Näin ne hienot kuvaajat voidaan kääntää niitä itseään vastaan.
Nää on aina huikeita lähtökohtia, kun "sovitaan" tai "keksitään" itselle sopivat lukemat ja todistetaan sitten jotain.
Näin ne hienot kuvaajat voidaan kääntää niitä itseään vastaan.
No mikäs laskelmassa oli pielessä? Tuollainen kauppapaikka, ainakin nopealla googletuksella, siis kahvilalle sopivat on tuolla noin 1000€/kk tasolla. Se oli ainoa missä itse käytin vapautta valita numeroita. Loput luvut oli minulle valmiiksi annettuina MaRan toimesta ja ihan matematiikasta ja meidän ihmisten sopimista mittausjaksoista. Toki minä esitin lopussa olettaman että 33 kuppia menee varmaankin tunnissa, voihan se toki viedä koko kahvilan aukioloajankin.Nää on aina huikeita lähtökohtia, kun "sovitaan" tai "keksitään" itselle sopivat lukemat ja todistetaan sitten jotain.
No mikäs laskelmassa oli pielessä? Tuollainen kauppapaikka, ainakin nopealla googletuksella, siis kahvilalle sopivat on tuolla noin 1000€/kk tasolla. Se oli ainoa missä itse käytin vapautta valita numeroita. Loput luvut oli minulle valmiiksi annettuina MaRan toimesta ja ihan matematiikasta ja meidän ihmisten sopimista mittausjaksoista. Toki minä esitin lopussa olettaman että 33 kuppia menee varmaankin tunnissa, voihan se toki viedä koko kahvilan aukiolon ajankin.
Jaa minä kyllä ymmärsin tuosta että nimen omaan minä yritin tuossa todistaa jotain. Ääh, menee liian monimutkaiseksi en jaksa ajatella tuollaisia, herra on hyvä ja itse selittää. Minusta MaRan kahvikuppilaskelma on oikeasti aika naurettava.Kuvittelen vastustajan olevan samaa mieltä kanssasi, mutta saatan toki oli väärässäkin. Laskelmassa ei juurikaan ole mikään pielessä.
Toki minä esitin lopussa olettaman että 33 kuppia menee varmaankin tunnissa, voihan se toki viedä koko kahvilan aukioloajankin.
Kyllä, mutta toisaalta tuo 33/päivä riittää kattamaan tuon laskelman. Minä vain mietin että mihin se 34 kupillinen tuon MaRan antaman kaavion mukaan menee.Niin voi... Todennäköisesti pienehkö kahvila (vuokrasta päätellen) jää aika kauas 33 kupillisesta per tunti. Jos asiakaspaikkoja on vaikka 10-20, niin saisi olla jatkuvasti ja tasaisesti eri kellonaikoina varsin täynnä.
tuo kuva on vain yksi esimerkki, koska niinkuin itsekkin totesit joillekkin kahvi voi olla vaikka sisäänheittotuote. Silloin tuo kuva ei kerro kahvin kulurakenteesta mitään. Muuten on kyllä erittäin hyvä esimerkki mikä pitäisi näyttää jokaiselle kuluttajalle kuka kuvittelee tietävänsä hinnoittelusta paremmin kuin myyjä.
Jos on tehty niin minua kiinnostaisi hirveästi tietää että miten se kiertää veroja, kun tuossa on ALV laskettu väärin.Eiköhän tuo ole juurikin jonkun kahvilayrittäjän näkökulmasta ja laskelmilla tehty.
Jos on tehty niin minua kiinnostaisi hirveästi tietää että miten se kiertää veroja, kun tuossa on ALV laskettu väärin.
Joo, mutta kun se loppusumma täsmää ja verojahan maksetaan sentilleen.Kolmen sentin virhe tullee pyöristyksien kautta.
Joo, mutta kun se loppusumma täsmää ja verojahan maksetaan sentilleen.
Paljos sinusta on kahvin ALV prosentti ja mikä sen tulisi olla 3,50€ hinnasta että olisi oikein? Annan vinkin 10%, 14% tai 24%Sinänsä en näe nillitystä siitä onko se vero 0,40€ vai 0,429...€ kovin olennaisena, itseasiassa tuo virhe näemmä tulee siitä inan pieleen lasketusta prosentista (nyt 11,5, tulisi olla 12,0 pyöristettynä, joka sekin toki johtaa 0,09... € väärään tulokseen).
Paljos sinusta on kahvin ALV prosentti ja mikä sen tulisi olla 3,50€ hinnasta että olisi oikein? Annan vinkin 10%, 14% tai 24%
Sehän jopa sujui. Nyt kun palaamme takaisin ihmettelyyni, niin mitenköhän tuossa kierretään veroja kun maksetaan vähemmän alvia kuin pitäisi? Lisäksi kaikkien osien yhteissumma on kuitenkin 3,50€, joten tuosta puuttuu 3c ja jossain muualla on liikaa, otetaanko siis tuosta katteesta pois 3c?Kahvin, kuten muidenkin elintarvikkeiden ALV-prosentti on 14.
Kun yhdessä, kädestä pitäen, laskemme ko. kahvikupin verottoman hinnan sekä arvonlisäveron määrän pääsemme seuraaviin lopputuloksiin:
Kahvikupin verollinen hinta 3,50€
Kahvikupin veroton hinta 3,50 € / 1,14 = 3,070175438596491 eli 3,07 €
Kahvikupin sisältämä vero 3,50 - 3,07 = 0,4298245614035088 eli 0,43 €
Veron määrä 0,43 €, joka on 0,4298245614035088 € / 3,50 € = 0,1228070175438571 eli 12,28 % verollisesta myyntihinnasta.
Sehän jopa sujui. Nyt kun palaamme takaisin ihmettelyyni, niin mitenköhän tuossa kierretään veroja kun maksetaan vähemmän alvia kuin normaalisti? Lisäksi kaikkien osien yhteissumma on 3,50€, joten tuosta puuttuu 3c ja jossain muualla on liikaa, otetaanko siis tuosta katteesta pois 3c?
Kuten sanoin, muissa tuotteissa on kuitenkin kohdat laitettu sentilleen ja niiden yhteissummaksi tulee tasan tuo 3,50€. Tämä ei ole vakava ketju, relaa vähän. Ei tarvitse raahata noita vapaan nillityksiä tänne kierrätykseen, täällä voi vähän relata. Tuossa laskelmassa vaan loppusumma on 3c väärässä tuon alvin takia. Tietääkseni saan asiaa ihmettelyketjussa ihmetellä.Siinä on tehty pyöristyksiä noissa prosenteissa (jos huomaat, kaikki ovat x,0% tai x,5%), joiden vuoksi lopputulos ei mene sentilleen oikein mm. veron osalta.
Edelleen, 2,9 sentin virhe on kokonaisuuden kannalta olematon ja ihan en ymmärrä edellistä nillitystäsi alv-laskennasta, kun peilaat sitä siihen mitä kirjoitin.
Oma boldaus. Yllättävän vakavaa pohdintaa viestitolkulla ei-niin-vakavassa ketjussa.Kuten sanoin, muissa tuotteissa on kuitenkin kohdat laitettu sentilleen ja niiden yhteissummaksi tulee tasan tuo 3,50€. Tämä ei ole vakava ketju, relaa vähän. Ei tarvitse raahata noita vapaan nillityksiä tänne kierrätykseen, täällä voi vähän relata. Tuossa laskelmassa vaan loppusumma on 3c väärässä tuon alvin takia. Tietääkseni saan asiaa ihmettelyketjussa ihmetellä.
Milloin päästään paheksumaan paakelsien hintoja? Ei perkele maksa pulla kaupassa likikään kahta euroa kappaleelta, saati sitten täytetyt reissarit tai riisipiirakat!
Miksi noihin uusiin metrovaunuihin ei kuljettajalle ole annettu ilmastointia? Vanhoissa on, uusissa ei. Uusissa on matkustajille, kuskille ei. Nyt mahdollisuuksien mukaan ajavat vanhoilla vaunuilla, mikä sinällään on ymmärrettävää, täytyyhän kuskin pysyä tolkuissaan. Ei vaan ymmärrä.
@teppana kaippa juuri noin. Mutta en silti ymmärrä mitä siinä muka ”säästettiin”. Uusissa on matkustajille viilennystä tarjolla, kuskille siis ei... en pysty ymmärtämään miksei sitä pari neliötä siinä samalla. Eihän tuo maksa edes mitään.
Ei kai siinä mitään säästetty. En edes tiedä onko tuo se oikea syy. Ei yllättäisi tosin.