Ihmettelyketju

  • 6 361 606
  • 38 772

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
Ei nyt sivusto, mutta eikö YLE puheelta tule vielä kiekkokierros? Sopii hyvin setämiehelle terassilla/partsilla istuen, viiniä nautiskellen ja sikaria poltellen.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Voisitteko kertoa, mikä nettisivu/linkkiesitys kertoo ja päivittää päivän pelit hyvin?
Teksti-tv on kova, kuten onkin jo todettu. Itsellä puhelimessa myös (ilmainen) livetulokset.com -sovellus, sen huonona puolena mainittakoon mainokset ja jonkinmoinen hitaus, hyvinä puolina ehdottomasti ilmaisuus ja kattava lajivalikoima. En kyllä tiedä vaikka tuo ottaisi tuloksensa suoraan liigan sivuilta, kun en vuosikausiin ole liigan sivujen kautta jaksanut tuloksia seurata, mutta mainitsin kuitenkin.
 

Glove

Jäsen
Miten sitä pystyi 70-luvun lopulla katsomaan Nalle Luppakorvaa kun se ei ollut 4K tai fullHD? Mikä edes mahtoi olla kuvaputki-tv:n tarkkuus nykymittapuuhun muutettuna?
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Miten sitä pystyi 70-luvun lopulla katsomaan Nalle Luppakorvaa kun se ei ollut 4K tai fullHD? Mikä edes mahtoi olla kuvaputki-tv:n tarkkuus nykymittapuuhun muutettuna?

576i eli about 720x576. Tosin vaakasuunnassa analogisen signaalin pikselitarkkuus on enempi sinne päin kuin ihan eksakti. Juovien määrä pystysuunnassa on silleen ”digitaalinen”. Tuo i perässä meinaa lomitusta, joka on yhden sortin pakkaamista. Sitä en ymmärrä, miksi tuota 1920 luvulla keksittyä videon pakkaustekniikkaa vieläkin harrastetaan vaikka digitaalinen pakkaaminen olisi tehokkaampaa. Historiallisista syistä vai siksi, että vasta nyt on tarpeeksi tehokkaita ja halpoja piirejä purkamaan digitaalista pakkausta isolla resoluutiolla.
 

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
Kahta asiaa juuri tällä hetkellä:

Ensimmäinen liittyy tuohon @Glove viestiin, että miten ihmeessä niin monia ihmisiä kiinnostaa kuvanlaatu? Minua ei ole ikinä kiinnostanut kuvan laatu millään tavalla vaan se sisältö mitä minä näen. Vaikka olisi commodore 64 grafiikkaa, mutta näen mitä tapahtuu niin ei minua haittaa.

Toinen asia mitä ihmettelen on ihmisten kykyä tunnistaa kiekkoilijat. (tai futaajat tai ihan mikä vaan joukkuelaji). Siis livenä tai telkkarin kautta. En ole ikinä tuota ymmärtänyt kun itselläni ei mitään hajua kuka siinä kiekossa/pallossa on (pois lukien kultakypärät liigassa). Sama livenä tai teeveessä.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ensimmäinen liittyy tuohon @Glove viestiin, että miten ihmeessä niin monia ihmisiä kiinnostaa kuvanlaatu? Minua ei ole ikinä kiinnostanut kuvan laatu millään tavalla vaan se sisältö mitä minä näen. Vaikka olisi commodore 64 grafiikkaa, mutta näen mitä tapahtuu niin ei minua haittaa.
Tätä ihmettelyä ihmettelen, mutta sillai puoliksi ymmärtäen kuitenkin. Mä nimittäin pärjäsin johonkin vuoteen 2010 saakka kuvaputkitelkkarilla ja ihmettelin kanssa silloin, että miks kuvanlaatu ja joku hoodee (ei Harley Davidson) on niin monen mielestä niin tärkeä juttu, kun ite koin näkeväni vanhasta kuvaputkifinluxistani ihan riittävän tarkasti, ihmettelin laillasi että miksi muka pitäisi nähdä tarkemmin. Sitten tuossa Finluxissani viimein tulivat kilometrit täyteen ja koska uusi telkkari oli pakko ostaa, niin sijoitin sitten johonkin, en enää muista merkkiä, mutta kuitenkin silloin vielä mun mielestä ökykalliiseen taulutelkkariin. Ei sekään mikään UHD ollut, olikohan niitä silloin vielä edes rivikuluttajan saatavissakaan, mutta kuitenkin, uuden töllön myötä aukesi kokonaan uusi teräväpiirtomaailma. Siihen kun tottui, niin perus putkitelkkarin VHS-kuvanlaatu oli jotain ihan kamalaa mössöä, josta ei muka saanut mitään selvää, vaikka joskus oli muka saanut ihan hyvin. Paluuta vanhaan ei voinut kuvitellakaan.

Jos nyt joku pärjää edelleen jollain ysäri- tai vaikka kasaritelkkarilla, niin eihän se tietenkään multa pois ole, antaa mennä vaan. Mä en enää pärjäisi, koen saavani niin paljon enemmän esim. leffasta tai lätkämatsista irti nykypäivän kuvanlaadulla, vaikka en itseäni sen suhteen missään määrin hifistelijäksi laskekaan. Jos hölmön kärjistävä vertaus sallitaan, niin saan mä musiikistakin paljon enemmän irti nykyaikaisella laadukkaalla äänentoistolla, kuin vanhalla monoäänisoittimella, mutta ymmärrän kyllä senkin, miksi esim. mutsilleni se vanha mankkari kelpaa vieläkin oikein hyvin.

*e* Niin no, kasaritelkkarilla ei kyllä taida pärjätä enää kukaan, kun ei niissä tainnut olla sellaisia liittimiä, että dikiboksin saisi kiinni.
 
Viimeksi muokattu:

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Toinen asia mitä ihmettelen on ihmisten kykyä tunnistaa kiekkoilijat. (tai futaajat tai ihan mikä vaan joukkuelaji). Siis livenä tai telkkarin kautta. En ole ikinä tuota ymmärtänyt kun itselläni ei mitään hajua kuka siinä kiekossa/pallossa on (pois lukien kultakypärät liigassa). Sama livenä tai teeveessä.
Hiukan tähän liittyen, eräs tuhansia matseja nähnyt intomielinen penkkiurheilijatuttuni kehotti seuraamaan joskus ottelua siten, että valitsee jonkun tietyn pelaajan, jota seuraa koko ajan kun tämä on kentällä ja jopa kun hän istuu vaihtoaitiossa. Erityisesti jos oma suosikkijoukkue ei pelaa. Livenä tietysti helpompaa, ruudun kautta ei yleensä mahdollista.
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Tätä ihmettelyä ihmettelen, mutta sillai puoliksi ymmärtäen kuitenkin. Mä nimittäin pärjäsin johonkin vuoteen 2010 saakka kuvaputkitelkkarilla ja ihmettelin kanssa silloin, että miks kuvanlaatu ja joku hoodee (ei Harley Davidson) on niin monen mielestä niin tärkeä juttu, kun ite koin näkeväni vanhasta kuvaputkifinluxistani ihan riittävän tarkasti, ihmettelin laillasi että miksi muka pitäisi nähdä tarkemmin. Sitten tuossa Finluxissani viimein tulivat kilometrit täyteen ja koska uusi telkkari oli pakko ostaa, niin sijoitin sitten johonkin, en enää muista merkkiä, mutta kuitenkin silloin vielä mun mielestä ökykalliiseen taulutelkkariin. Ei sekään mikään UHD ollut, olikohan niitä silloin vielä edes rivikuluttajan saatavissakaan, mutta kuitenkin, uuden töllön myötä aukesi kokonaan uusi teräväpiirtomaailma. Siihen kun tottui, niin perus putkitelkkarin VHS-kuvanlaatu oli jotain ihan kamalaa mössöä, josta ei muka saanut mitään selvää, vaikka joskus oli muka saanut ihan hyvin. Paluuta vanhaan ei voinut kuvitellakaan.

Jos nyt joku pärjää edelleen jollain ysäri- tai vaikka kasaritelkkarilla, niin eihän se tietenkään multa pois ole, antaa mennä vaan. Mä en enää pärjäisi, koen saavani niin paljon enemmän esim. leffasta tai lätkämatsista irti nykypäivän kuvanlaadulla, vaikka en itseäni sen suhteen missään määrin hifistelijäksi laskekaan. Jos hölmön kärjistävä vertaus sallitaan, niin saan mä musiikistakin paljon enemmän irti nykyaikaisella laadukkaalla äänentoistolla, kuin vanhalla monoäänisoittimella, mutta ymmärrän kyllä senkin, miksi esim. mutsilleni se vanha mankkari kelpaa vieläkin oikein hyvin.

*e* Niin no, kasaritelkkarilla ei kyllä taida pärjätä enää kukaan, kun ei niissä tainnut olla sellaisia liittimiä, että dikiboksin saisi kiinni.
Jos haluaa aikamatkalle surkean kuvanlaadun urheiluun, kannattaa valita TV5 ja kotimainen jalkapallo, siitä kuvasta on haasteellista saada tolkkua mikäs tuon pelaajan numero on, edes nykyaikaisella ’ihan hyvä’ -laadun telkkarilla.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mä hommasin vasta vuosi sitten ensimmäisen littanan telkkarin.

Työttömänä ei kyllä hirveästi ehdi katsella telkkaria, mutta miten ne jotkut työssäkäyvät sitten ehtii? Tai miten ne ehtii edes käymään siellä duunissa?
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Helppoahan se pelaajien tunnistaminen on. Fyysinen koko ja olemus, luisteluasento ja -tyyli, kätisyys, pelipaikka, ketju/pakkikaverit. Pelinumerokin auttaa. Liigaa kun en ole pariin vuoteen seurannut, en tunnistaisi tosin ketään. Muutama matsi siinä menisi, jos taas aloittaisi. Toki se tunnistaminen rajoittuisi vain suosikkijoukkueisiin.

Futiksessa ei ole kätisyyttä apuna, mutta etniset tunnusmerkit paremmin näkyvillä. Pari esimerkkiä Liverpoolista: pieni tumma parrakas kikkarapää hyökkäyspäässsä. Pakko olla Mo Salah. Kalkinvaalea kaveri, joko Milner tai Robertson.
 

vastaantulija

Jäsen
Suosikkijoukkue
Määrätietoisesti HPK
Helppoahan se pelaajien tunnistaminen on. Fyysinen koko ja olemus, luisteluasento ja -tyyli, kätisyys, pelipaikka, ketju/pakkikaverit. Pelinumerokin auttaa.

Eilen vähän hymähdin, kun cmoren selostajan luuli Juuso Ikosta Joni Tuulolaksi. Väärä joukkue, väärä pelipaikka, väärä kätisyys, väärä pelinumero ja muutenkin aika erilainen olemus.

Molempien pelinumero toki alkaa kutosella, ja täytyyhän Kerhossa nyt joku Tuulola olla.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Leon
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Eilen vähän hymähdin, kun cmoren selostajan luuli Juuso Ikosta Joni Tuulolaksi. Väärä joukkue, väärä pelipaikka, väärä kätisyys, väärä pelinumero ja muutenkin aika erilainen olemus.

Molempien pelinumero toki alkaa kutosella, ja täytyyhän Kerhossa nyt joku Tuulola olla.

Ihmettelyä vähentänee se, että Tuulola oli mailanmitan päässä Ikosen perässä. Ihmettelen kyllä, miten Alkio katsoi Tuulolan olevan kiekossa, ja miksi sitten korjasi ikään kuin olisi sekoittanut pelaajat eikä kiekonhallinnan.
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
Aiemmin jo ihmetellyt, että miten ihmeessä tuo Päällikkö on päästänyt itsensä noin ruokottomaan kuntoon? Vaikka miten nyt liigapeleissä on päällä skraka, slipoveri ja puvuntakki, niin mies on kuin repäisty suoraan jostain "elämäni juoppona" elokuvasta. Onko tämä jokin imagojuttu vai mikä?



 

Tekno-Kekko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tiedote
ite koin näkeväni vanhasta kuvaputkifinluxistani ihan riittävän tarkasti,

Finlux täällä, moi.

Tuttavien luona kun olen littutelkkareita silmäillyt niin kahdesta asiasta en pidä. Ensinnäkin kuva on hävyttömän suttuinen. Panin viimeksi merkille Ruotsi-ottelua katsoessa. Lähetys pakataan ihan liian jyrkästi, ja sitten kun se levitetään yli 32 tuuman kokoon, niin siitä saa vähemmän selvää kuin kuvaputkilaitteella. Ilmankos ihmiset haluavatkin teräväpiirtoa. Tällä kuvataulukoolla se on pakko.

Toiseksi kun minulla on valmiiksikin puutteellinen kuulo, niin littutelkkareiden äänentoistosta olisi paljon sanomista. Joillakin vehkeillä ei saa irti matalaa äänialaa, jonka kuulisin parhaiten, muutoin kuin vääntämällä nupit siihen klassiseen asentoon 11. Silloin ympäristö vuorostaan nostaa metelin. Eikä näissä toosissa ole enää nuppeja. Kuvaputkitv:ssä oli kaiuttimien alla runsaasti kaikukoppaa. Nykymalleihin sitä ei mahdu. Onko nykyään oletus, että töllöä seurataan langattomilla kuulokkeilla?

Vika kaksi ja puoli on se, että en ole varma valmistetaanko enää normaali-ihmisen asuntoon sopivaa töllöä. Mainoksissa kaikki on jotakin laajakangas-HD:tä, jota ei pysty katsomaan kuin kymmenen metrin päästä. "Mitäs sinä ulkona pakkasella pomppa päällä talon ikkunaa tuijotat?" "Katselen televisiota!" Kerrostaloasunnon ollessa kyseessä pitäisi varmaan opetella levitaatio.

Minä nyt rauhassa odottelen milloin Finlux sanoo lopullisesti poks. Oireita on jo, Kuvasuhde hyppii omia aikojaan, kun sitä alunperinkään ei oltu tehty 16:9:ää varten. Räppääminen korjautuu aidolla Hessu Hopo -menetelmällä, joka on navakka napautus apparaatin vasempaan kylkeen.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Vika kaksi ja puoli on se, että en ole varma valmistetaanko enää normaali-ihmisen asuntoon sopivaa töllöä. Mainoksissa kaikki on jotakin laajakangas-HD:tä, jota ei pysty katsomaan kuin kymmenen metrin päästä. "Mitäs sinä ulkona pakkasella pomppa päällä talon ikkunaa tuijotat?" "Katselen televisiota!" Kerrostaloasunnon ollessa kyseessä pitäisi varmaan opetella levitaatio.
Mun tekis mieli aina antaa sähköshokki noille jonneille, jotka antaa neuvoja telkkariketjuissa eri foorumeilla.

- Katseluetäisyys 2 m, mitä suosittelette?
- 85" on minimi

Meillä oli silloin kultaisella 80-luvulla 20" ASA olohuoneen nurkassa, etäisyyttä kolmisen metriä. Kyllä siitäkin Isvestijan katseli. Nyt pitää olla sitä immersiota. Kai se pelatessa merkkaa jotain, mutta mitä helvetin immersiota tarvitaan tv-uutisten katselussa? Mä kuulun myös sisältölähtöiseen katsojakuntaan. En kato leffoja kuin käytännössä joulun välipäivinä, kun on aikaa ja urheilu on tauolla. Leffatkin ovat nykyään kaikki sitä tehostepaskaa, juonesta viis.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Jos nyt joku pärjää edelleen jollain ysäri- tai vaikka kasaritelkkarilla, niin eihän se tietenkään multa pois ole, antaa mennä vaan. Mä en enää pärjäisi, koen saavani niin paljon enemmän esim. leffasta tai lätkämatsista irti nykypäivän kuvanlaadulla, vaikka en itseäni sen suhteen missään määrin hifistelijäksi laskekaan. Jos hölmön kärjistävä vertaus sallitaan, niin saan mä musiikistakin paljon enemmän irti nykyaikaisella laadukkaalla äänentoistolla, kuin vanhalla monoäänisoittimella, mutta ymmärrän kyllä senkin, miksi esim. mutsilleni se vanha mankkari kelpaa vieläkin oikein hyvin.

*e* Niin no, kasaritelkkarilla ei kyllä taida pärjätä enää kukaan, kun ei niissä tainnut olla sellaisia liittimiä, että dikiboksin saisi kiinni.

Kuvaruudut oli pienempiä, niin epätarkkuus ei niin haitannut. Sehän näyttää paremmalta pieneltä ruudulta. Ja yksityiskohdatkin erottui kun meni tarpeeksi lähelle katsomaan.

Tuohan oli aikoinaan tavallista kun koko perheen voimin katsottiin telkkaria, että lapset meni lattialle metrin päähän televisiota katsomaan. Aikuiset toki pysyi sohvalla.

Ihan hyviä elokuvakokemuksia on ollut tuollakin lailla, jotain 21-tuumaista 4:3-kuvasuhteista telkkaria läheltä tuijottaen (pahimmillaan jopa laajakuvaelokuvia). Mutta onhan tämä isojen HD-telkkarien aikakausi parempi, eikä takaisin ole kaipuuta edes nostalgiasyistä.

Iso valkokangas ja projektori tietysti olisi paras, mutta vähän vaivalloisemoi ratkaisu. Jääköön elokuvateatteriin nuo.

Edit: tuolta ne laajakangas-westernit aikoinaan näytti, paitsi vähän rakeisempi kuva. Se mustien palkkien väliin jäävä kuva oli varmaan n. 10 cm korkea.
 

Liitteet

  • Example-LBX-4x3-How-The-West.png
    Example-LBX-4x3-How-The-West.png
    970,5 KB · kertaa luettu: 91
Viimeksi muokattu:

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kai se pelatessa merkkaa jotain, mutta mitä helvetin immersiota tarvitaan tv-uutisten katselussa? Mä kuulun myös sisältölähtöiseen katsojakuntaan. En kato leffoja kuin käytännössä joulun välipäivinä, kun on aikaa ja urheilu on tauolla. Leffatkin ovat nykyään kaikki sitä tehostepaskaa, juonesta viis.

Ei ne kaikki elokuvat ole tehostepaskaa. Siellä on myös Luokkakokous-elokuvien tapaista tehosteetonta jatkettua paskaa tarjolla.

Mutta vakavasti puhuen, hyviä elokuvia on tehty paljon (katsottavan elokuvan ei tarvitse olla uusi) ja tehdään edelleen. Ihmiset ei vaan kuule niistä koska markkinointikoneisto jauhaa niistä tehostepaskoista.

Ja toisaalta myös kansan elokuvamaku on huono, joten vaikka ne kuulisi niistä paremmista elokuvista, niin ne haluaa silti niitä luokkakokouksia mieluummin.
 
K

Kiekkokatsoja

Oransseja "KooKoo faneja" mtv3 jääkiekkostudiossa. No niitähän oli jo silloin pari vuosikymmentä sitten kyseisellä kanavalla. Takki on melkein ok, mutta housut rumat.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös