Ihmettelyketju

  • 6 344 004
  • 38 746

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
No perkele katos vaan, 25 hakutulosta, en ole siis yksin. Noistakin iso osa viittaa länsimurteisiin kyllä. Omassa suussa siinä on kyllä selkeästi ainakin 1,5 eetä.
Tuo ihan oma s-päätteinen versioni lienee sitten joku satakuntalaisen ja varsinaissuomalaisen murteen sekoitus.

Onko teillä muilla muuten sitä, että jos vaikka telkkarissa on joku joka puhuu ihan samalla murteella kuin itse, niin se kuulostaa koko tyyppi aivan vajaaälyiseltä? Joo?

Omaan ”korvaan” sinun versiosi kuulostaa enemmän raumalaiselta kuin ”valekseltaan” Mutta näyttää ainakin raumalaiskirjailija Tapio Koivukari käyttävän tuota ”valekseltaan”.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
"Näön vuoksi" on tosiaan aika lailla synonyymi, vai pitäisikö sanoa että se on suora käännös.
Valeeksi kuulostaa aivan vammaiselta Vale Bottaksen ja Velaksi Valevuoren hybridiltä, en ole ikinä kuullutkaan.
Tosiaan rakentamisessa aika tyypillinen, joku lyödään kiinni valekseelttas juuri kuten @Iisoppi selitti. Mutta jos ei tätä edes muut länsisuomalaiset/alasatakuntalaiset käytä niin pitänee miettiä tuon valeeksi ottamista sanavarastoon.
@Rontti @Patarouva @Johnny B. Goode @Kiekkokatsoja
Itse asiassa ainakin oman lähtöalueeni murteessa valeeseen laittaminen ei ole synonyymi "näön vuoksi":lle. Esimerkiksi tuossa reilu kuukausi takaperin kun vaihdoin autoon talvirenkaat, niin pultit kiristetään ensin valeeseen ts. löysälle, mistä sitten yksitellen ja vastapäinen aina seuraavaksi valiten kirrataan momenttiin.

Eli valeeseen = sen verran että kestää paikallaan, muttei kiinni asti. Ei tarvitse välttämättä tarkoittaa mutteria tms, mutta yleisimmin semmoisen yhteydessä käytössä.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Tiedän että on elintaso-valittamista, mut ihmettelen vähän miksi noissa lounas-ravintoloissa ruoka on niin usein viileää, vaikka vaihtuvuutta näyttäisi olevan hyvin. Eikö siihen höyryyn ja esillepanoon saa hönkää sen verran, että ruoka pysyisi hyvin lämpimänä myös silloin, kun on ollut hetken siinä metallikipossa?

Samalla ehkä tyhmien kysymysten ketjuun kuuluisi, mutta ehkä joku tietää heittämällä vastauksen, miksi ruoka viilenee niin nopeasti siinä.
Vastaan koska olen alan ammattilainen. Syitä on monia. Liian vanhat laitteet jolloin altaan pohjassa oleva lämmitysvastukset eivät ehkä pelaa kunnolla. Liian vähän vettä lämpöhauteessa. Päällä ei käytetä ns suojakupuja joissa on ottoaukot. Käytetään vain lamppuja ylätasossa, kun ehkä pitäisi olla ns ylhäältä säteilevät lämpölamput. Käytetään liian syvää GN-astiaa jolloin ruokaa mahtuu enemmän = massan jäähtyy, lämmönsiirto massassa alakautta on hitaampaa kuin matalammalla astialla jossa määrällisesti vähemmän ruokaa.
Laiskuus, nuukuus yhdistettynä yhteen tai useampaa yllä mainittuun.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Vastaan koska olen alan ammattilainen. Syitä on monia. Liian vanhat laitteet jolloin altaan pohjassa oleva lämmitysvastukset eivät ehkä pelaa kunnolla. Liian vähän vettä lämpöhauteessa. Päällä ei käytetä ns suojakupuja joissa on ottoaukot. Käytetään vain lamppuja ylätasossa, kun ehkä pitäisi olla ns ylhäältä säteilevät lämpölamput. Käytetään liian syvää GN-astiaa jolloin ruokaa mahtuu enemmän = massan jäähtyy, lämmönsiirto massassa alakautta on hitaampaa kuin matalammalla astialla jossa määrällisesti vähemmän ruokaa.
Laiskuus, nuukuus yhdistettynä yhteen tai useampaa yllä mainittuun.
Kommentoin tätä ulkomailla (Tsekissä) asuvana. Ero lounasravintoloiden tarjoaman ruoan lämpötilassa Suomen aikoihin verrattuna on erittäin suuri. Täällä kaikki tarjottava on todella kuumaa, pitää jopa puhallella ja käännellä pöperöitä ennen kuin niitä suuhunsa panee.
Perussyy on tietysti se, että linjastoja ei ole juuri missään vaan sapuska kannetaan lautaselle aseteltuna suoraan keittiöstä. Tähän on varaa, koska mm. henkilöstökulut ovat pienemmät. Niin ovat hinnatkin, koska asiakkaita on paljon, ja siksi melkein kaikilla on varaa lounastaa ravintolassa. Paikallisen tavan mukaisesti ei ole sitten mitään salaattipöytiäkään, vaan tuoreet vihannekset pitää tilata erikseen lisäsalaattina, jos niitä haluaa.
edit. Lautaset, joilla ruoka tuodaan, on havaintoni mukaan myös pidetty lämpiminä/kuumina.
 
Viimeksi muokattu:

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Kommentoin tätä ulkomailla (Tsekissä) asuvana. Ero lounasravintoloiden tarjoaman ruoan lämpötilassa Suomen aikoihin verrattuna on erittäin suuri. Täällä kaikki tarjottava on todella kuumaa, pitää jopa puhallella ja käännellä pöperöitä ennen kuin niitä suuhunsa panee.
Perussyy on tietysti se, että linjastoja ei ole juuri missään vaan sapuska kannetaan lautaselle aseteltuna suoraan keittiöstä. Tähän on varaa, koska mm. henkilöstökulut ovat pienemmät. Niin ovat hinnatkin, koska asiakkaita on paljon, ja siksi melkein kaikilla on varaa lounastaa ravintolassa. Paikallisen tavan mukaisesti ei ole sitten mitään salaattipöytiäkään, vaan tuoreet vihannekset pitää tilata erikseen lisäsalaattina, jos niitä haluaa.
edit. Lautaset, joilla ruoka tuodaan, on havaintoni mukaan myös pidetty lämpiminä/kuumina.
Juu lautaset ovat ns kasettivaunussa joka lämmittää ne, tai sitten lämpöpöydällä jossa annokset kasataan ja viedään lämpölamppujen alle odottamaan että tarjoilija vie ne pöytään. Toki isommissa tilaisuuksissa voidaan tehdä ns bankettivaunuissa lautasilla uunissa.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kaupassa on hirveä määrä erilaisia hedelmiä. Ostaako niitä kukaan? Jostain maapallon toiselta puolelta vielä tuodaan.

Sama juttu niissä salaateissa. Siis miettikää pistää sellaista suuhun ja purra kuin mikäkin hamsteri.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Vastaan koska olen alan ammattilainen. Syitä on monia. Liian vanhat laitteet jolloin altaan pohjassa oleva lämmitysvastukset eivät ehkä pelaa kunnolla. Liian vähän vettä lämpöhauteessa. Päällä ei käytetä ns suojakupuja joissa on ottoaukot. Käytetään vain lamppuja ylätasossa, kun ehkä pitäisi olla ns ylhäältä säteilevät lämpölamput. Käytetään liian syvää GN-astiaa jolloin ruokaa mahtuu enemmän = massan jäähtyy, lämmönsiirto massassa alakautta on hitaampaa kuin matalammalla astialla jossa määrällisesti vähemmän ruokaa.
Laiskuus, nuukuus yhdistettynä yhteen tai useampaa yllä mainittuun.

Ok, kiitokset asiantuntevasta asian perkauksesta :) Oon vasta viimeaikoina kiinnittänyt enemmän siihen huomiota, kun on niin monesti törmännyt asiaan. Kyllähän lämminruuan pitää oikeasti olla lämmintä/kuumaa, eikä sellasta viileää.

Mutta päätin nyt, että annan palautetta hanakammin asiasta ravintoloille. Nössö ja laiska palautteenantaja olen ollut noissa.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Näkemättä paskaa ketjusta siirretty:

Minä ihmettelen sitä, että vaikka johnny vihaa lempiharrastustani eli kilpatanssia ja lempikirjallisuuttani eli fantasiaa, niin silti minusta tuntuu että johnny on hyvä tyyppi.
Tarkennetaas vähän tätä. Eli en tokikaan vihaan fantasiaa. En vaan jaksasi itse sivuakaan/minuuttiakaan mörköjä ja menninkäisiä. Mitä tanssiin tulee, niin ei rajoitu pelkästään kilpatanssiin (miten helvetissä siinä voi edes kilpailla...?) vaan ihan kaikkiin. Vittu mitä touhua. Paitsi toki striptease ja sylitanssi. Ne on ihan jees. En tosin oo kovin hyvä kummassakaan. Viälä...
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Ihmettelen miksi tää Kypros on täynnä intialaisia ja pakeja. Ryssiähän täällä piti olla?
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Ihmettelen miksi tää Kypros on täynnä intialaisia ja pakeja. Ryssiähän täällä piti olla?

Voi olla muitakin syitä, esimerkiksi helppo viisumin saanti (tästä ei ole mitään tietoa).
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints

Voi olla muitakin syitä, esimerkiksi helppo viisumin saanti (tästä ei ole mitään tietoa).
Jotain outoa tässä kyllä on. Se oli tiedossa että slobot ostaa Kyproksen passeja rahalla.

Toisaalta Kypros ei ole Schengen-maa eli jotain estettä on intialaisvyörylle Eurooppaan tätä kautta.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Miksi naiset käyttävät hameita nykySuomessa? Täällä on saanut nainenkin housuihin ja vaikka haalareihin pukeutua varmaan sata vuotta.
Nimittäin, nytkin marraskuussa 2019 julkisalan koulutettujen etujärjestö Jukon pomovalituista Maria Löfgren on päättänyt valita A-Talkin haastatteluun lyhyehkön hameen. Ehkä naiset pitävät ilmankierrosta eli tuuletuksesta, mikä sopii minulle kyllä.

Toisaalta, luulisi näillä keleillä housut ja pusero-combon toimivan paremmin. Tai mikäli haluaa esittää patriarkaatin nuolijaa, kuten miehet tietysti tekevät, niin housut, paita ja pikkutakki on suhteellisen järkevä valinta: pikkutakin taskuihin mahtuu vaikka mitä ja sitä voi kuumissa paikoissa roikottaa olalla tai pitää kyynärtaipeella.
Unisex-haalarit olisivat ehkä telkkustudion valoihin typerä valinta, uroksille ja naaraille yhtälailla. Paitsi nämä ledivalokehitykset? Onko nykyään tv-studiot viileämpiä kuin ennen??

Emansipoituneet naiset haluavat vieläkin pukeutua hameeseen, miksi?
arveen pitäisi varmaan osallistua kansalaisopiston intersektionaalisen ymmärryksen kursseille.
 
Viimeksi muokattu:

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kaupassa on hirveä määrä erilaisia hedelmiä. Ostaako niitä kukaan? Jostain maapallon toiselta puolelta vielä tuodaan.

Ne Bruno-merkkiset mandariinit on nyt parhaimmillaan. Joulun tienoilla joutuu jo vähän etsiskelemään, että löytää hyviä, ja uudenvuoden jälkeen ei kannata niitä enää ostaa, vaan vaihtaa suosista Maroc-merkkisiin.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Emansipoituneet naiset haluavat vieläkin pukeutua hameeseen, miksi?
Koska miehet ei voi vaikuttamatta hölmöiltä. En tiedä pidetäänkö minua emansipoituneena mutta itse pukeudun hameeseen koska se tuo vaihtelua pukeutumiseen. Miten mukavaa on kesällä viilettää kevyessä vaaleassa hameessa jota tuuli heiluttelee ja samalla viilentää jalkoja. Ja juhliin pukeudun yleensä hameeseen. Se on jotenkin juhlavampaa ja sopii usein teemaan. Itse en pukeudu julkisesti polvien yläpuolelle yltäviin hameisiin koska pidän polvia, varsinkin omiani, rumina. Joskus kotioloissa miehen mieliksi voin pukeutua lyhyisiin hameisiin ja mekkoihin. Muuten hameeni ovat järestään nilkkapituisia. Ja yleensä yksivärisiä.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Kerrankin olis ollu Tositv mihin ois voinu hakea. Mut olen liian vanha. Ois pitänyt olla alla 30v.
 

HPL76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hei mäkin olen pukeutunut hameeseen. Tai no se oli kiltti, mutta jonkun sortin hamehan sekin on.

Vedin vielä ihan oikeaoppisesti kommandona, koska kiltti on tunnetusti aivan helvetin lämmin. Vähän harmittaa ettei se ollut oma, vaan vuokrattu - nuo maksaa aivan helvetisti jos aidon haluaa.

Tämä oli siis hurjana vuotena Skotlannissa, joten pitihän maan perinteitä kunnioittaa.

Sen jälkeen en ole hametta käyttänyt, mutta kiltin voin kiskaista päälle koska vaan jos sellainen mahdollisuus tulee. Vähän ihmettelin kyllä miten sen kanssa käyt asialla numero kaksi, mutta onnistuihan sekin eikä jäänyt edes raitoja.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ne Bruno-merkkiset mandariinit on nyt parhaimmillaan. Joulun tienoilla joutuu jo vähän etsiskelemään, että löytää hyviä, ja uudenvuoden jälkeen ei kannata niitä enää ostaa, vaan vaihtaa suosista Maroc-merkkisiin.

Oletko varma, etteivät nuo Brunot ole klementiinejä?

Tämä joulun tienoon aika on yleensä makeiden klementiinien aikaa. Keltaiset ja vähän happamammat satsumat on olleet myynnissä vähän ennen. Maroc-merkillä löytyy kyllä mandariineja.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Sen jälkeen en ole hametta käyttänyt, mutta kiltin voin kiskaista päälle koska vaan jos sellainen mahdollisuus tulee. Vähän ihmettelin kyllä miten sen kanssa käyt asialla numero kaksi, mutta onnistuihan sekin eikä jäänyt edes raitoja.
Olen luullut, että kiltissä on monenvärisiä raitoja juuri siksi.
 

HPL76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olen luullut, että kiltissä on monenvärisiä raitoja juuri siksi.

Niin tämä oli tällainen vuokrattu malli, eli ne raidat saattoivat kyllä olla ihan mitä tahansa. Ei sillä hetkellä mietityttänyt, mutta näin jälkeenpäin ajateltuna...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös