Ihmettelyketju

• 6 531 584
  • 39 171

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Itse olen gluteenivammainen, ja olen huomannut, että pahimpia ovat sellaiset tyypit, jotka tarjoavat ystävällisesti esim. gluteenitonta leipää tai keksejä samalta lautaselta ja samalla veitsellä voideltavana kuin tavallistakin. Ei oikein viitsi olla syömättä, kun kerran ongelmani on hienosti huomioitu. Ainut vaan, että sitä tavallista vehnäjauhoa ei kestäisi olla ollenkaan keliaakikoille.

Kaikki eivät tajua, miten tarkka keliaakikon pitää olla näiden kanssa. Leipää ei voi voidella samasta voipaketista, josta on voideltu tavallisia leipiä jos ei löydy puhdasta koskematonta kohtaa. Kaveri joskus kysyi ravintolassa, onko listalla ollut kanakori gluteeniton. On on vastasi tarjoilija. Teoriassa varmaan joo, paitsi että se oli friteerattu samassa öljyssä missä oli uitettu myös jotain leivitettyjä juttuja.

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Gluteenitonta ruokavaliota noudatettaessa kannattaa kuitenkin pitää huolta riittävästä kuidun saannista; esim. ruisleivässä on kuitua moninkertainen määrä gluteenittomaan tärkkelyshöttöleipään verrattuna, joita kaupoissa pääosin vielä muutama vuosi sitten myytiin.
Menikö minulla tässä jokin koukku ohitse koska ruishan sisältää gluteiinia. Vai oliko tässä tarkoitus kertoa että pitää ottaa huomioon kuidun saanti kun ei enää syökkään ruisleipää. Ja kyllähän kuitu on tärkeää koska muuten kakka voi jäädä kökkimään suoleen...

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Kaikki eivät tajua, miten tarkka keliaakikon pitää olla näiden kanssa. Leipää ei voi voidella samasta voipaketista, josta on voideltu tavallisia leipiä jos ei löydy puhdasta koskematonta kohtaa. Kaveri joskus kysyi ravintolassa, onko listalla ollut kanakori gluteeniton. On on vastasi tarjoilija. Teoriassa varmaan joo, paitsi että se oli friteerattu samassa öljyssä missä oli uitettu myös jotain leivitettyjä juttuja.
Tämä on hyödyllinen tieto. Täytyy myöntää, että en ole ollut tietoinen tästä, enkä usko monen muunkaan olevan, vaikka olisivat töissä elintarvikealalla.
Muistan keliaakikkotuttavani, joka joskus tilasi nakkikioskilla "viisi annosta kurkkusalaattia" kun kaikessa muussa myytävässä oli gluteenia, ja seuran vuoksi halusi syödä kavereiden kanssa.

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Menikö minulla tässä jokin koukku ohitse koska ruishan sisältää gluteiinia. Vai oliko tässä tarkoitus kertoa että pitää ottaa huomioon kuidun saanti kun ei enää syökkään ruisleipää. Ja kyllähän kuitu on tärkeää koska muuten kakka voi jäädä kökkimään suoleen...

Joo juuri se ruisleivättömyys, keliaakikko joutuu etsimään kuitunsa muualta. Mitähän helvettiä sitä on tullut päivällä kirjoiteltua, ja en ole edes kännissä. No nyt tiedätte tuonkin, kai sitä on vain joku jatkuva pätemisen tarve.

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Mitähän helvettiä sitä on tullut päivällä kirjoiteltua, ja en ole edes kännissä.
Ei varmaan mitään hullumpaa mutta minulla on lukihäiriö joten en aina ymmärrä kaikkea lukemaani niin kuin se on tarkoitettu ymmärretäväksi. Aivot tarttuu johonkin epäoleeseen ja sotkee asiat.

4

444

Tämä on hyödyllinen tieto. Täytyy myöntää, että en ole ollut tietoinen tästä, enkä usko monen muunkaan olevan, vaikka olisivat töissä elintarvikealalla.
Muistan keliaakikkotuttavani, joka joskus tilasi nakkikioskilla "viisi annosta kurkkusalaattia" kun kaikessa muussa myytävässä oli gluteenia, ja seuran vuoksi halusi syödä kavereiden kanssa.
Tuon vuoksi keliaakikot eivät myöskään voi syödä mitä hyvänsä kauraa, koska se monesti kasvaa liian lähellä ohra-, ruis- tai vehnäpeltoa. Saati jos myllyllä on käsitelty ko. viljoja samoilla linjastoilla. Kaura itsessään on käsittääkseni gluteeniton, mutta mikäli pakkauksessa ei tätä mainintaa ole, niin se ei keliaakikolle välttämättä sovi.

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei varmaan mitään hullumpaa mutta minulla on lukihäiriö joten en aina ymmärrä kaikkea lukemaani niin kuin se on tarkoitettu ymmärretäväksi. Aivot tarttuu johonkin epäoleeseen ja sotkee asiat.

Oli se kyllä vähän epäselvästi ilmaistu, jotenkin sitä sokaistuu kuvittelemaan että gluteenia sisältävät viljat on kaikkien tiedossa, mutta eihän se todellakaan ole mikään itsestäänselvyys. Kävinkin vähän muokkaamassa tekstiä toivottavasti ymmärrettävämpään suuntaan :)

K

Kiekkokatsoja

En muista milloin on satanut vettä niin voimakkaasti kuin äskettäin. Tuuli teki siitä sellaisia sade aaltoja.
No tietty piti olla hetki ulkona, juuri silloin. Miksei alkossa ole drive in myyntiluukkuja?

4

444

Ketjunekrofilia tällä palstalla ihmetyttää. Jälleen. Taas sai käyttää yhtä palstan hienoimmista ominaisuuksista ja pistää piiloon noita turhakkeita.

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC
Ketjunekrofilia tällä palstalla ihmetyttää. Jälleen. Taas sai käyttää yhtä palstan hienoimmista ominaisuuksista ja pistää piiloon noita turhakkeita.

Joka kerta aina yhtä oivaltavaa ja hauskaa kun noita aletaan kaivamaan esiin ja vastataan vuosia vanhoihin kysymyksiin. ”Ihhihhihihihi”.

Suosikkijoukkue
paraikaa tekohengityksessä
Varmaan melko harvinainen tilanne, että käyttäjä pelaa itsellensä kuukauden bannin, mutta toisaalta hänen viimeisin viestinsä foorumeille on viikon tykätyimmissä. Viitaten tällä tietysti @BlackWolf iin.

4

444

Pyydän sinulta anteeksi törkeää käytöstäni. Älä menetä yöunia, minun takiani. Tuo on hyvä systeemi, että ketjut saa piilotettua niin halutessaan.
Tässä keneltäkään tarvitse anteeksi pyydellä. Tuo piilotusmahdollisuus on oikeasti hyvä asia, koska muuten viesti olisi saattanut lipsahtaa vitutusketjuun.

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC
Ihmettelen kyllä miten viestiketju voi ärsyttää toista. Ymmärrän käyttäjän vielä hyvin, tätä kuitenkaan en. Jännä juttu.

Eihän se tossa tapauksessa se viestiketju ärsytä. Lähinnä varmaankin se että kierrätysketju on taas hetken täynnä tauhkaa.

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ihmettelen miksi koiraa täytyy kusettaa koulun pihassa kun 20 metrin päässä olisi oikein hyvä puisto?

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Ihmettelen miksi koiraa täytyy kusettaa koulun pihassa kun 20 metrin päässä olisi oikein hyvä puisto?
Periaate syistä. Jos on huonot muistot kyseisestä laitoksesta niin koiran kusettaminen pihalla on mukava tapa "kostaa". Taisin joskus lukiossa ollessani kusta lukioni portaille kun olin vähän ryyppäämässä.

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Periaate syistä. Jos on huonot muistot kyseisestä laitoksesta niin koiran kusettaminen pihalla on mukava tapa "kostaa". Taisin joskus lukiossa ollessani kusta lukioni portaille kun olin vähän ryyppäämässä.
Kukahan siitä kusesta kärsii? Veemäiset opettajat vai koulun pihalla olevat lapset?

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Kukahan siitä kusesta kärsii? Veemäiset opettajat vai koulun pihalla olevat lapset?
Varmaan ne lapset, en nyt sitten tiedä onko näin kesällä koulun pihalla lapsia vai ei.

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS

A Siente

Jäsen
Ihmettelen, kuinka hakusessa moottoripyöräpoliisilla oli videolla pari kertaa. Sori hei, menee jonkun paska-aviisin sivuille ja mainoksiakin pukkaa ennen videota.

Mikä oli hakusessa? En huomannut mitään erityistä videosta. Syyllinen saatiin lopulta kiinni, joten en ymmärrä mitä tarkoitat.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy