Ihmettelyketju

  • 6 343 254
  • 38 746

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Minä olin vuosia tiernapoika, tähtiroolissa tähdenkantajana. Uhmakkaasti en kuitenkaan ala anteeksi pyytämään, se oli sitä aikaa ja olin vasta lapsi.
Minä olen muuten ollut murjaanien kuningas. Tämä tapahtui varmaankin noin vuonna 1983. Laittoivat sitten sellaista kenkäplankkia, joka ei lähtenytkään kertapesulla poijes. Kävelin blackfacena pohjoiskarjalaisen pikkukylän katuja varmaankin viikon. Ilmankos mummelit loivat minuun syyttäviä katseita... Pitivät rasistina. Enkä mie silloin vielä edes tiennyt että eri rotuja on. Bill Cosby Showkaan ei vielä tullut telkkarista. Ei vielä pystytty ihailemaan neekereitä, joilla on oma lääkäripraktiikka ja 300 neliön talo keskellä Manhattania.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Bill Cosby Showkaan ei vielä tullut telkkarista. Ei vielä pystytty ihailemaan neekereitä, joilla on oma lääkäripraktiikka ja 300 neliön talo keskellä Manhattania.
Nii, ja viinaa ja naisia. Ja tyrmäystippoja.
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Minä olen muuten ollut murjaanien kuningas. Tämä tapahtui varmaankin noin vuonna 1983. Laittoivat sitten sellaista kenkäplankkia, joka ei lähtenytkään kertapesulla poijes. Kävelin blackfacena pohjoiskarjalaisen pikkukylän katuja varmaankin viikon. Ilmankos mummelit loivat minuun syyttäviä katseita... Pitivät rasistina. Enkä mie silloin vielä edes tiennyt että eri rotuja on. Bill Cosby Showkaan ei vielä tullut telkkarista. Ei vielä pystytty ihailemaan neekereitä, joilla on oma lääkäripraktiikka ja 300 neliön talo keskellä Manhattania.
Hyh hyh! Jo edesmenneet opettajasi pitäisi kaivaa haudasta ja antaa postuumisti potkut.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Hyh hyh! Jo edesmenneet opettajasi pitäisi kaivaa haudasta ja antaa postuumisti potkut.

Olen itsekin miettinyt, että pitäisikö minun irtisanoutua työstäni, kun kohta 30 vuotta sitten kuollut vaarini käytti 50-luvulla kirjoittamassaan sotakirjassa pariinkin otteeseen termiä ”mustalainen”.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Vakavasti ottaen: suurin älyttömyys oli Tuulen Viemää -elokuvan poistaminen suoratoistopalveluista. Tuollainen kääntyy helposti ”jaloa periaatetta” vastaan.
Totaalisen karmea, "intersektionaalisen", eli toksisen, feminismin ilmenemismuoto.

Tästä tuli mieleen sanonta, että "missä poltetaan kirjoja, poltetaan seuraavaksi ihmisiä." Monella ismillä se lienee tavoitteena.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Tästä tuli mieleen sanonta, että "missä poltetaan kirjoja, poltetaan seuraavaksi ihmisiä." Monella ismillä se lienee tavoitteena.
Useimmat kulttuuriharrastajat tietänevät kirjan ja elokuvat "Fahrenheit 451". Tarinan juonihan on lyhyesti sanottuna, että kirjarovioiden roihutessa kirjoja rakastavat ihmiset alkavat opetella kirjoja ulkoa, ja toimivat sitten yhteisössään "äänikirjoina" ja kertovat illanvietoissa tarinansa muille.
Toimisiko sama elokuvien kanssa: Pienryhmä opettelisi elokuvien tai tv-sarjan vuorosanat ja esiintyisi sitten salaa pienessä kellari- tai ullakkokerhossa.
Tänä iltana: "Kummeli, toinen kausi, jakso 6".
 
Viimeksi muokattu:

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nyt sitten Simpsoneissa ei enää valkoinen tehdä mustan tai muun rodun ääniä, vaan ääninäyttelijät pitää vaihtaa. Kuitenkin Bart Simpsonin äänen saa edelleen tehdä nainen.

Mitenhän tuolla päin maailmaa menetellään työpaikkailmoitusten kanssa? Jos jonkun hahmon ääninäyttelijä vaihtaa työpaikkaa, jää eläkkeelle tai vaikkapa menehtyy, niin on selvää, että tähän tarvitaan uusi näyttelijä. Mutta miten tämä hoidetaan työpaikkailmoituksessa? Tuskin siinä saa mainita, että "haetaan valko- tai tummaihoista ääninäyttelijää"?

Tai mikä älämölö siitä syntyy, jos joku pätevä hakija jää valitsematta tehtävään vain ihovärin perusteella?

Muutenkin tämä homma on ihan ihmeellinen. Viesti on minusta se, että ihmiset eivät ole ihonvärinsä vuoksi samanlaisia. Siksi valkoihoinen ei kelpaa enää tummaihoisen hahmon ääninäyttelijäksi. Tai toisinpäin.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Ihmetyttää tuo termi R&B. Sehän tulee sanoista rhythm and blues. Kun minä olin nuori, R&B:tä soittivat The Fabulous Thunderbirds, Omar & The Howlers ja jopa brittiläinen Dr.Feelgood. Missä vaiheessa nämä Beyoncet ja muut räppärit omivat termin? Minun nähdäkseni se kävi hujauksessa. Enää R&B ei tarkoita naama punaisena ulvovaa Lee Brillieuxia vaan tyttöstä, joka räppäilee menemään fiittaajien kanssa ja ähkii jonkun onnettoman kertosäkeen.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Ihmetyttää tuo termi R&B. Sehän tulee sanoista rhythm and blues. Kun minä olin nuori, R&B:tä soittivat The Fabulous Thunderbirds, Omar & The Howlers ja jopa brittiläinen Dr.Feelgood. Missä vaiheessa nämä Beyoncet ja muut räppärit omivat termin? Minun nähdäkseni se kävi hujauksessa. Enää R&B ei tarkoita naama punaisena ulvovaa Lee Brillieuxia vaan tyttöstä, joka räppäilee menemään fiittaajien kanssa ja ähkii jonkun onnettoman kertosäkeen.
Noilla mainitsemillasi nuoruutesi bändeillä on käsittääkseni kuitenkin aika vähän tekemistä sen kanssa, mitä R&B ihan alunperin tarkoitti. R&B -termin alle on ajan myötä tullut uusia alatyylejä, kuten mainitsemasi popimpi R&B.
Mutta sama se on muidenkin musiikkityylien kanssa, ei nykyhevissäkään kovin paljon samaa ole kuin ensimmäisissä hevibändeissä.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Miksi en saa ilmoitusta, kun tägään itseni?
Liittyisikö samaan kuin ilmoitusten automaattinen katoaminen jos klikkaat auki ketjun mihin sinut on merkattu tai missä viestiäsi on lainattu? Huomasin melko vastikään tämmöisen ominaisuuden palstalla kun tuossa näkyi yläpalkissa vaikka 2 ilmoitusta mutta avatessani jonkun viestiketjun katsomatta ilmoitusten sisältöä, tippui lukema yhdellä kun viestiäni oli siinä ketjussa lainattu.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Noilla mainitsemillasi nuoruutesi bändeillä on käsittääkseni kuitenkin aika vähän tekemistä sen kanssa, mitä R&B ihan alunperin tarkoitti.
No alunperinhän se tarkoitti Otis Reddingiä, James Brownia, Ray Charlesia, koko Staxin katalogia ja vähän Motowninkin. Aika saatanan kaukana siitä on nää räppiääliöt ja pyllynpyörittäjät.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
No alunperinhän se tarkoitti Otis Reddingiä, James Brownia, Ray Charlesia, koko Staxin katalogia ja vähän Motowninkin. Aika saatanan kaukana siitä on nää räppiääliöt ja pyllynpyörittäjät.
Jep, samoin kun ihan saatanan kaukana ovat esim. metalcore tai death metal Black Sabbathista. Kaikki musiikkityylit muuttuvat aikojen myötä ja saavat uusia tyylilajeja ja suuntauksia, vaikka laajempi määritelmä (kuten R&B ja heavy metal) pysyisikin samana. Ihmettelen nyt mitä ihmettelemistä tässä oikeastaan on.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Jep, samoin kun ihan saatanan kaukana ovat esim. metalcore tai death metal Black Sabbathista. Kaikki musiikkityylit muuttuvat aikojen myötä ja saavat uusia tyylilajeja ja suuntauksia, vaikka laajempi määritelmä (kuten R&B ja heavy metal) pysyisikin samana. Ihmettelen nyt mitä ihmettelemistä tässä oikeastaan on.
No sitä, että kun vuonna 1987 kävelin levykauppaan ja pyysin myyjältä jotain kunnon R&B:tä, se iski käteen Omar & The Howlersin Hard Times in the Land of Plentyn, Stevie Rayn Live Aliven ja Thunderbirdsin Tuff Enuffin. Mitähän nykyään saisi suositukseksi, jos olisi vielä levykauppoja ja niissä asiantuntevia myyjiä ja jos R&B ei tarkoittaisi Amerikan JVG:tä...
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
No sitä, että kun vuonna 1987 kävelin levykauppaan ja pyysin myyjältä jotain kunnon R&B:tä, se iski käteen Omar & The Howlersin Hard Times in the Land of Plentyn, Stevie Rayn Live Aliven ja Thunderbirdsin Tuff Enuffin. Mitähän nykyään saisi suositukseksi, jos olisi vielä levykauppoja ja niissä asiantuntevia myyjiä ja jos R&B ei tarkoittaisi Amerikan JVG:tä...
Aika varmasti saisit suosituksena jotain mitä nykyään pidetään normaalina R&B:nä, ihan kuten sait vuonna -87. Mutta oliko vuonna -87 levymyyjien mielestä ainoastaan blues rock kunnon R&B:tä?
Tosin jos 60-luvulla Rollareita ja The Whota markkinoitiin R&B-bändeinä, niin ei ehkä kannata ihmetellä mitään. Ajat tosiaan muuttuvat.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
No sitä, että kun vuonna 1987 kävelin levykauppaan ja pyysin myyjältä jotain kunnon R&B:tä, se iski käteen Omar & The Howlersin Hard Times in the Land of Plentyn, Stevie Rayn Live Aliven ja Thunderbirdsin Tuff Enuffin. Mitähän nykyään saisi suositukseksi, jos olisi vielä levykauppoja ja niissä asiantuntevia myyjiä ja jos R&B ei tarkoittaisi Amerikan JVG:tä...
Minun musiikkikorvilleni nykytyylinen venyttelevä R&B-kiekuminen on aika lähellä vastenmielisintä mitä voin kuvitella, jopa hirveämpää kuin räppi. Nuorena vihaamani vanha suomalainen iskelmä on sekin nykyään paljon mieluisampaa kuunneltavaa. Parasta on edelleenkin melodinen pop, rock ja proge vuosilta 1965-1980.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Ihmetyttää tuo termi R&B. Sehän tulee sanoista rhythm and blues. Kun minä olin nuori, R&B:tä soittivat The Fabulous Thunderbirds, Omar & The Howlers ja jopa brittiläinen Dr.Feelgood. Missä vaiheessa nämä Beyoncet ja muut räppärit omivat termin? Minun nähdäkseni se kävi hujauksessa. Enää R&B ei tarkoita naama punaisena ulvovaa Lee Brillieuxia vaan tyttöstä, joka räppäilee menemään fiittaajien kanssa ja ähkii jonkun onnettoman kertosäkeen.
Kun saat selville kerro minullekin. Rollareitten historiaa lukiessa puhuttiin paljon r&b:n vaikutuksesta yhtyeen musiikkiin ja siitä kuinka kyseessä oli alkuun ihan R&B cover yhtye.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Vakavasti ottaen: suurin älyttömyys oli Tuulen Viemää -elokuvan poistaminen suoratoistopalveluista. Tuollainen kääntyy helposti ”jaloa periaatetta” vastaan. Jos orjuutta ja tuon aikakauden yhteiskuntaa kuvaava kulttuuri kielletään, tapahtuu aikaa myöten myös helposti sitä, että ihmiset unohtavat, minkälainen tuo aikakausi on ollut. Ihmiskunta unohtaa siis silloin osan surullista historiaansa.

No ei sitä kielletty ole, sehän vain poistui suoratoistopalvelusta, jota kukaan ei koskaan katsele. Ja palaa taas joko samaan tai toiseen palveluun ennen pitkää.

Mutta sikäli tietysti huono veto se väliaikainenkin poisto, koska ei aikaansaanut muuta kuin kohkausta "kirjarovioista". Jos elokuvan oloon suoratoistopalvelussa ei olisi tälleen kiinnitetty huomiota, niin kukaan ei olisi huomannutkaan että se on siellä.

Kiistanalaisempiakin elokuvia on, eikä niitäkään ole sensuroitu. Esim. "Kansakunnan synty" joka juhlii KKK:ta suurena sankarijärjestönä on helposti saatavilla ainakin dvd:nä. Ei ole edes mitään varoitustekstejä sisällöstä välttämättä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
No ei sitä kielletty ole, sehän vain poistui suoratoistopalvelusta, jota kukaan ei koskaan katsele. Ja palaa taas joko samaan tai toiseen palveluun ennen pitkää.

Mutta sikäli tietysti huono veto se väliaikainenkin poisto, koska ei aikaansaanut muuta kuin kohkausta "kirjarovioista". Jos elokuvan oloon suoratoistopalvelussa ei olisi tälleen kiinnitetty huomiota, niin kukaan ei olisi huomannutkaan että se on siellä.

Kiistanalaisempiakin elokuvia on, eikä niitäkään ole sensuroitu. Esim. "Kansakunnan synty" joka juhlii KKK:ta suurena sankarijärjestönä on helposti saatavilla ainakin dvd:nä. Ei ole edes mitään varoitustekstejä sisällöstä välttämättä.

Toki näin. Kiitän korjauksesta. Kuitenkin viestini ydinasia ei muutu tuosta pienestä epätarkkuudesta huolimatta.

Tuo mainitsemasi elokuva on minulle tuntematon, mutta sen osalta voisi tuon perusteella todeta, että se vaikuttaa kyllä varsin kyseenalaiselta. Tuulen Viemää ei minusta sellainen ole millään muotoa, vaan se on kyseenalaiseen aikakauteen sijoittuva draama.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Noilla mainitsemillasi nuoruutesi bändeillä on käsittääkseni kuitenkin aika vähän tekemistä sen kanssa, mitä R&B ihan alunperin tarkoitti.

Tää on silleen ajankohtainen aihe, että koko termi kehitettiin korvaamaan vanha epäkorrekti termi race music. Siis mustien nuorten tanssimusiikki. Tämä tehtiin lähinnä siksi, että valkoisetkin nuoret alkoivat kuunnella sitä ja levy-yhtiöt eivät halunneet karkottaa maksavia asiakkaita, ei siksi, että oltaisiin jotenkin oltu huolestuneita rasismista.

Edelleen on hassu juttu, kun moni liittää R&B musiikin valkoisiin brittipoikiin, jotka matkivat amerikkalaista mustaa musiikkia.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Edelleen on hassu juttu, kun moni liittää R&B musiikin valkoisiin brittipoikiin, jotka matkivat amerikkalaista mustaa musiikkia.
Onhan se toki, mutta lyhenne todellakin tulee sanoista rhythm and blues. Rytmiä toki noissa nykyisissä termillä kuvatuissa on, mutta missä on se blues? Äijät höpöttää säkeistöt ja autotunetytöt huokailee kertsit. John Lee Hooker pyörii haudassaan.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Kauheat pahoittelut heti kun en ole vissiin oikea lätkäjätkä, mutta kyllähän esim. toi liigan kovimmat siirrot -ketju alkaa jo ihmetyttämään. Ihme tilastojen pyörittelyä ja venkoilua ja vänkäämistä puolelta toiselle kun peliäkään ei ole pelattu. Ketä tämmösiä kiinnostaa märehtiä ennen kauden alkua? Eikö kausi edetessään sen kerro? Sitten kauden jälkeen voidaan vatvoa että kuka oli kovin/paras/tärkein hankinta. Sama juttu kun nää jotkut jokka tänään pähkäilee, vatvoo ja ihmettelee että minkähänlainen keli se on huomenna ja mitä mä puen päälleni kun pitää osallistua tapahtumaan x. No mitäpä vittu jos odotat huomiseen ja kattot vaikka ikkunasta pihalle ennen kun lähet? Emmää vaan tajuu. Anteeks sas Pirkka-Pekka.
 
Viimeksi muokattu:

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Ihmettelen näitä tämän aikakauden ruokayliherkistelijöitä, jotka ovat keksineet olevansa yliherkkiä kaikille ruoan ainesosille, josta voi päästä pätemään yleisesti ja laittaa ruoan tarjoajan ns. koville. Hauskinta on, että tämän teatterin tekijät eivät pysy ihan käsikirjoituksessa, vaan juoni paljastuu noin 3 minuutin jälkeen. ”Gluteeniton - ruokavalio” - haaremin jäsenistö on tyyppiesimerkki tästä jatkuvasti kasvavasta huomion kipeiseisestä ryhmästä. Jossain ravintolassa uhotaan, että nyt gluteenitonta sitä ja tätä pöytään ja eikä teillä ole sitä ja tuota gluteenitonta, mutta kun olut tuodaan eteen, niin yhtäkkiä olut ei tarvitse olla gluteenitonta. Ymmärrän hyvin jos oikeita keliakiaa sairastavia vituttaa.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Gluteeniton - ruokavalio
Se taitaa olla joku muotijuttu... terveellistä, suolisto tykkää ja paino pysyy hallinnassa. Ja mitähän muuta hyvää vielä... Liittyy vissiin osittain siihen että jotkut pitää valkoista viljaa "myrkkynä" ihmiskeholle... tai hiilihydraatteja.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös