Ihmettelyketju

  • 6 345 711
  • 38 746

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Oransseja "KooKoo faneja" mtv3 jääkiekkostudiossa. No niitähän oli jo silloin pari vuosikymmentä sitten kyseisellä kanavalla. Takki on melkein ok, mutta housut rumat.

Tuollaisia housuja muistaakseni koitin etsiä useampi vuosi sitten. Ja huutelin muistaakseni niiden perään silloin täälläkin. Minun etsinnät oli kyllä tuloksettomia ja hyvä niin.

Tuolloin minulla oli buumina pukeutua HPK: peleissä Kerhon oranssiin väriin niin vahvasti kuin vain pystyy. Mutta ei tuo täysoranssivaatetus kyllä tyylikäs ole. Paljon mielummin pukeutuu oranssiin fanipaitaan ja mustiin housuihin johon tuolloinkin päädyin. Liian räikeää pukeutua lähes pelkästään oranssiin, mutta musta väri hyvin täydentää kokonaisuutta ja kyllähän oranssi-musta väriyhdistelmä on varsin hyvä.
 
K

Kiekkokatsoja

Tuollaisia housuja muistaakseni koitin etsiä useampi vuosi sitten. Ja huutelin muistaakseni niiden perään silloin täälläkin. Minun etsinnät oli kyllä tuloksettomia ja hyvä niin.

Tuolloin minulla oli buumina pukeutua HPK: peleissä Kerhon oranssiin väriin niin vahvasti kuin vain pystyy. Mutta ei tuo täysoranssivaatetus kyllä tyylikäs ole. Paljon mielummin pukeutuu oranssiin fanipaitaan ja mustiin housuihin johon tuolloinkin päädyin. Liian räikeää pukeutua lähes pelkästään oranssiin, mutta musta väri hyvin täydentää kokonaisuutta ja kyllähän oranssi-musta väriyhdistelmä on varsin hyvä.
Ai niin. HPK:llahan on myös oranssi väritys. Olisi pitänyt muistaa, kun 90 luvulla kävin katsomassa muutaman heidän pelin. Niin ja tapparalla on oranssit pöksyt.
Studio oranssi pöksyt ovat oikeastaan yhtä "järkyttävät", kuin Tamin takit, erään vuoden mm kisastudiossa.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Ai niin. HPK:llahan on myös oranssi väritys. Olisi pitänyt muistaa, kun 90 luvulla kävin katsomassa muutaman heidän pelin. Niin ja tapparalla on oranssit pöksyt.
Studio oranssi pöksyt ovat oikeastaan yhtä "järkyttävät", kuin Tamin takit, erään vuoden mm kisastudiossa.
"HPK:llahan on myös". Kerho on se alkuperäinen oranssi, vuodelta 1929.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ihmettelen, että dartsin huipulla ei ole kuin yksi vasuri. Top-30:ssa ei majaile James Waden lisäksi käsittääkseni ketään muuta vasuria. Nopealla vilkaisulla parikymmentä seuraavaakin sijaa ovat oikeakätisten hallussa. Sitten taas snookerissa top-20:ssa on jo kuusi vasuria, ja halutessaan varmaan Ronniekin olisi vasurilla tuossa joukossa. Jos vasureita on pyöreästi se 10 % ihmisistä, top-50:ssä pitäisi olla 5 vasuria lajissa, jossa kätisyydellä ei ole käytännössä mitään merkitystä.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Ihan ilman sarvia ja hampaita, tuli tästä
Kommentti: Mitä jos UPM lopettaa ay-jäsenmaksujen perimisen? Kohta kuuluu historiallinen pauke työmarkkinoilla – satamat kiinni? mieleen:
onko tuo isokin kysymys ettei työnantaja peri liiton maksuja?

Kun minulta ei yksikään työnantaja ole koskaan perinyt liiton maksuja. En mä tosin ole liittoon koskaan kuulunut. Kaksi kertaa on kysytty kuulunko liittoon; toinen oli 17v kesäduunarina kun ”houkuteltiin” liittoon. En liittynyt. Toisella kertaa kysyttiin menenkö suunnittelijoiden mukana lakkoon. Tuijotin ”tyhmänä” ja sanoin etten minä ole suunnittelija.

Tuntuu vain niin hassulta miksei niitä maksa itse.
 
Viimeksi muokattu:

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ihan ilman sarvia ja hampaita, tuli tästä
Kommentti: Mitä jos UPM lopettaa ay-jäsenmaksujen perimisen? Kohta kuuluu historiallinen pauke työmarkkinoilla – satamat kiinni? mieleen:
onko tuo isokin kysymys ettei työnantaja peri liiton maksuja?

Kun minulta ei yksikään työnantaja ole koskaan perinyt liiton maksuja. En mä tosin ole liittoon koskaan kuulunut. Kaksi kertaa on kysytty kuulunko liittoon; toinen oli 17v kesäduunarina kun ”houkuteltiin” liittoon. En liittynyt. Toisella kertaa kysyttiin menenkö suunnittelijoiden mukana lakkoon. Tuijotin ”tyhmänä” ja sanoin etten minä ole suunnittelija.

Tuntuu vain niin hassulta miksei niitä maksa itse.
Onhan tuo erikoinen jäänne. Esim. ranskalainen työkaverini oli kovin ihmeissään että miten työnantajalla on edes oikeus tietää työntekijän kuulumisesta liittoon.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Tämä on erityisesti duunaripuolella tärkeä asia, osa valtapolitiikkaa, joka on tunnetusti tällä sektorilla tärkeää.

Jos sieltä tulisi jäsenmaksut laskuna kotiin, niin summaan jota sinne maksetaan herättäisiin eri tavalla kuin pienenä nokareena (usein kahden viikon välein). Eli kyllähän siinä pelätään jäsenmäärän ja valta-aseman pudotusta eikä mitään muuta.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
+ joillekin ihmisille laskujen maksu ja kaikki muu tuollainen on ylimääräistä vaivaa ja harmin aihe. Liitolle hyvä mitä helpommin ja automaattisemmin jäsenmaksut menevät, niin ei sitten kukaan eroa liitosta ihan vaan laiskuutensa vuoksi.
 

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ihan ilman sarvia ja hampaita, tuli tästä
Kommentti: Mitä jos UPM lopettaa ay-jäsenmaksujen perimisen? Kohta kuuluu historiallinen pauke työmarkkinoilla – satamat kiinni? mieleen:
onko tuo isokin kysymys ettei työnantaja peri liiton maksuja?

Tämä on erityisesti duunaripuolella tärkeä asia, osa valtapolitiikkaa, joka on tunnetusti tällä sektorilla tärkeää.

Jos sieltä tulisi jäsenmaksut laskuna kotiin, niin summaan jota sinne maksetaan herättäisiin eri tavalla kuin pienenä nokareena (usein kahden viikon välein). Eli kyllähän siinä pelätään jäsenmäärän ja valta-aseman pudotusta eikä mitään muuta.
Paperiliiton jäsenmaksu näyttäisi olevan 1,3 % palkasta. Jos paperimiehen liksa on jossain 60.000 euron hujakoilla vuodessa, niin jäsenmaksu on 780 €/vuosi.

Mikä tässä painaa on työttömyyskassat. Esim. YTK:n työttömyyskassamaksu näyttäisi olevan 119€/vuosi, ja jos haluaa lisäksi kuulua YTK:n yhdistykseen (sisältää mm. oikeusturvavakuutuksen duuniasioissa), tulee lisähintaa 18 €/v eli yhteensä 137 €/v. AY-liikkeen jäsenmaksut ovat kalliita. (Aiheellisesti ketjun otsikkoon liittyen voisi kysyä, kuinka tehotonta toimintaa AY-liikkeessä on, kun maksut ovat noin suuret, etenkin kun otetaan huomioon AY-liikkeiden massiiviset omaisuudet ja niihin liittyvät verovapaudet toiminnassaan?)

AY-liikkeen jäsenmaksut ovat toki verovähennyskelpoisia. Mutta ei niin, että koko summa (vaikka 375 €/vuosi) olisi suoraan pois maksettavista veroista, vaan niin, että tuo 375 vähennetään veronalaisesta tulosta. (Työntekijää ei veroteta vuosipalkastaan 25.000 eurosta, vaan 25.000 - 400 = 24.600 eurosta. Tällöin maksettava vero on on noin 110 euroa vähemmän kuin ilman vähennystä. Työntekijän nettomaksuksi jää n. 265 €/vuosi. Esimerkin olen ottanut täältä. Epäilen, että aika moni työntekijä luulee, että AY-liikkeen verovähennys otetaan suoraan pois maksettavista veroista. Sekin ajatusvirhe saattaa avautua paremmin, jos jäsenmaksua ei peritä työnantajan toimesta suoraan palkasta. Paperimiesten liksoilla nettomaksua jää huomattavasti enemmän kuin tässä esimerkissä.

UPM iskee sinne, mihin AY-liikettä sattuu eniten: tulovirtoihin.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Ihan ilman sarvia ja hampaita, tuli tästä
Kommentti: Mitä jos UPM lopettaa ay-jäsenmaksujen perimisen? Kohta kuuluu historiallinen pauke työmarkkinoilla – satamat kiinni? mieleen:
onko tuo isokin kysymys ettei työnantaja peri liiton maksuja?

Kun minulta ei yksikään työnantaja ole koskaan perinyt liiton maksuja. En mä tosin ole liittoon koskaan kuulunut. Kaksi kertaa on kysytty kuulunko liittoon; toinen oli 17v kesäduunarina kun ”houkuteltiin” liittoon. En liittynyt. Toisella kertaa kysyttiin menenkö suunnittelijoiden mukana lakkoon. Tuijotin ”tyhmänä” ja sanoin etten minä ole suunnittelija.

Tuntuu vain niin hassulta miksei niitä maksa itse.

Siis, minä kuulun Palvelualojen ammattiliittoon eli PAMiin ja maksan kyllä ihan itse liiton jäsenmaksut. Maksaminen on varsin helppoa kun nykyaikana laskujen maksaminen on tehty varsin helpoksi ja PAM on toimittanut minullekin myös lomakkeen josta näkee monelle eri palkkasummalle 20 euron välein paljonko liiton jäsenrahaa pitää maksaa. Eipä tuo mikään suuri vaiva ole.

Mitä nyt siis etenkin tässä yritän sanoa on se että kyllähän nuo eri liiton jäsenmaksut saa itsekin maksaa kuukausittain. Jokaisen oma valintahan se kai on. Mutta kai siinä sitten työntekijä luulee säästävänsä paljonkin aikaa ja vaivaa kun työnantaja ne puolestasi palkasta nappaa pois. Vaikka ei tuo kyllä mikään iso vaiva ole.
 

julle-jr

Jäsen
Varmaan vähän sama kirkkoon kuulumisessa. Jos sieltä tulisi joku tonnin lasku yhtäkkiä, loputkin häissä ja hautajaisissa kirkossa käyvät miettisivät onpa kallista. Ehkä kohta sekä kirkko että Ay-liikkeet ovat jossain Narinkkatorilla Amnestyn ja muiden feissareiden kanssa.

"Kiinnostaako ihmisoikeudet, kiinnostaako kirkkosysteemin ylläpitotuki, kiinnostaako köyhän Ay-järjestön tukeminen, nyt pääsee mukaan pikkusummalla"

Sit voi päättää kenelle antaa sen 50€ kuussa vai antaako kenellekään
 
Viimeksi muokattu:

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Siis, minä kuulun Palvelualojen ammattiliittoon eli PAMiin ja maksan kyllä ihan itse liiton jäsenmaksut. Maksaminen on varsin helppoa kun nykyaikana laskujen maksaminen on tehty varsin helpoksi ja PAM on toimittanut minullekin myös lomakkeen josta näkee monelle eri palkkasummalle 20 euron välein paljonko liiton jäsenrahaa pitää maksaa. Eipä tuo mikään suuri vaiva ole.

Mitä nyt siis etenkin tässä yritän sanoa on se että kyllähän nuo eri liiton jäsenmaksut saa itsekin maksaa kuukausittain. Jokaisen oma valintahan se kai on. Mutta kai siinä sitten työntekijä luulee säästävänsä paljonkin aikaa ja vaivaa kun työnantaja ne puolestasi palkasta nappaa pois. Vaikka ei tuo kyllä mikään iso vaiva ole.
Tuo työnantajan velvollisuus periä maksut riippuu TES:sta, ei laista. Joten eri aloilla on eri käytännöt. Ja kaippa sen voi aina halutessaan maksaa itse.

Mutta ei sen tosiaan liian hankalaa luulisi olla itsekin maksaa, kuten sanoit. Varmaankin "kulujen piilotusta", eli oikeasti tulisi silloin kiinnitettyä huomiota mitä jäsenyys kustantaa.
 

Spitfire

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, SJS
Miksi sanotaan että hinta on menossa kohti kaakkoa, jos se on nousussa? Nupit kaakkoon -sanonta, jolla tarkoitetaan volumin nostoa, tulee kaiketi mm. kitaravahvistimista, joissa täysi volyymi on kaakossa. Itsestä ainakin tuntuu typerältä että hinta menisi kohti kaakkoa, jos se on nousussa. Kaakko on "oikealla alhaalla", joten hinnan täytyy olla laskussa, jos se menee kohti kaakkoa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Miksi sanotaan että hinta on menossa kohti kaakkoa, jos se on nousussa?
Missä sanotaan? Jos hinnat menee kaakkoon, niin minusta ne kiistatta menee alaspäin. Jos taas hinnat on jotain mihin voi itse vaikuttaa, niin "väännetään hinnat kaakkoon" voisi jotenkuten tarkoittaa että hinnat laitetaan maksimiin, mutta erinomaisen epäselvä ilmaus tuokin.
 

Spitfire

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, SJS
Missä sanotaan? Jos hinnat menee kaakkoon, niin minusta ne kiistatta menee alaspäin. Jos taas hinnat on jotain mihin voi itse vaikuttaa, niin "väännetään hinnat kaakkoon" voisi jotenkuten tarkoittaa että hinnat laitetaan maksimiin, mutta erinomaisen epäselvä ilmaus tuokin.

Tällä kertaa tämä oli tuolla sähkön hinta keskusteluissa, mutta vastaavaan olen tärmännyt mm. pörssiaiheisissa keskusteluissa.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Syyllinen ilmoittautuu, täytyy käydä korjaamassa. Kai tuon sanonnan alkuperä on kitaravahvistimissa, joissa se volyymipotikka on yleensä niin päin, että kaakon suunnalla se on kympissä. Paitsi Spinal Tapilla, jolla se menee yhteentoista.
 

RauMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Detroit Red Wings
Laiton on laitonta. Sanoo sen nyt järkikin.
 

444

Jäsen
No jaa. En muista että mikään puolue alkoholia vastustaisi?
Mutku eri asia kato. Ku se on jo laillista, niin se on vain hyväksi ihmisille. Riippumatta siitä, että joskus se ei ollut laillista. Ja olihan elämä Suomessa 1919-32 aivan euforista nautintoa, kun kukaan ei huumaantunut muusta kuin rakkaudesta ja ruusujen tuoksuttelusta. Sen jälkeen suunta on ollut jyrkästi alaspäin. Ja näin tapahtuu myös silloin, kun etyylialkoholia vähemmän tuhoisa huimausaine vapautetaan aiheettomasta pannasta. Ihmiskunta on tuhoon tuomittu. Mark my words. Ei se tosin kannabiksesta johdu, vaan siitä että litteä maa”pallo” kellahtaa nurin ja me kaikki humpsahdamme taivaankannelle ihmettelemään menoa. Suoraan pilveen.
 

julle-jr

Jäsen
Parikin kaveria sanoo aina lähtiessä että palataan. Ai miten niin palataan. Missä me palataan. Helvetin liekeissä vai?
Voitta te varmaan helvetin liekeissäkin palata jostain tai johonkin, mutta jos ajattelet, että tuolla viitataan palamiseen, olet väärässä. Palaa-verbin passiivimuoto on nähdäkseni "paletaan". Joten uskoakseni kaverisi käyttävät tuota lyhennelmänä jostakin fraasista tyyliin "palataan asiaan" tai "palataan tähän aiheeseen". Jos sitä käytetään esimerkiksi sanan "näkemiin" korvikkeena, on se vähän ehkä hassua kieltämättä.

En ole suomen maisteri, olen insinööri, joten en tiedä varmaksi mitään yllä mainituista.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Voitta te varmaan helvetin liekeissäkin palata jostain tai johonkin, mutta jos ajattelet, että tuolla viitataan palamiseen, olet väärässä. Palaa-verbin passiivimuoto on nähdäkseni "paletaan". Joten uskoakseni kaverisi käyttävät tuota lyhennelmänä fraasista "palataan asiaan" tai "palataan tähän aiheeseen" tai jotain vastaavaa. Jos sitä käytetään esimerkiksi sanan "näkemiin" korvikkeena, on se vähän ehkä hassua kieltämättä.

En ole suomen maisteri, olen insinööri, joten en tiedä varmaksi mitään yllä mainituista.

Mietin tätä hieman eilen. Palaa-verbin passiivia käytetään todella harvoin. Yleensä on tiedossa, kuka tai mikä palaa, ja se tuodaan esiin. Tai jos palajaa ei tunneta, kuvataan palamista yleensä sijainnilla ja perusmuodossa, esim. "rengasvarastolla palaa" tai "leipomossa palaa".

Täytyy rehellisesti tunnustaa, etten tiedä, mikä on palaa-verbin passiivin preesens tai muukaan aikamuoto. Logiikka sanoisi, että muoto on palattiin, koska:
- palan
- palat
- palaa
- palamme
- palatte
- palavat

Mutta äänestän kuitenkin vaihtoehtoa paletaan, koska "e" sopii suuhun paremmin muissa aikamuodoissa (palettiin vs. palattiin, on palettu vs. on palattu ja oli palettu vs. oli palattu).
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Sillä perusteella, että samanvartaloisen verbin "valaa" passiivi on "valetaan", olen samaa mieltä.

Samalla periaatteella toimii myös esim. kalvaa, paistaa, ajaa jne. Keksiihän noita yrittämällä. En nyt muista enää yläkoulun äidinkielen oppitunneilta ihan jokaista näihin liittyvää sanaa. Assimilaatio taisi olla se, jossa sanasta oli historian saatossa pudonnut joku kirjain pois, jolloin taivutusmuodoissa oli jotain erikoisuutta?

Tajunnanvirta lähti nyt näille urille... Mikä on imperatiivi? Mikä oli interrogatiivipronomini?

Ps. Kaivaa, soittaa, naittaa... Taitaa pikemmin olla sääntö, että -aa-perusmuotoiset verbit ovat passiivissa -etaan?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös