Ihmettelen miten on mahdollista että verkkopankit tuntuvat kaatuilevan useammin kuin muut käyttämäni palvelut. Nytkin Nordean verkkopankki toista tuntia epäkunnossa, sama oli muutama kuukausi sitten. Sen sijaan monta vähemmän kriittistä palvelua jota käytän esim. töiden takia ovat pyörineet vuosia ilman käyttökatkoja. Kun kerran pankit ajavat asiakkaitaan nettiin niin kaipa sitten on lupa olettaa palveluiden toimivan.
Tästä en mitään tiedä suoraan, mutta voisi kuvitella sen johtuvan monimutkaisista turvallisuussysteemeistä. Se on aika uskomatonta mikä sähläys saadaan aikaan ulospäin asiakkaalle aika simppelinä näkyvästä järjestelmästä.
Nykyinen järjestelmä minkä parissa kamppailen on juuri taas yksi näistä. En minä tiedä miksi ei tähän samaan lopputulokseen voisi päästä tuhat kertaa yksinkertaisemmalla järjestelmällä, mutta jokuhan näitä suunnittelee ja joku hyväksyy jne.
Jotenkin luulisi tietokoneiden helpottavan asioita, mutta eihän se vain niin mene. Vanha välimongolialainen sananlasku sanoo "pitääkö olla heti valmis vai tehdäänkö tietokoneella."
Tässä on taas viimeinen tunti sinkoillut meilejä aivan pikkujutusta. Jos joku tietää keinon päästä alalta pois, niin kertokaa ihmeessä. Sairaanhoitajaksi en rupea. Kirjastonhoitaja olisi kiva, mutta kun pitäisi saada palkkaakin.
Yksi idea minulla on, katsotaan talvella, jos jotain tapahtuisi. Tuskin, mutta aina on pikkusauma, jos kokeilee. Teoriassa tämä on kyllä aika hyvä tehdas, niin ei toisaalta kannata ehkä lähteäkään, mutta kun ei oikein jaksaisi tätä sirkusta. Ja siis saman alan sisällähän ei vaihtaminen kannata. Olen aivan riittävästi nähnyt puljuja ja toimintatapoja ja hyvin samankaltaisia ne ovat. Onhan joku kuulema joskus koittanut muijaakin vaihtaa eikä se ole toiminut kovin hyvin.