Ihmettelyketju

  • 6 337 926
  • 38 741
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Ihmettelen näitä tämän aikakauden ruokayliherkistelijöitä, jotka ovat keksineet olevansa yliherkkiä kaikille ruoan ainesosille, josta voi päästä pätemään yleisesti ja laittaa ruoan tarjoajan ns. koville. Hauskinta on, että tämän teatterin tekijät eivät pysy ihan käsikirjoituksessa, vaan juoni paljastuu noin 3 minuutin jälkeen. ”Gluteeniton - ruokavalio” - haaremin jäsenistö on tyyppiesimerkki tästä jatkuvasti kasvavasta huomion kipeiseisestä ryhmästä. Jossain ravintolassa uhotaan, että nyt gluteenitonta sitä ja tätä pöytään ja eikä teillä ole sitä ja tuota gluteenitonta, mutta kun olut tuodaan eteen, niin yhtäkkiä olut ei tarvitse olla gluteenitonta. Ymmärrän hyvin jos oikeita keliakiaa sairastavia vituttaa.
Tämä kuuluisi kyllä vitutusketjuun mutta ylläolevasta tuli mieleen myös ihmiset jotka odottavat/vaativat erityisruokavaliovaihtoehtoa eri tilaisuuksissa jonkun aatteen tai eettisen perusteen takia. Allergiat ymmärrän (siis oikeat) kyllä vaikka ei niitäkään kaikkia voida ottaa huomioon. Mutta nämä "en syö sianlihaa koska olen musse", "Lapselleni saa antaa vain kauramaitoa koska olen homeaivoinen vitun hippiäityli", jne. Omat eväät sitten mukaan ja etiäppäin.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Mutta nämä "en syö sianlihaa koska olen musse", "Lapselleni saa antaa vain kauramaitoa koska olen homeaivoinen vitun hippiäityli", jne. Omat eväät sitten mukaan ja etiäppäin.
Nykyään kasvisruokavalio ja punaisen lihan välttely on jo sen verran yleistä että huomaavainen ja järkevä tilaisuudenjärjestäjä hommaa paikalle myös kasvisvaihtoehdon ja tämä sisältää usein myös sen että tarjolla on lehmänmaidon lisäksi myös "kasvimaitoa". Se on sitten taas eri keskustelu pitääkö kasvisvaihtoehdon olla myös (varmuuden vuoksi) vegaaninen. Kasvisvaihtoehto soveltuu yleensä myös muslimeille jos muissa vaihtoehdoissa on sianlihaa. Ja kyllähän se kuuluu hyviin tapoihin ilmoittaa erikoisruokavalioista jos jonnekin on kutsuttu esim. syömään. Ja eihän kutsujan kaikkia erikoisruokavalioita tarvitse toteuttaa mutta silloin kyllä kannattaa ilmoittaa että ei voi toteuttaa erikoisruokavaliota niin osallistuja voi sitten varautua siihen. Ja jotkut keliaakikot kuljettaa omia leivonnaisia mukanaan kun eivät luota siihen että ei-keliaakikot osaisi leipoa täysin gluteiinivapaasti...

No olenkin suvakkihuora joten tällaiset mielipiteet joissa yritetään hyväksyä ja ymmärtää toistenkin vakaumukset ovat varmaan ihan odotettuja.
 
Suosikkijoukkue
Turkoosi kevät 2024, Dallas Stars, Leksands IF
Olen kyllä @Iisoppi n kanssa tässä vahvasti samoilla linjoilla. Hittoako sillä on väliä, millaista ruokavaliota jossain taloudessa harrastetaan. Siinä kohtaa kun sitä aletaan mainostamaan muita parempana ja korostetaan joka elämän käänteessä nostaen itsensä jalustalle, vasta siinä kohtaa mäkin saatan nähdä punaista. Muuten kukin syököön kuten parhaakseen näkee.
 

Glove

Jäsen
Minäpä keksin. Siis jos tarjotaan kekkereissä lihaa ja porukka on monikulttuurista, osa ei syö possua, osa ei syö lehmää jne. Tarjoillaan siis lepakkoa.
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Se taitaa olla joku muotijuttu... terveellistä, suolisto tykkää ja paino pysyy hallinnassa. Ja mitähän muuta hyvää vielä... Liittyy vissiin osittain siihen että jotkut pitää valkoista viljaa "myrkkynä" ihmiskeholle... tai hiilihydraatteja.

Itse olen ollut kohta 23 vuotta gluteenittomalla ruokavaliolla (ihan todettu keliakia), joten voin siltä pohjalta jotain kommentoida. Moni ystäväni on saanut gluteenittomasta ruokavaliosta apua maha-/ suolisto-ongelmiin, vaikka kekiakiaa ei olekaan diagnosoitu. Kai siinä vehnässä on sitten yleisemmin jotain allergisoivaa.

Gluteenitonta ruokavaliota noudatettaessa kannattaa kuitenkin pitää huolta riittävästä kuidun saannista; esim. ruisleivässä (joka ei siis ole keliaakikon ruokavaliossa, koska vehnän lisäksi myös ruis ja ohra sisältävät gluteenia) on kuitua moninkertainen määrä gluteenittomaan tärkkelyshöttöleipään verrattuna, joita kaupoissa pääosin vielä muutama vuosi sitten myytiin. Nyt tilanne on onneksi jo paljon parempi ja kuitupitoisia glut. täysjyväleipiä on kohtalaisen runsaasti tarjolla. Noissa leivissä oli (vieläpä nopeita) hiilihydraatteja painoon suhteutettuna enemmän kuin tavallisessa ei-glut. leivässä, joten mitään laihduttajan ruokaa glut. leipä ei todellakaan ole.

Edit. Muokkaus ymmärrettävämpään muotoon.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Olen kyllä @Iisoppi n kanssa tässä vahvasti samoilla linjoilla. Hittoako sillä on väliä, millaista ruokavaliota jossain taloudessa harrastetaan. Siinä kohtaa kun sitä aletaan mainostamaan muita parempana ja korostetaan joka elämän käänteessä nostaen itsensä jalustalle, vasta siinä kohtaa mäkin saatan nähdä punaista. Muuten kukin syököön kuten parhaakseen näkee.
Siis nimenomaan juuri näin. Tota tarkoitin että jonkun oman päännouseman tai fiksaation takia olettaa tai vaatii että jossain tilaisuudessa tarjoillaan juuri sitä hänen hyväksymäänsä pöperöä. Kotona syököön tietty kukin mitä haluaa. No, Jeff Dahmerin ruokavaliota paheksun kyllä.
 
Ja jotkut keliaakikot kuljettaa omia leivonnaisia mukanaan kun eivät luota siihen että ei-keliaakikot osaisi leipoa täysin gluteiinivapaasti...
Itse olen gluteenivammainen, ja olen huomannut, että pahimpia ovat sellaiset tyypit, jotka tarjoavat ystävällisesti esim. gluteenitonta leipää tai keksejä samalta lautaselta ja samalla veitsellä voideltavana kuin tavallistakin. Ei oikein viitsi olla syömättä, kun kerran ongelmani on hienosti huomioitu. Ainut vaan, että sitä tavallista vehnäjauhoa ei kestäisi olla ollenkaan keliaakikoille.

Sellaisia heppuja ihmettelen, jotka noudattavat milloin mitäkin ihmeellistä ruokavaliota ja loukkaantuvat, jos heille ei olekaan tarjolla tämänhetkisen pulla ja punaviini -dieetin mukaista tarjottavaa.
 

tty_01

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tilannehuone.fi. Muhos maastopalo pieni. Sata hehtaaria metsää palaa.

OK. Muut tänä vuonna olleet maastopalot ovat ilmeisesti olleet nuotioita
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Itse olen gluteenivammainen, ja olen huomannut, että pahimpia ovat sellaiset tyypit, jotka tarjoavat ystävällisesti esim. gluteenitonta leipää tai keksejä samalta lautaselta ja samalla veitsellä voideltavana kuin tavallistakin. Ei oikein viitsi olla syömättä, kun kerran ongelmani on hienosti huomioitu. Ainut vaan, että sitä tavallista vehnäjauhoa ei kestäisi olla ollenkaan keliaakikoille.

Kaikki eivät tajua, miten tarkka keliaakikon pitää olla näiden kanssa. Leipää ei voi voidella samasta voipaketista, josta on voideltu tavallisia leipiä jos ei löydy puhdasta koskematonta kohtaa. Kaveri joskus kysyi ravintolassa, onko listalla ollut kanakori gluteeniton. On on vastasi tarjoilija. Teoriassa varmaan joo, paitsi että se oli friteerattu samassa öljyssä missä oli uitettu myös jotain leivitettyjä juttuja.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Gluteenitonta ruokavaliota noudatettaessa kannattaa kuitenkin pitää huolta riittävästä kuidun saannista; esim. ruisleivässä on kuitua moninkertainen määrä gluteenittomaan tärkkelyshöttöleipään verrattuna, joita kaupoissa pääosin vielä muutama vuosi sitten myytiin.
Menikö minulla tässä jokin koukku ohitse koska ruishan sisältää gluteiinia. Vai oliko tässä tarkoitus kertoa että pitää ottaa huomioon kuidun saanti kun ei enää syökkään ruisleipää. Ja kyllähän kuitu on tärkeää koska muuten kakka voi jäädä kökkimään suoleen...
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Kaikki eivät tajua, miten tarkka keliaakikon pitää olla näiden kanssa. Leipää ei voi voidella samasta voipaketista, josta on voideltu tavallisia leipiä jos ei löydy puhdasta koskematonta kohtaa. Kaveri joskus kysyi ravintolassa, onko listalla ollut kanakori gluteeniton. On on vastasi tarjoilija. Teoriassa varmaan joo, paitsi että se oli friteerattu samassa öljyssä missä oli uitettu myös jotain leivitettyjä juttuja.
Tämä on hyödyllinen tieto. Täytyy myöntää, että en ole ollut tietoinen tästä, enkä usko monen muunkaan olevan, vaikka olisivat töissä elintarvikealalla.
Muistan keliaakikkotuttavani, joka joskus tilasi nakkikioskilla "viisi annosta kurkkusalaattia" kun kaikessa muussa myytävässä oli gluteenia, ja seuran vuoksi halusi syödä kavereiden kanssa.
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Menikö minulla tässä jokin koukku ohitse koska ruishan sisältää gluteiinia. Vai oliko tässä tarkoitus kertoa että pitää ottaa huomioon kuidun saanti kun ei enää syökkään ruisleipää. Ja kyllähän kuitu on tärkeää koska muuten kakka voi jäädä kökkimään suoleen...

Joo juuri se ruisleivättömyys, keliaakikko joutuu etsimään kuitunsa muualta. Mitähän helvettiä sitä on tullut päivällä kirjoiteltua, ja en ole edes kännissä. No nyt tiedätte tuonkin, kai sitä on vain joku jatkuva pätemisen tarve.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Mitähän helvettiä sitä on tullut päivällä kirjoiteltua, ja en ole edes kännissä.
Ei varmaan mitään hullumpaa mutta minulla on lukihäiriö joten en aina ymmärrä kaikkea lukemaani niin kuin se on tarkoitettu ymmärretäväksi. Aivot tarttuu johonkin epäoleeseen ja sotkee asiat.
 

444

Jäsen
Tämä on hyödyllinen tieto. Täytyy myöntää, että en ole ollut tietoinen tästä, enkä usko monen muunkaan olevan, vaikka olisivat töissä elintarvikealalla.
Muistan keliaakikkotuttavani, joka joskus tilasi nakkikioskilla "viisi annosta kurkkusalaattia" kun kaikessa muussa myytävässä oli gluteenia, ja seuran vuoksi halusi syödä kavereiden kanssa.
Tuon vuoksi keliaakikot eivät myöskään voi syödä mitä hyvänsä kauraa, koska se monesti kasvaa liian lähellä ohra-, ruis- tai vehnäpeltoa. Saati jos myllyllä on käsitelty ko. viljoja samoilla linjastoilla. Kaura itsessään on käsittääkseni gluteeniton, mutta mikäli pakkauksessa ei tätä mainintaa ole, niin se ei keliaakikolle välttämättä sovi.
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei varmaan mitään hullumpaa mutta minulla on lukihäiriö joten en aina ymmärrä kaikkea lukemaani niin kuin se on tarkoitettu ymmärretäväksi. Aivot tarttuu johonkin epäoleeseen ja sotkee asiat.

Oli se kyllä vähän epäselvästi ilmaistu, jotenkin sitä sokaistuu kuvittelemaan että gluteenia sisältävät viljat on kaikkien tiedossa, mutta eihän se todellakaan ole mikään itsestäänselvyys. Kävinkin vähän muokkaamassa tekstiä toivottavasti ymmärrettävämpään suuntaan :)
 
K

Kiekkokatsoja

En muista milloin on satanut vettä niin voimakkaasti kuin äskettäin. Tuuli teki siitä sellaisia sade aaltoja.
No tietty piti olla hetki ulkona, juuri silloin. Miksei alkossa ole drive in myyntiluukkuja?
 

444

Jäsen
Ketjunekrofilia tällä palstalla ihmetyttää. Jälleen. Taas sai käyttää yhtä palstan hienoimmista ominaisuuksista ja pistää piiloon noita turhakkeita.
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, maapisteet, Captain Conker
Ketjunekrofilia tällä palstalla ihmetyttää. Jälleen. Taas sai käyttää yhtä palstan hienoimmista ominaisuuksista ja pistää piiloon noita turhakkeita.

Joka kerta aina yhtä oivaltavaa ja hauskaa kun noita aletaan kaivamaan esiin ja vastataan vuosia vanhoihin kysymyksiin. ”Ihhihhihihihi”.
 
Suosikkijoukkue
Turkoosi kevät 2024, Dallas Stars, Leksands IF
Varmaan melko harvinainen tilanne, että käyttäjä pelaa itsellensä kuukauden bannin, mutta toisaalta hänen viimeisin viestinsä foorumeille on viikon tykätyimmissä. Viitaten tällä tietysti @BlackWolf iin.
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, maapisteet, Captain Conker
Ihmettelen kyllä miten viestiketju voi ärsyttää toista. Ymmärrän käyttäjän vielä hyvin, tätä kuitenkaan en. Jännä juttu.

Eihän se tossa tapauksessa se viestiketju ärsytä. Lähinnä varmaankin se että kierrätysketju on taas hetken täynnä tauhkaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös