielemme raiskaajista.

Sehän se estääkin kehittymästä, kun ei tiedä tekevänsä väärin.
 

Viljuri

Jäsen
Kielikello tulee kotiin ja muutenkin kannan huolta ah, niin ihanan kielemme kunnosta. Jos ei muuten, niin ainakin siten että itse yritän tehdä sitä kunnolla. Tekstiviesteissänikin kirjoitan kokonaisia sanoja. Mutta mokiahan tule aina, ei kukaan meistä ole Jeesus.

Meillä jokaisella on omat kommunikatiiviset tarpeemme. En ole törmännyt yliopistonkaan puolella äidinkielenopettajaan tai lehtoriin, jolla olisi ollut juurikaan yhtään mitään relevanttia sanottavaa. Tämä laudaturin äidinkielestä kirjoittaneena, ylioppilasaineessa tasan nolla (0) virhettä.

Fennougristien osalta on kysymys tietysti tarpeesta löytää edes jotakin sanottavaa. En olisi vakuuttunut näiden struktuurien opettelemisesta (kysymys ei sentään ole matematiikasta, jolla olisi jotakin formaalia itseisarvoa), maailma menee siihen suuntaan, että lähes työpaikalla kuin työpaikalla siivooja on huomattavastikin tärkeämpi osaaja kuin kielifasismista viehättänyt äidinkielenopettaja, toimittaessa kymmenien eri kielten ja kulttuurien sekamelskassa. Kysymys on esimerkiksi eurooppalaisista instituutiosta tieteen, rahoituksen, hallinnon ja juridiikan parissa, mutta miksi ei myös käytännön yrityselämästä varastosta pääkonttoriin. Jokin hallinnollinen ranska kymmenine kiilalauseineen on ylätyylisyydessään (omaan nilkkaan osuu tämä!) ikävin esimerkki sulkiessaan osan porukasta kommunikoinnin ulkopuolelle, meillä kansalliskieliämme käytettäessä on haettava enemmän anglo-amerikkalaista pragmatismia.

Kommunikointiympäristö näyttää aivan toiselta koulumaailman ulkopuolella. Tämä palsta on siitä yksi esimerkki.

Uudempi aalto äidinkielenopettajista opettaa jotakin suullista itseilmaisua, mikä on ihan kelvollinen pakopaikka, jos sellaista tarvitsee.
 

koo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Pilkunviilausta

Näköjään alkaa tässäkin ketjussa kohta alkaa lähteä lapasesta muutamien kirjoittajien kohdalla. Mutta mielestäni Leon on aika lailla samoilla linjoilla kuin minä, ks. yllä oleva.
Onko tuossa kuitenkin toinen alkaa liikaa? En tosin tiedä mikä kielioppisääntö tuon määrittelisi mutta "kuulostaa" liialta alkamiselta.

Terveisin koo

Ja onkos tässäkin lainaus vähän hassusti? Pyrin korjaamaan erheeni.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Niin.

Kyllähän sen ymmärtää, jos joku hitsari ei osaa yhdyssanoja. Vaan kun kyseinen häiskä on ilmeisesti äidinkielenopettajakin, niin rima nousee huomattavasti.

Kiire on maailman paskin selitys. Sillä ei ole mitään väliä asiassa. Ainoastaan huono tekosyy ja osoitus selkärangan uupumisesta.

Lukion äidinkielen arvosanojeni keskiarvo oli tasan 6,5. Ensimmäisen romaanini luin 21-vuotiaana. Luulisi, että noilla sektoreilla huomattavasti etevämmät, jopa opettajat, osaisivat etevämmin.

Viljuri tosiaan työnsi perusteluillaan lämpimän hiilihangon omaan... takkaansa.

Kovasti ihmettelen äidinkielen tietämystä ja kovasti ihmettelen, ettei sitä ihmetellä vieläkin enempää.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Niin.

Kyllähän sen ymmärtää, jos joku hitsari ei osaa yhdyssanoja. Vaan kun kyseinen häiskä on ilmeisesti äidinkielenopettajakin, niin rima nousee huomattavasti...

Ilmeisesti minusta edelleen keskustellaan?? En ole äidinkielenopettaja, olen kasvatustieteiden kandi, joka on tehnyt töitä erityisopetuksen parissa toistakymmentä vuotta. Viimeksi olen opettanut keväällä -08 ja tällä hetkellä olen opiskelija, luultavasti olen kasvatustieteiden maisteri ensi syksynä, vihdoin ja viimein. Olen opiskellut äidinkieltä viimeksi 90-luvulla, muistaakseni 4 ov, se ei ole minun vahvuuteni tässä elämässä. Mutta hienoa kun tällainenkin asia kiinnostaa...
 

Viljuri

Jäsen
Lukion äidinkielen arvosanojeni keskiarvo oli tasan 6,5. Ensimmäisen romaanini luin 21-vuotiaana. Luulisi, että noilla sektoreilla huomattavasti etevämmät, jopa opettajat, osaisivat etevämmin.

Voisi olettaa, että olisit jo taustasi vuoksi sitten ymmärtänyt asian? Opettajanhan tehtävänä ei ole voittaa tietokilpailuja, opettajan tehtävänä on "kasvattaa" ihmistaimia enemmänkin muun roolin kuin baarin tietokilpailuisännän kautta?

Opettajan ideaali voisi olla jossakin sosiaalityöntekijän, poliisin, vanginvartijan ja "personal trainerin" yhdistelmän suunnassa? Tarkoitus olisi siis opettaa ja kasvattaa, turvallisuutta ja kannustavuutta luoden? Miksi keskittyä oikeakielisyyteen, edes koulumaailmassa, niin paljon muuta tärkeämpääkin on olemassa kuin formalismit, joista on suunnilleen yhtä paljon hyötyä taimien tulevien käytännön tarpeiden tyydyttämisestä kuin muinaiskreikan ja latinan osaamisesta?

Ei etteikö se voisi mieltä tyydyttää, jos osaa vähän latinaa (klassinen sivistys on tärkeätä tietyillä eurooppalaisen kanssakäymisen portailla), mutta olisiko moisten tarpeiden tyydyttämisen paikka peruskoulu?
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
olen kasvatustieteiden kandi, joka on tehnyt töitä erityisopetuksen parissa toistakymmentä vuotta...
Mitähän se erityisopetus sisältää? Erityisen huonon äidinkielen opetustako...

En minä muuten olisi sanonut, mutta olettamus, että olet omasta mielestäsi selkeästi parhaassa kvartaalissa tällä sektorilla, oli liikaa. PISA-kehityksemme kärsii, kun pissataan kintuille.

Tässä asiassa ihmettelen jos ei Tosifani osaa itsekriittisesti opetella edm. asioita, sillä eipä siitä kenellekään haittaa olisi.

T: Nimim. äidinkielestä C
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Miksi keskittyä oikeakielisyyteen, edes koulumaailmassa, niin paljon muuta tärkeämpääkin on olemassa kuin formalismit, joista on suunnilleen yhtä paljon hyötyä taimien tulevien käytännön tarpeiden tyydyttämisestä kuin muinaiskreikan ja latinan osaamisesta?]
Latinasta ja muinaiskreikastahan tässä ei ole poristu ollenkaan, sillä Jatkoajassa taitaa olla jopa kiellettyä porista vierain kielin. Äidinkieli on kaiken perusta.

Eihän minun tarvitse sanoa enempää. Kieltenopettajat sanoivat, että ilman äidinkielensä osaamista ei osaa muitakaan kieliä - ainakaan niin helposti.

Eivät sosiaalityöntekijän, poliisin, vanginvartijan ja "personal trainerin" roolit ole mitenkään ristiriidassa oikeakielisyyden kanssa. Sitä paitsi peruskoulun jälkeen on lukio ja yliopisto. Kyllä minä käsitän, ettei peruskoulupohjalta osata monia seikkoja mutta yliopistopohjalta pitäisi jo osata huomattavasti enemmän kuin siltä peruskoulupohjalta.

Minä vähän epäilen, että trollaat nyt.

Minun käsittääkseni tämä muuankin nimimerkki ei ole käynyt vain peruskoulua, tai jopa vain lukiota.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mitähän se erityisopetus sisältää? Erityisen huonon äidinkielen opetustako...

No, kai sinä saat tästä hyvän mielen ja egosi kasvaa taas hieman lisää... Viimeksi olen tehnyt töitä huostaanotettujen nuorten kanssa lastensuojelulaitoksessa. Siellä on usein joukossa kaltaisiasi nuoria, joilla on hirveä tarve vakuuttaa omaa paremmuuttaa heikon itsetunnon takia. Yleensä tämä ilmenee toisten vähättelynä ja mollaamisena, mitä myös koulukiusaamiseksi kutsutaan. Mutta kun asioita vähän käydään läpi, taustalta löytyy yleensä pieni poika tai tyttö, joka on erittäin epävarma itsestään. Onnistumisten kautta nämä nuoret usein huomaavat oman toimintansa hölmöyden ja he oppivat kestämään myös epäonnistumisia ja omia heikkouksia.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minua on jo pidemmän aikaa ihmetyttänyt se, että opettajaksi itsensä esittelevä ihminen ei osaa keskustelupalstalla (Jatkoaika) kirjoittaa suomenkielistä tekstiä ns. virheettömästi.

Koskeeko vaatimus kaikkia niitä, jotka ovat kertoneet olevansa opettajia? Minä olen ammatiltani opettaja, opetettava aine ei tosin ole äidinkieli. Nyt vain kyttäämään virheitä viesteistäni ja etsimään puuttuvia liitepartikkeleita. Virtuaalikivilläkin voi heitelellä tätä opettajaa, joka ei osaa kirjoittaa ns. virheettömästi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös