Ihmettelyketju

  • 6 402 813
  • 38 832

Clocks

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Schwalbe kirjoitti:
Alkeellinen järjenkäyttö on todellakin sallittua. Ja tämä koskee niin Idols-karsintoihin osallistumista, kuviensa postaamista irc-galleriaan, pipon käyttämistä kesällä kuin myös ratakiskoilla istuskelemista.

Nyt on naapuri aika lailla asian ytimessä. Tuntuu pahalta myöntää, mutta odotan synkällä mielenkiinnolla sitä aikaa kun ostarien anttituiskut ja fiftycentit muodostavat yhteiskunnan tukirangan - siis sen työtätekevän massan joka pitää pyörät pyörimässä. Ihailen pohjattomasti niitä wanhan ajan sisukkaita immeisiä, jotka jaksavat pitää järjen liekkiä lepattamassa tuulimyllyjä vastaan taistellen. Itse taas pidän huolen siitä että oma ruokakaappi on täynnä ja haulikko ladattu, kun kansakunnan toivot havahtuvat siihen että ei ole enää ketään täyttämässä jääkaappia mikroaterioilla.

Aika synkkää, mutta sitähän se on. Perheestä se kaikki lähtee; kotona voi pelastaa, luoda ja korjata paljon.
 

Cube

Jäsen
Schwalbe kirjoitti:
Ainahan "aikuiset" ovat nuorison dumanneet huonoksi ja epäkelvoksi sukupolveksi, mutta nyt epäilen, että ensimmäistä kertaa maailman historiassa meillä on oikeasti huono nuoriso.
Tällaisista lausunnoista tulee kieltämättä aikamoinen bon voyage -tunne, jota voikin sitten ihmetellä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Hmm, aivan kuin viimeisten viestien kaltaista päivittelyä olisi saanut lukea historiankirjoista kiitettävissä määrin. Kai nuorempien paheksunta kuuluu joka sukupolven oikeuksiin. Eikä sillä, että itse jotenkin erityisesti symppaisin noita lökäpöksylaumoja, mutta kyllä siellä seassa taitaa olla lopulta sitä samaa porukkaa kuin kymmenen vuotta sitten. Asut ovat vain päivittyneet 501:stä ja kansitakista.
 

Clocks

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
sampio kirjoitti:
Hmm, aivan kuin viimeisten viestien kaltaista päivittelyä olisi saanut lukea historiankirjoista kiitettävissä määrin. Kai nuorempien paheksunta kuuluu joka sukupolven oikeuksiin. Eikä sillä, että itse jotenkin erityisesti symppaisin noita lökäpöksylaumoja, mutta kyllä siellä seassa taitaa olla lopulta sitä samaa porukkaa kuin kymmenen vuotta sitten. Asut ovat vain päivittyneet 501:stä ja kansitakista.

Tasapuolisuuden nimissä täytyy todeta, että jäin itsekin miettimään asiaa tältä kantilta. En varsinaisesti olisi äänestänyt 18-vuotiasta itseäni luottamustehtävään. Vaikka kyseessä tuntuu olevan toistuva juttu, saattaa jokainen sukupolvi silti olla kritiikissään oikeassa. Syy siihen, että seinät ovat vielä pystyssä, voi löytyä ihmisen loputtomasta sopeutumiskyvystä.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Cube kirjoitti:
Tällaisista lausunnoista tulee kieltämättä aikamoinen bon voyage -tunne, jota voikin sitten ihmetellä.

Tarkoititko déjà vu -tunnetta?
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
sampio kirjoitti:
Eikä sillä, että itse jotenkin erityisesti symppaisin noita lökäpöksylaumoja, mutta kyllä siellä seassa taitaa olla lopulta sitä samaa porukkaa kuin kymmenen vuotta sitten. Asut ovat vain päivittyneet 501:stä ja kansitakista.

Elintason parantumisen myötä taitavat nuo lökäpöksyt olla jopa älykkäämpiä kuin me vanhemmat, vaikkei sitä näiden yksittäisten tapausten takia voisi uskoakaan. Toisaalta, saattoihan olla, että tässäkin murheellisessa tapauksessa oli itse herra Darwin vaikuttamassa populaation älykkyyteen...
 

OikeaPakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, maajoukkue, sympatiat: HIFK
Alamummo kirjoitti:
Tarkoititko déjà vu -tunnetta?

"Aina ku mä hyppään ja pääsen siihen hyppyrin nokalle, niin mulle tulee sellanen 'bon voyage' -tunne, siis että mä oon kokenu tän joskus aikasemminkin."

by Matti Nykänen
 
K

kiwipilot

Clocks kirjoitti:
Nyt on naapuri aika lailla asian ytimessä. Tuntuu pahalta myöntää, mutta odotan synkällä mielenkiinnolla sitä aikaa kun ostarien anttituiskut ja fiftycentit muodostavat yhteiskunnan tukirangan - siis sen työtätekevän massan joka pitää pyörät pyörimässä. Ihailen pohjattomasti niitä wanhan ajan sisukkaita immeisiä, jotka jaksavat pitää järjen liekkiä lepattamassa tuulimyllyjä vastaan taistellen. Itse taas pidän huolen siitä että oma ruokakaappi on täynnä ja haulikko ladattu, kun kansakunnan toivot havahtuvat siihen että ei ole enää ketään täyttämässä jääkaappia mikroaterioilla.

Aika synkkää, mutta sitähän se on. Perheestä se kaikki lähtee; kotona voi pelastaa, luoda ja korjata paljon.

Samaa paskaa eri paketissa sanon ma, vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen. Mä olen ihan varma että joka ikinen sukupolvi katsoo alaspäin ja paheksuu nuorempaa polvea; näin tulee tapahtumaan niin kauan kun tältä pallolta elämää löytyy.
 

Orman Mollis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins
sampio kirjoitti:
Hmm, aivan kuin viimeisten viestien kaltaista päivittelyä olisi saanut lukea historiankirjoista kiitettävissä määrin. Kai nuorempien paheksunta kuuluu joka sukupolven oikeuksiin. Eikä sillä, että itse jotenkin erityisesti symppaisin noita lökäpöksylaumoja, mutta kyllä siellä seassa taitaa olla lopulta sitä samaa porukkaa kuin kymmenen vuotta sitten. Asut ovat vain päivittyneet 501:stä ja kansitakista.

Aivan. Joku totesi että nyt on tulossa ensimmäinen saamaton, huono sukupolvi. Miten tämä nykynuoriso eroaa sampion mainitsemista kymmenisen vuotta sitten kaduilla tallainneista kansitakkisista pitkätukista revityt Levikset jalassa??

Nuorille suotakoon vapaus viettää nuoruutensa!! Tuskinpa näistä haukutuista saamattomista nahjuksista kovinkaan suuri prosentti jää työttöminä katuja lökäpöksyt jalassa kiertelemään.. Samoin kuin näistä 501-sukupolvesta on kasvanut työläisiä tätä maata pyörittämään, niin eiköhän tässä samoin käy myös tämän Antti Tuisku-sukupolven kanssakkin.
 
Viimeksi muokattu:

kakkonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
kiwipilot kirjoitti:
Samaa paskaa eri paketissa sanon ma, vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen. Mä olen ihan varma että joka ikinen sukupolvi katsoo alaspäin ja paheksuu nuorempaa polvea; näin tulee tapahtumaan niin kauan kun tältä pallolta elämää löytyy.
Onkohan mahdollista että kehityskäyrä olisikin alaspäin?
 

JV

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hazardipakki kirjoitti:
Minusta vaan on käsittämätöntä tuollainen toiminta, että mennään junaradalle hillumaan mahdollisimman huonolla säällä ja yritetään vielä mahdollisimman vähän kuullostella onko junaa tulossa.
Eiköhän se suurin tekijä ole tuo iän tuoma varmuus omasta osaamisesta. 15-25 vuotiaana tein monia asioita eri tavalla kuin nykyään 34:na. Katsos kun silloin ennen tiesin mitä teen. _MINÄ_ kyllä osasin kävellä turvallisesti raiteilla, ajella 100 km/h viidenkympin alueella, liikkua heikoilla jäillä, tehdä sähkötöitä virrat päällä ja ropata autoa pelkän tunkin varassa. Enpä enää moisiin ryhtyisi. Ei hymiötä.
 

scholl

Jäsen
Ihmettelen Metro-lehteä. Onhan ilmaisjakelulehdet sinänsä vähän kyseenalaisia ehkä muutenkin, mutta se vie viimeisenkin uskottavuuden, etteivät päivitä niissä telineissä olevia lehtiä. Kampinkeskuksessa tuli parkkihallissa päivällä maksuautomaatin vierestä napattua sellaisesta telineestä lehti messiin, kun ajattelin selata illan tv-ohjelmat jossain liikennevaloissa. Yllätys oli melkoinen, kun havaitsin, että lehden päivämäärä oli 14.11.
 

Rosoh

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Leijonat, Mikko Rantanen, Colorado
Ihmettelen kyllä Kauppalehteä. Olin juuri tulossa Kontulan työkkäristä valittamasta sosiaalitukeni leikkauksesta. Veijo kertoi että Kauppalehden jakelukuskit ovat lukinneet lehtien jättölaatikon. Eilen ne olivat vielä auki. Olemme napanneet hyvällä menestyksellä viime aikoina lehtiä lämmikkeeksi. Irmeli - asuu kehän vieressä sillan alla - oli tosi tyytyväinen kun pääsi mun Kauppalehdillä vuorattuun laatikkoon viime yönä. Tosin Irmeli ei kyllä tajunnut ilman vihjettä antaa niin "sorry vaan, mä en enää kinua"

Tosin mulla on ens viikolla niin kiireistä businestä ja ympärisvuorokautista päivää kun mun hyvä tuttu vihjasi vankilan kaatopaikan tyhjennyskeikan uusista ajoista. Meitsi joutuu päivystämään lähes 24/7 seuraavan viikon. Joten eipä tässä ehtisi paljoa paneskellakaan. Varsinkin kun Irmelillä on vähän epäilyttävä pi-menneisyys köpiksestä. On kuulemma joskus suudellu toista naista. Ja onhan se Irmeli vähän vanhakin. Alkaa olla jo yli 50, eikä sillä ole kyllä kaikkia hampaitakaan. Onneksi yks nuorempi naikkonen on muuttamassa kontulan shellin metsikköön. Jos vaan ehdin niin käyn pokaamassa sen ja lohduttaa tän Irmeli jutun sen tekareihin.
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
JV kirjoitti:
Eiköhän se suurin tekijä ole tuo iän tuoma varmuus omasta osaamisesta. 15-25 vuotiaana tein monia asioita eri tavalla kuin nykyään 34:na. Katsos kun silloin ennen tiesin mitä teen.

Tama on totta ja siksipa siksi skidit kapinoi vanhempiaan vastaan.

Anyway, ihmettelen kylla tuossa onnettomuudessa myos tuota junan nopeutta. Oli pimea, sumua ja kuljettaja ajoi lahivaloilla. Silti nopeutta oli 120km/h!! Kuskina tais olla taas yksi naista "duuniinsa tympaantyneista", jotka tekevat duuniaan vasemmalla kadella. Olisiko pienempi nopeus (lue: saaoloihin sopiva nopeus) pelastanut lapset? Tuskinpa.
 

Schwalbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Huomaa kyllä, että sinä, Vantaimer, et hirveästi suomalaisesta junaliikennöinnistä ja sen järjestelyistä tiedä. Liikenteessä olevalla junalla kun on esimerkiksi oltava aikataulu, jossa pysyminen edellyttää suurimman sallitun nopeuden jatkuvaa käyttämistä. Ja jos siinä aikataulussa ei pysytä, niin pahimmillaan yhden junan hidastelu myöhästyttää useampaa kymmentä sekä matkustaja- että tavaraliikenteen junaa. Toisekseen junan suurimpaan sallittuun tilannekohtaiseen nopeuteen vaikuttaa esimerkiksi ns. jarrupainoprosentti, reitillä olevien vaihteiden laatu ja määrä, radan kunto ym.

Eihän kiskoilla tietenkään tarvitse ajaa sääolojen mukaan. Perusolettamus kun on se, että edessä ei ole ketään, ja jos on, niin mahdollinen törmäys on aina vastapuolen syy. Juna ei väistä ketään, sen ei tarvitse; se ei edes voi. Junathan eivät keskenään pysty käytännössä törmäilemään, kiitos 90-luvulla tapahtuneiden onnetomuuksien jälkeen käyttöönotetun, idioottivarman junankulkuvalvontajärjestelmän.

Keskustelen asiasta mielelläni lisää jossain asiaan paremmin liittyvässä ketjussa...
 
Viimeksi muokattu:

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
Schwalbe kirjoitti:
Huomaa kyllä, että sinä, Vantaimer, et hirveästi suomalaisesta junaliikennöinnistä ja sen järjestelyistä tiedä.

Tama on hyvinkin tosi. En ole junaihmisia, niin kuin sina taidat olla. Viimeksi taisin kulkea TGV:lla 2004 kevat-talvella.

Kuhan ihmettelin vaan.
 

Schwalbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
1Timer kirjoitti:
Kuhan ihmettelin vaan.

Joopa. Ja samalla heitit todella törkeän läpän kyseisen junan kuljettajasta ihan vaan tietämättömyyttäsi. Oma olettamukseni on, että kyseisen "tappajajunan" kuski on tällä hetkellä pitkällä sairaslomalla tämän tapahtuman vuoksi, nuo kun sattuvat olemaan henkisesti aika raskaita juttuja.
Tiedän ~15 vuotta vanhan allejääntitapauksen, jonka pyövelikuski ei ole vieläkään palannut työelämään, kun ei vaan pysty. Tai sitten sekin on vaan "duuniinsa tympaantynyt".
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Schwalbe kirjoitti:
Joopa. Ja samalla heitit todella törkeän läpän kyseisen junan kuljettajasta ihan vaan tietämättömyyttäsi. Oma olettamukseni on, että kyseisen "tappajajunan" kuski on tällä hetkellä pitkällä sairaslomalla tämän tapahtuman vuoksi, nuo kun sattuvat olemaan henkisesti aika raskaita juttuja.
Tiedän ~15 vuotta vanhan allejääntitapauksen, jonka pyövelikuski ei ole vieläkään palannut työelämään, kun ei vaan pysty. Tai sitten sekin on vaan "duuniinsa tympaantynyt".

Nämä varmasti ovat rankkoja tapauksia kuskille. Entisessä työpaikassani runkolinjan (täysperävaunullinen rekka siis kyseessä) alle ajoi suoralla tiellä nuori mies, kyseessä ilmeisesti itsemurhan teko eikä tällä rekkakuskilla ollut mitään mahdollisuutta väistää - tilanne tuli niin nopeasti, edes vuosikymmenten kokemus ei tuossa tilanteessa pelastanut vaan törmäykseen päättyi nuoren miehen elämä ja tämä rekkakuski jäi todella pitkäksi aikaa sairauslomalle, eikä siltä palattuaan enää kyennyt (minun talossa olo aikana) ajamaan runkolinjoja vaan toimi lähi- ja jakeluliikenteessä tämän jälkeen. Hän ei vaan kyennyt lähtemään täysperävaunullisella runkolinjoille jotka ajettiin yöllä, ei yöllä kun muistissa olivat ne aivan yllättäen samalle kaistalle "singahtaneet" valot - joku kuski selviää tällaisesta tilanteesta, joku taasen ei - se ei kuitenkaan ole miehen mitta selviääkö vai ei.

Lisätään nyt vielä sen verran, että veturikuljettajalla on vielä vähemmin mahdollisuuksia siihen väistämiseen, ts. mahdollisuudet ovat tasan nolla. Vaikka eipä tällä tapaukseni runkolinjan kuljettajallakaan niitä mahdollisuuksia ollut käytännössä laisinkaan, osuma oli tullut lähestulkoot sillä hetkellä kun ajovalot ilmaantuivat eteen.

vlad.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
vlad kirjoitti:
Hän ei vaan kyennyt lähtemään täysperävaunullisella runkolinjoille jotka ajettiin yöllä, ei yöllä kun muistissa olivat ne aivan yllättäen samalle kaistalle "singahtaneet" valot - joku kuski selviää tällaisesta tilanteesta, joku taasen ei - se ei kuitenkaan ole miehen mitta selviääkö vai ei.

vlad.

Itse olen äitini kanssa keskustellut useasti tuosta tavasta lopettaa päivänsä. On noussut sen takia esiin, kun äiti on ammattiautoilija, ja suvussa on muitakin autoa ammatikseen ajavia.
Ja aina on noussut esiin sama asia. Eikö se rekan alle ajava tajua, millaiset henkisetarvet hän jättää tuolle rekkakuskille? Itsemurhan voi tehdä monella tavalla, mutta ei sitä tehdessä tarvitse kuitenkaan toisen ihmisen elämää pilata.

Jokainen tuolla tavalla toteutettu itsemurha on liikaa.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
repe_joke kirjoitti:
Ja aina on noussut esiin sama asia. Eikö se rekan alle ajava tajua, millaiset henkisetarvet hän jättää tuolle rekkakuskille? Itsemurhan voi tehdä monella tavalla, mutta ei sitä tehdessä tarvitse kuitenkaan toisen ihmisen elämää pilata.

Jokainen tuolla tavalla toteutettu itsemurha on liikaa.

Itsemurhaa ajatteleva tai suunnitteleva ihminen ei useinkaan ajattele rationaalisesti, ajatukset keskittyvät usein täysin siihen oman elämän päättämiseen, joten tuolloin, niin karulta kuin se kuulostaakin, niin esim. rekkakuskille ei suoda ajatuksen ripaustakaan - osa itsemurhan tekijöistä (yrittäjistä) ei edes miellä rekan muuta kuin metalliseksi koneeksi johon ei millään muotoa kuulu inhimillisiä tekijöitä. Ajatukset kun keskittyvät 100% oman elämän päättämiseen niin todellisuus ympärillä hämärtyy kaikellatapaa, ei ole muita ihmiskohtaloita - on vain halu päästä pois omasta helvetillisestä elämästä.

Lisätään vielä sen verran, että jokainen itsemurha on liikaa.

nimim. nähnyt tämän, kokenut tämän.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
repe_joke kirjoitti:
Itse olen äitini kanssa keskustellut useasti tuosta tavasta lopettaa päivänsä. On noussut sen takia esiin, kun äiti on ammattiautoilija, ja suvussa on muitakin autoa ammatikseen ajavia.
Ja aina on noussut esiin sama asia. Eikö se rekan alle ajava tajua, millaiset henkisetarvet hän jättää tuolle rekkakuskille? Itsemurhan voi tehdä monella tavalla, mutta ei sitä tehdessä tarvitse kuitenkaan toisen ihmisen elämää pilata.

Jokainen tuolla tavalla toteutettu itsemurha on liikaa.

Niin.. En tajua miksei sitä voisi ajaa johonki kallioon, mäntyyn tms.. Mutta ehkäpä sitä ei siinä vaiheessa ajattele enää kovin selvästi. Kovia paikkoja tuollaiset kyllä ovat..
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Speedye kirjoitti:
Niin.. En tajua miksei sitä voisi ajaa johonki kallioon, mäntyyn tms..

60 tonnisen rekan keulaan törmäämällä saa henkensä lähtemään varmemmin kuin metsään ajamalla.

Itse olen autoilijasuvusta ja isäni serkun kohdalle kerran sattui tällainen itsemurhaaja. Tai sen yrittäjä. Kaikeksi onneksi mies oli sen verran nauttinut alkoholia, ettei auto pysynyt tiellä ja ojaan mentiin komeasti. Oja taisi olla pienempi paha, kun toisena vaihtoehtona oli täydessä lastissa ollut puutavara-auto.

Naru kaulaan, eikä toisille ihmisille kärsimystä. Vaikka ei kukaan ole sellaisessa tilanteessa, ettei muuta vaihtoehtoa ole. Mutta jos aivan pakko on itseltään henki viedä, niin ei ainakaan muille tarvitse kärsimystä tuottaa.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Itseäni on aina ihmetyttänyt se, että ihmisiä, jotka kärsivät pakkoliikkeistä, niin heitä ivataan, vaikka ketään muutakaan sairasta ihmistä ei herjata.

Itsekin hieman kärsin pakkoliikkeistä, joskin onneksi loppupeleissä vähäisesti, mutta kuitenkin loukkaa se, että ihmiset herjaavat pakkoliikkeistä kärsiviä ihmisiä.

Ok, pakkoliikkeet voivat näyttää huvittavilta. Mutta niinhän monet muutkin sairaudet voivat näyttää huvittavilta, mutta ei niille vain naureta, koska tiedostetaan niiden olevan sairaus.

Milloin pakkoliikkeisiin aletaan suhtautua kuin sairauteen kuuluu?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös