Aikoinaan, joskus siinä parinkympin tienoilla, tulostin jostain Suomi-Ruotsi-ns. paperiottelun ja samalla kun seurasin kisaa merkkailin paperiotteluun ottelun oikean kulun. Jonain toisena vuonna (nuorempana) merkkasin päiväkirjaan jokaisen lajin lopputulokset ja pisteet ja tietenkin niin että ruottalaiset kirjoitin keltaisella kynällä ja suomalaiset sinisellä. Ja nykyään, siinähän sivussa tuo eilen meni... kuten varmaan tänäänkin. Kaikkea ei ehtinyt katsoa ja tilannekin piti illalla tarkastaa teksti-teeveestä. Kai sitä ihminen keski-ikäistyy, tulee muuta tekemistä ja nuoruudeninto kaikenmaailman kirjaamiseen laantuu...
Itse olen ollut samankaltainen tilastonikkari aikoinaan. Tosin oma innostus omien tilastojen tekoon loppui jo joskus alle 18-vuotiaana. Enää ei ole ollut samanlaista intoa tehdä tilastoja ja itse kirjoittamia juttuja peleistä ja tapahtumista kun kaiken näkee niin helposti netistäkin.
Etenkin jääkiekon SM-liigaotteluista ja jääkiekon arvoturnauksista noita tilastoja tuli pidettyä ja kirjoitettua. Kirjasin ylös jokaisen ottelukierroksen jälkeen vihkooni ainakin ottelun lopputuloksen, jaoin omat Will Stars-nimellä kulkeneet tähdet vaikken nähnyt otteluista edes kuin tilastot. Kerhon peleistä ehkä enemmänkin. Ja välillä leikkasin lehdistä talteen tilastot ja artikkelit sekä peliraportit.
Olihan noita tilastoja mielenkiintoista aikoinaan tehdä mutta minulla tuo innostus alkoi laantumaan jo ennen kuin täytin 18-vuotta. Varmaan iso merkitys oli netilläkin ja sen käytön helpottumisella vuosien varrella. Joskus tenavana noille tilastoille ja lehtijuttujen taltioimiselle oli oikein aiheensa kun eihän silloin hädin tuskin tiedetty edes netistä mitään. Mutta nykyään kun niin monia tilastoja, juttuja näkee netistäkin helposti ja pelejäkin näkee livenä pikkurahaa vastaan niin ei noita tilastoja oikein enää jaksa tehdä.
Ja luulen että siskon lapsetkaan just tuon takia eivät ole koskaan oikein innostuneet enon jälkiä tässä asiassa seuraamaan.
Mutta onhan noita vanhoja tilastovihkoja mielenkiintoista lukea välillä kun niitä käsiinsä löytää. Olihan se kultaista lapsuus-ja nuoruusaikaa kuitenkin omalta osaltaan.